• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: no to sice jo, ale vztah k autům podle tohohle vzorce funguje velice dobře...

    a já netvrdím, že je někdo lepší nebo horší.. tvrdím jen to, že prostředí kolem tebe formuje tvoje vnímání světa...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: hele todle tvoje vazne hloupe deleni na mestaky a vesnicke naplavy je vazne kokotina.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: víceméně se to ale děje na nevědomé úrovni (akorát u lidí z venkova ne... mám právě kolegu, který neustále řeší "co si klient bude myslet, když technik nepřijede na instalaci autem")

    hele, já tenhle klub fakt nezaložil náhodou.. já vyrůstal v 90tých letech v určitě představě, že takové to naše punkově-nazelenalé myšlení je normální a postupem času k němu dospějou všichni. nedospějou! je to pocit lidí, co ve městech vyrůstali - ale většinu obyvatelstva víc a víc tvoří náplava z venkova, který uvažuje diametrálně jinak (a města přizůsobuje svým potřebám, včetně těch sociálně-statusových)

    jako furt tu někdo straší přistěhovalci.. ale minimálně ti z měst nám často budou bližší, než naši vlastní přistěhovalci z našeho venkova...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: přesně jak píšeš. Auto nemusí být určeno k přepravě z bodu A do bodu B. V autě mužeš machrovat, ukazovat svůj soc. status, pracovat v něm, spát v něm. Můžeš pomocí něj prodávat, můžeš s s ním podnikat apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: no ano a tohle je částečně motivace, proč jsem založil tenhle klub. já se snažil trávit čas na chatě, kde mám internet, jsem tam víc v přírodě... stejně tam ale nevydržím víc než pár dnů a táhne mi to do města, i když přímo nemusím. Ještě rodiče na chatu zdrhali při každé příležitosti...

    tohle mi právě zaujalo: co mi táhne zpět do města? i když teoreticky nemusím?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: moje auto je zastaralá hromada šrotu a přináší mi sociální status nemajetného stréce :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LINKOS: co je zbytečné ? Víš kolik el. energie se nespotřebuje a je vniveč ?
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    KEIKIN: ale o to pri preprave praveze jde. Pokud nejde jen o prepravu z bodu a do bodu b,tak to je rekreacni vyjizdka,ale to jaksi tezko budes provozovat v zacpanym meste.
    Samozrejme netvrdim,ze nemeli jezdit zadna auta,ale spousta aut ve velkych mestech jezdi zbytecne. Je to popsany fenomen,lide radeji stravi vice casu v aute v kolone,nez aby jeli mhd.
    Samozrejme to predpoklada i to,ze lide si napriklad koupi jen neco malo k snedku v mistnim obchode a velky nakup si nechaji dovest,jak uz to dnes nabizeji nektere obchody(tesko treba). Vetsina veci se da obstarat z domu. Dnes napriklad v Japonsku resi,ze mladi japonci casto ani neopousti byt. Pracuji z domu,nakup si nechaji privest,socialni kontakt maji online...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LINKOS: představa, že lidi nebudou využívat osobní vozidlo. Nejde přeci jen o přepravu z místa A do budu B.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    KEIKIN: co je na tom paneboze utopickeho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no a před 200 lety zase nebyla nastavena na bezkoňový systém. to je toho :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: méně aut ve městě je utopie. Jeden starší pán dopravák tvrdí, že silnice přes město je tepnou. Holt ekonomika neníé nastavena na bezautový systém.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: ja narazel na tu cast calnku The dark sides of the “Uber revolution”, ale urcite souhlasim s tou vetou "90% of time your car is a piece of junk occupying a parking spot". mozna to ale ebude chtit generacni obmenu, protoze lide maji auta stale jako fetis a statusovy symbol. ja osobne k nim zadne zvlastni pouto nemam, takze na samoridici auta se tesim :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak jestli si to četl, tak tenhle týpek mluví o samořídících autech, jezdících pro nějaký budoucí uber. Jako já to sem nedávám, protože bych s tím nutně souhlasil.. ale méně aut ve městech se zdá jako dobrý plán. A ano... třeba moje auto rozhodně nejezdí každý den.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: svat dominovany uberem bude take plny poloprofesionalnich ridicu bez socialniho pojisteni. sharing economy at its worst.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Líbí se mi tento koncept:
    Klíčenka – Kolínská Chytrá koíčenka
    http://chytraklicenka.cz/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TLOUDEV:
    LINKOS: tohle je část problému.

    Zatím jsme u toho, že část věcí je prostě prvoplánový tunel. Nikdo to nepotřebuje, nic na tom nezávisí, tudíž ani není třeba řešit, že se to rozbije a nebude to zdokumentované, apod. Zatím jde o to, že je to pitomost, za kterou se někomu zaplatí.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TLOUDEV: chápu tvé obavy a část z toho sdílím. Přílišná závislost na jeden segment je risk. Lidstvo je úspěšné díky tomu, že se dokáže přizpůsobit aktuální situaci. Každopádně to slovo smart neznamená jen připojení k internetu a elektrice. Taková LAN křižovatka v případě výpadku proudu ze sítě může být nápájena bateriemi. Nebo v Izraeli už vymysleli získávat eletriku z průjezdu vozidel po silnici (na základě fyzikálních zákonů). Za mně: vymýšlet dál řešení založené nma elektrice, ale současně budovat záložní systémy pro případy výpoadku. Smart řešení by mělo být multioborové ne jen IT onanie.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    TLOUDEV: undo reseni jsou dopravni znavky a blikajici oranzova. Myslis ze "smart" rizeni dopravy vyviji jeden clovek a nikdo jiny tomu nerozumi? Ale no tak...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam