• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no tak samozřejmě dost děs... Las Vegas jsem projížděl (jen vracel půjčené auto a pokračoval na východní pobřeží soc autobusem) - a je to fakt extrémně nepříjemné a nesympatické místo (na druhou stranu: pokud se přeorientujou např. na solární energii, což se na západním pobřeží USA v poslední době dost masivně děje, tak asi využijou, že jsou v poušti, kde prakticky neprší a celý rok tam nejsou mraky...)

    problém je, že ani utopické pokusy ze stejné oblasti (nejznámnější je Taos v Novém Mexiku a jejich Earthships) nejde automaticky transplantovat do jiných klimatických pásem: tohle se bavíme ale spíš o technologii stavby.

    samozřejmě, postavit "průmysl" nějakého velkoměsta na hazardu a zábavním průmyslu je jeden krajní extrém. na druhou stranu, velká část toho, co civilizace dělá, je v podstatě v jistém smyslu "letadlová hra" nebo "pyramidové schéma" - akorát ten prvek náhody tam není tak okázale přiznáván, jako v tom Vegas. (Ve skutečnosti je hazard kasínového typu je pro účastníky statisticky výnosný do té doby, dokud jackpot roste - tedy buď pokud přijíždí víc a víc nových hráčů, nebo pokud sází více a více).

    pochopitelně, většina náboženských a filosofických směrů v historii lidstva hazard spíš odsuzovala a upřednostňovala tvrdou práci - je to trochu spor zemědělství vs. lov divoké zvěře - vyrazit na lov byl automaticky hazard, šíp či oštěp měl nějakou statistickou pravděpodobnost, že se trefí, šlo se v tom do jisté míry zdokonalovat, ale jistota úlovku nebyla nikdy...

    k tomu jsem se právě chtěl dobrat... že to, že lidi vytvářejí města, souvisí jednak s úsporama z rozsahu (už třeba jen topení v zimě, nebo to vodní hospodářství, apod.)... ale souvisí to taky s managementem rizika: ve městě vždy hrozila relativní chudoba (proti jiným obyvatelům města), ale (s vyjímkou civilizačních kolapsů - válek, přírodních katastrof) tam nehrozil absolutní úpadek a absolutní nedostatek. Spousta z toho ale mohl být (nebo pořád je) docela dobře jen nějaký zrakový či psychický klam: samozřejmě naši realitou formuje kultura a interakce s ostatníma lidma, ve městech je lidí hrozně moc, takže jsou to vlastně nejvíc halucinační a iluzorní místa, kde člověk možná ani nemá šanci na nezkreslené vnímání toho, co se děje... no a zase třeba ten Angkor byl chrámový komplex, takže příchod do města a přežití v něm vždy zahrnovalo nějakou formu psychického transu (chrám, kino...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: A víš na co dojel Angkor ? Na klimatické změny. Byla to krásná utopie, ale ńakonec nedostatek vody zapříčil pád.

    Co si myslíš o městech typu Las Vegas ? Tedy o umělých městech vybudovaných v příliš vhodných klimatických podmínkách ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    trocha historie megalopolí.... (fascinující je i archetypání příběh objevitele Angkhor Wattu)
    BBC News - Beyond Angkor: How lasers revealed a lost city
    http://www.bbc.com/news/magazine-29245289
    At its peak, in the late 12th Century, Angkor was a bustling metropolis covering 1,000 sq km. (It would be another 700 years before London reached a similar size.)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jednoddenní utopie, kde budete mít možnost prodebatovat se mnou moje vize osobně
    [ Solární taxi v rámci "Zažít město jinak" / sportsport / 20.9.2014 / CR - Praha - zóny "Zažít město jinak" ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    WANAH: tak vidíš... já nepamatuju, kdy jsem naposledy něco koupil na pěší zóně (dílem k tomu přispívá i to, že raději jedu tramvají než metrem, když můžu, takže od jisté doby za "svoje centrum" považuju Letnou - tam je to z Břevnova tramvají kousek a bez přestupu (a je tam více obchodů, než třeba v Dejvicích)

    nemám vůbec nic proti pěším zónám... ale samotný fakt, že je někdo vyhlásí, není automaticky záruka toho, že se z toho stane centrum městského života (ostatně Letná je taky pěší zóna, ale smějí tam tramvaje...)
    WANAH
    WANAH --- ---
    XCHAOS: Já tam nakupuju od té doby co můžu jezdit sám MHD. Díky pěší zóně je tam nakupování výrazně pohodlnější (a estetičtější) než v obchodních centrech přičemž nabídka je cca stejná, ale narozdíl od OC vždy aktuální.
    Každopádně nóbl obchod tam není snad ani jeden...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: pěší zóny se dělají od 80.let. a popravdě.. nemám pocit, že by pěší zóna třeba v Praze na příkopech byla úspěch, nevím, kdo nakupuje v těch nóbl obchodech, možná někdo jo, ale stačí mi třeba multikino Slovnanský dům, které je třeba oproti těm dvěma na Andělu chronicky prázdné a tak.

    neříkám, že znám jednoduché řešení.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: je třeba na to jít chytře. Vymezit zóny absolutně bezpečného pohybu chodců a tyto zóny propojit pěšími koridory se smíšeným cykloprovozem. Někdy stačí málo, třeba gumový dělící pruh. Vjezd aut do pěších zón jen vyjímečně, v určitých hodinách a tak. Ale současně řešit i prostor pro ostatní druhy dopravy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak stručně - proč běžně nevyrazím na kole do města:

    - bydlím na kopci, vrátit se zpět na kopec znamená buď jet lanovkou (a platit za ní), nebo se řádně zapotit
    - na kolo nic nenaložím
    - na rostoucích počtu míst, kde jsem se vyhýbal dopravě přes chodníky či parky, mě začala prudit městská policie (v jednom případě šlo o městského policajta na segwayi s majáčkem :-)
    - nemám ho ve městě k čemu zamknout (málo stojanů)
    - a pokud je řeč o mém solárním kole, nemám ho kde garážovat (před uložením do bytu ho musím rozmontovat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak pokud je řeč o vozovce, tak to stejně dobře může vběhnout i pod auto, a kolo má aspoň kratší brzdnou dráhu (pokud je dobrý výhled). ale je to přesně ten problém: kola do města patří, ale když jezdí mezi auty, tak nemají úplně dobrý pocit cyklisté a když mezi chodci, tak zase ti chodci. jako klíčové vidím, aby třeba segwaye nebyly klasifikované stejně jako chodci, ale spíš stejně jako kola a aby to byl právě ten "třetí druh dopravy" - kromě kolečkových bruslařů bych akceptoval třeba ještě mopedy (ale asi jen do určitého výkonu a rychlosti), určitě pak cokoliv elektrického (pokud to splní stejná kritéria, jako mopedy, teda cca něco jako dnešní omezení elektrokol na 25 km/h, což při šířce do 1m umožní poměrně úzké obousměrné komunikace)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to mimoúrovňové křížení s chodci i auty je hodně důležité pro kvalitu života ve městech. Včera jsem se o tom přesvědčil osobně. Stačí úkrok dítěte do vozovky a neštěstí je na světě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vysokorychlostní lanovka?
    String Rail - a low cost, low impact, high speed transport alternative
    http://www.gizmag.com/unitsky-string-transport-rail-suspended/15300/
    (poznámka: v knize Nádraží Perdido od China Miévileho měli v dystopickém Novém Krobuzonu mětskou železnici pro běžné obyvatele a k tomu navíc jakousi "vysokorychlostní lanovku" s centrální stanicí Bodec, kterou využívala milice...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak z jiného soudku - ne nutně eko-, ne nutně mega, ale spíš závrať vyvolávající (přece: co když se v té rychlosti "netrefí" do dalšího prstence - jakkoliv to asi reálná hrozba není?)
    Freight
    http://www.tubularrail.com/PhotoGallery.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    This vehicle is the world’s first 100% solar-powered electric bus; and not only is it powered by the sun, but this service is also offered free of charge.
    Adelaide Creates World’s First Solar-Powered Public Transit System
    http://cleantechnica.com/...09/11/adelaide-creates-worlds-first-solar-powered-public-transit-system/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: chápu. ale přese všechno - pořád to zatím víc lidí táhne do měst, než z měst. a i já si odchod z města dost rozmýšlím (přestože kdysi tenhle sen pro mě byl hotová věc.. dnes by ale šlo spíše o to "sedět u internetu jinde, než ve velkém městě")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, jen bych připomněl, že mě zajímají i hi-tech aspekty měst (i když ne nutně nějaké "magastruktury atomového věku", ultraychlá doprava, apod.), tedy věci jako:
    The Vertical Farm — Feeding the World in the 21st Century – with Dickson Despommier
    http://www.verticalfarm.com/
    HowStuffWorks "Will there be farms in New York City's skyscrapers?"
    http://science.howstuffworks.com/environmental/conservation/issues/vertical-farming.htm
    nebo
    Are elevated bicycle highways the future of transportation?
    http://io9.com/are-elevated-bicycle-highways-the-future-of-transportat-1530482371
    (poznámka: výběr mýta na vyvýšených cyklostezkách je úsměvný.. stejně tak to ani nemusí být ultra-hitech vodotěsný tunel - samotné mimoúrovňové křížení s chodci i auty by ale význam mělo)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: osobně si myslím, že ta touha po anonymitě je nejsilnější v mládí, v době, kdy je člověk "nesezdaný". S příchodem rodiny se mění prefernce a člověk potřebuje tyvazby mít , aby:
    - mu někdo pohlídal dítě
    - mu někdo poradil (pomohl)
    - děti měli v dané lokalitě kamarády
    Takže anonymita je fajn, ale jen do určité fáze života.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NONSAPIENS: je to zajímavý a určitě to sem patří.. s tou velikostí "kmene" si troufám odhadovat, že v Evropě menší města a větší vesnici (prostě "sídla") tyhle velikost v podstatě po staletí měla, ale když se podívám na umělý jazyk, který ten autor navrhl:
    Asa'pili - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Asa%27pili
    tak je to na mě prostě ... moc jednoduché a současně trochu temné (sebevražda) ...nenabízí to moc možností.

    už jsem to psal: podle mě lidi do měst a hlavně velkoměst přitahuje právě anonymita (tedy osvobození od nutnosti patřit trvale do konkrétního kmene), jednak smyslové přetížení obecně a kromě toho i symbolické bohatství (zastoupení různých stylů, kultur, jazyků...). pořád by to šlo skloubit s představou, že ve městě žije více takovýchto kmenů blízko sebe... hmmm, nevím.

    dnešní města jsou příliš přelidněná, zahuštěná, zadušená příměstskou automobilovou dopravou. to cítí všichni. ale pár set lidí je na druhou stranu málo. lidi to naopak táhne do mnohamilionových měst (kde si lze udržitelnost představit už hodně špatně - lidi to prostě táhne do závislosti na extrémně složitých sociálních sítích a vazbách... )
    NONSAPIENS
    NONSAPIENS --- ---
    Znáte bolo'bolo?

    The title of this book refers to the bolo, or an autonomous community corresponding to the anthropological unit of a tribe (a few hundred individuals). This would be the basic social unit in an envisioned utopian-ecological future; its name is an example of a word from the constructed language (or rather, a basic vocabulary of about thirty words) called asa'pili.

    Hans Widmer - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Widmer

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam