LUKK: Pokud mas na mysli vymenitelny kamery, pak uvazujes o Matrici 300, se kterou ale v soucasny dobe nedostanes jen tak povoleni pro lety v huste osidlenym prostoru, respektive dostanes, ale musis naprosto vedet, jak zadat na UCL o vyjimku a mit k dronu navic bezpecnostni zarizeni pro snizeni rizikovosti na zemi (GRC), jinak od UCL neodstanes Opravneni k Provozu, nebot M300 spada do kategorie C3 a tedy potrebujes Specific a A2. S hodne odrenejma usima se ti do Open kategorie podari spadout s M30 (musis mit ale C2 certifikaci!), ale nevim, esi kamera splnuje tvoje pozadavky, dle meho ano. Cenove se nicmene pohybujes v obou pripadech ve vyssich statisicich az milionech (neni to jen o dronu, ale i o naslednem vybaveni, pokud to mas mit k opravdu poradnymu pouziti). Nepredpokladam, ze to je tvoje situace, ale samozrejme se muzu plest :) (proto se ptam na ty podrobnosti a mozna jsem jeste mohl doptat na budget).
Nevim co je tvoje prace, ale odhaduju nejaky inspekce solaru, strecharina, zatepleni budov a uniky a podobne? Tedy to, co v posledni dobe chce delat kdekdo a jedna se tedy o litani v huste osidlenem prostoru respektive podkategorii A2? V takovem pripade je tva snaha se dostat vahove co nejniz, abys spadl do Open kategorie a mohl si vyjednavat Opravneni k Letu, coz je trochu jednodussi nez OkP ve Specificu. Pak zalezi, esi ti DJI Mavic 3T bude vyhovovat specifikacema. Opet se cenove pohybujes ve statisicich porizovaci cena plus vybaveni... Teoreticky i s tou M30 by ses tam mohl dostat.
Pokud ti specifikace tohohle stroje nebudou vyhovovat, pak budes muset jit do varianty dvou dronu. Pak co se normalniho videa tyce, tak je asi docela jedno, kterej stroj si vyberes. v dobrych svetelnych podminkach budes mit video kvalitni od vetsiny soucasnych dronu. Co se termalni kamery tyce, opet skoncis s velkou pravdepodobnosti u Mavica 3T.
U vsech budes potrebovat vyvest obraz do bryli (jestli je to to, co mas na mysli pojmem "headset"). V techto pripadech bude jedina cesta pripojit k ovladaci HDMI kabel do bryli nebo pouzit DJI Transmission a posilat to bezdratove. Jen nevim, proc bys to delal... k cemu bryle pri inspekcich? To mi trochu napovida, ze zatim s touto cinnosti nemas bud zadny nebo pramaly zkusenosti. Pokud neletis malym FPV dronem, se kterym musis mit velky zkusenosti s litanim, pac to neni vubec sranda, tak vzdycky chces videt prostor, do kteryho letis, chces videt perspektivu a co je kolem tebe. Radsi bych misto bryli koukal na dron a po ocku koukal co inspektujes... Pripadne (jak to delam ja) mam s sebou inspektora, kterej ma velkej displej, do kteryho bezdratove posilam obraz z dronu a on si me naviguje presne, co potrebuje videt a ja defakto jen koukam na dron a vim, kam letim, mam prehled o situaci a zaroven vim, ze on vidi to, co potrebuje, nemam ho na kabelu a muzu si chodit tak, abych na dron vzdycky videl, aniz by on musel neustale chodit za mnou.
Dale pak zalezi do jak uzkych prostor se s dronem dostavas a nasledne jak moc dobry pilot jsi. Kdyz delam ruzne inspekce, tak se velmi casto dostavam do hodne uzkych prostor, kam normalne inspektor fyzicky nemuze, jsou vysoko, tezko pristupny a podobne a i po deviti letech zkusenosti a tisicu nalitanych hodin mam vzdycky hodne stazenej zadek, protoze to je proste milimetrova operace a ve vzduchu ti visi techinka za desetitisice az statisice a kolem tebe treba byvaji technoligie za desitky milionu, kterou fakt nechces ohrozit... pokud ale litas v otevrenym prostoru, tak te samozrejme tohle zas az tolik trapit nemusi :)
V neposledni rade budes ke vsem strojum potrebovat zkousky a nasledne, pokud chces letat legalne, budes do ruznych mist potrebovat ruzna povoleni... Ted budu delat inspekci strechy, ktera se nachazi v centru a navic v ochrannem pasmu troleji... tedy budu muset vyresit zabor (coz bude jednoduchy, pac ten barak patri mestske casti, takze delam inspekci pro ni a tohle nebude problem), souhlasy DPP ke vstupu do ochranneho pasma troleji a nasledne vyjimku od UCL.
Kdyz jsem vloni delal inspekci jedny lavky dole na Smichove, tak jsem musel spolupracovat s PCR, ktera mi zavirala dopravu - ziskat na tohle povoleni byl docela masakr, souhlas TSK, Magistratu a az nasledne jsem s timhle mohl jit na UCL...
Spousta lidi si mysli, ze to je jen o tom si koupit dron a trada do vzduchu... Bohuzel k tomu patri i tahle druha stranka veci, pokud to chces delat poctive a legalne a ne se zaradit k tomu hejnu lidi, co to delaj nelegalne a zcela uprimne jednak podkopavaj ceny a druhak berou klienty, protoze kdyz jim vysvetlime, co vsechno bude potreba zajistit, tak to radsi prave daj nekomu takle nacerno, protoze oni nic neriskujou. Pokud se stane pruser, tak jde vsechno za tebou jako za pilotem a pokud se stane neco velkyho, jakoze se to muze stat, tak pokud skodu nechces platit ze svyho, tak pojistovna (a nedej boze treba policie) bude hodne stourat v tom, jestli jsi tam byl legalne a mel splneny vsechny podminky nebo ne 🤷🏻♂️ Samozrejme dalsi veci je, ze si pojistovna casto chce najit jakoukoliv zaminku neplnit... ale to je vec jina :)