• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/grescoe/status/1481991345690619906
    Berlin is planning a car-free area larger than Manhattan—citizen-led initiative would create largest urban car-free zone in the world.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEIKIN: no právě že nejsou, kromě pár extrémních příkladů typu NY nebo LA. Dtto ty stany taky v normálním velkoměstě nepotkáš o nic víc, než třeba v Berlíně.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Flexit s károu po centru - je pořád in.
    OMNIHASH: - to bys musel překopat životní styl. V centrech amerických měst jsou tak drahé nájmy, že střední třída osídlila předměstí, kde je dost místa a infrastruktury. Dnes centra velkých měst osídlují stany, přístřešky a mobilní obydlí.

    Osobní doprava autem je i z hlediska bezpečnosti standart.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hladké pásy na Dvořákově nábřeží jsou kompletní - Městem na kole
    https://mestemnakole.cz/2021/12/hladke-pasy-na-dvorakove-nabrezi-jsou-kompletni/
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    OMNIHASH: Charles Marohn k tomu má pár příběhů, např. jak ho vyloučili z komory inženýrů jako heretika atd. ale změna se pomalu a postupně děje, a když to jde v US tak to půjde všude.

    má o tom taky pěkný knihy
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MARSHUS: no upřímně USA má tak dojebaný města, že se bojím, že jim nepomůže ani sto poobbnejch kanálů, i kdyby je povinně všichni sledovali místo večerníčků. Tam už pomůže fakt jenom nukleární holocaust a postavit to znova a líp. Místo centra dálnice a místo zbytku sídelní kaše... nějakou naději dávám uzavřenejm kompaktním městům jako Seattle a San Francisco, co se zvládly/nou zahustit samy organicky, ale průměrný město na pláni je totálně v háji.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    a pak
    Strong Towns
    https://www.strongtowns.org/


    Strong Towns supports thousands of people across the United States and Canada who are advocating for a radically new way of thinking about the way we build our world. We call it the Strong Towns approach.

    We believe that in order to truly thrive, our cities and towns must:

    Stop valuing efficiency and start valuing resilience

    Stop betting our futures on huge, irreversible projects, and start taking small, incremental steps and iterating based on what we learn

    Stop fearing change and start embracing a process of continuous adaptation

    Stop building our world based on abstract theories, and start building it based on how our places actually work and what our neighbors actually need today

    Stop obsessing about future growth and start obsessing about our current finances

    But most importantly, we believe that Strong Citizens from all walks of life can and must participate in a Strong Towns approach—from citizens to leaders, professionals to neighbors, and everyone in between. And that means we need you.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    dvě věci co by tu neměly chybět..


    Description
    Stories of great urban planning and urban experiences from Amsterdam and the Netherlands. It's not just bikes.

    https://www.youtube.com/channel/UC0intLFzLaudFG-xAvUEO-A
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    CUKI: To bude tak rok 1990, vidím tam Forda Sierru… Zase se někdo pokoušel o malou manipulaci.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Tam jasně překáží ty koleje a ten tramvajový ostrůvek :-)
    Tohle ale nebyla fotka z reálného provozu ne? Nějaká stávka či tak něco...
    V roce 1970 takovejch aut? To už jsou ti NL tak chudý, že už nemaj ani na auto a musej chodit pěšky? :-D
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ani to totiž s těmi auty vzdali moc brzo, kdyby přidali ještě pár pruhů na každou stranu, určitě už by to stačilo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Damrak, Amsterodam
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: no jo, ono něco by podél obrubníku nakreslit šlo, a já dřív takhle argumentoval, ale to je právě to, stavíš pak proti sobě chodce a cyklisty, což není úplně žádoucí. spíš jde o to, že ve městech fakt ulice nepatřej jen autům. možností je víc, já mám rád takové ty "obytné zóny", kde je prostě provoz na ulicích nerozlišný - ne pěší zóna, ale auta, chodci, cyklisti, kdekoliv dle libosti, ono to nakonec v tomhle asijském režimu funguje často nejlíp.

    stavbeně oddělené cyklostezky jsou super, ale ne všude to jde udělat na úkor chodníku... i když někde teda zase jo a stálo by to za úvahu. nakonec stejně kola, když se na ulici leknou, na tom chodníku často končej, takové ty chodníky "cyklistům vjezd povolem" na řadě míst jsou, např. v Holešovicích a nevím o tom, že by kvůli tomu cyklisti nerespektovali chodce a bývá to vzájemně bezproblémové. Ale je to jen jeden z přístupů a zrovna pro elektrokola, která mají relativně odpich i když na nich jede nesportovec, jsou ty vyrazené pruhy přímo v ulici docela použitelné.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je sice good point, ale ja neverim lidem ze mi daj prednost kdyz jedu v aute natoz pak na kole. a na kole bych radsi jel po prazdnym pocnaranym chodniku, nez na ktaji silnice, kde fakt neni 1.5 metru aby me nekdo predjel, takze bud se sune za mnou a nebo me malem sejme zrcatkem a to nemluvim o vylozenejch psachopatech za volantem, co maj na cyklisty pifku. z toho duvodu mi dava smysl kola a auta od sebe co nejvic oddelit. i kvuli tomu ze clovek nechce dychat ten smrad, coz se pravda treba za par let zmeni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: netušíš, jak komplexní problém to je... tak např. cyklostezka na chodnících podél hlavní silnice ovšem automaticky na všech křížovatkách ztrácí tu přednost, která má hlavní silnice (na rozdíl od cyklopruhu). Jasně, na ulicích kde jsou na všech křižovatkách semafory, se ta nevýhoda stírá, ale při průjezdu běžnou čtvrtí bez semaforů je docela příjemné požívat ochrany trojúhelníků (možná i stopek) ve směru z těch postraních ulic...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: no abychom byli fre, tak trochu kulha srovnani mesta vystavenecho ve stredoveku a mest, ktera byla srovnana se zemi behem WW2. za me at jsou cyklostezky namalovany na chodniku a zodpovednost za bezpecnost je na cyklistech.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ja si zrovna nedávno říkal jak je hezké, že máme ve Dvoře jednu cyklostezku a ještě je u půlce přerušená, protože by se tam nevešel odbočovací pruh.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cyklistická infrastruktura v městech srovnatelné velikosti:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/BrentToderian/status/1454279763867013121
    It’s REALLY important that #Vancouver’s Downtown Business Association, who were originally against downtown bike-lanes, have become one of their most vigourous supporters, because of the EVIDENCE that they are better for downtown business than any street parking they replace.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam