BLOWUP: ano, snažím se říct, že pokud vytáhneš příčínu umrtí, která je běžná, ale současně nějak sugeruješ, že signifikantní procento tohoto typu zranění mají na svědomí kolize s cyklisty, tak mi to přijde sugestivní, tendenční, manipulativní.
Google praví:
Zlomenina krčku stehenní kosti u nás ročně postihne 20 tisíc pacientů. Dvacet procent z nich na její následky umírá. Jinak řečeno každý den v Česku na komplikace po zlomenině krčku stehenní kosti zemře deset lidí.Celkový počet nehod:
Policie ČR v roce 2021 šetřila 99 332 dopravních nehod, při kterých bylo 470 osob usmrceno, 1 624 osob těžce zraněno a 20 581 osob zraněno lehce.. To asi ale nebude 1624 zlomenin krčku. Posuňme se k cyklistům - nemůžu najít čísla po roce 2015:
https://www.policie.cz/soubor/nehody-cyklistu-v-cislech-a-grafech.aspxTo asi všechno nebudou zlomeniny krčku. Popravdě to nebudou ani srážky s chodci:
V červenci 2023 evidujeme 19 srážek s chodcem, v srpnu 20 (za prázdniny tedy 39). U srážek s chodcem ale zase nevíme, jestli to jsou srážky zaviněné cyklisty - občas chodec prostě vstoupí do ulice mimo přechod, cyklistu logicky neslyší, je to komplikované:
Takzvané samonehody tvoří 40 % všech dopravních nehod s účastí cyklistů.Rád bych se nějak dobral k tomu, jaké množství zlomenin krčku (což je obrovsky častá příčina úmrtí, až děsivě) opravdu způsobí cyklisté. Leda by to fakt všechno byli cyklisté, kteří ujedou z místa činu a ani se to nezaeviduje jako dopravní nehoda (silně pochybuju, ti důchodci jsou pak naživu dost dlouho na to, aby o tom vypovídali a určitě by vypovídat chtěli), Moje tvrzení, že cyklisté (ale nejspíš i jakákoliv jiná vozidla) zaviní méně, než jedno promile všech zlomenin krčku, je podle mě naprosto přiměřené.
Co se týče míry zavinění smrtelných dopravních nehod, tak ve 20 případech byl jako viník určen řidič motorového vozidla a v 11 z nich bylo zavinění na straně chodce. . Ale to zase nejsou cyklisté. Zabje průměrně nějaký cyklista nějakého chodce alespoň jednou do roka?
Policie specifikovala dvacet čtyři „nestandardních“ úmrtí chodců | PrahaIN
https://www.prahain.cz/doprava/policie-specifikovala-dvacet-c-16445.htmlNakonec se dobereme k tomu, že za všechno můžou koloběžkáři:
Úplně novou, společensky ostře sledovanou kategorií, jsou nehody koloběžek. Ty policie zaznamenává jako vlastní kategorii teprve od loňského roku. Celkem se jich stalo 499. V téměř 87 procentech se jednalo o elektronické koloběžky.
Koloběžkáři byli ve valné většině, v celkem 403 případech, viníky nehod. Nejčastějším důvodem byl alkohol. Vlastním zaviněním na koloběžkách v rámci dopravních nehod v loňském roce zahynuli 4 osoby. (poznámka: zase chybí informace o tom, kolik pozabíjeli chodců...)
K tomu druhému: Samozřejmě, že po chodníku lze jet krokem. Někdy to ani jinak nejde, právě kvůli chodcům. Smíšený provoz chodců a cyklistů je běžný třeba na pěší zóně v Praze. Nevznikají tam kvůli tomu žádné problémy. Rychlost je daleko menší než tam, kde kolem chodců projíždí auta. Několik let jsem vypomáhal jako pilot cargokola, které rozváželo z pekárny v horní části Václaváku koláčky turistům v Celetné, takže snad mohu posoudit, jaké množství problémů jsem za ta léta zažil - nula.