• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: jakože se řidiči setkávaj na tajnejch jednáních o půlnoci na dálnici v motorestu a planujou diverzní akce za účelem zvýšení průjezdnosti Prahy?
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    KEIKIN: ty si opravdu myslíš, že nerezidenti jezdí pres centrum města jen proto, že nemají nic zábavnějšího na práci?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LONESTAR: Do centra a pouštět jenom zásobování a rezidenty. AŤ mi nikdo neříká, že v centru se rychlej přesuneš autem než kombinací METRO-tram...Jako autoloby je jedna z největších. A centrum beru jako historické jádro.
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    KEIKIN: jo oni tam jezděj z plezíru, protože je baví nasírat uvědomělé aktivisty, že?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    OMNIHASH: sérií vhodných opatření postupně naučit řidiče nejezdit do centra autem.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: a jak si to jasánek představujete? Xchaosův plán s gmo (geneticky modifikování osli) už znám a stále čekám na reálnější myšlenku
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Dneska jsem poslouchal debatu z Blanky. Je šílené kolik peněz se prostavělo a vlastně doprava vyřešena není. Nejlíp tam mluvil ten mladý architekt o plánování. A tak bývalý primátor. Proč vlastně stavět velkokapacitní přivaděče k jádru aglomerace, když většina z nás auta v centru nechce. To budeme pořád budovat nová a nová parkovací místa, protože bude přibývat aut ?
    Byla by to pěkná utopie, město bez aut.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: nj, ale vem si, že na úřady pořád musíš chodit osobně. I do banky občas musíš. Pořád zatím musí být analogová možnost vše vyřídit přes papíry. Si vem že dojde k dlouhodobým výpadkům proudu..Byjsme byli nahraní.
    Homeworking je náročnější než chodit do kanclu. Doma tě manželka/partnerka nenechá vysedávat u PC :-))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: to není turismus, ale adventní nákupy :-)

    jde o to, že "pracovní síly" byly v kancelářích potřeba v 19.století, možná ještě v éře toho Bati, ale od 60.let 20.století to začíná být absurdní: je to nějaká forma duševní hygieny, ale stejnou práci jde dělat z domova, jako z kanclu.

    až na to, že když se manažeři na někoho jiného nemohou dívat, jak tu práci dělá, neuznávají to jako práci. je fakt, že dokopat se "dobrovolně" do nějaké práce např. v rámci homeworkingu je téměř nemožné... tzn. lidi věnují obrovské množství úsilí do vytváření prostředí, které v ostatních vytváří stres a donutí je "něco" dělat.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: To že jsou davy v centru je (turismus) něco jiného než soustředění pracovních sil. Objektivní důvod pro soustředění lidí na menším prostoru je ten, že člověk, který má něco řešit nemusí lítat a to co potřebuje vyřídit si vyřídí v relativně blízkém okruhu. Jednou zaparkuješ a pak už si to obejdeš. Je sice internet, ale ten bude dlouho dobu jen jedna z možností.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, Baťova kancelář je zrovna příkladem hodně surrealistického modernismu... takový Jára Cimrman vs. telefonní budky :-)

    každopádně lidé z nějakého důvodu mají už celá tisíciletí pocit, že když se jich směstná hodně na jednom místě, tak tím získávají výhodu, a jsou ochotni do toho městnání investovat obrovské množství úsilí. v dalších generacích ale lidé, kteří na těch místech vyrůstají, získávají pocit přelidněnosti planety a plánují útěk (a to opět už odedávna - z měst do venkovských vil utíkali už staří Římané, potom se utíkalo za renesance, od té doby zámky stavěné na venkově, poté předměstské bydlení... já sám strávil dětství v oblasti rakousko-uherského a prvorepublikového předměstského bydlení podél pražské příměstské železnice u Berounky...)

    hmm, stěhování lidí výtahy, procento půdorysu mrakodrapů zabraných výtahy, apod.: co by mi fakt zajímalo, co by McLuhan řekl na Internet - když mohl pokládat klasickou americkou byrokracii za zastaralou už min. v éře telefonu a dálnopisu...

    směstnání lidí v centru každopádně trvá, i když k němu nejsou žádné objektivní důvody (nejen online byrokracie, ale i e-shopy, nákupní centra, apod.). o víkendu jsem se byl podívat v centru Prahy, všude davy... je to nějaký hluboce zakořeněný instinkt, či co. lidi rádi dělají davy.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Všecko už bylo vymyšlené. Baťa si dokonce udělal i výtahovou kancelář.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (zvlášť ten japonský návrh dole je v podstatě klasický "paternoster" - že by pražské budovy postavené v rozmezí 30. až 60. let 20. století obsahovaly pozapomenutou retro-futuristickou technologii? hmmm.... )
    Paternoster - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Paternoster
    The construction of new paternosters is no longer allowed in many countries...

    ok, zakázaná technologie... tak je to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no.. ne, že bych čekal, že zrovna výtahy jezdící i do stran města zachrání, ale každopádně skutečnost, že až 40% plochy mrakodrapů můžou tvořit výtahové šachty, je jistě úsměvná (fakt ekonomika potřebuje, aby lidi seděli na konkrétním místě u konkrétního stolu, když všechny počítače připojené k Internetu jsou si v podstatě rovny a připojují nás na stejné místo? :-)
    Maglev elevators are coming that can go up, down, and sideways – Quartz
    http://qz.com/303624/maglev-elevators-are-coming-that-can-go-up-down-and-sideways/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOW-TECH MAGAZINE: Cargo cyclists replace truck drivers on European city streets
    http://www.lowtechmagazine.com/2012/09/jobs-of-the-future-cargo-cyclist.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo, ještě to tu nebylo.. můj skoro-sponzor v závodu solárních kol:
    http://cargobikes.cz/in/index.php/en/
    resp. česká verze
    http://cargobikes.cz/in/index.php/cz/

    Nákladní kola (stejně jako nákladní tramvaje, když jsme u toho) jsou samozřejmě důležitou součástí projektu fungování post-peak-oil měst (ať už budou utopická, nebo ne)
    http://www.lowtechmagazine.com/2009/07/trolleytrucks-trolleybuses-cargotrams.html
    v Drážďanech jezdí nákladní tramvaj:
    http://www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Dresden/CarGoTram/pix.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Following New Urbanist principles, Poundbury was intended to reduce car dependency and encourage walking, cycling, and public transport.

    Takže asi tak - ne náhodou má řada Toryů poměrně blízko k Zeleným (proč by si jejich služebnictvo mělo vozit tlusté zadky v autech, že .. ať se projde :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: myslím, že městské utopie se bez nějaké formy architektury neobejdou.. vždy, když něco postavíš, a zvlášť ve městě, je to architektura - max. může být dobrá nebo špatná.

    zaznělo zde už hodně levicových/ekologických/anarchistických vizí, ale je třeba zmínit, že i konzervativci mají s modernitou problém. existuje např. tenhle projekt, pod záštitou prince Charlese (který je některými vnímán jako příklad "hodného" britského konzervativce, diskutabilně)

    Poundbury
    http://www.princeofwales.gov.uk/focus/poundbury
    Poundbury - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Poundbury
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to je moc pěkné a inspirativní. Ovšem jedná se hlavně o architekturu než trend v plánování či strategickém rozvoji :-(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tady je o tom nějaké povídání:
    Waldspirale - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Waldspirale
    je příznačné, že to bylo dokončené v roce 2000: ano, takhle nějak jsme ve zkratce viděli budoucnost v 90tých letech.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    taky via Niume - https://niume.com/pages/post/?postID=13528
    The Forest Spiral Of Darmstadt · Projects · Architecture · Hundertwasser
    http://www.hundertwasser.at/english/oeuvre/arch/arch_waldspirale.php

    mít na vybranou mezi výtahem, schody a procházkou po zalesněné střeše (teda, aspoň předpokládám, že je to souvisle průchozí park... jestli ne, já bych to tak udělal...). Takovej trochu současnej Gaudí, no :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam