• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: to není turismus, ale adventní nákupy :-)

    jde o to, že "pracovní síly" byly v kancelářích potřeba v 19.století, možná ještě v éře toho Bati, ale od 60.let 20.století to začíná být absurdní: je to nějaká forma duševní hygieny, ale stejnou práci jde dělat z domova, jako z kanclu.

    až na to, že když se manažeři na někoho jiného nemohou dívat, jak tu práci dělá, neuznávají to jako práci. je fakt, že dokopat se "dobrovolně" do nějaké práce např. v rámci homeworkingu je téměř nemožné... tzn. lidi věnují obrovské množství úsilí do vytváření prostředí, které v ostatních vytváří stres a donutí je "něco" dělat.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: To že jsou davy v centru je (turismus) něco jiného než soustředění pracovních sil. Objektivní důvod pro soustředění lidí na menším prostoru je ten, že člověk, který má něco řešit nemusí lítat a to co potřebuje vyřídit si vyřídí v relativně blízkém okruhu. Jednou zaparkuješ a pak už si to obejdeš. Je sice internet, ale ten bude dlouho dobu jen jedna z možností.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, Baťova kancelář je zrovna příkladem hodně surrealistického modernismu... takový Jára Cimrman vs. telefonní budky :-)

    každopádně lidé z nějakého důvodu mají už celá tisíciletí pocit, že když se jich směstná hodně na jednom místě, tak tím získávají výhodu, a jsou ochotni do toho městnání investovat obrovské množství úsilí. v dalších generacích ale lidé, kteří na těch místech vyrůstají, získávají pocit přelidněnosti planety a plánují útěk (a to opět už odedávna - z měst do venkovských vil utíkali už staří Římané, potom se utíkalo za renesance, od té doby zámky stavěné na venkově, poté předměstské bydlení... já sám strávil dětství v oblasti rakousko-uherského a prvorepublikového předměstského bydlení podél pražské příměstské železnice u Berounky...)

    hmm, stěhování lidí výtahy, procento půdorysu mrakodrapů zabraných výtahy, apod.: co by mi fakt zajímalo, co by McLuhan řekl na Internet - když mohl pokládat klasickou americkou byrokracii za zastaralou už min. v éře telefonu a dálnopisu...

    směstnání lidí v centru každopádně trvá, i když k němu nejsou žádné objektivní důvody (nejen online byrokracie, ale i e-shopy, nákupní centra, apod.). o víkendu jsem se byl podívat v centru Prahy, všude davy... je to nějaký hluboce zakořeněný instinkt, či co. lidi rádi dělají davy.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Všecko už bylo vymyšlené. Baťa si dokonce udělal i výtahovou kancelář.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (zvlášť ten japonský návrh dole je v podstatě klasický "paternoster" - že by pražské budovy postavené v rozmezí 30. až 60. let 20. století obsahovaly pozapomenutou retro-futuristickou technologii? hmmm.... )
    Paternoster - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Paternoster
    The construction of new paternosters is no longer allowed in many countries...

    ok, zakázaná technologie... tak je to.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no.. ne, že bych čekal, že zrovna výtahy jezdící i do stran města zachrání, ale každopádně skutečnost, že až 40% plochy mrakodrapů můžou tvořit výtahové šachty, je jistě úsměvná (fakt ekonomika potřebuje, aby lidi seděli na konkrétním místě u konkrétního stolu, když všechny počítače připojené k Internetu jsou si v podstatě rovny a připojují nás na stejné místo? :-)
    Maglev elevators are coming that can go up, down, and sideways – Quartz
    http://qz.com/303624/maglev-elevators-are-coming-that-can-go-up-down-and-sideways/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LOW-TECH MAGAZINE: Cargo cyclists replace truck drivers on European city streets
    http://www.lowtechmagazine.com/2012/09/jobs-of-the-future-cargo-cyclist.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jo, ještě to tu nebylo.. můj skoro-sponzor v závodu solárních kol:
    http://cargobikes.cz/in/index.php/en/
    resp. česká verze
    http://cargobikes.cz/in/index.php/cz/

    Nákladní kola (stejně jako nákladní tramvaje, když jsme u toho) jsou samozřejmě důležitou součástí projektu fungování post-peak-oil měst (ať už budou utopická, nebo ne)
    http://www.lowtechmagazine.com/2009/07/trolleytrucks-trolleybuses-cargotrams.html
    v Drážďanech jezdí nákladní tramvaj:
    http://www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Dresden/CarGoTram/pix.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Following New Urbanist principles, Poundbury was intended to reduce car dependency and encourage walking, cycling, and public transport.

    Takže asi tak - ne náhodou má řada Toryů poměrně blízko k Zeleným (proč by si jejich služebnictvo mělo vozit tlusté zadky v autech, že .. ať se projde :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: myslím, že městské utopie se bez nějaké formy architektury neobejdou.. vždy, když něco postavíš, a zvlášť ve městě, je to architektura - max. může být dobrá nebo špatná.

    zaznělo zde už hodně levicových/ekologických/anarchistických vizí, ale je třeba zmínit, že i konzervativci mají s modernitou problém. existuje např. tenhle projekt, pod záštitou prince Charlese (který je některými vnímán jako příklad "hodného" britského konzervativce, diskutabilně)

    Poundbury
    http://www.princeofwales.gov.uk/focus/poundbury
    Poundbury - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Poundbury
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to je moc pěkné a inspirativní. Ovšem jedná se hlavně o architekturu než trend v plánování či strategickém rozvoji :-(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tady je o tom nějaké povídání:
    Waldspirale - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Waldspirale
    je příznačné, že to bylo dokončené v roce 2000: ano, takhle nějak jsme ve zkratce viděli budoucnost v 90tých letech.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    taky via Niume - https://niume.com/pages/post/?postID=13528
    The Forest Spiral Of Darmstadt · Projects · Architecture · Hundertwasser
    http://www.hundertwasser.at/english/oeuvre/arch/arch_waldspirale.php

    mít na vybranou mezi výtahem, schody a procházkou po zalesněné střeše (teda, aspoň předpokládám, že je to souvisle průchozí park... jestli ne, já bych to tak udělal...). Takovej trochu současnej Gaudí, no :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MASOO: individualista jsem :-) to další je ale v podstatě vyjmenování všech možných lidských tendencí vůbec :-) jediné, co si nevyjmenovala, je vypravit se někam na pole s motykou, celý den makat a nepřemýšlet radši vůbec. (nebo případně u soustruhu)

    pokud lidem dáš čas přemýšlet, tak postupně pochopitelně vyzkouší všechno z toho, co ta definice vyjmenovává. všechno jim to selže a dostanou z toho depresi. z tohoto hlediska moderní města plní evoluční úlohu, jako místa, kde se spotřebovávají antidepresiva, trh funguje, hurá.
    MASOO
    MASOO --- ---
    XCHAOS: definice:
    V psychologii a ideologii maloměšťáctví se objevují takové sklony, jako je individualismus, rychlé přechody od levého radikalismu ke krajně pravicovým pozicím, rozkolísaností, projevy sobectví, konzumního vztahu k životu, hodnocení lidí podle majetku a vnějších titulů a na druhé straně sklony k rovnostářství a závisti.

    podle Slovníku spisovné češtiny (Praha 1994), který se víceméně shoduje se staršími slovníky, má slovo maloměšťák dva základní významy:
    1. (zpravidla hanlivé) příslušník drobné buržoazie, 2. (zpr. hanlivé) člověk s omezeným rozhledem a zastaralými názory.

    tady na sildisti jsem se ted presne s temito projevy setkala, sikana, pokrikovani na ulici, poskozovani auta.... k tomu pruzeni za psy a v neposledni rade fixace na ten "nas panelacek", kterej sme si udelali tak pekne barevnej a beda, jak nam to tu bude nekdo narusovat...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MASOO: maloměšťáctví v Praze? vždyť to je úplně opačný pojem, než anonymita velkoměsta! maloměšťáci se navzájem znají, a vědí o sobě vše. V Praze známe zlomek lidí (protože je nás koneckonců přes milión)

    mě z Prahy žene nejvíc to, že jsem se nějak město nikdy nenaučil pořádně používat k tomu, k čemu je určené
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MASOO: tak já taky slýhám historky, že Moraváci mají tendenci lidi zdravit v tramvaji :-) popravdě, já se s jinými Pražáky (a zvlášť Pražačkami) vlastně moc potkávat, chovat se k nim nebo třeba seznamovat nikdy neuměl: ta anonymita toho města se nějak týká nejen nově příchozích, ale i těch, kdo tady žijí. přijdu si, jako někdo, kdo pracuje v pokladně nějaké pouťové atrakce, trochu.

    svět menších sídel je mi ale taky nesrozumitelný, takže žiju na jakémsi rozhraní: velká část lidí v mém životě (přítelkyně, kolegové) byli tak nějak mimopražští v konfliktu s velkoměstem. mělo to svoje mouchy, ale v podstatě jsem to byl já (jako zástupce velkoměsta), kdo byl nakonec ten divnej, dá se říct. naopak kooperace s Pražáky zas vede k tomu, že jsem vytlačen, jako ten kdo má méně ostré lokty, je méně schopný, apod. (nejhorší je ale "náplava" - přistěhovalci, odhodlaní trumfnout místní v té dravosti a soutěživosti)

    jako popravdě, nevím co s tím... jak jsem naznačil, trávník na střeše věžáku asi nestačí.

    zdravé prostředí to asi taky není, to je pravda.
    MASOO
    MASOO --- ---
    ZARREMGREGARROK: ono záleží, co chceš, na co si zvyklý/á, v jakém prostředí se pohybuješ, co považuješ za standard, jak chceš žít, jaké máš plány, představy o světě, přesvědčení .... a já jsem hlavně už zažila život, jaký mi vyhovoval a návrat k tomu "původnímu" mě vadí mnohem víc, než to samotné, co jsem popsala
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam