• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: ono to je hodně individuální. Tam kde jsem bydlel dřív většina směřovala do jednoho města za prací, část jezdila vlakem, část vesměs hromadně, většinou okolo 4 lidech v autě. Tam potřeba auta nebyla taková. Ale třeba zde je hromadná doprava míň využitelná protože každý jezdí do jiné firmičky do jiné vesnice a prosíťovat to tak aby se dalo jezdit hromadnou dopravou nejde. Tedy dostal bych se, ale místo 30 minut v autě bych strávil 2-3 hodiny na cestách.

    S tou cenou hromadné dopravy máš pravdu. Trochu mi to připomíná trasty co dělali ocelářské firmy aby udrželi cenu vysoko. Tehdy se i potrubý na vodu někdy dělali ze dřeva, protože to bylo levnější, i přes to, že vydrželo v zemi jen deset let. Když cenu srazili začalo se používat mnohem víc a místo aby jim zisky klesly tak jim velmi vzrostli. MYslím, že ve větších městech by to mohlo mít podobný výsledek i s cenou hromadné dopravy, ale na těch vesničkách asi nee.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no jo, ale člověk je prostě sociální tvor a objektivní úhel pohledu prostě neexistuje. všichni se navzájem k něčemu manipulujeme a můžeme se jen domýšlet, v čí je to nakonec prospěch či neprospěch...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: "že největší prestiž a společenské postavení dosahují lidi, kterým se daří dostat ostatní do stavu, kdy jsou závislí na jejich specializaci a dovednostech."
    to si vystihnul přesně. Já to popisuju tedy spíše jako ..., kterým se daří v nutit pocitu potřeby něčeno naprosto nepotřebného. Dneska je nutnější vymyslet slogan, či logo pro daný výrobek, než ho vymyslet a zkonstruovat...

    Jinak ty auta přiznávám vidím někde jinde. Já auto používám k převážení materiálu, pokud jedu sám používám kolo. Ale já tím vozím naprosto vše. Navíc když tím jedu autem, většinu se snažím zařídít co nejvíc věcí najednou. Navíc, co vidím jako problém je provoz auta v Praze levnější než MHD. Až se to změní, bude Praha vypadat taky trochu jinak. Výlet do Prahy mě stojí se psem 160Kč i kdybych jel třeba jen na kraj. Zatím co autem až do centra to vyjde tak na 80Kč tedy polovina. V autě táhnu běžně 200-300Kg materiálu a nářadí. Nedokážu si představit jak bych to dělal jinak. Ale za to si to dokážu představit tak abych to auto nepotřeboval vůbec.
    V rodině máme jedno auto používáme ho hodně zřídka. Na denní dojíždění používáme MHD (přítelkyně) nebo já kolo.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já mám možnost trávit třeba i celé léto na chatě... mám tam net, všechno. fakticky tam ale stejně jsem zalezlej u compu :-) a vrtat se na zahrádce, jako rodiče, na to nemám povahu (ještě talk zelenina,ta je funkční.. ale kytky a okrasné dřeviny a sekání trávníku? brrr.. když už, tak bych chtěl nějaký permakulturní trampský srub :-)

    problém ale je, že jsem se narodil ve městě a město pro mě je na nejhlubší, nevědomé úrovni symbolem zajištění kritických životních potřeb. copak sport... ten se nejlíp dělá v přírodě (kolo, plavání, procházky, běhání...) na to město fakt nepotřebuju (indoor sportování v posilovnách apod. vnímám asi tak jako "vanilky" vnímají různé sexuální úchylky/výstřelky... já jsem prostě "vanilkový sportovec" :-). Ale shodneme se na nemocnicích, apod.... podstatné jsou i nejrůznější specializované obchody, prostě město nabízí obrovskou úroveň komplexity a k tomu jsou lidi přitahováni jako k magnetu.

    některé věci, které mi v souvislosti s tímhle napadjí, jsou poměrně temné: moje pozorování života a civilizace (v mých 42 letech - nejde tedy asi o žádný pubertální, předchodně-hormonální stav mysli, ostatně v dospívání jsem toho hodně vnímal jako ve fázi úpadku, ale takto to lze dnes vidět jen stěží...) ve mě vytvořilo dojem, že největší prestiž a společenské postavení dosahují lidi, kterým se daří dostat ostatní do stavu, kdy jsou závislí na jejich specializaci a dovednostech. závislost na něčích rozhodnutích lze v podminkách demokracie a volného trhu obejít různými způsoby - proto narůstá význam "soft power", což je takový ten "technokratický přístup" - "beze mě tomu nerozumíte", "beze mě si na to netroufnete sáhnout"

    sociální síť města stojí na těchto lidech, co se vmanipulovali do postavení "bez mých znalostí a dovedností to nepůjde, takže mě musíte poslouchat i v jiných věcech" - je to směs ekonomické a politické dominance, směs ekonomických pojmů "substituovatelnost" a "bundling".

    tohle ale samozřejmě vysvětluje i tu popularitu aut: udržet auto v provozu je daleko složitější, než udržet v provozu kolo, vzniká tím ekosystém autoservisů, dodavatelů náhradních dílů, paliva, apod... jednoduše město má dostatečnou úroveň komplexity, aby se tam všechny automobilové "memy" chytly... kola existují vedle nich, ale substituovatelnost profesí, specializací a nakonec i těch dílů je tam větší.

    Nakonec je to o tom, že lidi ta kola nudí, a auta jim vytvoří víc podnětů (včetně autohavárií a všech pravidel, apod.) - jednoduše je to o tom, že lidi víc přitahuje cokoliv složitějšího, co vyžaduje větší dělbu práce, apod... takové memy se se vsakují do společnosti jako voda do mechu.

    Samozřejmě mi to deprivuje a nevím co s tím: i já jsem zvědavý a zvídavý, jen chci tuhle zvědavost a zvídavost mít pod kontrolou a nenechat se vláčet lifestylem a preferencemi kultury, ve které žiju...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jo přesně proto že jsem pro hodně lidí asi dost exot žiju u prahy. Větší město víc podobnej exotů jako já :-D
    Takže já to neberu jako útěk, jen posun do přírody kterou mi město neumělo dát.
    Každej to má jinak. Moje ex žena třeba celej život (za mě bohužel skrytě) toužila po tom bydlet v paneláku :-)
    Mě třeba na bytech vadí to malé propojení s okolím, cejtím takovou nepřirozenou izolaci. Řeší to trochu velká lodžie ale furt to není ono... A hlavně potřebuju k životu soukromí.

    Podle mě má město nějaké své kulturní opodstatnění, ale neznamená to že by tam člověk musel žít.

    Když už jsme u těch hypotetickej možností. Já si město mích snů představuju jen jako prostor pro sdružovaní lidí, tedy různé kluby, restaurace, divadla, kina, parky,.. a dále specifické služby pro větší množství obyvatel jako jsou nemocnice, školy (základní forma vzdělání by ale byla tam kde bydlej lidi, stejně jako obvodní lékař a pod), letiště, specifické sportovní areály a já nevím co ještě. Dále by tam kanceláře pro "kolektivní" práce. Takový prostor by mol mít mnohem jednodušší infrastrukturu a celé by to mohlo být "zelenější". Představuju si třeba zákon který řeší % zeleně v takto urbanizované zóně na cca min 30-50%.
    Auta by až na vyjímky do takových zón neměli přístup. To ale vyžaduje nerozprodat veškeré pozemky v okolí města na panelovou výstavbu, ale řešit rozumě odstavné parkoviště, které by mělo být zdarma, stejně jako městská doprava. Tu by částečně platili obyvatelé a firmy toto město využívající a z části stát. Takové řešení by bylo mnohem levnější i pro ty zúčastněné strany.

    Po takovém městě by se jezdilo na kole kole jedna radost, doprava by se zkrátila protože by nebyli zácpy. Města by nutně nemusela být tak velká. Ostatně ty města po světě, co v mích očích lépe fungujou, jsou v těchto ohledech mnohem lépe přizpůsobeny
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no ano, já řeším právě to "90% prahy je dost peklo".

    v Miláně jsem (v běžném provozu, ne na cyklostezkách) viděl spousty cyklistů (no jasně - stálejší počasí...). někoho štve doprava, jiný hledá spíš sociální utopii (ale dělá to v Praze, protože nakonec se sobě podobnými alternativci kteří jsou menšina se nakonec potká spíš ve velkoměstě) a pak je spousta dalších experimentátorů.

    jestli třeba jen 3% populace pracuje v zemědělství, znamená to, že město je samoúčelné - že lidi tam žít chtějí, že tam neprchají proto, že by zajišťovali nějakou důležitou potřebu těch 3%, ale protože jedou uspokojovat potřeby jiných lidí ve městě (a svoje potřeby). Postapo útěk z města se u většiny lidí nekoná (to už spíš ten hypotékařský)

    Podle mě iluze městských lidí o útěku z města je téměř stejně velká, jako iluze těch z venkova a menších měst, které láká život ve velkoměstě.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Pravda že s prací problém nemám, protože mám dost širokej záběr činností co dělám, takže jsem se z města (IT, správa sítí, MaR) "aklimatizoval do stavebnictví, nábytku, a mnoha dalších činností, tak jak je mimo města asi více obvyklé. Navíc do prahy to mám kousek. Přítelkyně třeba pracuje v Praze, protože její obor je v celku raritní...

    Jinak nepíšu o tom že městská utopie není možná, ale nelíbí se mi tak jak je nastavena u nás. Nějakou dobu jsem žil, mimo jiné v Anglii a tam ty města vypadají naprosto jinak.
    Krom absence paneláků (až na nějaké zrůdnosti které bych městy nenazval) ty města vypadají úplně jinak než u nás. I malé města jsou v celku soběstačná, lidé za prací moc necestují, protože tam kde pracují se dá i bydlet. To u nás prostě není. Třeba takovejch 90% prahy je dost peklo. A to je právě ten problém jak takové město přetvořit k lepšímu životu. Praha má přitom dost zajímavé přírodní skvosty a zajímavé scenérie, ale jsou zdevastované právě tou urbanizací. Nedokážu si třeba představit že bych žil na Pankráci, Západním nebo Jižním městě,.. To bych si asi brzy hodil mašli.

    LINKOS:
    V tom s tebou souhlasím, jen pojem satelitní městečko je hrozně nevhodnej výraz. Ne každé městečko v okolí Prahy je na Praze nezdravě závislé. Satelity které slouží pouze k bydlení problém jsou, ale městečka (i vesnice) v okolí prahy můžou bejt v celku soběstačné. Například u nás jsme závislý pouze na sousední Rudné, do prahy jinak jezdim v celku vyjímečně jednou dvakrát do měsíce.

    Ona ta závislost na okolí totiž často v mnohem větší míře i tý Praze. Například Staré Město je svým způsobem "satelit" sám o sobě. I když tu byl první, občansky je naprosto nevybaven. Jižní město a podobné lokality jsou od města odříznuté mnohem více než okolní mnohem vzdálenější města.

    Uvažovat jak udělat to město snesitelnější je jasně správný přístup, a ten zastávám taky, jen nevidím že se to děje. Prostě se staví a staví. Zeleně ubývá čím dál víc a jednotlivé lokality jsou na těch ostatních závislé v čím dál tím více ohledech. A tom vidím problém. A dokonce vidím i příčinu. V historii se totiž každé město (případně část) měla tendenci stát samostatným a co nejvíce nezávislým celkem, protože ho spravoval jeden člověk, který z toho měl ekonomický profit. To se dneska odbourává. Okolí měst se postupně připojuje k jednomu velkému. A to město se pak nezdravě dělí do nepřirozených částí. Navíc nikdo (z těch co města spravují) nemá přímou potřebu je učinit co nejvíce soběstačným celkem. To funguje z části jen u měst do určité velikosti...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ale lidí co pracuje z domava je minimum, i přesto, že to narůstá. Asi jsem měl špatný pocit, že tato diskuze má být o tom co by se dalo dělat ve městech lépe a něčekal jsem že tak rychle sklouznem do post-apo filozofování.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI:
    LINKOS: no 25 km je sice satelit, ale myslím, že je vidíš moc tragicky. pro lidi, co pracují z domova, to skutečně nemusí být špatná volba... a z hlediska udržitelnosti v případě civilizačního kolapsu na tom řidší zástavba (uprostředl polí, se zahradami, s nedalekými lesy) je přeci jen daleko lépe, než centra měst.

    jakákoliv vize fungujícího města především civilizační kolaps vylučuje.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: v rámci urbanismu je právě závislost "satelitních" vesnic a městeček na centrech problém. Pokud člověk žije ve městě, tak mu na spoustu věcí postačí hromadná doprava. Každý přijíždějící do práce znamená parkovací místo, zatížení dopravou, rozširování silnic, tím pádem více asfaltu a ubívání zeleně...
    Né nadarmo Henry Ford začal budovat okolo Detroitu satelity, aby každý potřeboval auto.
    Mít na vesnici rodinu třeba obnáší víc jak jedno auto na rodinu. Nějak se musí dopravovat lidi do práce, nějak děti do školi atd.
    Chápu, že pro mnohé je to lepší řešení, sám sem se dvakrát stěhoval z velkého města, do menšího a pak na vesnici. Ale určitě to není nějaké spásné řešení.
    Dnes je v ČR spíše trend stěhovat se na "venkov", tedy do satelitů, ale většina těchto lidí stále pracuje ve městě.
    Pak mi přijde rozumnější uvažovat jak udělat město "snesitelnější".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já se ve městě narodil.. vím, že z něj nedokážu utéct na venkov a do přírody, ale "socializovat se" v něm neumím. jsem spíš individualista (i když komunikativní)

    myslím, že víc a víc lidí žije (a hlavně pracuje) ve městě prostě proto, že nikde jinde neseženou tak dobře placenou práci...

    pokud si z Prahy utekl, gratuluju, ale takže jsi v tomhle klubu proto, aby si nám řekl, že městská utopie není možná? jako pár věcí, se kterýma středověk nepočítal, jsme myslím už vyškrtli - námatkou, topení uhlím. naopak jsme doplnili pár těch, které v té době pozapomněli - tekoucí vodu a kanalizaci, například. není to všechno jen "autokalypsa" a nevěřím, že další vývoj je nemožný...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Hele zajímavý téma, ale nejsou to věci co si zároveň odporují?
    Od města očekávám socializaci. Přece jenom člověk je zvíře, které vždy žilo ve smečkách. Města poskytují mimo práce určitou historii a vývoj. Ale na druhou stranu pokud by to město mělo fungovat tak jak je v nadpisu, tak by se muselo ala Čína postavit komplet znova. A tam už mi chybí to propojení s minulostí, postupným osidlováním aby se z něj, zase jako v Číně, nestalo ghost town...

    On Kája čtvrtej ani Ruda druhej nějak nepočítal s tím, že se tu budou lidi místo v kočárech prohánět v plechových krabicích a že místo na koních se budou prohánět na ocelovém, či ďábelském karbonovém stroji který využívá energii jezdce. O ostatních drobnostech za které by nás asi brzy upálili předchůdci našich milých občanu z církevní obce nemluvě (elektrárny, telefony, počítače,...)

    Já osobně z Prahy utekl protože jsem hledal klid, přírodu,... ...a hlavně vymanění z toho stále se cyklujícího stresového prostředí. To jsou věci které prostě ve městě být nemůžou. A pokud město a jeho výdobytky zrovna potřebuju tak sednu na kolo a jsem tam za cca pětačtyřicet minut (mám to do centra asi 25km)...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: to vypadá skoro jako něco z MadMaxe :-) ale co budou dělat, až jim ty kanistry dojdou? snad aby jich přidali ještě pár :-) (není nad to spalovat benzín při převážení benzínu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, řekl bych, že moje "prepper paradigma" je poněkud víc friendly :-) (pokud třeba na pár týdnů vypadne zásobování měst, bude dobré mít dopravní prostředek co doveze jídlo z venkova do města třeba i pro pár desítek lidí...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: prepper car :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sociální utopie meets technologická utopie + recyklace :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    World’s Largest Indoor Farm: 100x More Productive, 99% Less Water, 40% Less Power & 80% Less Waste | UPRISER
    http://upriser.com/...est-indoor-farm-100x-more-productive-99-less-water-40-less-power-80-less-waste
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Fotogalerie: Jsou na sociálním dně, ale drží pospolu a bojují o existenci. Slum na hladině...
    http://xman.idnes.cz/...153957_xman-styl_fro&foto=FRO630053_232010_Boats_Makoko_Lagos_Nigeria_53.jpg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The utterly amazing growth of cycling in London | Bicycle Business | BikeBiz
    http://www.bikebiz.com/news/read/the-utterly-amazing-growth-of-cycling-in-london/019317
    The GLA states that "cycle infrastructure is extremely popular" but that the "debate about cycling is distorted by complaints from a loud, but small minority – who tend to believe, often quite sincerely, that 'everyone' drives. In fact, only 3 per cent of Londoners drive a car or van in central London every day, and only 7 per cent once a week or more. 71 per cent of Londoners never drive in central London."
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Právěže megakorporaci né, to bude pestré. Různé subsítě budou autonomní, dokonce si myslím, že časem skončí éra velkých providerů. Akorát mám obavu, že přiijde politik a bude chtít mít dohled.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKI: no, pokud ten šlauch bude patřit jediné megakorporaci, je to spíš dystopické, než utopické :-) ale jinak ano, broadband je tak či onak budoucnost, ať chceme nebo ne. ale cenit se začnou další i aspekty konektivity (ochrana soukromí, například... anonymita... to vše jsou služby, které na korporátní optické síti mohou a nemusí být dostupné - je to dost politika, jak to přesně bude)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam