• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: i tak, tyhle rakvobyty se sdílenými koupelnami by možná v našich podmínkách dočasně řešily bytovou krrizi. Např. nájem 5k plus energie by si pak mohl dovolit skoro každý vydělávající
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: dnešní hongkong je nic... tohle bylo něco:
    Kaulungské opevněné město – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Kaulungsk%C3%A9_opevn%C4%9Bn%C3%A9_m%C4%9Bsto
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: známe, Neom. Je to trochu nesmysl, i když získat tím stín pro vnitřní osídlení je v hrubých rysech fyzikálně správný přístup. Je to spíš dystopie, když si člověk představí, jak se Saúdi chovají třeba k ženám, proti tomu ještě Dubaj je liberální multi-kulti. Semknutost toho města a nemožnost ho jednoduše opustit mi přijde klaustrofobická. Podle mě oni nemohou nalákat nikoho, aby v jejich typu společnosti někdo žil dobrovolně, tak vymýšlejí město jako past...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PALEONTOLOG: je naivní si myslet, že by existovala něco jako obydlená arabská zeď (jedna čára v pustém terénu). Z obo strany by se časem přifařily karavany, chatičky - k čemuž stejně dojde (kočovníci nevymřeli)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEIKIN: to by v arabii melo smysl jako pristupovka k megapolis, ale samonosny to neni kvuli vnitrni logistice. jinak s tim problem nemam
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PALEONTOLOG: reálné to je, ne však v původním rozsahu.
    Jinak, četli jste na idnesu o nanobytech ? Doporučuji tu fotogalerii projet:
    iDNES.cz – s námi víte víc
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/hongkong-byty-nemovitosti-cena-nanobyty-krize.A210105_164915_eko-zahranicni_jla/foto/LUH889e10_profimedia_0223886821.jpg
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    predpkkladam, ze to planovany liniovy mesto v saudsky arabii znate :) tak to je nerealna utopie, treba :)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: já si myslím, že právě ta doprava dneska bude determinovat vznik nových utopií. Dle mého právě u těch fousů (dopravních tepen) z měst.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: jugoslávský brutalismus je pojem.. především ale postavili sérii válečných památníků uprostřed často zcela liduprázdných hor, to vypadá hodně jako sci-fi kulisy...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: nejdelší panelák je někde na Rujáně... Hitlerovo rekreační středisko pro odboráře... 3 km
    Prora - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Prora

    No, dnes tyhle superstruktury vnímáme spíš jako dystopii... kromě fanoušků brutalismu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: no tak on žánr postapo je inspirovaný právě touhle fantazií, řekl bych :-) celá evropský atarověk středověk bylo egyptské postapo, středověk zase římské postapo ... je to velmi konvenční civilizační žánr, stačí si vyrazit na urbex do tuzemský opuštěný průmyslových areálů :-)

    jako tenhle klub je asi víc než o dopravě o tomhle... že lidi se cpali do měst a někoho napadlo "hmm, kam dát tolik lidí... tak jim postavíme obrovský panelák!"
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Tohle vypadá zajímavě:
    ZDROJ:
    MoMA vystavuje utopistickou betonovou architekturu tehdejší Jugoslávie – DesignMag.cz
    https://www.designmag.cz/udalosti/76252-moma-vystavuje-utopistickou-betonovou-architekturu-tehdejsi-jugoslavie.html#&;gid=1&pid=4

    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEIKIN: jde mi o ten pocit monstrozity, jinak je to nefunkcni urbanismus

    XCHAOS: jednou na to budou v postapo svete dost cumet a vypravwt o tom legendy a myty
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PALEONTOLOG: jestli myslíš tohle, tak to pro mne není utopie, ale zvěrstvo:

    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEIKIN: se prijed podivat do bohnic ke krakovu, tam je jeden z nejdelsich panelaku v cesku
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Corviale, a One-Kilometer Residential Complex in Rome | ArchDaily
    https://www.archdaily.com/956906/corviale-a-one-kilometer-residential-complex-in-rome
    "pěkná" utopie. Tohle bych chtěl vidět na vlastní oči.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, ono když se podíváš na logistická centra podél dálnic, tak lineární město se už děje. Co se bydlení týče, tak bude kopírovat pruh s větším odstupem, mimo hlukový koridor dálnic, ale samozřejmě: jakmile se dosáhne kritického bodu, že destinacemi nebudou původní města, ale cokoliv dosažitelného bez dopravní zácpy, tak si dálniční zástavba začne žít vlastním životem. U Prahy jsou to Jesenice, Hostivice...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: všechno souvisí se vším. Co nás drží ve městech ? Není to třeba dostupnost ?Vyhrazené pruhy pro různé druhy dopravy dle mně zvyšuje prostupnost územím. Dopravní obslužnost může významně hýbat s cenami pozemků (směrem níže)
    At je to fair. Ať má auto, autobus, kolo stejné podmínky.
    Proč řeším oddělené pruhy pro osobní dopravu ?
    Artura Soriay y Mata přišel s myšlenkou tzv. lineárního města (La Ciudad lineal v roce 1882) rozvíjejícího se podél
    vysokorychlostních a vysokokapacitních dopravních tras vycházejících ze stávajících měst.
    Zavřeme oči a představme si oddělené pruhy pro osobní dopravu. Představme si dynamické změny značení, inteligentní značky, kamery, přednostní semafory.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    KEIKIN: mame je skoro ve vsech mestech a normalne fungujou. Smi v nich jezdit hromadna doprava a taxiky.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, nepatří tohle spíš do [Doprava v Praze] ?

    jinak tenhle článek vysvětluje, že to dopadlo průserem:
    Nonstop autobusové pruhy měly zrychlit MHD, stal se opak
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-nonstop-autobusove-pruhy-mely-zrychlit-mhd-stal-se-opak-262104

    kolony se akorát přesunuly před Prahy a autobusy v nich stejně uvízly. No, vzhledem k názvu klubu - ani město plné autobusů nepokládám za extra utopické musím říct :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Historie autobusových pruhů v Budapešti začíná ve druhé polovině 20. století a na počátku 21. století.

    1. Začátky autobusových pruhů (70. léta)

    První zóny se objevily v klíčových částech města, zejména v centru, kde byla doprava nejvíce přetížená.

    2. Rozšíření v 80. a 90. letech

    Počty autobusových linek narůstaly, což vedlo k dalšímu rozvoji vyhrazených pruhů.

    V tomto období město experimentovalo s různými druhy pruhů, například kombinovanými pruhy pro autobusy a taxi.

    Důraz byl kladen na hlavní dopravní osy, například Andrássyho třídu a okruh Nagykörút.

    3. Modernizace po roce 2000

    Po roce 2000 došlo k výraznému rozvoji dopravní infrastruktury, financovanému částečně z evropských fondů.

    Budapešť implementovala moderní signalizační systémy, které autobusům umožňují přednost na křižovatkách.

    Zavádění ekologických opatření, jako jsou hybridní autobusy a nízkoemisní zóny, podpořilo další rozšíření vyhrazených pruhů.

    4. Současnost

    Dnes má Budapešť více než 80 km vyhrazených pruhů pro autobusy, tramvaje a cyklisty.

    Systém je integrovaný s dalšími formami veřejné dopravy, včetně metra a tramvají.

    Teď jsem tam travil nejaky cas, maji to proste v centru vychytane. jak ty busy, tak cyklotrasy..oddelene od chodniku i zabradlim kolikrat..ale hlavne se mi libi jak to tam lodi dodrzuji..na cyklotrasach po cjodniku nikdo nechodi, auta ve spicce nesjiudi do bus pruhu...je to o postupne vychove ucastniku provozu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam