• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Lib­er­als of the time who emu­lat­ed the social­ist spir­it of Europe clas­si­fied Wright as an anti-gov­ern­ment eccen­tric, which indeed he was.”
    Frank Lloyd Wright Designs an Urban Utopia: See His Hand-Drawn Sketches of Broadacre City (1932) | Open Culture
    https://www.openculture.com/2016/09/frank-lloyd-wright-designs-an-urban-utopia-see-his-hand-drawn-sketches-of-broadacre-city-1932.html
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Mně fascinuje, jak se u nás ve městě mění názory. Jednou jsou cyklisté integrální součástí dopravního provozu - na křižovatkách stojí s auty v pruzích a přejíždí křižovatku jako auta....
    ale změní se referent a najednou jsou cyklisti tlačeni na přechody k chodníkům se smíšeným povrchem.
    není dána koncepce..ale to je klasika..mně by se líbil jeden detail..aby lavičky měly stupačku na nohu..je blbý opřít nohu o lavičku

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ano. A je potřeba říct, že neexistuje na světě město velikosti Prahy, které by vyřešilo svou dopravu prostřednictvím osobního automobilu.

    A politici by měli být upřímní a vysvětlit občanům, že jedinou cestou, jak vyřešit dopravní zácpy v Praze, je méně jízd autem.

    Cyklotrasa, která není bezpečná pro osmileté dítě, je jen barva na ulici, říká urbanista — Deník N
    https://denikn.cz/1493857/cyklotrasa-ktera-neni-bezpecna-pro-osmilete-dite-je-jen-barva-na-ulici-rika-urbanista/

    (bohužel za paywallem)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tohle je právě jak kde, jak pro koho.

    Městská cyklistika má odlišný charakter, než předměstská. Ta dálková je zatím spíš jen sporotovní nebo rekreační. Předměstská podle mě smysl dává. Stále více profesí nemá charakter toho, že by je bylo nutné dělat hodiny a hodiny, ale mají charakter dohledu na nějakou víceméně automatizovanou činnost.. je tedy blbost dojíždět autem a trávit pak čas v posilovně. I když představy lidí o tom, co je to "komfort" jsou občas divoké a obměna potrvá minimálně jednu generaci.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: jj, v červnu jsem to tam po podobných krajnicích projel :-) je to jako u nás... jak kde.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Krajnice ve Španělsku

    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Klidně ať jsou ty pruhy modré. bude to stát prachy to přetírat. Prostě trasy pro cykloprovoz..stačí málo..např. krajnice - v kritických místech se instalují plastové oddělovače. Nebo vedle silnice uděláš gravelovou pěšinku :-) stačí pár cm :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: dobře, ale absolutní počet střetů chodce s autem bude ve městech minimálně o řád (ale spíš víc) vyšší, než počet střetů chodce s cyklistou. Nemluvě o střetech smrtelných, ale dobře, i těžký úraz může mít po čase smrtelné následky, budiž.

    Ale odpověď na otázku "proč teda lidé nenávidí cyklisty a nikoliv automobilisty" má jednoduchou odpověď: "protože já občas autem jet musím a přece se nebudu sám nenávidět".

    Já sám autem po Praze občas jet musím a víš co? Nenávidím se za to...
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    XCHAOS: hodne dlouhej text, kterej se snazi hodne relativovat :)
    Jeste jednou: na pocatku nasi rozpravy stala otazka, proc situace kolem cyklistu ve meste (ale i jinde) je vnimana tak kontroverzne.
    To co jsem ti napsal je moje odpoved na tuhle otazku. Prumerne inteligentni clovek by imho mel vytusit, ze ani tak moc nejde o absolutni pocet smrtelnejch kolizi - ona vetsina tech situaci kdy se cyklisti chovaj jako cyklozmrdi se obejde jenom leknutim. Ale kazdej jeden jednotlivej pripad kdy to dopadne hur je vzdycky medializovanej a pro vsechny z nas, kdo ten bezpocet situaci s nima uz zazil jenom potvrzenim toho, ze „takhle uz to dal nejde“ a vede to k nejakymu spis odmitavymu postoji kdyz potom zase jednou jejich organizace kvicej a neceho se domahaj.

    Jak uz jsem psal, me se tyhle problemy moc netykaj, spis to se zajmem sleduju, coby clovek s urbanistickym vzdelanim na tom mam urcitej profesionalni zajem. Ale coby konkretni privatni osoba ktera je vysledkem nejakyho souboru zazitku a zkusenosti podporim kazdy referendum, ktery jim bude chtit zkrouhnout hrebinek. Ono je to jako se vsim: kdybychom vsichni byli odpovedni a zakonu milovni obcane, mohly by se strelny zbrane pribalovat k baleni cornflakes. Protoze ale mezi nami existuje urcity procento debilu, je na ne potreba specialni rezim. Jak se zda, u dvoustopejch vozidel k tomu casem dojde taky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: ano, snažím se říct, že pokud vytáhneš příčínu umrtí, která je běžná, ale současně nějak sugeruješ, že signifikantní procento tohoto typu zranění mají na svědomí kolize s cyklisty, tak mi to přijde sugestivní, tendenční, manipulativní.

    Google praví: Zlomenina krčku stehenní kosti u nás ročně postihne 20 tisíc pacientů. Dvacet procent z nich na její následky umírá. Jinak řečeno každý den v Česku na komplikace po zlomenině krčku stehenní kosti zemře deset lidí.

    Celkový počet nehod: Policie ČR v roce 2021 šetřila 99 332 dopravních nehod, při kterých bylo 470 osob usmrceno, 1 624 osob těžce zraněno a 20 581 osob zraněno lehce.. To asi ale nebude 1624 zlomenin krčku. Posuňme se k cyklistům - nemůžu najít čísla po roce 2015:

    https://www.policie.cz/soubor/nehody-cyklistu-v-cislech-a-grafech.aspx

    To asi všechno nebudou zlomeniny krčku. Popravdě to nebudou ani srážky s chodci: V červenci 2023 evidujeme 19 srážek s chodcem, v srpnu 20 (za prázdniny tedy 39). U srážek s chodcem ale zase nevíme, jestli to jsou srážky zaviněné cyklisty - občas chodec prostě vstoupí do ulice mimo přechod, cyklistu logicky neslyší, je to komplikované: Takzvané samonehody tvoří 40 % všech dopravních nehod s účastí cyklistů.

    Rád bych se nějak dobral k tomu, jaké množství zlomenin krčku (což je obrovsky častá příčina úmrtí, až děsivě) opravdu způsobí cyklisté. Leda by to fakt všechno byli cyklisté, kteří ujedou z místa činu a ani se to nezaeviduje jako dopravní nehoda (silně pochybuju, ti důchodci jsou pak naživu dost dlouho na to, aby o tom vypovídali a určitě by vypovídat chtěli), Moje tvrzení, že cyklisté (ale nejspíš i jakákoliv jiná vozidla) zaviní méně, než jedno promile všech zlomenin krčku, je podle mě naprosto přiměřené.

    Co se týče míry zavinění smrtelných dopravních nehod, tak ve 20 případech byl jako viník určen řidič motorového vozidla a v 11 z nich bylo zavinění na straně chodce. . Ale to zase nejsou cyklisté. Zabje průměrně nějaký cyklista nějakého chodce alespoň jednou do roka?

    Policie specifikovala dvacet čtyři „nestandardních“ úmrtí chodců | PrahaIN
    https://www.prahain.cz/doprava/policie-specifikovala-dvacet-c-16445.html

    Nakonec se dobereme k tomu, že za všechno můžou koloběžkáři: Úplně novou, společensky ostře sledovanou kategorií, jsou nehody koloběžek. Ty policie zaznamenává jako vlastní kategorii teprve od loňského roku. Celkem se jich stalo 499. V téměř 87 procentech se jednalo o elektronické koloběžky.

    Koloběžkáři byli ve valné většině, v celkem 403 případech, viníky nehod. Nejčastějším důvodem byl alkohol. Vlastním zaviněním na koloběžkách v rámci dopravních nehod v loňském roce zahynuli 4 osoby.
    (poznámka: zase chybí informace o tom, kolik pozabíjeli chodců...)

    K tomu druhému: Samozřejmě, že po chodníku lze jet krokem. Někdy to ani jinak nejde, právě kvůli chodcům. Smíšený provoz chodců a cyklistů je běžný třeba na pěší zóně v Praze. Nevznikají tam kvůli tomu žádné problémy. Rychlost je daleko menší než tam, kde kolem chodců projíždí auta. Několik let jsem vypomáhal jako pilot cargokola, které rozváželo z pekárny v horní části Václaváku koláčky turistům v Celetné, takže snad mohu posoudit, jaké množství problémů jsem za ta léta zažil - nula.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    XCHAOS: jakoze tech par pripadu zpusobenejch narazem cyklisty vlastne ani nestoji za rec, jo? Je to to co se snazis sdelit? :)

    A ted vazne: uz jsi nekdy videl cyklistu jet po chodniku krokem? Jednou, jedinkrat? Ja ne. Dokonce i stary damy na tech „pomalejch“ elektrokolech pekne frcej.

    Moje pritelkyne bydli v takovy vile pred kterou je ulice vlastne jenom pro pesi a kola - vedle ni je zatravnenej pruh s kolejema pro tramvaj, za nim potom normalni ulice po ktery jezdej auta. Samozrejme ze pro rezidenty je mozny tam prijet autem, situace ktery tam vznikaj s riticima se cyklistama by daly samy o sobe na hezkej standup vecer, ale mnohem vetsim problemem je fakt, ze lidi ktery ze svejch zahrad vstoupej na tuhle cestu fakt riskujou zivot. Pote co se tam o dva domy dal stalo to co se vlastne vubec nedeje a kdyz uz, tak to vlastne nestoji za rec - do stary pani nekdo najel a tezce ji zranil, kdo to byl se nevi protoze samozrejme ujel a nechal ji tam lezet - mesto podel zdi tech zahrad vyznacilo zelenej pruh kde maji cyklisti zakaz jezdit. Muzes jednou hadat, jakej to melo ucinek :) pote co my pritelkyni malem srazili vnoucka kterej bezstarostne vysel z jejich branky jsme na ten pruh z obou stran vjezdu umistili betonovy kesony ve kterejch rostou kytky. Kolik cyklozmrdu si tam od ty doby vymlatilo zuby bohuzel nevime - ta zed dela zatacku a pokud opravdu jedou po tom zelenym zakazanym pruhu, tak ten beton videj az na posledni chvili.

    Ale cela tahle diskuse, jak snad je patrny, by vubec neexistovala, pokud by se cyklisti chovali tak jako vsichni ostatni ucastnici provozu. Pro zacatek by ani nemuseli byt nejak extra ohleduplni, stacilo by kdyby proste dodrzovali pravidla.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: dobře, já zákeřnost zlomeniny krčku v pokročilém věku znám, i když jsem slyšel i o žijících 90letých vyjímkách, co přežily.... ale vytáhnout to jako argument do diskuze... zkus schválně zjistit, kolik zlomenin krčku statisticky způsobily cyklisté, kolik dopravní nehody jiného typu (kolize chodce s autem, apod.) a kolik si jich ti důchodci způsobí sami (náledí, nebo že prostě špatně šlápnou)

    Silně pochybuju, že více jak jedno promile zlomenin krčku způsobují cyklisté. Spíš to bude daleko méně. Ano, je to jedna z častých příčin terminálního úpadku stárnoucí populace, kromě civilizačních chorob dokonce možná jedna z hlavních příčin umrtí v kmetském věku, o tom žádná. Ale bráním se jakékoliv tezy, že tento typ zlomenin nějak často způsobují důchodcům zrovna cyklisté.

    Kolize s chodcem každopádně není řešení. Ve městech, která povolují vjezd kol na chodník (a není jich málo) tam současně platí pravidla, že cyklista smí jet nejvýše rychlostí chůze. Brzdná dráha v tom případě má v podstatě 0 metrů. S rychlými elektrokoly to nejde srovnávat.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    XCHAOS: to neni ultimatni argument, ale smutna realita, bohuzel. Od urcityho veku to znamena ze babicka je lezak odkazanej na peci nekoho dalsiho, samostatnej zivot jak jej zila doposud z jednoho dne na druhej prestane existovat a pro velkou cast z nich je to konecna. Anyway.

    U nas uz kdysi nekdy v osmdesatkach vsechny kola musely mit „plaketu“ ktera teda byla velka asi jako kreditni karta a slouzila pouze jako dukaz, ze dotycnej zaplatil povinny ruceni. Kontrolovala to obcas policie, ale hrisnika kterej neco provedl podle toho identifikovat neslo. Proc se to zrusilo uz si nepamatuju.

    Fakt je, ze mesta na cyklisty ujizdej a protoze zaroven proti autum ted uz celkem otevrene bojujou, bude techhle problemu pribejvat. A jak poroste frustrace v obyvatelstvu, tak jednoho dne uzraje klima na nejaky radikalnejsi reseni typu SPZ na kazdy dvoustopy vozidlo krome detskejch odrazedel.

    Plus absolutni a pod drakonickejma pokutama vymahatelnej zakaz jizdy po chodniku.
    Povinnost nosit helmu u nas uz je, pokuty jsou vysoky a bez helmy diky tomu nejezdi skoro nikdo. Samozrejme proti tomu ze zacatku taky byl odpor, ale ten byl i proti povinnosti mit zapnuty bezpecnostni pasy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: uff, zabité babičky skrz kyčelní kloub, to je tedy ultimátní argument. Co já teda sleduju, tak víc babiček uklouzne na náledí. Já si jednou v životě zlomil zápěstí (panika, že už nikdy nebudu hejbat rukou... naštěstí lichá) a to bylo poté, co jsem doma uklouzl na mokré podlaze.

    Ale jako ano: cyklista má ve svých průměrných 25 km/h větší kinetickou energii, než chodec (i když menší, než i to nejmenší auto než moped). Má potenciál při čelním nárazu někoho hodně těžce zranit, možná i zabít. Já sám jednou absolvoval čelní srážku s cyklistou, který vyjížděl zpoza křoví v zatáčce značené cyklotrasy (já byl napravo, on si krátil cestu), od té doby se mám dost na pozoru. Z místa jsme oba odjeli po svých (akorát já měl přední kolo do osmičky), ale rozhodně mám před kolizemi cyklistů s chodci nebo cyklistů navzájem respekt. Ujíždění z místa činu se samozřejmě nedělá.

    Tady podotknu, že hodně cyklistů jezdí opatrněji, pokud jedou bez helmy (např. já z kopce určitě), takže vynucování cyklistických přileb ve městě je v tomhle ohledu kontraproduktivní pro chodce: pokud se cyklista více cítí být sám chodcem, bude brát větší ohledu na ostatní chodce. Naopak, silná elektrokola do 45 km/h jsou mopedy se vším všudy, i s povinnou helmou a ta povinná helma by měl být ovšem signál, že jsem řidič motorového vozidla, nesmím na chodník a cyklostezku, nejsem chodec, musím dávat bacha. Myslím, že ty nové zvyklosti vyplynou.

    Brzdná dráha i ve vozidle obsažená kinetická energie je natolik kratší, ve většině případů, že statisticky bude počet těch kolizí nižší, než v případě aut. Ale srazit babičku jde i rozjetým nákupním vozíkem nebo i když bezohledně dobíhám autobus a ohleduplnost je vždy na místě, o tom žádná.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: ano, pražské "cyklopruhy" dávaj docela dobrý smysl pro elektrokola, spíše než pro konvenční cyklisty (důvodů jsou mraky, mj. i ten, že často je to vedené dlouhé úseky bez možnosti snadno přejít z pruhu na chodník přes zeleň a tak je to vhodné spíš pro delší trasy, zatímco konvenční kola jsou vysloveně místní mobilita a proto je hloupé, že kromě některých lokálních výjimek nesmějí na chodník).

    Problém s "míjením vpravo" je v tomhle ohledu zajímavý. Kola můžou kolonu aut míjet vpravo, ale tak nějak na vlastní nebezpečí: např. pokud někdo v koloně bez vyznačeného pruhu otevře svoje pravé dveře a cyklista do nich vjede, tak to způsobil on. Debata o tom, kdo způsobil jakou situaci je ostatně hlavním důvodem toho, proč se regulace provozu ve městech dějí (a právě proto je zpomalení uličního provozu na 30 km/h tak důležité, protože počet situací ,na které někdo nestihne reagovat, dramaticky klesne a tím klesne i potřeba regulace čehokoliv)

    Tohle podle mě u vyznačeného pruhu neplatí a není mi jasné, jestli jakékoliv jednostopé vozidlo může ve městě v tom namalovaném pruhu míjet kolonu jakoukoliv rychlostí (tedy 45-50 km/h, pro moped/motorku, ostatně i konvenční kolo může z kopce jet pěkně rychle). Tedy, tím, že je to pruh, tak vedle stojící auto by nemělo např. svévolně otevřít dveře do silnice.

    To, že auta stojí (v koloně) a kola jedou, to je defaultní režim a tahle situace bude stále častější, už jen s tím, jak bude do Prahy dotaženo více dokončených dálnic z regionů, dostaví se více nových budov s podzemními garážemi, apod.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    na krajich silmic vyznacit modre pruhy pro cyklo,elektro provoz. je treba pripravit infrastrukturu, precmarat cary...miliony eur z eu nemusi jit na budovani dalnic..ale na posileni bezpecnosti silnicniho provozu. a tam kde je paralelne udelana cyklostezka ..dat k silnici zakazovenznacky pro cyklo, 3lektro provoz
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: ok, bod 2: souhlasím, že silná elektrokola by neměla jezdit po chodníku (dle vyhlášky ani ta slabá, ale chodníků s cedulí "vjezd cyklistů povolen" nebo smíšených cyklostezek přibývá, takže situací, kdy vyhýbání se chodce a cyklisty nastává ve zcela legálních případech, logicky přibývá.

    Co se týče toho, aby 45 km/h (e-mopedy) a 80 km/h e-motocykly vystoupily z šedé zóny a byly plně a účinně regulovány, tak myslím mezi náma není neshoda. Ovšem mopedisti a motorkáři mají složitější dopravní předpisy a patří na infrastrukturu budouvanou pro mopedisty. Sdílené využívání některých cyklostezek cyklisty a mopedisty je podle mě žádoucí, ale na takový režim provozu by výslovně museli být upozorněni chodci. (mě osobně by teda sdílení cyklostezky s mopedisty, zejména elektrickými, vadilo méně, než sdílení s kolečkovými bruslaři)

    Specifickou kategorii představujou cargkola: mají potenciál výrazně pomoci řešit zásobovací kolaps měst, jsou výrazně méně obtěžující, než všudypřítomné obří dodávky (spíš malé náklaďáky) kurýrních služeb, které parkují kdekoliv se jim zachce. Jenže cargokolo z logiky věci občas potřebuje vjet na chodník, a některá jsou už tak velká a těžce naložená, že je ani nejde klasicky tlačit a je nutné na nich jet (jsou to v podstatě malé multikáry).

    Toto říkám z pozice někoho, kdo v podstatě asi 3-4 roky dobrovolničil jako pilot cargkol (v rámci pilotního projektu, takže pilot, nikoliv řidič nebo kurýr :-).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: no, četl jsem jeden výklad, že i elektrické motocykly do 80 km/h ve skutečnosti nemusí mít SPZ, u nás :-) ale to je podle mě spíš extrém a časem se to vyvine jinak. Ona SPZ by problém nebyl, problém je spíš STK, ale to je fuk. Na ostatní zareaguji později. Nicméně, asi je dobré tyhle věci řešit v tomhle klubu a ne pořád jen ve "Věcech Veřejných", kde už je s tím nudíme.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    XCHAOS: ehm, mistrovske dilo manipulace? Kdo se citi byt manipulovan, ma muj soucit, ale ono je to presne ono jadro pudla, proc to maji cyklisti tak tezky a proc je nikdo nema rad.

    Fakt cislo jedna je, ze e-biky jsou uz dnes deleny do dvou kategorii - ty silnejsi maji spz, ty slabsi nikoli.
    Fakt cislo dva je, ze ty silnejsi nesmi jezdit po chodniku, nicmene po nem presto jezdi.
    Fakt cislo tri je, ze smrtaky byly uz i s tema slabejma, a hlavne i s normalnima kolama. A potom takovy ty pripady kdy porazej babicku, ktera si zlomi kycelni krcek coz v tomhle veku casto bejva rozsudek smrti. To ze cast z nich pote proste ujede jim na popularite moc nepridava.
    Fakt cislo ctyri je, ze vsichni cyklisti - at uz ti na normalnich kolech nebo na tech elektrickych - jsou pro vsechny ostatni nevypocitatelnou hrozbou protoze maji tendenci proste neridit se dopravnima predpisama. To se vztahuje na nejakou procentualni cast z nich, ale pokazdy kdyz policie jednou za cas udela nekde kontrolu i treba jenom jestli zastavej na cervenou, tak na konci dne je nekolik set pokut. Proc to tak je nevim, ale kdyz v aute do takovyho individue najedu, nebo kdyz to ono individuum do myho auta napali, tak jsem nakonec vinnej ja (jsem v silnejsi pozici a mel jsem davat pozor). Jsou to milacci.

    Legrace je, kdyz vyrazej z mesta a prijedou tam kde bydlim. Ja bydlim v takovy malebny krajine u jezera, takze vsichni ti kdo nekam jedou pro radost na vylet driv nebo pozdeji jedou kolem myho baraku. Jezdej mi tu oldtimery, motorky, hejna mladiku na mopedech a cyklisti, samozrejme. Silnicka ktera mi tu vede kolem domu je strma, uzka, diky mnoha serpentinam a vegetaci neprehledna. Vsichni to chapou a jedou podle toho - krome cyklistu. Je to fenomen, vzdycky o vikendu kdyz jedu domu se vylozene plizim skarpou krokem, a stejne se pokazdy v zatacce vyriti hejno cyklistu (A specialni pripad jsou cyklistky, ty nekoukaj dopredu protoze jedou tri vedle sebe a klabosej) ktery se z kopce ritej prostredkem a moje zjeveni vnimaj jako neco naprosto necekanyho a nepripustnyho. Uz se mi stalo ze na me pokrikovali a hrozili pesti, ponevadz mi na posledni chvili museli uhybat na svoji pulku silnice. Fascinujici, neni liz pravda?

    Existujou i smrtaky cyklistu, samozrejme, a i tech pribejva. Tady je nutny rict ze jde hlavne o tri druhy nehod. Prvni je ta kde jsou pricinou oni sami - vjedou nekam na cervenou, nedaj prednost atd. Kdyz jedu na motorce tak mam helmu a ochranny hadry, a presto vim ze jsem lovna zver a ze kdyz mi tohle udela nekdo v aute tak jsou to moje kosti o ktery tu jde. Tenhle elementarni pohled na vec cyklisti postradaj, coz je zajimavy.
    Druha pricina je fakt, ze i kdyz na kazdym nakladaku jsou neprehlednutelny nalepky ve formatu A3 na kterych stoji informace o mrtvejch uhlech, kde ridic nema sanci nekoho videt, presto se neustale dejou smrtelny nehody zpusobeny prave tim. Klasika: nakladak zastavi na cervenou, ma blinkr doprava. Vedle nej se do tech zbejvajicich 80cm vmackne cyklista a po zeleny vyjede rovne. Naposledy asi pred mesicem v Baselu, dvacetileta holka.
    Treti pricina jsou smrtaky hlavne duchodcu na elektrokolech, ktery neumej vcas zastavit a nekam to napalej, nebo vyjedou ze zatacky, nebo je prehlidne ridic auta kterej neodhadne jak rychle se blizej.

    Co se prakticky vubec nedeje jsou nehody kdy auto na uzky silnici pri predjizdeni cyklistu nekam vytlaci - proste se to nedeje. Naopak se deje ze za cyklistou smajdajicim 15kmh do kopce je kilometrova kolona, ponevadz tesne za nim jede autobus kterej ho kvuli uzky silnici nemuze predjet. Srovnatelna situace s nejakym traktorem vypada tak, ze traktor kazdejch par set metru nekam vyjede na krajnici a kolonu pusti, cyklista ale neco takovyho samozrejme neudela, to je pod jeho uroven :)

    Me se tahle problematika v podstate netyka, do mesta jedu tak jednou dvakrat za rok, coz vnimam jako veliky zivotni privilegium. Ze to jednoho dne nejakej upocenej slapalek napali v zatacce do myho auta beru jako neco u ceho pouze nevim kdy se to stane, jsem pojistenej, mam kameru a ve volvu se nemam ceho bat. Ale se zajmem sleduju jak se tahle situace vyviji, a pozoruju ze hlasy ktery chteji aby vsechny dvoustopy vozidla bez rozdilu tu znacku mely jsou stale vic slyset. Uvidime :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: pokud e-bike jede přes 25 km/h, není to e-bike ale legislativně motorka. SPZ by z hlediska odpovědnosti dávala smysl. Takové ty vjímky na semaforech by se asi měly týkat spíš cyklstů a pedeleců do 25 km/h, než silných elektrokol, to dá rozum. To je celé o brzdné dráze a tak.

    Ale zmínit v jednom odstavci naštvané kopání do blatníku a smrtelný úraz, to je fakt mistrovské dílo manipulace :-) Faktem je, že připustit si, že jezdit autem do města je pro obyvatele města obtěžuící... to asi nehrozí, že?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam