• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: ne ze bych ti ten klub chtel hanet, ale posledni dobou se tam resi akorat egopicoviny :)


    LINKOS: nic prevartneho to neni a treba. tady se da docist o smartgrids vic:
    http://www.siemens.com/...energy-and-efficiency/smart-grids-and-energy-storage-bottled-sunlight.html
    a tady o velkych baterkach
    http://w3.siemens.com/topics/global/en/events/wfes/Documents/Product-Highlights/6-siestorage_en.pdf

    je to 10kWh li-on baterka za 3.5k$ coz je dost, ale vyhledove ma ta jejich gigafactory snizit cenu li-ion clanku na tretinu a to uz by trhem asi zamavalo
    byt tebu, jeste si na tyhle baterky tak 3 roky pockam.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: normálně úplně stejný baterky, jako do notebooků... Li-ion ... hodně se to řešilo tady:
    [ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE ]
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    Tesla Motors začne prodávat baterie pro domácnosti. Slibuje revoluci ve využívání energie
    http://byznys.ihned.cz/...-energie?utm_source=atlasHP&utm_medium=dynamicleadbox&utm_term=position-10

    nevíte někdo z na jaký bazi jsou tyto akumulátory a jaký mají parametry? O koupi neuvažuju vzhledem k ceně, ale zajímá mě, jestli to je něco převratného.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    “Some transport sociologists say that information about mobility is 50% of mobility. The car will become an accessory to the smartphone.”
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    End of the car age: how cities are outgrowing the automobile | Cities | The Guardian
    http://www.theguardian.com/cities/2015/apr/28/end-of-the-car-age-how-cities-outgrew-the-automobile
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: ok, ale mě ten krb funguje už asi 5 let, takže věřím, že je celkem prověřený praxí :-) (ale asi je to nechám předělat... je to vpodstatě hlavně o obrácení směru navazování trubek po místě průchodu zdí, ale rozhodně to není tak, že by stávající řešení bylo skutečně něčím nebezpečné: těsní a drží to fest a táhne super, pouze prostě norma s mojí situací nepočítala :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: hezké že jsi zmínil zrovna tyto dva případy. Ono totiž špatný komín a vadná elektroinstalace jsou nejčastější příčiny požáru. Tady amatérská práce v těchto případech je velmi nebezpečná. To skutečně není o nějakém odstraňování konkurence. Operovat by si se taky určitě nenechal od řezníka :)
    XCHAOS: údajně tyto satelity vznikly v Detroitu, městě automobilů aby každý potřeboval svoje auto. Ve městečku mích rodičů taky před pár lety vybudovali novou čtvrť. Zajímavé na tom je zjištění, že mnohé domy jsou podstatně menší než ve čtvrti co se stavěla před deseti lety. I spousta těch pozemků je malá. Možná snažit se města upravit víc k životu je lepší než zastavovat zemědělskou půdu takovými domečky.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---




    Zdroj:
    Urban farming on Pinterest | 36 Pins
    https://www.pinterest.com/mboardery/urban-farming/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOC256: ten "americký" předměstský dojížděcí styl je právě podle mě v rozporu s tím, o čem měla být evropská města (v první řadě: původně to nebyly betonové králíkárny... z původní městské zástavby ale dnes zbyla jen předražená městská centra.. předražená proto, protože trh roste...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KOC256: ano, takhle města fungujou. co si ale lidi neuvědomujou, že za tím je nějaký management rizika - že je tam šance, že ty peníze taky nevydělaj, pak to sami nebudou umět, nebo nebudou umět zásadnější dovednost, kterou trh poptává..

    v podstatě to celé funguje, dokud města rostou (protože trh ve městech roste). ale donekonečna růst nemůžou...
    KOC256
    KOC256 --- ---
    XCHAOS: Da se naucit ale proc bych to delal? Leda pro zabavu. Z ciste praktickeho hlediska si radeji efektivne vydelam penize timv cem jsem dobry a tu sluzbu si koupim zase u nekoho kdo todokaze efektivne. Je to levnejsi...
    KOC256
    KOC256 --- ---
    KEIKIN: Myslim ze to prilis komplikujes :)
    Princip uteku je spise opacny... V jiste fazi zivota zjisti ze nechteji bydlet v betonove kralikarne a uz cas se prestava pocitat na to kolik party jeste za odpoledne stihnes a jelikoz uz si vydelali na baracek a auto tak dojizdeni neni problem a tak se radeji vyklidnuji na mestske periferii nebo v blizke vesnici nez v centru mesta :) A sluzby? I ve meste je vzdy nekdo kdo na zavolani prijede. Jasne ze sveho casu jsem neznal zadneho obuvnika ale kdyz jsem to potreboval resit tak ver ze i v tom centru mesta jsem nasel hned tri... Prave proto ze je poptavka...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: k tomu bych jen dodal, že ale spousta profesí se konkurenci brání cechovními výsadami... elektrikáři mají nějaký ten paragraf padesát, a jak jsem už psal, můj byt přepadl gang kominíků, který prohlásili, že moje (pravda, poněkud unikátně řešená) roura od krbových kamen nesplňuje předpisy platné už od doby kamenné.

    představa moderního města podle mě obecně byla, že je to příliš sofistikovaný stroj, než aby mohlo být povoleno opravovat ho nekvalifikovanému řemeslníku či dokonce nádeníkovi: s výsadou na něco smět sáhnout je spojená ekonomická moc, byly tendence zorganizovat péči do město do podoby nějakých "komunálních služeb"... dokonce i metař v parku si nevystačí s koštětem či hráběmi, ale musí mít motorový fukar na zádech, apod.

    jaké max. procento populace se může uživit čistě jen manipulací se symboly a ne reálnou prací (příklady profesí zmiňuješ ty), to fakt netuším. nicméně, předokládám, že to dělají proto, že se tím uživí...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: jde, ale proč by to dělali, když si zaplatí outsourcing. A tohle může být důvod, proč chtějí lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo do předměstského satelitního hypotékové bydlení. Prostě chybějící služby v city. Je sice hezké, že bydlíš ve městě v centru, ale když potřebuješ nějakou službu poblíž bydliště, tak zjistíš, že všude kolem bydlí doktoři, právnící, vědci a akcionáři.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak ono ledacos se jde naučit, když to nejdřív zkusíš (a pár kusů rozbiješ). v podstatě jsem zjistil, že spousta věcí, do čeho nejdu, je, že 1) nemám správné nářadí (lze s trochu snahy zapůjčit) 2) bojím se, že to rozbiju a bude to na mě
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: jo, ale pak v tom ňůjorku zjistí, že nemají nikoho, kdo by jim spravil boty, opravil spotřebič, utěsnil kohoutky apod. Lidi už tam jen drží akcie a jsou rentiéři, ale pak se vytrácí základní lidské dovednosti (manuální). chybí pak opraváři, zedníci, řezníci, záměčníci apod.


    add anonymita. Jak už jsem tu psal, v určitém životním cyklu je město to ideální místo pro život. Ale s příchodem rodiny už člověk zvažuje i jiné alternativy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no jo, ale to je prostě v rozporu s definicí města... město je trh, a lidi jsou tam (z hlediska zaměstnání) zaměnitelní kus za kus, stejně jako zboží. a přes to všechno to nové přistěhovalce přitahuje. říká se, že tohle je šok pro přistěhovalce do New Yorku: stěhujou se tam (nebo historicky stěhovali) ti nejlepší z nejlepších v daném oboru, ale na místě zjistí, že čelí tvrdé konkurence stejně dobrých...

    (popravdě, nejsem takový maximalista: stačily by mě ve městě aspoň nějaké pozitivní vztahy, nemusím mít třeba upřímnou nenávist od srdce, jako se to může stát na malém městě... ale myslím k absenci těch vztahů přispívá třeba velká mobilita: díky snaze fungovat jako lokální internetový poskytovatel jsem zjistil, jaké obrovské množství bytů v mé čtvrti se pronajímá jen krátkodobě: to pak není divu, že se lidi vůbec neznaj...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: KDyž se vrátím k tématu klubu, tak mně by industriál až tak nevadil, kdyby v tom městě byli vřelé a srdečné mezilidské vztahy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak to asi každý... jenže to by to potom už nebylo město, že jo :-)

    věci co jsem postuju, samozřejmě nejsou nutně všechny utopie, ale spíš obecně, realizované i nerealizované vize - kdo mohl mít vizi města s 20pruhou dálnicí, to nevím, ale i kdyby o to fakt stál (což nechápu), tak na to šel špatně (nejdřív musí to město žít a pak terpve možná potřebuje dálnici)

    BTW, (sub)urban report: já dnes absolvoval cestu na kole z Černého mostu do Nezamyslic (vyzvednout si nějaké řídící jednotky pro solární kolo v obchodně s elektrokoly) a jel jse totálně bicycle-unfriendly předměstím.. hustá doprava, kamiony buď vyhýbající se dálnicím poblíž, nebo mířící do nových logistických skladů.. které tam vyrostly na půdě, která by byla potřeba pro případné příměstské zahradničení, kdyby fakt civilizace zkolabovala (na druhou stranu, i tak ta rozhloha polí je tam všude úctyhodná...)... cestou zpátky jsem zjistil, že se tam jezdí přes Zeleneč, ale stejně: i když se teda člověk dokope "stát se změnou, kterou chce vidět ve světě" (become the change, you want to see in the world), tak na konci cesty je automat na jízdenky v metru, u kterého starší pán somruje korunu a já mu jí nedám, protože automat mi drze sežere celou dvacku a nedá nic (zajímavé, cestou tam somroval vrácenou korunu u automatu na Florenci mladý kluk: zřejmě nějaká mystická souvislost...).

    No skoro, to vydá na povídku. asi tolik je dnešní město user-friendly pro aspirujícího vynálezce solární kol a letadel... (a to mě ještě doma čekala pohroma, protože do bytu vtrhli kominíci a prohlásili moje roury od krbu za naprosto nevyhovující nadčasovýým normám, platným už od doby kamenné, nebo tak něco)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam