• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Tam jasně překáží ty koleje a ten tramvajový ostrůvek :-)
    Tohle ale nebyla fotka z reálného provozu ne? Nějaká stávka či tak něco...
    V roce 1970 takovejch aut? To už jsou ti NL tak chudý, že už nemaj ani na auto a musej chodit pěšky? :-D
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ani to totiž s těmi auty vzdali moc brzo, kdyby přidali ještě pár pruhů na každou stranu, určitě už by to stačilo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Damrak, Amsterodam
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: no jo, ono něco by podél obrubníku nakreslit šlo, a já dřív takhle argumentoval, ale to je právě to, stavíš pak proti sobě chodce a cyklisty, což není úplně žádoucí. spíš jde o to, že ve městech fakt ulice nepatřej jen autům. možností je víc, já mám rád takové ty "obytné zóny", kde je prostě provoz na ulicích nerozlišný - ne pěší zóna, ale auta, chodci, cyklisti, kdekoliv dle libosti, ono to nakonec v tomhle asijském režimu funguje často nejlíp.

    stavbeně oddělené cyklostezky jsou super, ale ne všude to jde udělat na úkor chodníku... i když někde teda zase jo a stálo by to za úvahu. nakonec stejně kola, když se na ulici leknou, na tom chodníku často končej, takové ty chodníky "cyklistům vjezd povolem" na řadě míst jsou, např. v Holešovicích a nevím o tom, že by kvůli tomu cyklisti nerespektovali chodce a bývá to vzájemně bezproblémové. Ale je to jen jeden z přístupů a zrovna pro elektrokola, která mají relativně odpich i když na nich jede nesportovec, jsou ty vyrazené pruhy přímo v ulici docela použitelné.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je sice good point, ale ja neverim lidem ze mi daj prednost kdyz jedu v aute natoz pak na kole. a na kole bych radsi jel po prazdnym pocnaranym chodniku, nez na ktaji silnice, kde fakt neni 1.5 metru aby me nekdo predjel, takze bud se sune za mnou a nebo me malem sejme zrcatkem a to nemluvim o vylozenejch psachopatech za volantem, co maj na cyklisty pifku. z toho duvodu mi dava smysl kola a auta od sebe co nejvic oddelit. i kvuli tomu ze clovek nechce dychat ten smrad, coz se pravda treba za par let zmeni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: netušíš, jak komplexní problém to je... tak např. cyklostezka na chodnících podél hlavní silnice ovšem automaticky na všech křížovatkách ztrácí tu přednost, která má hlavní silnice (na rozdíl od cyklopruhu). Jasně, na ulicích kde jsou na všech křižovatkách semafory, se ta nevýhoda stírá, ale při průjezdu běžnou čtvrtí bez semaforů je docela příjemné požívat ochrany trojúhelníků (možná i stopek) ve směru z těch postraních ulic...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: no abychom byli fre, tak trochu kulha srovnani mesta vystavenecho ve stredoveku a mest, ktera byla srovnana se zemi behem WW2. za me at jsou cyklostezky namalovany na chodniku a zodpovednost za bezpecnost je na cyklistech.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ja si zrovna nedávno říkal jak je hezké, že máme ve Dvoře jednu cyklostezku a ještě je u půlce přerušená, protože by se tam nevešel odbočovací pruh.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cyklistická infrastruktura v městech srovnatelné velikosti:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/BrentToderian/status/1454279763867013121
    It’s REALLY important that #Vancouver’s Downtown Business Association, who were originally against downtown bike-lanes, have become one of their most vigourous supporters, because of the EVIDENCE that they are better for downtown business than any street parking they replace.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sídliště v ruském stylu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "vy nestojíte v zácpě, vy jste ta zácpa!"
    [OTZ @ Česká pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tohle se v Americe děje už desetiletí. Mělo to nějaké historické důvody, třeba San Francisko - město námořníků, nicméně, dneska: San Francisco = město LGBT, New York = taky dost specifická komunita, na rozdíl od zbytku USA silně multikulturní, atd. atd. i volby ve velkých městech vs. na venkově podle toho dopadaj.

    V Praze se jasně profilují oblasti, které se budou orientovat na noční život a kdo tam chce i bydlet, musí s tím prostě počítat.

    Tenhle trend mi přijde normální, ale přehnané mi přijdou walled communities, které už teda v Praze taky začínáme mít.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak u mě je tohle každodenní chleba, já bych měl dělat data retention pro všechny svoje klienty Internetu, podle zákona... práce s osobními informacemi se samozřejmě dneska týká spousty obor, nejvíc osobních údajů nakonec nenahrdomadí Amazon, ale Rohlík :-)

    v podstatě kdykoliv většímu množtví klientů adresně doručuješ něco, na čem je marže v řádu desetikorun, tak je jasné, že musíš pracovat s obrovským množstvím osobních údajů...

    ono to shromažďování informací má i legitimní důvody, já např. vymýšlel cyklokurýrům možnost přidávání poznámek k adresám, typu když je vstup z jiné ulice, než je adresa - ale oni spíš všichni fungují na bázi, že i pro tak velké město jako Praha se to všichni nakonec naučej, případně teda mají normální chat na whatsappu.

    co se osobních informací, které jsou cenné pro každého podnikatele, tak je to třeba o tom, že někteří klienti mají tendence platit pozdě nebo vůbec... tyhle "registry dlužníků" tu mají tradici od 90tých let, legitmní to asi není a GDPR bylo určitě zčásti zaměřené proti "šikaně" notorických neplatičů. Samozřejmě, jsou tam další souvislosti, že zrovna kurýři vědí, co si kdo od koho objednává (už je mi co vozíme Alzu, máme k dispozici informaci, co vezeme - pokud není víc než jeden kus zboží, což v drtivé většině informací není!)

    (ano, to stejné solární kolo s bednou, o kterém si dělal přednášku na nějakém tom hackathonu, aniž by ses na něm někdy projel, bylo vráceno výrobci a dále vyhackováno a zlepšeno natolik, i když samořejmě už bez solárů, že jako jedno z asi 5-6 rozváží každý den po Praze Alzu a střídají se na něm desítka kurýrů každý měsíc :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEIKIN: je to mozny, ale akustickej ruch, stejne jako svetelnej smog, znecisteni ovzdusi nebo dalsi externality budou muset byt zdaneny a pokud mi nejakej zkurvenej amazon bude chtit bzucet za oknem, tak at za to plati (me). soucasna evropska legislativa navic takovou sluzbu ve meste prakticky znemoznuje. ale urcite si to nejaky vyuziti najde i tady. studenti z cvut pry experimentujou s dronem co by hasil kapslema pozary vyskovych budov, tam to docela dava smysl.

    XCHAOS: navic porad je tam ten dystopickej faktor, ze kdyz uz je mesto plny kuryrnich dronu, tak je mass surveilance jenom takovy vedlejsi produkt, kterej by bylo pro velkeho bratra skoda navyuzit .. snad by se to dalo i pojmenovat "zlepseni uzivatelske zkusenosti" :) pri tom jakej je bezos sibnutej egozmrd bych se vsadil, ze z Amazonu bude jednou provider sluzeb pro fasounsky rezimy a treba si to i s googlem rozdaj jejich boti :)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    JAZZZ: já to vidím tak, že lidi si v budoucnu budou sestěhovávat podle světonázoru. Lidi co maj názorově k sobě blíž si vytvoří vlastní komunity. Pak třeba vznikne i hich-tech městečko, kam se můžeš přestěhovat, ale nikdo tě nebude nutit tam bydlet.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: zase na tohle by šlo argumentovat, že ne všechy čtvrti všech měst musí do budoucna vypadat stejně. určitě budou čtvrti rušnější, s nočním životem a čtvrti klidnější, obytné...

    ale s těmi konzumenty to chápu, no
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: nechci bydlet ve meste plnem otravne bzucicich dronu jen kvuli tomu, ze debilni konzumenti jsou lini udelat si kafe nebo si pro nej dojit okolo bloku.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: jo jo, už Karel Neomarx hlásal, že proletariát se bude prohánět po městech na kolech :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam