LINKOS:
XCHAOS: jinak ještě k těm tříkolkám.. no ono se samozřejmě hraje o lithiové baterie. Ty jsou drahé, ale lehké, na elektrokolo jsou těžké až až, ale podává díky ním přijatelný kompromis výkonů mezi šlapáním bez elektřiny a jízdou na elektřinu.
Nejlevnější jsou prastaré olověné baterie, ale ty jsou přesně moc těžké do elektrokola (odzkoušeno, celkem bolestivě :) i do skutečného elektromobilu (protože najednou by elektromobil nevážil 2t, ale třeba čtyři...). Ale elektrická tříkolka, od které očekáváš dojezd asi tak do 100 km a chceš jí nabíjet ze zásuvky, může být přirozený "niche market" pro olověné články: u tříkolky bez šlapání ti už nevadí, když baterky váží třeba 20 nebo 30 kg (v podstatě: několik autobaterií, odhadem 2-4). Stejně tak u olova nemá smysl řešit něco jako rychlonabíjení: nabíjecí proudy jsou vždy řádově nižší, než vybíjecí, proto i několik paralelně zapojených autobaterií pořád úplně v pohodě dobiješ ze zásuvky, akorát to potrvá celou noc.
Tyhlety multikáry bez karosérie jsou ideální formát, ve kterém ti to i s olověnou baterií poskytne ve většině ohledů lepší poměr cena/výkon než něco srovnatelného, co by vzniklo třeba přestavbou dvoutaktní motorky: prostě ten poměr výkon/hmotnost je u malých motorů blbý a i levné olověné baterky mu dokáží konkurovat. Je to vlastně jen variace na bateriový vysokozdvižný vozík...
Elektrokolo je jiná kategorie, i když samozřejmě obě třídy pohybovadel do sebe budou nějak plynule přecházet... největší cargokola už budou srovnatelná těma tříkolkama. Rozdíl je v tom, že podle dopravních předpisů podle mě ta tříkolka není bicykl, ale prostě něco ve třídě M nebo A... i když nevím. Rozhodně je větší problém prosmyknout se s tím někam na chodník, až před vchod do domu a tak.
Ta firma, co řeší cargokola pro Alzu, teď zrovna řeší ještě prodloužení verzi cargokola, kde by byly za jedcem dvě bedny místo jedné, ale pořád by to bylo jednostopé dvoukolové vozidlo. Protože přesně ten počet balíčků, co jeden kurýr stihne za den rozvézt, se už nemusí do jedné bedny vejít, když jsou to nějaké krabice. No a úplně stejný problém podle mě řeší pošta... podle mě jsou prostě místa, kde to těma dodávkama není vhodný...