• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    OMNIHASH: Charles Marohn k tomu má pár příběhů, např. jak ho vyloučili z komory inženýrů jako heretika atd. ale změna se pomalu a postupně děje, a když to jde v US tak to půjde všude.

    má o tom taky pěkný knihy
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MARSHUS: no upřímně USA má tak dojebaný města, že se bojím, že jim nepomůže ani sto poobbnejch kanálů, i kdyby je povinně všichni sledovali místo večerníčků. Tam už pomůže fakt jenom nukleární holocaust a postavit to znova a líp. Místo centra dálnice a místo zbytku sídelní kaše... nějakou naději dávám uzavřenejm kompaktním městům jako Seattle a San Francisco, co se zvládly/nou zahustit samy organicky, ale průměrný město na pláni je totálně v háji.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    a pak
    Strong Towns
    https://www.strongtowns.org/


    Strong Towns supports thousands of people across the United States and Canada who are advocating for a radically new way of thinking about the way we build our world. We call it the Strong Towns approach.

    We believe that in order to truly thrive, our cities and towns must:

    Stop valuing efficiency and start valuing resilience

    Stop betting our futures on huge, irreversible projects, and start taking small, incremental steps and iterating based on what we learn

    Stop fearing change and start embracing a process of continuous adaptation

    Stop building our world based on abstract theories, and start building it based on how our places actually work and what our neighbors actually need today

    Stop obsessing about future growth and start obsessing about our current finances

    But most importantly, we believe that Strong Citizens from all walks of life can and must participate in a Strong Towns approach—from citizens to leaders, professionals to neighbors, and everyone in between. And that means we need you.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    dvě věci co by tu neměly chybět..


    Description
    Stories of great urban planning and urban experiences from Amsterdam and the Netherlands. It's not just bikes.

    https://www.youtube.com/channel/UC0intLFzLaudFG-xAvUEO-A
    ZOIDBERG
    ZOIDBERG --- ---
    CUKI: To bude tak rok 1990, vidím tam Forda Sierru… Zase se někdo pokoušel o malou manipulaci.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LINKOS: Tam jasně překáží ty koleje a ten tramvajový ostrůvek :-)
    Tohle ale nebyla fotka z reálného provozu ne? Nějaká stávka či tak něco...
    V roce 1970 takovejch aut? To už jsou ti NL tak chudý, že už nemaj ani na auto a musej chodit pěšky? :-D
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ani to totiž s těmi auty vzdali moc brzo, kdyby přidali ještě pár pruhů na každou stranu, určitě už by to stačilo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Damrak, Amsterodam
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: no jo, ono něco by podél obrubníku nakreslit šlo, a já dřív takhle argumentoval, ale to je právě to, stavíš pak proti sobě chodce a cyklisty, což není úplně žádoucí. spíš jde o to, že ve městech fakt ulice nepatřej jen autům. možností je víc, já mám rád takové ty "obytné zóny", kde je prostě provoz na ulicích nerozlišný - ne pěší zóna, ale auta, chodci, cyklisti, kdekoliv dle libosti, ono to nakonec v tomhle asijském režimu funguje často nejlíp.

    stavbeně oddělené cyklostezky jsou super, ale ne všude to jde udělat na úkor chodníku... i když někde teda zase jo a stálo by to za úvahu. nakonec stejně kola, když se na ulici leknou, na tom chodníku často končej, takové ty chodníky "cyklistům vjezd povolem" na řadě míst jsou, např. v Holešovicích a nevím o tom, že by kvůli tomu cyklisti nerespektovali chodce a bývá to vzájemně bezproblémové. Ale je to jen jeden z přístupů a zrovna pro elektrokola, která mají relativně odpich i když na nich jede nesportovec, jsou ty vyrazené pruhy přímo v ulici docela použitelné.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je sice good point, ale ja neverim lidem ze mi daj prednost kdyz jedu v aute natoz pak na kole. a na kole bych radsi jel po prazdnym pocnaranym chodniku, nez na ktaji silnice, kde fakt neni 1.5 metru aby me nekdo predjel, takze bud se sune za mnou a nebo me malem sejme zrcatkem a to nemluvim o vylozenejch psachopatech za volantem, co maj na cyklisty pifku. z toho duvodu mi dava smysl kola a auta od sebe co nejvic oddelit. i kvuli tomu ze clovek nechce dychat ten smrad, coz se pravda treba za par let zmeni.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: netušíš, jak komplexní problém to je... tak např. cyklostezka na chodnících podél hlavní silnice ovšem automaticky na všech křížovatkách ztrácí tu přednost, která má hlavní silnice (na rozdíl od cyklopruhu). Jasně, na ulicích kde jsou na všech křižovatkách semafory, se ta nevýhoda stírá, ale při průjezdu běžnou čtvrtí bez semaforů je docela příjemné požívat ochrany trojúhelníků (možná i stopek) ve směru z těch postraních ulic...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: no abychom byli fre, tak trochu kulha srovnani mesta vystavenecho ve stredoveku a mest, ktera byla srovnana se zemi behem WW2. za me at jsou cyklostezky namalovany na chodniku a zodpovednost za bezpecnost je na cyklistech.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ja si zrovna nedávno říkal jak je hezké, že máme ve Dvoře jednu cyklostezku a ještě je u půlce přerušená, protože by se tam nevešel odbočovací pruh.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cyklistická infrastruktura v městech srovnatelné velikosti:
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/BrentToderian/status/1454279763867013121
    It’s REALLY important that #Vancouver’s Downtown Business Association, who were originally against downtown bike-lanes, have become one of their most vigourous supporters, because of the EVIDENCE that they are better for downtown business than any street parking they replace.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sídliště v ruském stylu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "vy nestojíte v zácpě, vy jste ta zácpa!"
    [OTZ @ Česká pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tohle se v Americe děje už desetiletí. Mělo to nějaké historické důvody, třeba San Francisko - město námořníků, nicméně, dneska: San Francisco = město LGBT, New York = taky dost specifická komunita, na rozdíl od zbytku USA silně multikulturní, atd. atd. i volby ve velkých městech vs. na venkově podle toho dopadaj.

    V Praze se jasně profilují oblasti, které se budou orientovat na noční život a kdo tam chce i bydlet, musí s tím prostě počítat.

    Tenhle trend mi přijde normální, ale přehnané mi přijdou walled communities, které už teda v Praze taky začínáme mít.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak u mě je tohle každodenní chleba, já bych měl dělat data retention pro všechny svoje klienty Internetu, podle zákona... práce s osobními informacemi se samozřejmě dneska týká spousty obor, nejvíc osobních údajů nakonec nenahrdomadí Amazon, ale Rohlík :-)

    v podstatě kdykoliv většímu množtví klientů adresně doručuješ něco, na čem je marže v řádu desetikorun, tak je jasné, že musíš pracovat s obrovským množstvím osobních údajů...

    ono to shromažďování informací má i legitimní důvody, já např. vymýšlel cyklokurýrům možnost přidávání poznámek k adresám, typu když je vstup z jiné ulice, než je adresa - ale oni spíš všichni fungují na bázi, že i pro tak velké město jako Praha se to všichni nakonec naučej, případně teda mají normální chat na whatsappu.

    co se osobních informací, které jsou cenné pro každého podnikatele, tak je to třeba o tom, že někteří klienti mají tendence platit pozdě nebo vůbec... tyhle "registry dlužníků" tu mají tradici od 90tých let, legitmní to asi není a GDPR bylo určitě zčásti zaměřené proti "šikaně" notorických neplatičů. Samozřejmě, jsou tam další souvislosti, že zrovna kurýři vědí, co si kdo od koho objednává (už je mi co vozíme Alzu, máme k dispozici informaci, co vezeme - pokud není víc než jeden kus zboží, což v drtivé většině informací není!)

    (ano, to stejné solární kolo s bednou, o kterém si dělal přednášku na nějakém tom hackathonu, aniž by ses na něm někdy projel, bylo vráceno výrobci a dále vyhackováno a zlepšeno natolik, i když samořejmě už bez solárů, že jako jedno z asi 5-6 rozváží každý den po Praze Alzu a střídají se na něm desítka kurýrů každý měsíc :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam