• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    KEIKIN: jo,to je přesně to co si většina obyvatel města může dovolit :)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: nebo dva byty, jeden pracovní (kalící) a druhý soukromý.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: to asi každý :-) no, asi by tam mohli mít z těch střech natažené třeba světlovody :-)

    hele, dělám si srandu. každý chce mít poblíž bytu zeleň, ale pokud možno ne přímo před okny (nebo ano, ale jen v létě přes poledne :-) řešením je možná byt s více okny, každé pro jinou roční dobu a jiné počasí :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: jo,v tmavem byte to je dobra depka. Urazet te to nemusi,ale ja jsem vdecny za dum kde je svetlo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: u nás by asi vypadalo podobně sídliště Petřiny, ze stejné éry (ale letecký snímek jsem nenašel). Podle mě ta zeleň neškodí.. v zimě je tma stejně a v létě je to spíš příjemné.

    Jinak v ČR teď takhle nějak vypadá zbylá zástavba v Milovicích :) ale fakticky, velkoměsto má spousty problémů, a zrovna tohle mě nijak neuráží.. je to extrém, ale jsou i jiná místa, která mě vysloveně odpuzují...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: prvni vec me tak napadla jestli ty lidi maj v bytech vubec svetlo,jako zelen hezky,ale vseho s mirou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak rozeznat postapo od ekopunku někdy bez dostatečného přiblížení nejde :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to je skoro jak z Černobylu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: taková pěší verze Le Corbusiera :-)

    Námatkovým googlením jsem zjistil, že třeba Moskva má některá pěkná místa (realizovaná). (někteří zdejší puristé mě teď asi začnou podezírat, že jsem Kremlebot, ale nejsem... Hitler si taky čistil zuby, jak si povšiml Jarred Diamond :-)

    Design Squish Blog: GREEN STREETS: MOSCOW, RUSSIA - gardening, nature, trees, sustainable lifestyle, do-it-yourself, creative environmental options, craft, organics, gardening, planting, flower pots, reusing, old and vintage, nature, environmental news, recycling tips, brooklyn, ditmas park,
    http://www.blog.designsquish.com/index.php?/site/green_streets_moscow/
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---

    Nerealizovaný projekt olympijské vesničky v Tokiu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ty blázniví číňani to fakt postavili.. nenazval bych to "autobusem", spíš je to "portálová tramvaj", a samozřejmě, hodí se to spíše na dlouhé, rovné "sídlištní" úseky dálnic... ale nápad je to jednoduchý a vtipný...
    Chinese company tests giant bus that drives over cars - The Washington Post
    https://www.washingtonpost.com/.../2016/08/03/chinese-company-tests-giant-bus-that-drives-over-cars/
    China Builds 'Elevated Bus' That Drives Over Cars - Slashdot
    https://science.slashdot.org/story/16/08/04/019209/china-builds-elevated-bus-that-drives-over-cars
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: nevim kdy si byl naposledy v nejakem satelitu,ale ty co znam ja maji tak male pozemky,ze bys tam nic nevypěstoval. Ty male zahrady jsou z hlediska udrzitelnosti k nepouziti v budoucnu-pri tebou asi ocekavanem kolapsu.
    A dnes,musel bych kouknout po statistice,ale nemala cast agrochemikalii jde prave na takove pozemky. Navic spousta takovych pozemku je zavlazovana pitnou vodou, aby byla trava zelena i v lete. Dalsi vec je,ze solo stojici dum ma vetsi spotrebu energie na vytapeni. Z tohoto hlediska jsou dobre zateplene panelaky a bytove doma na tom lepe. Takze "navrat do prirody",rozumejme do umele udrzovanych stepi :-) s malinkymi domecky neni lepsi a udrzitelnejsi alternativou k mestum.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    Školky by mohly fungovat uvnitř městských zahrad a statků, navrhují architekti | Wave News
    http://www.rozhlas.cz/...ohly-fungovat-uvnitr-mestskych-zahrad-a-statku-navrhuji-architekti--1593499
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    CUKI: ono to je hodně individuální. Tam kde jsem bydlel dřív většina směřovala do jednoho města za prací, část jezdila vlakem, část vesměs hromadně, většinou okolo 4 lidech v autě. Tam potřeba auta nebyla taková. Ale třeba zde je hromadná doprava míň využitelná protože každý jezdí do jiné firmičky do jiné vesnice a prosíťovat to tak aby se dalo jezdit hromadnou dopravou nejde. Tedy dostal bych se, ale místo 30 minut v autě bych strávil 2-3 hodiny na cestách.

    S tou cenou hromadné dopravy máš pravdu. Trochu mi to připomíná trasty co dělali ocelářské firmy aby udrželi cenu vysoko. Tehdy se i potrubý na vodu někdy dělali ze dřeva, protože to bylo levnější, i přes to, že vydrželo v zemi jen deset let. Když cenu srazili začalo se používat mnohem víc a místo aby jim zisky klesly tak jim velmi vzrostli. MYslím, že ve větších městech by to mohlo mít podobný výsledek i s cenou hromadné dopravy, ale na těch vesničkách asi nee.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no jo, ale člověk je prostě sociální tvor a objektivní úhel pohledu prostě neexistuje. všichni se navzájem k něčemu manipulujeme a můžeme se jen domýšlet, v čí je to nakonec prospěch či neprospěch...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: "že největší prestiž a společenské postavení dosahují lidi, kterým se daří dostat ostatní do stavu, kdy jsou závislí na jejich specializaci a dovednostech."
    to si vystihnul přesně. Já to popisuju tedy spíše jako ..., kterým se daří v nutit pocitu potřeby něčeno naprosto nepotřebného. Dneska je nutnější vymyslet slogan, či logo pro daný výrobek, než ho vymyslet a zkonstruovat...

    Jinak ty auta přiznávám vidím někde jinde. Já auto používám k převážení materiálu, pokud jedu sám používám kolo. Ale já tím vozím naprosto vše. Navíc když tím jedu autem, většinu se snažím zařídít co nejvíc věcí najednou. Navíc, co vidím jako problém je provoz auta v Praze levnější než MHD. Až se to změní, bude Praha vypadat taky trochu jinak. Výlet do Prahy mě stojí se psem 160Kč i kdybych jel třeba jen na kraj. Zatím co autem až do centra to vyjde tak na 80Kč tedy polovina. V autě táhnu běžně 200-300Kg materiálu a nářadí. Nedokážu si představit jak bych to dělal jinak. Ale za to si to dokážu představit tak abych to auto nepotřeboval vůbec.
    V rodině máme jedno auto používáme ho hodně zřídka. Na denní dojíždění používáme MHD (přítelkyně) nebo já kolo.

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já mám možnost trávit třeba i celé léto na chatě... mám tam net, všechno. fakticky tam ale stejně jsem zalezlej u compu :-) a vrtat se na zahrádce, jako rodiče, na to nemám povahu (ještě talk zelenina,ta je funkční.. ale kytky a okrasné dřeviny a sekání trávníku? brrr.. když už, tak bych chtěl nějaký permakulturní trampský srub :-)

    problém ale je, že jsem se narodil ve městě a město pro mě je na nejhlubší, nevědomé úrovni symbolem zajištění kritických životních potřeb. copak sport... ten se nejlíp dělá v přírodě (kolo, plavání, procházky, běhání...) na to město fakt nepotřebuju (indoor sportování v posilovnách apod. vnímám asi tak jako "vanilky" vnímají různé sexuální úchylky/výstřelky... já jsem prostě "vanilkový sportovec" :-). Ale shodneme se na nemocnicích, apod.... podstatné jsou i nejrůznější specializované obchody, prostě město nabízí obrovskou úroveň komplexity a k tomu jsou lidi přitahováni jako k magnetu.

    některé věci, které mi v souvislosti s tímhle napadjí, jsou poměrně temné: moje pozorování života a civilizace (v mých 42 letech - nejde tedy asi o žádný pubertální, předchodně-hormonální stav mysli, ostatně v dospívání jsem toho hodně vnímal jako ve fázi úpadku, ale takto to lze dnes vidět jen stěží...) ve mě vytvořilo dojem, že největší prestiž a společenské postavení dosahují lidi, kterým se daří dostat ostatní do stavu, kdy jsou závislí na jejich specializaci a dovednostech. závislost na něčích rozhodnutích lze v podminkách demokracie a volného trhu obejít různými způsoby - proto narůstá význam "soft power", což je takový ten "technokratický přístup" - "beze mě tomu nerozumíte", "beze mě si na to netroufnete sáhnout"

    sociální síť města stojí na těchto lidech, co se vmanipulovali do postavení "bez mých znalostí a dovedností to nepůjde, takže mě musíte poslouchat i v jiných věcech" - je to směs ekonomické a politické dominance, směs ekonomických pojmů "substituovatelnost" a "bundling".

    tohle ale samozřejmě vysvětluje i tu popularitu aut: udržet auto v provozu je daleko složitější, než udržet v provozu kolo, vzniká tím ekosystém autoservisů, dodavatelů náhradních dílů, paliva, apod... jednoduše město má dostatečnou úroveň komplexity, aby se tam všechny automobilové "memy" chytly... kola existují vedle nich, ale substituovatelnost profesí, specializací a nakonec i těch dílů je tam větší.

    Nakonec je to o tom, že lidi ta kola nudí, a auta jim vytvoří víc podnětů (včetně autohavárií a všech pravidel, apod.) - jednoduše je to o tom, že lidi víc přitahuje cokoliv složitějšího, co vyžaduje větší dělbu práce, apod... takové memy se se vsakují do společnosti jako voda do mechu.

    Samozřejmě mi to deprivuje a nevím co s tím: i já jsem zvědavý a zvídavý, jen chci tuhle zvědavost a zvídavost mít pod kontrolou a nenechat se vláčet lifestylem a preferencemi kultury, ve které žiju...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jo přesně proto že jsem pro hodně lidí asi dost exot žiju u prahy. Větší město víc podobnej exotů jako já :-D
    Takže já to neberu jako útěk, jen posun do přírody kterou mi město neumělo dát.
    Každej to má jinak. Moje ex žena třeba celej život (za mě bohužel skrytě) toužila po tom bydlet v paneláku :-)
    Mě třeba na bytech vadí to malé propojení s okolím, cejtím takovou nepřirozenou izolaci. Řeší to trochu velká lodžie ale furt to není ono... A hlavně potřebuju k životu soukromí.

    Podle mě má město nějaké své kulturní opodstatnění, ale neznamená to že by tam člověk musel žít.

    Když už jsme u těch hypotetickej možností. Já si město mích snů představuju jen jako prostor pro sdružovaní lidí, tedy různé kluby, restaurace, divadla, kina, parky,.. a dále specifické služby pro větší množství obyvatel jako jsou nemocnice, školy (základní forma vzdělání by ale byla tam kde bydlej lidi, stejně jako obvodní lékař a pod), letiště, specifické sportovní areály a já nevím co ještě. Dále by tam kanceláře pro "kolektivní" práce. Takový prostor by mol mít mnohem jednodušší infrastrukturu a celé by to mohlo být "zelenější". Představuju si třeba zákon který řeší % zeleně v takto urbanizované zóně na cca min 30-50%.
    Auta by až na vyjímky do takových zón neměli přístup. To ale vyžaduje nerozprodat veškeré pozemky v okolí města na panelovou výstavbu, ale řešit rozumě odstavné parkoviště, které by mělo být zdarma, stejně jako městská doprava. Tu by částečně platili obyvatelé a firmy toto město využívající a z části stát. Takové řešení by bylo mnohem levnější i pro ty zúčastněné strany.

    Po takovém městě by se jezdilo na kole kole jedna radost, doprava by se zkrátila protože by nebyli zácpy. Města by nutně nemusela být tak velká. Ostatně ty města po světě, co v mích očích lépe fungujou, jsou v těchto ohledech mnohem lépe přizpůsobeny
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no ano, já řeším právě to "90% prahy je dost peklo".

    v Miláně jsem (v běžném provozu, ne na cyklostezkách) viděl spousty cyklistů (no jasně - stálejší počasí...). někoho štve doprava, jiný hledá spíš sociální utopii (ale dělá to v Praze, protože nakonec se sobě podobnými alternativci kteří jsou menšina se nakonec potká spíš ve velkoměstě) a pak je spousta dalších experimentátorů.

    jestli třeba jen 3% populace pracuje v zemědělství, znamená to, že město je samoúčelné - že lidi tam žít chtějí, že tam neprchají proto, že by zajišťovali nějakou důležitou potřebu těch 3%, ale protože jedou uspokojovat potřeby jiných lidí ve městě (a svoje potřeby). Postapo útěk z města se u většiny lidí nekoná (to už spíš ten hypotékařský)

    Podle mě iluze městských lidí o útěku z města je téměř stejně velká, jako iluze těch z venkova a menších měst, které láká život ve velkoměstě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam