• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: uff, zabité babičky skrz kyčelní kloub, to je tedy ultimátní argument. Co já teda sleduju, tak víc babiček uklouzne na náledí. Já si jednou v životě zlomil zápěstí (panika, že už nikdy nebudu hejbat rukou... naštěstí lichá) a to bylo poté, co jsem doma uklouzl na mokré podlaze.

    Ale jako ano: cyklista má ve svých průměrných 25 km/h větší kinetickou energii, než chodec (i když menší, než i to nejmenší auto než moped). Má potenciál při čelním nárazu někoho hodně těžce zranit, možná i zabít. Já sám jednou absolvoval čelní srážku s cyklistou, který vyjížděl zpoza křoví v zatáčce značené cyklotrasy (já byl napravo, on si krátil cestu), od té doby se mám dost na pozoru. Z místa jsme oba odjeli po svých (akorát já měl přední kolo do osmičky), ale rozhodně mám před kolizemi cyklistů s chodci nebo cyklistů navzájem respekt. Ujíždění z místa činu se samozřejmě nedělá.

    Tady podotknu, že hodně cyklistů jezdí opatrněji, pokud jedou bez helmy (např. já z kopce určitě), takže vynucování cyklistických přileb ve městě je v tomhle ohledu kontraproduktivní pro chodce: pokud se cyklista více cítí být sám chodcem, bude brát větší ohledu na ostatní chodce. Naopak, silná elektrokola do 45 km/h jsou mopedy se vším všudy, i s povinnou helmou a ta povinná helma by měl být ovšem signál, že jsem řidič motorového vozidla, nesmím na chodník a cyklostezku, nejsem chodec, musím dávat bacha. Myslím, že ty nové zvyklosti vyplynou.

    Brzdná dráha i ve vozidle obsažená kinetická energie je natolik kratší, ve většině případů, že statisticky bude počet těch kolizí nižší, než v případě aut. Ale srazit babičku jde i rozjetým nákupním vozíkem nebo i když bezohledně dobíhám autobus a ohleduplnost je vždy na místě, o tom žádná.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: ok, bod 2: souhlasím, že silná elektrokola by neměla jezdit po chodníku (dle vyhlášky ani ta slabá, ale chodníků s cedulí "vjezd cyklistů povolen" nebo smíšených cyklostezek přibývá, takže situací, kdy vyhýbání se chodce a cyklisty nastává ve zcela legálních případech, logicky přibývá.

    Co se týče toho, aby 45 km/h (e-mopedy) a 80 km/h e-motocykly vystoupily z šedé zóny a byly plně a účinně regulovány, tak myslím mezi náma není neshoda. Ovšem mopedisti a motorkáři mají složitější dopravní předpisy a patří na infrastrukturu budouvanou pro mopedisty. Sdílené využívání některých cyklostezek cyklisty a mopedisty je podle mě žádoucí, ale na takový režim provozu by výslovně museli být upozorněni chodci. (mě osobně by teda sdílení cyklostezky s mopedisty, zejména elektrickými, vadilo méně, než sdílení s kolečkovými bruslaři)

    Specifickou kategorii představujou cargkola: mají potenciál výrazně pomoci řešit zásobovací kolaps měst, jsou výrazně méně obtěžující, než všudypřítomné obří dodávky (spíš malé náklaďáky) kurýrních služeb, které parkují kdekoliv se jim zachce. Jenže cargokolo z logiky věci občas potřebuje vjet na chodník, a některá jsou už tak velká a těžce naložená, že je ani nejde klasicky tlačit a je nutné na nich jet (jsou to v podstatě malé multikáry).

    Toto říkám z pozice někoho, kdo v podstatě asi 3-4 roky dobrovolničil jako pilot cargkol (v rámci pilotního projektu, takže pilot, nikoliv řidič nebo kurýr :-).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: no, četl jsem jeden výklad, že i elektrické motocykly do 80 km/h ve skutečnosti nemusí mít SPZ, u nás :-) ale to je podle mě spíš extrém a časem se to vyvine jinak. Ona SPZ by problém nebyl, problém je spíš STK, ale to je fuk. Na ostatní zareaguji později. Nicméně, asi je dobré tyhle věci řešit v tomhle klubu a ne pořád jen ve "Věcech Veřejných", kde už je s tím nudíme.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    XCHAOS: ehm, mistrovske dilo manipulace? Kdo se citi byt manipulovan, ma muj soucit, ale ono je to presne ono jadro pudla, proc to maji cyklisti tak tezky a proc je nikdo nema rad.

    Fakt cislo jedna je, ze e-biky jsou uz dnes deleny do dvou kategorii - ty silnejsi maji spz, ty slabsi nikoli.
    Fakt cislo dva je, ze ty silnejsi nesmi jezdit po chodniku, nicmene po nem presto jezdi.
    Fakt cislo tri je, ze smrtaky byly uz i s tema slabejma, a hlavne i s normalnima kolama. A potom takovy ty pripady kdy porazej babicku, ktera si zlomi kycelni krcek coz v tomhle veku casto bejva rozsudek smrti. To ze cast z nich pote proste ujede jim na popularite moc nepridava.
    Fakt cislo ctyri je, ze vsichni cyklisti - at uz ti na normalnich kolech nebo na tech elektrickych - jsou pro vsechny ostatni nevypocitatelnou hrozbou protoze maji tendenci proste neridit se dopravnima predpisama. To se vztahuje na nejakou procentualni cast z nich, ale pokazdy kdyz policie jednou za cas udela nekde kontrolu i treba jenom jestli zastavej na cervenou, tak na konci dne je nekolik set pokut. Proc to tak je nevim, ale kdyz v aute do takovyho individue najedu, nebo kdyz to ono individuum do myho auta napali, tak jsem nakonec vinnej ja (jsem v silnejsi pozici a mel jsem davat pozor). Jsou to milacci.

    Legrace je, kdyz vyrazej z mesta a prijedou tam kde bydlim. Ja bydlim v takovy malebny krajine u jezera, takze vsichni ti kdo nekam jedou pro radost na vylet driv nebo pozdeji jedou kolem myho baraku. Jezdej mi tu oldtimery, motorky, hejna mladiku na mopedech a cyklisti, samozrejme. Silnicka ktera mi tu vede kolem domu je strma, uzka, diky mnoha serpentinam a vegetaci neprehledna. Vsichni to chapou a jedou podle toho - krome cyklistu. Je to fenomen, vzdycky o vikendu kdyz jedu domu se vylozene plizim skarpou krokem, a stejne se pokazdy v zatacce vyriti hejno cyklistu (A specialni pripad jsou cyklistky, ty nekoukaj dopredu protoze jedou tri vedle sebe a klabosej) ktery se z kopce ritej prostredkem a moje zjeveni vnimaj jako neco naprosto necekanyho a nepripustnyho. Uz se mi stalo ze na me pokrikovali a hrozili pesti, ponevadz mi na posledni chvili museli uhybat na svoji pulku silnice. Fascinujici, neni liz pravda?

    Existujou i smrtaky cyklistu, samozrejme, a i tech pribejva. Tady je nutny rict ze jde hlavne o tri druhy nehod. Prvni je ta kde jsou pricinou oni sami - vjedou nekam na cervenou, nedaj prednost atd. Kdyz jedu na motorce tak mam helmu a ochranny hadry, a presto vim ze jsem lovna zver a ze kdyz mi tohle udela nekdo v aute tak jsou to moje kosti o ktery tu jde. Tenhle elementarni pohled na vec cyklisti postradaj, coz je zajimavy.
    Druha pricina je fakt, ze i kdyz na kazdym nakladaku jsou neprehlednutelny nalepky ve formatu A3 na kterych stoji informace o mrtvejch uhlech, kde ridic nema sanci nekoho videt, presto se neustale dejou smrtelny nehody zpusobeny prave tim. Klasika: nakladak zastavi na cervenou, ma blinkr doprava. Vedle nej se do tech zbejvajicich 80cm vmackne cyklista a po zeleny vyjede rovne. Naposledy asi pred mesicem v Baselu, dvacetileta holka.
    Treti pricina jsou smrtaky hlavne duchodcu na elektrokolech, ktery neumej vcas zastavit a nekam to napalej, nebo vyjedou ze zatacky, nebo je prehlidne ridic auta kterej neodhadne jak rychle se blizej.

    Co se prakticky vubec nedeje jsou nehody kdy auto na uzky silnici pri predjizdeni cyklistu nekam vytlaci - proste se to nedeje. Naopak se deje ze za cyklistou smajdajicim 15kmh do kopce je kilometrova kolona, ponevadz tesne za nim jede autobus kterej ho kvuli uzky silnici nemuze predjet. Srovnatelna situace s nejakym traktorem vypada tak, ze traktor kazdejch par set metru nekam vyjede na krajnici a kolonu pusti, cyklista ale neco takovyho samozrejme neudela, to je pod jeho uroven :)

    Me se tahle problematika v podstate netyka, do mesta jedu tak jednou dvakrat za rok, coz vnimam jako veliky zivotni privilegium. Ze to jednoho dne nejakej upocenej slapalek napali v zatacce do myho auta beru jako neco u ceho pouze nevim kdy se to stane, jsem pojistenej, mam kameru a ve volvu se nemam ceho bat. Ale se zajmem sleduju jak se tahle situace vyviji, a pozoruju ze hlasy ktery chteji aby vsechny dvoustopy vozidla bez rozdilu tu znacku mely jsou stale vic slyset. Uvidime :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: pokud e-bike jede přes 25 km/h, není to e-bike ale legislativně motorka. SPZ by z hlediska odpovědnosti dávala smysl. Takové ty vjímky na semaforech by se asi měly týkat spíš cyklstů a pedeleců do 25 km/h, než silných elektrokol, to dá rozum. To je celé o brzdné dráze a tak.

    Ale zmínit v jednom odstavci naštvané kopání do blatníku a smrtelný úraz, to je fakt mistrovské dílo manipulace :-) Faktem je, že připustit si, že jezdit autem do města je pro obyvatele města obtěžuící... to asi nehrozí, že?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Paris: Place de la Catalogne
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LINKOS: muj prispevek zohlednoval moji osobni zkusenost ktera neni ceska.

    Jenom priklad: ja ve meste neziju a snazim se do nej ani nejezdit, kancelar mame sice ve meste, ale je to barokni vila s parkem a mam svoje osobni parkoviste takze se me tyhle konflikty moc netykaji. Ale nedavno jsem musel do Bernu vyzvednout z atelieru my restauratorky hotovej obraz, a kdyz jsem zacal asi krokovym tempem parkovat na volnym podelnym parkovacim miste - fakt jsem tam manevroval krokem - tak na posledni chvili zkusila tema asi padesati centimetrama mezi mnou a radou zaparkovanejch aut prosvistet nejaka studentka na kole. Coz se ji nepodarilo, zustala tam viset na jednom z tech zaparkovanejch aut a pristala na asfaltu. Pro me sok, ponevadz tam prilitla tak rychle ze jsem ji fakt vubec nevidel, jenom auto ji zaregistrovalo a okamzite to zaduplo. Tak vystoupim abych se podival jestli se ji nic nestalo, nacez ona vyskoci, zacne silene jecet co si to dovoluju a kopat mi do blatniku :) nez jsem mohl cokoli rict, tak nasedla na kolo a ujela, aniz by se zajimala o skodu kterou tam zpusobila.

    Behem ty doby se kolem nas po ty silnici ritily podobnou rychlosti houfy studentu na kolech zpusobem, ze clovek musel uskakovat z cesty, coz je presne jeden z tech fenomenu ktery oblibe cyklistu moc nepridava. Seniori z nich maj paniku, protoze zatimco kdyz chtej prejit ulici na ktery jedou auta, tak se okamzite zastavi veskerej provoz, na kola se to nevztahuje a s e-bikama jedoucima ctyricitkou uz tu mame par tezkejch zraneni a smrtaku, castecne se zminenym ujetim z mista cinu.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    BLOWUP: To si vůbec nemyslím, podle mě je základní problém v tom, že běžný Čech žije kontinuálně v "moc neremcat a starat se o sebe" a na lidi snažící se občansky angažovat se furt tak trochu kouká přes prsty. Do toho jsou lidi snažící se propagovat cokoli jiného než auta hned hozeni do pytle "Zelení", woke, Piráti atd.
    A do takové situace přijde Turek, Macinka od Klause a začnou říkat to co jim vždycky fungovalo, zeleni ekoteroristi atd...
    Že někteří jezdí jak idioti je podle mě druhotné, však jezdí jak idioti i lidi v autech, ale pravda, to můžou autíčkáři vytěsnit
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    KEIKIN: zrovna jsem ted cetl clanek v odbornym tisku pro archizekty, kde se tenhle zpusob staveni prezentoval dvema urbanistama jako budoucnost mest. Jeho vyhodou je jednak velka kapacita bydleni, ale zarovej jeho kvalita verejnyho i poloprivatniho prostoru. Nakonec, kdybys dostal na vybranou jestli chces bydlet v panelaku na sidlisti, nebo na Vinohradech, co by sis vybral?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LINKOS: imho na tom nic moc fascinujiciho nevidim. Samotna cyklistika v sobe zadnej konfliktni potencial nema, kolo ma skoro kazdej. Ty problemy nastaly pote, co se kvuli potrebam cyklistiky zacalo s likvidaci parkovacich mist ve mestech, kvuli „bezpecnosti cyklistu“. Ti lidi kterych se to tyka jsou z toho dost zoufali. A druhy pole generujici problemy je fakt, ze s rostoucim poctem cyklistu v doprave roste i pocet tech, ktery se nedrzej dopravnich predpisu a ohrozujou sebe i ostatni. Fakt ze nemaj poznavaci znacku a diky tomu casto z konfliktnich situaci proste beztrestne ujedou jejich oblibenosti moc nepridava.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: boomerkracie
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: primátor už má taky sepsi nějakej ten pátek...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Návrat tramvají na Václavské náměstí zahájen. Trať se chystala 19 let, primátor má však skepsi - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/navrat-tramvaji-na-vaclavske-namesti-zahajen-trat-se-chystala-19-let-odpurcum-vadi-zadratovani-210484/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Why Monotonous Repetition is Unsatisfying
    https://patterns.architexturez.net/doc/az-cf-172605
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: hele, ten okruh fakt potřebujeme, moje čtvrť Prahy je teď tranzitní, v podstatě.

    ty dopravou postižené příměstské oblasti by samozřejmě měly zaujmout k automobilové dopravě takový postoj, jako mají centra měst, tzn. ne NIMBY, ale systematický, podporovat MHD, PID...

    no ale zaujalo mi, že je to v řešení. faktem je, že parkování pro kola ve stavebních normách by bylo fajn, ale v ČR je to nereálné... to by hned bylo považované za gulag.
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Právě proto by měla být možnost té daně z parkování. Nikde není psáno že by se neplatila i z aut na svých pozemcích. To je věc každé obce nebo městské části.

    V každém případě je v Praze dost málo parkovacích míst a garáží.

    A nedokončený Pražský okruh zvyšuje počet aut v Praze mnohem více než o 10%. A podobně na tom je parkovaní na krajích měst. To jsou zásadní nedostatky které jsou vyřešit.

    Ale jsem si jist že náš reprezentant v Bruselu to opravdu nevyřeší :-D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: takhle, pro začátek bych rád dosáhl shody, že v Praze je toho času aut moc. Proč jich do centra tolik zajíždí, po tom můžeme pátrat, 10% z toho jsou nedokončené obchvaty ale zbytek jede z nebo do města.

    Tedy pokud se do centra přistěhuje víc obyvatel, co budou chtít vlastnit auta, nebo pokud tam vzniknou kancelářská pracovní místa pro lidi, co do práce dojíždějí autem, tak to v obou případech situaci s dopravními zácpami spíš z horší.

    Od toho bych se odpíchl. Jediná šance na zlepšení situace, pominu-li zatím exotickou cyklodopravu, jsou lidi, co chtějí v centru bydlet a nevlastnit auto, nebo lidi, ochotní do práce dojíždět MHD. Těch Praha může absorbovat ještě docela dost, obou případů. Ale zatahovat předměstský životní styl do centra není vhodné... to situaci dost zhorší...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Proč zdaněná? Garáž se automaticky nerovná auto. Můžeš tam mít třeba své solární speciály :-)

    Ale v mnoha zemích se platí daň za parkování mimo tvou neovitost. Někde je to vázané i na bydliště. Aby jsi neměl pozemek v Horní Dolní a neměl deset aut v Praze kde bydlíš. To mi přijde fér a je to dané tvou aktuální situací.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: stavební předpisy jsou realita. spíš by si je mělo upravovat město, protože z toho kolik čeho v novostavbě parkuje vyplývají požadavku na infrastrukturu města.

    za mě by parkovací místa měla být spíš zdaněná - aby bylo z čeho stavět a opravovat ulice, kterými ta auta jezděj - než povinná :-) ale já taky nejsem zrovna mainstreamový myslitel...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: to parkování je dobrej úlet. Proč někomu něco vůbec přikazovat? To je snad na každém soudruhovi jak se hodlá dopravovat.

    Pokud chci auto mělo by být nutné ho nějak přihlásit a dokázat, že na své nemovitosti tento vůz parkovat mohu. Jinak by se platila z auta daň rovná placenému parkingu v okolí. Co je na tom složitého?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MMR dokončuje vyhlášku o stavbách, požadavky na udržitelnou mobilitu a zelenou infrastrukturu ale ignoruje
    https://arnika.org/o-nas/tiskove-zpravy/mmr-dokoncuje-vyhlasku-o-stavbach-pozadavky-na-udrzitelnou-mobilitu-a-zelenou-infrastrukturu-ale-ignoruje
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam