• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Pro začátek by stačilo, aby nemizely ty co už zelené jsou... Což se v Praze moc nedaří.
    KEDRIGERN: To není ten problém, problém je v tom že každý chce bydlet v Praze ale na místě už tak nesejde, jen za tou cedulí. A ta se prostě přirozeně už dlouho neposouvá, což je problém. No a pak je vezmě nějaká tabulka naláduje se čísly a z ní vyjde že by Praha potřebovala xy bytů navíc a to se neděje. Nikdo už ale neřeší jestli je potřeba ty byty stavět tam. Potřeba je to jen z jednoho důvodu. Pokud tu samou stavbu postavím uprostřed Prahy bude mít třeba 100x vyšší cenu než někde na Teplicku...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak kdyby ubylo v dopravy tak že by se daly předělat silnice zas na zelené plochy, případně ulice suzit atd, stavět víc nahoru než do stran...
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    XCHAOS: Developeři chtějí město roztahovat do šířky. Stavět v centru je ve všech ohledech dražší. Stavět na okraji je dražší pro město (nutnost zajistit infrastrukturu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já rozhodně pro žádné velké zahušťování Prahy nejsem (bohužel, developeři mají jiný názor)

    CUKI: no tak hlavním smyslem bedny na kole je právě ta úvaha o tom, jak věci uložené v kole rozumně zamknout :-) Druhý faktor je vodotěsnost. Že by to šlo vozit v nějakém otevřeném koši je samořejmé, ale v podmínkách velkoměsta to prostě není na pořadu dne...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Ještě taková věc, ono to s tím souvisí. V ostatních částech světa, minimálně Evropy se města už nějakou dobu rozšiřují hlavně do šířky a těch netknutých míst v centrech si váží a naopak je víceméně zazeleňují. Ale taková Praha jde spíše opačným směrem. Například severské země už desítky let jdou směrem širším prolukám mezi domy (pravda hlavně z požárního hlediska), ale pak se tyhle problémy řeší lépe.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Kolo(elektro) má jednu nevýhodu. přeci jen to auto můžeš někde nechat a rozumě zamknout. To kolo musí být pořád s tebou. Já třeba během asi 5ti let přišel o tři kola dohromady za hodně přes 100k Kč. A to šlo pouze o klasické kola. Tedy jsem se je snažil zamykat v místech kam bych elektrokolo třeba nezamknul. U aut, pokut nemáš zrovna na sídlišti zaparkované téčko, tak se riziko krádeže dosti minimalizuje. Jako sice mi taky 2x ukradli auto, ale nikdy ne v Čechách. Dokonce to jednou nebylo ani v Evropě. A pokaždý jsem ho sice složitě ale získal zpátky.
    Na druhou stranu aut je čím dál tím více a míst kde je zaparkovat je čím dál tím míň.
    Elektrokolo je nutné zabezpečit. Tedy pro začátek by stálo za to v centrech měst udělat pojištěné stojany třeba i s kamerovým systémem. Tak aby člověk mohl snadno to kolo zaparkovat kdekoli. Tak jako mají na jihu Evropy parkování motorek, cca každých 100-200m na ulici místo vyhrazené motorkám. Tak aby to samé vzniklo pro kola. Ona přecijenom i ta nejlevnější sada je kolem 30k Kč plus cena kola.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já zas tolik těch kol nestavím, osobně, ale já i tahle firma nakupujeme u http://e-pohon.cz

    To se tu dostáváme už trochu offtopic. Elektrokolům se všichni vysmívají, jak jsou nesportovní, a současně z nějakého důvodu míň sexy, než hlučné motorky... ale fakticky je to jeden ze způsobů, jak auta ve městech nahradit poměrně masově a rychle, protože lithiových baterek možná nejde vyrobit dost na to, abychom si všichni vozili zadek v Teslách - ale baterka do elekotrokola je proti tomu (i konstrukčně) v podstatě jen kombinace několika baterek velikosti do mobilů a balancer k nim je stokorunová záležitost.

    Elektrokola je dneska možné postavit výrazně levněji, než konvenční mopedy a ani nevyžadujou žádnou speciální infrastrukturu kromě zásuvky. Pokud by se jim podařilo vytvořit jiný image, než jen nějaké pomůcky pro důchodce, tak by měli potenciál změnit pracovní dny i volný čas velké části populace... většinový cykloaktivismus ale sází spíš na takovou tu kolo-vlak kombinaci, zatímco cyklosportovci, co nad elektrokoly ohrnují nos, zase nemají problém si to sportovní náčiní do lesa dovézt na střeše auta... no a to nemluvím o tom, že individuální mobilita, která by byla řešená jinak než autama, je ale subverzivní i k MHD, a infrastrukturní projekty jsou taky velký business.

    Jednou za čas se objeví technologie s potenciálem v krátkém čase změnit životní styl fakt hodně lidí, ne jenom hrstky. A synergie z běžným cykloaktivismem je tu ale v tom, že města potřebují páteřní cyklostezky odněkud někam (ne jen ty na sportování pro bruslaře, co vedou odnikud nikam). A při troše snahy může být infrastruktura pro kola a elektrokola společná (rozhodně to dává lepší smysl, než pro kola a bruslaře)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: BTW co používáš za pohoné jednotky a kde je nakupuješ?
    Po několika letech zase koukám, jestli se ceny trochu nezlevnili a pořád je to stejné. Alespoň baterie jsem čekal že bude levnější a pořád nic :-(

    A nejrozumnější mě připadá nějaký ten Bafang BBS cca 48V 750W...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jasný, tak v době, kdy jsem stavěl svůj dům a neměl jsem auto, tak jsem vozil ze sběrny asi 80Kg Íčka 2,4m dlouhý! Nějakejch 10km jsem to dovezl. Ale nebylo to ani bezpečný ani běžný.
    Dneska už se na to dívám jinak. Náklad v zadu mi přijde mnohem lepší, ale tohle bych si vzal tak leda na nějaký karneval. A tu bednu vzadu bych umístil tak že bych do ní "vsunul" to kolo aby to těžiště bylo nízko.
    Kolo u mě jako cargo prostředek ze své podstaty nikdy nebude. Jako rozumné carko vidím ty tříkolky co jsem dával Linkos. Prostě něco bytelnýho na co naložíš třeba deset pytlů cementu, když bude potřeba a vejde se tam i něco většího. přitom to bude bezpečné. Jediná nevýhoda tříkolek je ta že mají mnohem horší průchodnost terén nejen než kola, ale i než dvoustopé vozidla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: hele, já mám podvozek kola, se kterým sice zatím v tom nákldním provozu nejezdím, ale v nákladní verzi jsem na tom vezl (složený) žebří. Celé kolo má 2.6m, když něco necháš vzadu přečnívat, pořád se dostaneš na užitečnou délku nákladu kolem 2m :-))

    S tímhle kolem na následující fotce zatím ještě nejezdíme (ještě na něm není instalovaný elektrický motor, takže třeba já bych na tom po Praze nevyjel :-), ale jen pro představu, kolik se dá naložit na dvoustopé vozidlo :-)

    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Jasný já jen že to jídlo nemá nadstandardní rozměry. Nepotáhneš tam dvoumetrovou tyč (i metrová by překážela) . Je to jen na malé věci. Ideální pro klasické pošťáky.

    LINKOS: přesně tak. Navíc by se mi líbil koncept nějakých půjčoven kol na kraji těch měst kde se dá odstavit auto na parkovišti.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: no, já bych v místě kde to MHD je fakt dostupné, tedy ve velkých městech typu Praha, Liberec, Ústí, volil spíše tu hromadnou dopravu, ale pro dojíždění obec- město by to mohla být slušná náhrada auta po docela značnou část roku.
    Cargo kola jako přeprava po městě balíčků se mi líbí, ale zas už tam je limit pokud potřebuješ ty města zásobovat, tak tam už ty dodávky/náklaďáky mají mnohem lepší uplatnění.

    U nás dojíždí nejdále kolega asi dvanáct kilaků, další co jezdí čerstvě to bude mít možná i dál. Ten s dvanácti dá asi dvě cesty tam a dvě zpět, takže nabíjení v práci není třeba, ale i tak by to asi nikdo neřešil.
    Jinak pokud zaměstnavatel vidí problém v dobíjení elektrokol za petikorunu, asi bych mu omlatil o hlavu účet za telefon, protože služebně volám denně několikrát a dřív to byla i značná část práce, domluvit všechno možný. Zajímavé jak dříve když ještě nebyli mobily jak se řešil každý telefonát z pevný a dneska když volají zaměstnanci že svého, tak najednou to šéfy nezajímá.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: mě to jako doprava do práce přijde fakt dobré, protože se eliminuje čekání na MHD i v dopravní zácpě, člověk nepodává sportovní výkon, jako když jede na kole, apod. ale slyšel jsem i story o zaměstnavatelích, kterým vadilo dobíjení baterie elektrokola v práci (plné nabití stojí 2-4 Kč podle kapacity baterie a tarifu...)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: mě se to líbí jako doprava ve městě, pro přepravu takových balíčku je to imho zajímavé.
    Jinak pozoruji rozvoj elektrokol i u nás na malých městech, vesničkách jako dopravu do práce, kde je problém s hromadnou dopravou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: jestli sis nevšiml, tak pro Alzu na jednostopém cargokole rozváží každý den parta kurýrů, co se o něj střídaj, asi 50 balíčků za den. Z toho najednou se podle okolností vejde 30-40, dělají se 2 nakládky za den... co se hmotnosti týče, tak 50 kg nákladu není pro jednonstobé vozdilo nic zvláštního (ostatně, jak jinak by šlo na motorce nebo tandemu vézt spolujezdce? ten se na udržování rovnováhy nejen nepodílí, ale na rozdíl od nákladu může i aktivně škodit :-)

    Porcí jídla, ve smyslu krabice pizzy, by se tam vešlo odhadem tak 20, ale právě že rozvoz jídla je takový trochu stereotyp a jde tam víc o rychlost než objem a hmotnost. Lhůta na doručení zásilek z e-shopu je několik hodin, takže je to ideální na postupné objíždění více adres, které jsou poblíž, s větším množstvím nákladu současně.. a hlavně: auto je overkill, stejně víc adres za den obejít nejde, takže by se mezitím akorát pohybovalo skoro prázdné, hledalo kde zaparkovat, apod.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS:
    LINKOS: Já si tedy nedokážu dost dobře představit jezdit za takovou krabicí. To co sem dal Linkos mi dává větší smysl. I ta cena mi přijde docela ok. Tyhle tříkolky ve spalovací verzi jezdí po půlce zemí třetího světa, takže to má nějaký význam. Já si osobně nedokážu představit na jednostopém vozidlu převážení cokoli většího. Do krabice nic nedáš, tam možná dobrý na 3 porce jídla, ale to je trochu malookrajovka.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS:
    XCHAOS: jinak ještě k těm tříkolkám.. no ono se samozřejmě hraje o lithiové baterie. Ty jsou drahé, ale lehké, na elektrokolo jsou těžké až až, ale podává díky ním přijatelný kompromis výkonů mezi šlapáním bez elektřiny a jízdou na elektřinu.

    Nejlevnější jsou prastaré olověné baterie, ale ty jsou přesně moc těžké do elektrokola (odzkoušeno, celkem bolestivě :) i do skutečného elektromobilu (protože najednou by elektromobil nevážil 2t, ale třeba čtyři...). Ale elektrická tříkolka, od které očekáváš dojezd asi tak do 100 km a chceš jí nabíjet ze zásuvky, může být přirozený "niche market" pro olověné články: u tříkolky bez šlapání ti už nevadí, když baterky váží třeba 20 nebo 30 kg (v podstatě: několik autobaterií, odhadem 2-4). Stejně tak u olova nemá smysl řešit něco jako rychlonabíjení: nabíjecí proudy jsou vždy řádově nižší, než vybíjecí, proto i několik paralelně zapojených autobaterií pořád úplně v pohodě dobiješ ze zásuvky, akorát to potrvá celou noc.

    Tyhlety multikáry bez karosérie jsou ideální formát, ve kterém ti to i s olověnou baterií poskytne ve většině ohledů lepší poměr cena/výkon než něco srovnatelného, co by vzniklo třeba přestavbou dvoutaktní motorky: prostě ten poměr výkon/hmotnost je u malých motorů blbý a i levné olověné baterky mu dokáží konkurovat. Je to vlastně jen variace na bateriový vysokozdvižný vozík...

    Elektrokolo je jiná kategorie, i když samozřejmě obě třídy pohybovadel do sebe budou nějak plynule přecházet... největší cargokola už budou srovnatelná těma tříkolkama. Rozdíl je v tom, že podle dopravních předpisů podle mě ta tříkolka není bicykl, ale prostě něco ve třídě M nebo A... i když nevím. Rozhodně je větší problém prosmyknout se s tím někam na chodník, až před vchod do domu a tak.

    Ta firma, co řeší cargokola pro Alzu, teď zrovna řeší ještě prodloužení verzi cargokola, kde by byly za jedcem dvě bedny místo jedné, ale pořád by to bylo jednostopé dvoukolové vozidlo. Protože přesně ten počet balíčků, co jeden kurýr stihne za den rozvézt, se už nemusí do jedné bedny vejít, když jsou to nějaké krabice. No a úplně stejný problém podle mě řeší pošta... podle mě jsou prostě místa, kde to těma dodávkama není vhodný...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: to je přesně stejná, jako ve velkým nasadili v Číně... silně pochybuju, že se vyrábí u nás.. tak max. montuje :-)

    Ale jako nic proti tříkolkám, ale to už je v kategorii multikár, malotraktorů, apod. Je to fajn, ale kolo je kolo... i elektrokola mají možnost šlapání jako záložní pohon, takže jsou prostě v jiné kategorii. 400 kg by na kole neuvezl, ale jsou praktické situace (např. různé postapo scénáře), kdy dokázat přepravit třeba jen 50 kg na vzdálenost 20 km (teda fakt víc, než unese netrénovaný člověk na zádech) by mohlo hrát zcela rozhodující roli...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: a co elektrické tříkolky?
    V Česku se vyrábí pracovní elektrická tříkolka, uveze čtyři metráky nákladu - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...e-vyrabi-pracovni-elektricka-trikolka-uveze-ctyri-metraky-nakladu-40011999
    Pracovní elektrické tříkolky - Eshop Faremní technika
    https://www.faremnitechnika.cz/58-pracovni-trikolky-
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já jel i na tomhle, a má to svoje pro a proti. Ta bedna vepředu není špatná, hlavně s lehčím nákladem se s ní fakt dobře zatáčí, protože nejtěžší na tom je jezdec a ten sedí víceméně nad osou zadního kola, což je pro ovladatelnost dost podstatné. Taky je dobré, že kudy projede ta bedna, tam zaručeně projedeš i ty, takže bych tenhle design neodsuzoval :-)

    Já osobně preferuju longtail uspořádání, kde je bedna až za jezdcem, ale to má taky své nevýhody. Jednou z nich je délka a tím i hmotnost řetězu. Kromě toho, to že se někam vejde přední kolo a řidič nemusí být záruka, že se tam protáhne i bedna co je za řidičem, ten tam nevidí a víc riskuje, že s ní o něco třískne. Další věc je, že s prázdnou bednou má takové kolo těžiště prostě moc vepředu a ne nad osou zadního kola a ta ovladatelnost např. v ostrých zatáčkách v malé rychlosti je blbá (typický úkol: otočit se na chodníku na místě). Kola s nákladem vzadu mají lepší jízdní vlastnosti ve velké rychlosti, mají trochu lepší výhled dopředu a tak... ale mají taky nevýhody, chovají se víc jako motorka a v nízké rychlosti může být nutné z slézt a kolo vést.

    Ale v zásadě zvyknout se dá v podstatě na jakékoliv kolo, mě přišla zajímavá i pražskou cyklistickou komunitou kritizovaná Christianie... ale pravda je, že některá cargokola se víc hodí do rovinatých měst a do cyklistického provozu, který se pohybuje spíš rychlostí chůze. V Praze je doprava rychlejší a i kvůli požadovaným vzdálenostem od zadavatelů, kvůli kopcům i kvůli charakteru provozu na křižovatkách je od kol požadován výkon spíš jako od mopedů.

    Stav je takovej, že společnosti jako Uber Eats nebo Volt kola neřešej a prostě vybavujou svoje poslíčky hranatýma bednama na záda ať si poslíček jede na čem chce. Dámejídlo nebo Ordr provozují cargokola tohohle typu, s bednou vepředu, která mají v Evropě velkou tradici, řiká se jim tuším Bullet, podle původního typu, a i když prvních 5-10 minut si na to člověk musí zvykat, tak fakticky ovladatelná jsou. No a pak je tu malá firma 4avs, která jezdí pro Alzu s cargokoly typu longtail, která jsou ve světě rozšířená méně, ale taky se vyskytují (stačí zagooglit). No a pak jsou ještě tříkolky, ale případné nadšence bych vyzval, ať se na tom nejdřív projedou... ono to sice působí stabilně, hlavně když to není v pohybu... ale přeci jen to není jednostopý dopravní prostředek a třeba v zatáčkách se to nechová, jak byste čekali. Samozřejmě, kdo by chtěl vozit třeba 200 kg, ten by musel jíít do tříkolek, no. Ale takový sud piva uveze jednostopé cargokolo v pohodě :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam