• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LINKOS: co je zbytečné ? Víš kolik el. energie se nespotřebuje a je vniveč ?
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    KEIKIN: ale o to pri preprave praveze jde. Pokud nejde jen o prepravu z bodu a do bodu b,tak to je rekreacni vyjizdka,ale to jaksi tezko budes provozovat v zacpanym meste.
    Samozrejme netvrdim,ze nemeli jezdit zadna auta,ale spousta aut ve velkych mestech jezdi zbytecne. Je to popsany fenomen,lide radeji stravi vice casu v aute v kolone,nez aby jeli mhd.
    Samozrejme to predpoklada i to,ze lide si napriklad koupi jen neco malo k snedku v mistnim obchode a velky nakup si nechaji dovest,jak uz to dnes nabizeji nektere obchody(tesko treba). Vetsina veci se da obstarat z domu. Dnes napriklad v Japonsku resi,ze mladi japonci casto ani neopousti byt. Pracuji z domu,nakup si nechaji privest,socialni kontakt maji online...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LINKOS: představa, že lidi nebudou využívat osobní vozidlo. Nejde přeci jen o přepravu z místa A do budu B.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    KEIKIN: co je na tom paneboze utopickeho.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no a před 200 lety zase nebyla nastavena na bezkoňový systém. to je toho :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: méně aut ve městě je utopie. Jeden starší pán dopravák tvrdí, že silnice přes město je tepnou. Holt ekonomika neníé nastavena na bezautový systém.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: ja narazel na tu cast calnku The dark sides of the “Uber revolution”, ale urcite souhlasim s tou vetou "90% of time your car is a piece of junk occupying a parking spot". mozna to ale ebude chtit generacni obmenu, protoze lide maji auta stale jako fetis a statusovy symbol. ja osobne k nim zadne zvlastni pouto nemam, takze na samoridici auta se tesim :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak jestli si to četl, tak tenhle týpek mluví o samořídících autech, jezdících pro nějaký budoucí uber. Jako já to sem nedávám, protože bych s tím nutně souhlasil.. ale méně aut ve městech se zdá jako dobrý plán. A ano... třeba moje auto rozhodně nejezdí každý den.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: svat dominovany uberem bude take plny poloprofesionalnich ridicu bez socialniho pojisteni. sharing economy at its worst.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Líbí se mi tento koncept:
    Klíčenka – Kolínská Chytrá koíčenka
    http://chytraklicenka.cz/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TLOUDEV:
    LINKOS: tohle je část problému.

    Zatím jsme u toho, že část věcí je prostě prvoplánový tunel. Nikdo to nepotřebuje, nic na tom nezávisí, tudíž ani není třeba řešit, že se to rozbije a nebude to zdokumentované, apod. Zatím jde o to, že je to pitomost, za kterou se někomu zaplatí.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TLOUDEV: chápu tvé obavy a část z toho sdílím. Přílišná závislost na jeden segment je risk. Lidstvo je úspěšné díky tomu, že se dokáže přizpůsobit aktuální situaci. Každopádně to slovo smart neznamená jen připojení k internetu a elektrice. Taková LAN křižovatka v případě výpadku proudu ze sítě může být nápájena bateriemi. Nebo v Izraeli už vymysleli získávat eletriku z průjezdu vozidel po silnici (na základě fyzikálních zákonů). Za mně: vymýšlet dál řešení založené nma elektrice, ale současně budovat záložní systémy pro případy výpoadku. Smart řešení by mělo být multioborové ne jen IT onanie.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    TLOUDEV: undo reseni jsou dopravni znavky a blikajici oranzova. Myslis ze "smart" rizeni dopravy vyviji jeden clovek a nikdo jiny tomu nerozumi? Ale no tak...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    TLOUDEV: jenze ten cistic pobezi jen kdyz tam nekdo bude zrovna slapat a ne kdyz ty zrovna ted potrebujes botky ocistit,
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    LINKOS: apropos: ona decentralizace a z ni plynouci vypadky (ac mam dojem, ze jejich pricina zde je uplne jina, ale to je na delsi diskusi nekde jinde) je uplne jine tema, nez co jsem se snazil naznacit. vy tu probirate temata, jako napr. automatizacve rizeni dopravy. ted to vem z pohledu, ze vybudujes takovy system, prejdes na nej, a ten system ti nasledne zkolabuje. z libovolne priciny. at uz vypadek proudu, nebo zasahem IT 'odbornika'... jde mi o jedinou vec: zda tato reseni maji moznost 'undo', tedy navraceni se k poslednimu funkcnimu stavu. mam dojem, ze tohle docela lide opomijeji, at uz se jedna o sw vyvojare (ve vztahu k uzivateli, samo ze pro sve ucely ma kazdy svuj revizni system), nebo o mobilni telefony (jak dlouho probihalo testovani zdravotni nezavadnosti mobilu? nijak, ze? a zkus dnes rict, ze je jejich elektromagneticke pole zdravotne zavadne - myslis, ze je nekdo vypne?) a mimochodem, jsem zvedav, az jednou zemre vyvojar nejakeho toho 'smart' reseni dopravy, jak dlouho bude tento system jeste funkcni? pobezi 'samospadem', nebo se v nem nekdo dalsi vyzna? tyhle otazky jsou mozna predcasne, ale je dobre je mit pri navrzich na pameti. a mam leckdy dojem, ze nektere projekty dotovane verejnym rozpoctem jsou sice hrozne 'smart', ale vubec neresi jine stavy, nez funkcni v idealni podobe. mysli si, ze se nejedna o podnetny prispevek, ale Memento Mori...
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    LINKOS: tak sorry. me jde o to, ze zkratka veskere tyhle 'smart' vychytavky maji jednoho spolecneho jmenovatele, a tedy ubirat se timto smerem je z meho pohledu slepa cesta. dovedl bych si predstavit smart reseni zalozena ciste na mechanice (napr. cistic bot pohaneny pasem z opodal stojiciho fitka)... a neber to zle, svet totiz patri magorum.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    TLOUDEV: ehm,nemuzou za vypadky energie na severu snahy decentralizovat sit v nemecku za pomoci vetrniku? Prenosova soustava s tim ma problemy. Jinak dekuji za plodny prispevek zacinajici "ste magori"...
    TLOUDEV
    TLOUDEV --- ---
    jste magori. lidsky faktor to stejnak neodstrani, a popravde, odstraneni lidskeho faktoru je to posledni, co bych od zivota chtel. ale veskere tyhle technologie budou ve finale CENTRALIZOVANE, neb bude zavisle na dodavce elektricke energie. tady u nas na severu je bezna situace, kdy proud na pul dne vypadne. pokud je 'smart' pouze nadstavba, pak OK, ale pokud je situace 'optimalizovana' pro smart, pak vypadek muze mit kriticke nasledky. IMHO ma byt veskere smart reseni daleko nad vrstvou obycejneho 'lidskeho' faktoru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam