• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    MIKATCHOU
    MIKATCHOU --- ---
    KOC256:
    XCHAOS: hoši (dívky?) nevím bohužel moc kde začít, urban geografii studuju už 6 let a nějak nevím, jak vám to, co jsem vystudovala, naservírovat v jednom statusu.
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    SDN33: Praha je bariérová jak prase. Brno :) A do prahy si zajet na akci busem s děckama, co mě znaj a přes případný schody mě vytáhnou či sundaj, dle potřeby.
    SDN33
    SDN33 --- ---
    SHEALA: jenže jediný místo, kde je fakt reál zaběr kultury celoplošně je praha...takže vlastně říkáš, že by ses neodstěhovala z prahy :-))
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    Rozhodně z města na vesnici nechcu, v městě mám ten bezbar přístup ke kultuře jakej chcu, lepší. Jediná vesnice kam bych se byla ochotná nastěhovat, by byla nějaký lázně jako luhačovice, ale i to by bylo pro mě hardcore, do pražskej klubů by se mi dopravovalo fakt hodně blbě :) A luhačkách jede max techno a systémy, na to sem už stará.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOC256: lidé si ale neuvědomují, čím vším jsou na městě závislí :-) lidé si spíš představí, že jim bude zima, nebo že budou muset šetřit vodou nebo si sehnat nějaké potraviny..ale to jsou jaksi nižší úrovně potřeb, ale podle mě jsme s městem provázáni nějakými nevědomými sociálními potřebami (či informačními potřebami, ale ty sociální tam budou taky). lidi z měst vždycky popisovali svoje dojmy, když se konečně vrátili z venkovského exilu zpět do měst... podle mě se tam budou potřebovat občas aspoň projít po ulici :-)

    jako u mě je to hodně osobní story, čím vším jsem k Praze připoután a co mě (opakovaně, ať už v mládí nebo ven) táhlo z té Prahy pryč. vlastně to celé nechápu: žiju ve městě vysokých škol a nebyl jsem tu schopen dostudovat (asi nejsem tak technický typ, jak jsem si namlouval). atd. atd. každopádně můj osobní utopický projekt pro Prahu je půjčovna solárních kol (mimo Prahu pro to neseženu dost bláznů, co by mi za to fakt zaplatili, že jo :-) tak uvidíme.
    KOC256
    KOC256 --- ---
    XCHAOS:
    jo to souhlasím, ale nevím jestli ten ndůvod je ta koíntrola a nebo to být blíže přírodě a zároveň netrpět... stále si užívat výdobytků města, být v jeho absolutní dostupnosti ale zároveň žít na vesnici...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOC256: jo, obrana taky... ale křižovatka cest taky. takže ideálně kde se šlo bránit a kde se současně křížily ochodní cesty z více než jednoho říčního údolí.

    ale trhy byly taky důležité, a o co se samotného hromadění zásob a obrany týče, tak si to pleteš s hrady... města když, tak byla tam, kde bylo dost místa i na ty lidi, co se případně bránili. jestli města byla původně vojensky zajímavá (a dnes jsou naopak statický, nehybný snadný cíl pro děla, bomby a hlavně rakety), tak to taky samozřejmě v těch úvahách hraje roli.

    faktem je, že do větších měst přichází lidé, co se v malých městech a na venkově v podstatě... nudí, mají tam málo podnětů (tedy často ti inteligentnější). no ale z měst taky často chtějí odejít ty inteligentnější (kteří mají pocit, že mají věci málo pod kontrolou, jsou příliš závislí na systému, který se jim jeví nestabilní). tedy v podstatě průměrný člověk bude spokojený s prostředím, kde se narodí, do kterého byl vychován, přizpůsobí se mu. touha po něčem jiném bude v jednom i v druhém směru spojená s nějakou snahou vybočit z řady (a nebo s neschopností zapadnout do své domovské komunity).

    zajímavé: někteří lidé z Prahy jasně cítí, že touží po větších městech. jiné míří do jednodušších komunit...
    KOC256
    KOC256 --- ---
    XCHAOS:
    trh byl kde byli lide a lide byli tam kde mohli zit... ...a branit se...

    soutoky rek (prirozena obrana), okoli nejake skaly (tvrz), ...
    pole pak zejmena v nizinach, ...

    Dle me je vznik trhu dusledek ne pricina vzniku mesta...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOC256: já vidím z tohohle hlediska města spíš ekonomicky... nejvhodnější místo pro tržiště, a tržiště lidi přitahovalo,protože si tam více lidí soutěžilo v tom, kdo uspokojí něčí potřeby (i když soutěž byla regulovaná a ty ceny jistě nebyly v éře středověkých cechů až tak "smluvní", ale minimálně pro nově příchozí byly "obvyklé" a nasmlouvat si nějakou lepší znamenalo asi dokázat zachovat nějaké tajemství, apod.)

    takže případné ideologie mohly začít parazitovat až na nějakém fungujícím systému... funkci vidím jako prvotní...
    KOC256
    KOC256 --- ---
    XCHAOS:
    asi tu nejsem uplne spravne se svym "jednoduchym" pohledem... proste nikdy jsem se na problematiku vzniku mesta nedival filosoficky ale tak jak jsem psal...

    samozrejme to neresi jak to mesto vypada ale resi vznik...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOC256: to je strašně materialistické a kauzální tohleto. já to vidím tak, že se narodíš, a je kolem tebě nějaké město, s nějakou historií, apod. (uvědom si, jak funguje mozek: po dostatečně dlouhém čase se ti jsou schopné i měnit vzpomínky - kromě zapomínání si vytváříš i nové, "umělé", apod.)
    KOC256
    KOC256 --- ---
    MIKATCHOU:
    no ja si vzycky myslel ze posloupnost je ze nekde jsou suroviny, zacne se tam rozvijet tezba, k tomu pridruzeny prumysl a to "zere" lidi, a diky tomu vznikaji mesta.

    NEvidim v tom prave zadnou vyssi logiku :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MIKATCHOU: to myslím dost záleží na době, ve která ta města vznikla... každopádně propojenost podoby měst s psychologií lidí, kteří tam žijí, rozhodně uznávám. (a jsem skeptický k možnosti, že bych odešel do nějaké venkovské idylky a žil tam třeba v komunitě obývajících pět domů, apod. ... ano, každý si prošel fází, kdy o tom snil, protože je to nejspíš nějaký evoluční imprint - nutkání opustit komunitu, ve které člověk nemá dominantní postavení a založit novou, nebo tak něco...)

    každopádně historicky se střídaly funkční imperativy (římská města - opevnění,vodovody, středověká města - přístupnost tržiště z venkova, opevnění, moderní města - dopravní obslužnost, zaměstnanost), eststetické imperativy (vizuální dominanty, skyline, bulváry, osmanizace Paříže, jednotná předepsaná výška domů v ulici nebo jednotná šířka fasády...) a nakonec i ty ideologické imperativy (kostelní věže, televizní věže, monumenty s jiným než čistě estetickým významem). jenže ty funkce po čase odumřou a vystřídají se.

    mě fakticky asi zajímá nakonec fungování města, protože od toho se odvíjí spousta věcí - čemu obyvatelé toho města věří (jestli čekají na lepší zítřky nebo apokalyptický rozklad civilizace, například, jestli je baví být sami nebo hledají společnost, apod.) a čím se zabývají (jestli opravují zbytečně složité struktury, na kterých závisí jejich existence, nebo jestli to většinu času funguje samo a samospádem), jaká je jejich denní trasa (srovnej vietnamská večerka, kde vlastně rodiny trvale bydlí, vs. každodenní dojíždění do škol a zaměstnání), apod.

    takže do jisté míry ano: zajímá mi, jaké uspořádání města kdo pokládá za utopické (tedy za žádoucí), podle svého současného žebříčku hodnot. nemám ambice někomu nutně radikálně přestavovat ten žebříček hodnot proti jeho vůli (ale o tom svém samozřejmě mluvit chci)
    MIKATCHOU
    MIKATCHOU --- ---
    KOC256: který téma tě zaujalo?
    no tak asi hlavní je vědět, že urbanizace je hlavní výrobní prostředek kapitalismu, že rozvoj, růst a podobu měst určují temné ekonomické síly .)
    mám k tomu hromady literatury, pro zájemce :)
    KOC256
    KOC256 --- ---
    MIKATCHOU:
    ideologicky?
    neco malo strucneho s priklkadem prosim... nejsem moc zasvedceny jen me to tema tak nejak opticky zaujalo... :)
    MIKATCHOU
    MIKATCHOU --- ---
    když tvrdíš, že tvoje utopie je neideologická a neradikální, tak je vidět, že o urbanismu toho moc nevíš, a znáš jen tu technickou stránku ))) důvody proč jsou města dnes taková jaká jsou bohužel mají velmi ideologický základ .)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MIKATCHOU: fajn, proč ne. proč ale tvrdíš, že moje diskuze je o tom samém? moje diskuze je o neideologické, neradikální městské utopii. prostě budeme dělat jinak jenom něco, ne všechno.
    MIKATCHOU
    MIKATCHOU --- ---
    no tak ok, ale městká utopie a fungující město vyžaduje radikální přístupy a radikální změny status quo, proto se tak jmenuje moje diskuse

    a propos, městksé utopie byly specialitkou hlavně lidí jako Guy Debord a jeho Situationists Inernational, což byli radikálové jak prase a i o nich je právě má diskuse...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Michal Ajvaz: Padesát pět měst

    Města ztvárňují sny a touhy. Nebyla i funkcionalita moderny jen jedním ze snů? A jestli tomu tak skutečně je, jaký sen vyjadřovaly její rovné přímky a rozvolněná zástavba? Byl to nevinný sen o mediteránním slunci a vzduchu, nebo temný sen o přehlednosti prostoru, o kontrolovatelnosti, o ovládání?

    Lidé z různých národů měli stejný sen, viděli zezadu postavu ženy, jak běží nocí neznámým městem . měla dlouhé vlasy a byla nahá (...) Když procitli ze sna, šli hledat to město; nenašli je, ale sešli se spolu; rozhodli se, že postaví takové město, jaké viděli ve snu.

    Já jsem žádný takový sen neměl, ale viděl jsem v Berlíně v jednu noci jet zasněženou ulicí cyklistku v šatech či sukni... :-) Ve skutečnosti - v Praze je to vždy jen protijedoucí cyklistka na cyklostezce, v nějakém sportovním trikotu, zpocená, hubnoucí, o cosi usilující. Ale na druhou stranu - má to být protijedoucí řidička, jedoucí do nesmyslné práce v nějaké jiné jiné kanceláři? No každopádně... Ajvazova knížka je spíš taková poeticko-filosofická, a neříkám, že rozumím všemu, i když některé věci o kterých píše mě napadly dost nezávisle na něm.

    Každopádně - podle mě můžeme z Prahy odejít na pár dnů, týden, měsíc. Odejít na delší dobu je výzva. Podle mě na venkově nevydržíme, i když se o to budeme snažit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: já slovu "falešné vědomí" stejně moc nerozumím :-) do jisté míry je veškeré naše vnímání reality halucinace - jenže jak poznat, kdy je to "více" a kdy "méně" falešné? moje fyzika, stejně jako filosofické vnímání světa, je zaseklé někde zhruba na úrovni 19.století, a moc dál se nedostalo. 20.století - to jsou samé holocausty gulagy a letiště a jaderné elektrárny. Air Strip One je evidentně dystopie, na tom se shodneme :-)

    Jinak když už, tak já jsem wiki-generace (ostatně podomní prodej Wikipedie - rozumněj, připojení k Internetu - mě živí :-) ... takže co takhle http://en.wikipedia.org/wiki/Utopia ? highly desirable or near perfect qualities: to je přesně to - co jsou ty vysoce žádoucí rysy města? to se prostě v průběhu let měnilo...

    Jinak "Ideologie" a "Utopie" jsou dva dost různé pojmy, podle mě. Navíc většina ideologií vznikala nejpozději do 30.let 20.století, a není to úplná náhoda a nesouvisí to jen s totalitními režimy. 19.století a začátek 20.století pokládali za možný úplný matematický popis světa, úplnou předvídatelnost, úplnou schopnost zdůvodnit i předpovědět všechno pozorované (toto se netýká fenomenologické filosofie, pokud vím - ta matematiku jeden čas pokládala za v podstatě vnitřní záležitost každého pozorovatele, za v podstatě estetickou záležitost...). Jednak se ale ukázalo, že čím více změříme jedno, tím méně můžeme změřit něco jiného (Heisenbergův pricnip neurčitosti - tedy, týkající se pozorování vzdálených lidskému měřítku, ale stejně) a jednak Goedel zase dokázal, že matematika sama nemůže být bezrozporná. To nakonec značně zmírnilo tempo vytváření nových ideologií - tedy nějakých ucelených výkladů světa, společnosti, ekonomiky, zahrnujících návod, jak se chovat.

    Možná, že "ideologie" měl být zaručený návod, jak dosáhnout "utopie", tedy těch highly desirable or near perfect qualities - nebo doslovný překlad, "věda o smyslu" (logos = smysl). Třeba v samotném wiki hesle Utopie na heslo http://en.wikipedia.org/wiki/Ideology ani proklik není :-) (ale je tam link na toho Mannheima). Jinak pokud ideologie zahrnuje i nevědomé myšlenky (nejen vědomé), tak jsme ovšem ztraceni a od ideologií se neosvobodíme nikdy :-)

    Mě zajímají spíš praktické, pragmatické, dá se říct technokratické postupy - jak přeprovat sebe a to, co k životu potřebujeme, jak bydlet, jak topit, svítit, a tak dál. A kromě toho i to, proč ve městě jsme (nějaká ta "nevědomá ideologie", tedy). Nebo před čím z něj chceme utéct...

    ale zase.. viz dále... neberu to až tak úplně stroze :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam