• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Projekt příměstského parku Soutok získal významné zahraniční ocenění - Tiskovec.cz
    https://tiskovec.cz/clanky/projekt-primestskeho-parku-soutok-ziskal-vyznamne-zahranicni-oceneni
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    1974 electric carsharing v Amsterodamu (!)

    1974: WITKAR - Amsterdam's TRANSPORT REVOLUTION? | Tomorrow's World | Retro Transport | BBC Archive
    https://www.youtube.com/watch?v=G9vKzwIKFtg
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    France Begins Low Speed Limit Rollout On Paris Ring Road | Barron's
    https://www.barrons.com/amp/news/france-begins-low-speed-limit-rollout-on-paris-ring-road-8aaa0c55
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    𝚃𝚊𝚛𝚊𝚜 𝙶𝚛𝚎𝚜𝚌𝚘𝚎 🚇: "BIG NEWS: As of today, the maximum speed on the P…" - Urbanists.Social
    https://urbanists.social/@straphanger/113232374479923629
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zrušíme hřiště, bude více místa pro auta. Pardubice se pochlubily vylepšením parkovacího domu - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/zrusime-hriste-bude-vice-mista-pro-auta-pardubice-se-pochlubily-vylepsenim-parkovaciho-domu-222200/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ve Štrasburku mají s doručováním balíčků pomáhat tramvaje | iROZHLAS - spolehlivé zprávy
    https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/strasburk-posta-dorucovani-balicku-tramvaje-francie_2409230749_ako
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    V Praze máte radši auta než děti, věřím ale, že vystřízlivění přijde, říká slavný dánský architekt Gehl — Deník N
    https://denikn.cz/1487129/v-praze-mate-radsi-auta-nez-deti-verim-ale-ze-vystrizliveni-prijde-rika-slavny-dansky-architekt-gehl/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Lib­er­als of the time who emu­lat­ed the social­ist spir­it of Europe clas­si­fied Wright as an anti-gov­ern­ment eccen­tric, which indeed he was.”
    Frank Lloyd Wright Designs an Urban Utopia: See His Hand-Drawn Sketches of Broadacre City (1932) | Open Culture
    https://www.openculture.com/2016/09/frank-lloyd-wright-designs-an-urban-utopia-see-his-hand-drawn-sketches-of-broadacre-city-1932.html
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Mně fascinuje, jak se u nás ve městě mění názory. Jednou jsou cyklisté integrální součástí dopravního provozu - na křižovatkách stojí s auty v pruzích a přejíždí křižovatku jako auta....
    ale změní se referent a najednou jsou cyklisti tlačeni na přechody k chodníkům se smíšeným povrchem.
    není dána koncepce..ale to je klasika..mně by se líbil jeden detail..aby lavičky měly stupačku na nohu..je blbý opřít nohu o lavičku

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ano. A je potřeba říct, že neexistuje na světě město velikosti Prahy, které by vyřešilo svou dopravu prostřednictvím osobního automobilu.

    A politici by měli být upřímní a vysvětlit občanům, že jedinou cestou, jak vyřešit dopravní zácpy v Praze, je méně jízd autem.

    Cyklotrasa, která není bezpečná pro osmileté dítě, je jen barva na ulici, říká urbanista — Deník N
    https://denikn.cz/1493857/cyklotrasa-ktera-neni-bezpecna-pro-osmilete-dite-je-jen-barva-na-ulici-rika-urbanista/

    (bohužel za paywallem)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tohle je právě jak kde, jak pro koho.

    Městská cyklistika má odlišný charakter, než předměstská. Ta dálková je zatím spíš jen sporotovní nebo rekreační. Předměstská podle mě smysl dává. Stále více profesí nemá charakter toho, že by je bylo nutné dělat hodiny a hodiny, ale mají charakter dohledu na nějakou víceméně automatizovanou činnost.. je tedy blbost dojíždět autem a trávit pak čas v posilovně. I když představy lidí o tom, co je to "komfort" jsou občas divoké a obměna potrvá minimálně jednu generaci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: jj, v červnu jsem to tam po podobných krajnicích projel :-) je to jako u nás... jak kde.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Krajnice ve Španělsku

    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Klidně ať jsou ty pruhy modré. bude to stát prachy to přetírat. Prostě trasy pro cykloprovoz..stačí málo..např. krajnice - v kritických místech se instalují plastové oddělovače. Nebo vedle silnice uděláš gravelovou pěšinku :-) stačí pár cm :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: dobře, ale absolutní počet střetů chodce s autem bude ve městech minimálně o řád (ale spíš víc) vyšší, než počet střetů chodce s cyklistou. Nemluvě o střetech smrtelných, ale dobře, i těžký úraz může mít po čase smrtelné následky, budiž.

    Ale odpověď na otázku "proč teda lidé nenávidí cyklisty a nikoliv automobilisty" má jednoduchou odpověď: "protože já občas autem jet musím a přece se nebudu sám nenávidět".

    Já sám autem po Praze občas jet musím a víš co? Nenávidím se za to...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    XCHAOS: hodne dlouhej text, kterej se snazi hodne relativovat :)
    Jeste jednou: na pocatku nasi rozpravy stala otazka, proc situace kolem cyklistu ve meste (ale i jinde) je vnimana tak kontroverzne.
    To co jsem ti napsal je moje odpoved na tuhle otazku. Prumerne inteligentni clovek by imho mel vytusit, ze ani tak moc nejde o absolutni pocet smrtelnejch kolizi - ona vetsina tech situaci kdy se cyklisti chovaj jako cyklozmrdi se obejde jenom leknutim. Ale kazdej jeden jednotlivej pripad kdy to dopadne hur je vzdycky medializovanej a pro vsechny z nas, kdo ten bezpocet situaci s nima uz zazil jenom potvrzenim toho, ze „takhle uz to dal nejde“ a vede to k nejakymu spis odmitavymu postoji kdyz potom zase jednou jejich organizace kvicej a neceho se domahaj.

    Jak uz jsem psal, me se tyhle problemy moc netykaj, spis to se zajmem sleduju, coby clovek s urbanistickym vzdelanim na tom mam urcitej profesionalni zajem. Ale coby konkretni privatni osoba ktera je vysledkem nejakyho souboru zazitku a zkusenosti podporim kazdy referendum, ktery jim bude chtit zkrouhnout hrebinek. Ono je to jako se vsim: kdybychom vsichni byli odpovedni a zakonu milovni obcane, mohly by se strelny zbrane pribalovat k baleni cornflakes. Protoze ale mezi nami existuje urcity procento debilu, je na ne potreba specialni rezim. Jak se zda, u dvoustopejch vozidel k tomu casem dojde taky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: ano, snažím se říct, že pokud vytáhneš příčínu umrtí, která je běžná, ale současně nějak sugeruješ, že signifikantní procento tohoto typu zranění mají na svědomí kolize s cyklisty, tak mi to přijde sugestivní, tendenční, manipulativní.

    Google praví: Zlomenina krčku stehenní kosti u nás ročně postihne 20 tisíc pacientů. Dvacet procent z nich na její následky umírá. Jinak řečeno každý den v Česku na komplikace po zlomenině krčku stehenní kosti zemře deset lidí.

    Celkový počet nehod: Policie ČR v roce 2021 šetřila 99 332 dopravních nehod, při kterých bylo 470 osob usmrceno, 1 624 osob těžce zraněno a 20 581 osob zraněno lehce.. To asi ale nebude 1624 zlomenin krčku. Posuňme se k cyklistům - nemůžu najít čísla po roce 2015:

    https://www.policie.cz/soubor/nehody-cyklistu-v-cislech-a-grafech.aspx

    To asi všechno nebudou zlomeniny krčku. Popravdě to nebudou ani srážky s chodci: V červenci 2023 evidujeme 19 srážek s chodcem, v srpnu 20 (za prázdniny tedy 39). U srážek s chodcem ale zase nevíme, jestli to jsou srážky zaviněné cyklisty - občas chodec prostě vstoupí do ulice mimo přechod, cyklistu logicky neslyší, je to komplikované: Takzvané samonehody tvoří 40 % všech dopravních nehod s účastí cyklistů.

    Rád bych se nějak dobral k tomu, jaké množství zlomenin krčku (což je obrovsky častá příčina úmrtí, až děsivě) opravdu způsobí cyklisté. Leda by to fakt všechno byli cyklisté, kteří ujedou z místa činu a ani se to nezaeviduje jako dopravní nehoda (silně pochybuju, ti důchodci jsou pak naživu dost dlouho na to, aby o tom vypovídali a určitě by vypovídat chtěli), Moje tvrzení, že cyklisté (ale nejspíš i jakákoliv jiná vozidla) zaviní méně, než jedno promile všech zlomenin krčku, je podle mě naprosto přiměřené.

    Co se týče míry zavinění smrtelných dopravních nehod, tak ve 20 případech byl jako viník určen řidič motorového vozidla a v 11 z nich bylo zavinění na straně chodce. . Ale to zase nejsou cyklisté. Zabje průměrně nějaký cyklista nějakého chodce alespoň jednou do roka?

    Policie specifikovala dvacet čtyři „nestandardních“ úmrtí chodců | PrahaIN
    https://www.prahain.cz/doprava/policie-specifikovala-dvacet-c-16445.html

    Nakonec se dobereme k tomu, že za všechno můžou koloběžkáři: Úplně novou, společensky ostře sledovanou kategorií, jsou nehody koloběžek. Ty policie zaznamenává jako vlastní kategorii teprve od loňského roku. Celkem se jich stalo 499. V téměř 87 procentech se jednalo o elektronické koloběžky.

    Koloběžkáři byli ve valné většině, v celkem 403 případech, viníky nehod. Nejčastějším důvodem byl alkohol. Vlastním zaviněním na koloběžkách v rámci dopravních nehod v loňském roce zahynuli 4 osoby.
    (poznámka: zase chybí informace o tom, kolik pozabíjeli chodců...)

    K tomu druhému: Samozřejmě, že po chodníku lze jet krokem. Někdy to ani jinak nejde, právě kvůli chodcům. Smíšený provoz chodců a cyklistů je běžný třeba na pěší zóně v Praze. Nevznikají tam kvůli tomu žádné problémy. Rychlost je daleko menší než tam, kde kolem chodců projíždí auta. Několik let jsem vypomáhal jako pilot cargokola, které rozváželo z pekárny v horní části Václaváku koláčky turistům v Celetné, takže snad mohu posoudit, jaké množství problémů jsem za ta léta zažil - nula.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    XCHAOS: jakoze tech par pripadu zpusobenejch narazem cyklisty vlastne ani nestoji za rec, jo? Je to to co se snazis sdelit? :)

    A ted vazne: uz jsi nekdy videl cyklistu jet po chodniku krokem? Jednou, jedinkrat? Ja ne. Dokonce i stary damy na tech „pomalejch“ elektrokolech pekne frcej.

    Moje pritelkyne bydli v takovy vile pred kterou je ulice vlastne jenom pro pesi a kola - vedle ni je zatravnenej pruh s kolejema pro tramvaj, za nim potom normalni ulice po ktery jezdej auta. Samozrejme ze pro rezidenty je mozny tam prijet autem, situace ktery tam vznikaj s riticima se cyklistama by daly samy o sobe na hezkej standup vecer, ale mnohem vetsim problemem je fakt, ze lidi ktery ze svejch zahrad vstoupej na tuhle cestu fakt riskujou zivot. Pote co se tam o dva domy dal stalo to co se vlastne vubec nedeje a kdyz uz, tak to vlastne nestoji za rec - do stary pani nekdo najel a tezce ji zranil, kdo to byl se nevi protoze samozrejme ujel a nechal ji tam lezet - mesto podel zdi tech zahrad vyznacilo zelenej pruh kde maji cyklisti zakaz jezdit. Muzes jednou hadat, jakej to melo ucinek :) pote co my pritelkyni malem srazili vnoucka kterej bezstarostne vysel z jejich branky jsme na ten pruh z obou stran vjezdu umistili betonovy kesony ve kterejch rostou kytky. Kolik cyklozmrdu si tam od ty doby vymlatilo zuby bohuzel nevime - ta zed dela zatacku a pokud opravdu jedou po tom zelenym zakazanym pruhu, tak ten beton videj az na posledni chvili.

    Ale cela tahle diskuse, jak snad je patrny, by vubec neexistovala, pokud by se cyklisti chovali tak jako vsichni ostatni ucastnici provozu. Pro zacatek by ani nemuseli byt nejak extra ohleduplni, stacilo by kdyby proste dodrzovali pravidla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: dobře, já zákeřnost zlomeniny krčku v pokročilém věku znám, i když jsem slyšel i o žijících 90letých vyjímkách, co přežily.... ale vytáhnout to jako argument do diskuze... zkus schválně zjistit, kolik zlomenin krčku statisticky způsobily cyklisté, kolik dopravní nehody jiného typu (kolize chodce s autem, apod.) a kolik si jich ti důchodci způsobí sami (náledí, nebo že prostě špatně šlápnou)

    Silně pochybuju, že více jak jedno promile zlomenin krčku způsobují cyklisté. Spíš to bude daleko méně. Ano, je to jedna z častých příčin terminálního úpadku stárnoucí populace, kromě civilizačních chorob dokonce možná jedna z hlavních příčin umrtí v kmetském věku, o tom žádná. Ale bráním se jakékoliv tezy, že tento typ zlomenin nějak často způsobují důchodcům zrovna cyklisté.

    Kolize s chodcem každopádně není řešení. Ve městech, která povolují vjezd kol na chodník (a není jich málo) tam současně platí pravidla, že cyklista smí jet nejvýše rychlostí chůze. Brzdná dráha v tom případě má v podstatě 0 metrů. S rychlými elektrokoly to nejde srovnávat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam