• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    PAVEL_BRODSKY
    PAVEL_BRODSKY --- ---
    XCHAOS: Prosímtě, co je to sakra za fotku? (Ta první, náckovsky označená vzducholoď a to pod tím je NY? Vypadá to tak a mate to...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Města před érou tryskáčů...


    .. a po éře tryskáčů:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Céčkomat je hitem na ruzyňském letišti. Recykluje PET lahve - iDNES.cz
    http://ekonomika.idnes.cz/...-recykluje-pet-lahve-fts-/ekonomika.aspx?c=A150227_134157_ekonomika_fih
    nápad: místo tupého klonování céček by šlo o recyklační automat na 3D tisk :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    otázka je, jak moc "dobrovolně" se v těch městech vlastně shromažďujeme...
    How Mice Turned Their Private Paradise Into A Terrifying Dystopia
    http://io9.com/how-rats-turned-their-private-paradise-into-a-terrifyin-1687584457
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Brazilská megalopole je na suchu, lidé si hloubí vlastní studny - iDNES.cz
    http://zpravy.idnes.cz/...-brazilskem-sao-paulu-dgo-/zahranicni.aspx?c=A150224_111602_zahranicni_ert

    Tady je krásně vidět, jak se podcenili zálohy. Takové město má mít záložní cisterny na pitnou i užitkovou vodu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MASOO: jako jo. ale současně... myslím, že z menší měst do větších lidi žene právě ta anonymita. Pro člověka, který ve městě žije dlouhodobě, je jí až moc, na druhou stranu se i dostává do situací, kdy si uvědomuje její cenu. ale ta anonymita souvisí podle mě s tím samotným množství lidí a množstvím možných kombinací jejich setkání.

    Ale v podstatě souhlasím s tím, že problém je, že developeři vymýšlejí bydlení jako produkt, který pak prodávají (navíc na dluh - takže na rozdíl od nájemních bytů jsou pak lidé s tím vykonstruovaným životním stylem spojen dlouhobě, zatímco nájemníci můžou bez závazků prchnout). Tohle popisuje návrat k něčemu jako byl původní změr bytových družstev... sice nejsem proti trhu jako takovému a nejsem ani úplně kolektivista, ale problém bude někde v tom rozhodování, jak bude bydlení vypadat, jaký styl budou lidi v dané lokalitě pokládat za normální, apod.
    MASOO
    MASOO --- ---
    Když lidé mohou ovlivnit podobu města | A2larm
    http://a2larm.cz/2015/02/kdyz-lide-mohou-ovlivnit-podobu-mesta/
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Na Smíchově může vyrůst celá nová čtvrť. Nahradí rozpadlé nádraží - iDNES.cz
    http://praha.idnes.cz/...ysta-smichov-city-dqn-/praha-zpravy.aspx?c=A150204_2136866_praha-zpravy_mav

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jayliving byl myslím definovaný dávno před jaywalking (trestná potulka a zahálka a tak... paradoxně v té či oné podobě až do roku 1989). "jaythinking" je ale dost aktuální (třeba na NYXu je snadné se dopustit thinkrimu proti zdejšímu většinovému diskurzu, na skutečných sociálních sítích se pak většinou autocenzuruješ, abys nepřišel o followery...)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: jaywalking - jeden z prvních zločinů vymyšlených na korporátní objednávku. jaythinking a jayliving přijdou až v roce 2084 :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    doneslo se ke mě:
    The forgotten history of how automakers invented the crime of "jaywalking" - Vox
    http://www.vox.com/2015/1/15/7551873/jaywalking-history

    ...a z jiných zdrojů:
    7 Cities That Are Starting To Go Car-Free | Co.Exist | ideas + impact
    http://www.fastcoexist.com/3040634/7-cities-that-are-starting-to-go-car-free

    přitom ale uznávámm, že teď v zimě (navzdory cyklopluhům :) se mě nijak zvlášť jezdit po Praze nechce, ani na místa, kde to je zdaleka nejefektivnější i proti MHD. nejde jen o zimu.. ale i o to, že je brzo tma a tak...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cyklopluhy nebo cyklopruhy? :-)
    Cyklopluh HK 2015
    https://www.youtube.com/watch?v=JoMOrF0Xy8o

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: myslím, že oni si tam právě ale mezi sebou jezdí jak chtějí, že to je část toho kouzla (od každého ke každému je možné zvolit přímou cestu, s možností minimální kolize). každopádně já nemyslím, že města jde nějak spasit nějakým jiným geometrickým uspořádáním, nebo tak. to si mysleli architekti tak zhruba v 19.století... jenže ukazuje se, že víceméně náhodná/chaotická/organická síť křivolakých středověkých uliček většinou umožňuje kratší cestu, než nějaká obludná symetrická geometrie...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Tak ono je to mnou myšleno jako jedna část města (čtvrť). Není to rozhodně vtip. Místo chatrčí si představ obytné domy. Patrová zástavba není špatně, to jsem snad nepsal. Co se týče aut, tak ty bych pustil jen na okruh, který by spojoval kruhově ty činžáky. Do centra by pak mohla vést jen jedna úlopříčka pro zásobování a nutné případy. Ostatní cesty jen pro pěší, cyklista atd.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: ještě k tomu obrázku: sorry, ale v tomhle klubu je to spíš vtip. na fotce je především.. vesice! možná idylická a utopická, ale rozhodně vesnice, ne město. možná by to splnilo kritéria počtu obyvatel, která evropská města měla někdy ve středověku... pravda, možná počtem obyvatel v těch chýších se to blíží našim "činžákům", spíše než "rodinným domům", ale pořád je to jasná vesnice.

    prohlašuješ, že město (ulice, patrová zástavba, apod.) je špatně a chceš to nahradit... obrovskou vesnicí :)

    jinak vtipné mi přijde, že tahle vize by se mohla paradoxně líbit fanouškům aut (na fotce jich dokonce pár je, pokud se dobře dívám), protože nabízí _zcela_ neregulovanou automobilovou dopravu ("ulice" je prostě všude) :-)) každopádně za mě dejme-tomu-utopická vesnice - moc estetické to teda není, funkční diskutabilně.. no pokud tam třeba naženou nějaké stádo, na to prostranství, nebo tak - ale město fakt ne.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: soběstačné ve službách. že např. rodiny s dětmi musí cestovat do jiných částí. Já tohle nepochopím, já měl dycky za to, že třeba na PRaze 10 je všechno a vlastně do centra nemusíš :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: soběstačné v čem? :-) tohle mi přijde spíš jako vtip. v centru jsou dnes luxusní služby pro zlomek populace, stále více lidí stejně šetří nebo prostě dojíždí auty nakupovat ve velkém do supermarketů (i když díky nákladům na benzín fakticky neušetří, tak to dělají třeba kvůli časové úspoře - aby nemuseli nákupy řešit každý den). jediná šance je, že se do centra budou sestěhovávat spíš lidi, kteří chtějí žít spíše městským než příměstským životním stylem, ale o nějaké soběstačnosti nemá smysl mluvit, město je především silně nesoběstačné jako celek, ve všem - vodou a energií počínaje, a stejně tak vším ostatním. město je místo směny s ostatními, ne místo soběstačnosti, to je prostě fakt. soběstačnost, pokud vůbec, tak souvisí s nižší hustotou populace.

    s dojížděním za prací je to ve městě vůbec zajímavé: díky internetu lze téměř vše dělat z domova, na to ale společnost není zařízená, takže spíš workspace sharing, ten ale většinou stejně sklouzne do podoby firem. já se třeba snažil poskytovat služby v místě kde bydlím, ale fakticky někteří kolegové dojíždí přes půl Prahy, protože to tak chtějí, a co já s tím?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Strange Visions of the Hyper-Congested Megacities of the Future | WIRED
    http://www.wired.com/2015/01/marcus-lyon-exodus/
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Teď jsem narazil v jedné diskusi na názor, že městské části PRahy nejsou soběstačné. Chci se zeptat co je na tom pravdy a jestli se pracuje na soběstačnosti (aby lidi nemuseli cestovat z jednoho konce PRahy na druhý.
    Dělba práce Vs. soběstačnost - v tom vidím trošku rozpor.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS:


    Tak mně to přijde jako geniální utopistický koncept rozvržení města. Na rozmezí krajiny a města jsou obydlí, cestičky směřují do centra k hlavním budovám.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam