• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: mě přijdou humánější minidomy v přírodě, v podstatě chatové kolonie. Ale problémem je topení... a taky to, aby z toho nevznikly v podstatě sluny,

    Podle mě důstojné bydlení je tak od 12m2. To může být i příjemné, protože to člověk nestihne zakrámovat a netráví čas úklidem. Pod 12m2 si to umím představit stěží, no na 6m2 by se dalo přežít. Ty 4m2 jsou extrém, to jsou "obytné koupelny" a ty "klece", tedy v podstatě herberky, zamykatelné palandy... to je moc, i když asi lepší, než ulice.

    V některých hostelech jsem ale zažil palandy nabízející velkou míru soukromí - ne klece, ale spíš kóje - a kdyby to jinak nešlo, dovedl bych si to představit. Aspoň to lidi nutí vyjít ven do veřejného prostoru, před kterým se lidé ve velkých bytech dokáží schovat.

    U takovéhohle typu bydlení je na místě ptát se, co lidi v těch městech drží. Já mám třeba v Praze v zimě obrovský problém s dýcháním. V podstatě chronický zánět průdušek....
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: i tak, tyhle rakvobyty se sdílenými koupelnami by možná v našich podmínkách dočasně řešily bytovou krrizi. Např. nájem 5k plus energie by si pak mohl dovolit skoro každý vydělávající
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: dnešní hongkong je nic... tohle bylo něco:
    Kaulungské opevněné město – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Kaulungsk%C3%A9_opevn%C4%9Bn%C3%A9_m%C4%9Bsto
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: známe, Neom. Je to trochu nesmysl, i když získat tím stín pro vnitřní osídlení je v hrubých rysech fyzikálně správný přístup. Je to spíš dystopie, když si člověk představí, jak se Saúdi chovají třeba k ženám, proti tomu ještě Dubaj je liberální multi-kulti. Semknutost toho města a nemožnost ho jednoduše opustit mi přijde klaustrofobická. Podle mě oni nemohou nalákat nikoho, aby v jejich typu společnosti někdo žil dobrovolně, tak vymýšlejí město jako past...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PALEONTOLOG: je naivní si myslet, že by existovala něco jako obydlená arabská zeď (jedna čára v pustém terénu). Z obo strany by se časem přifařily karavany, chatičky - k čemuž stejně dojde (kočovníci nevymřeli)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEIKIN: to by v arabii melo smysl jako pristupovka k megapolis, ale samonosny to neni kvuli vnitrni logistice. jinak s tim problem nemam
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PALEONTOLOG: reálné to je, ne však v původním rozsahu.
    Jinak, četli jste na idnesu o nanobytech ? Doporučuji tu fotogalerii projet:
    iDNES.cz – s námi víte víc
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/hongkong-byty-nemovitosti-cena-nanobyty-krize.A210105_164915_eko-zahranicni_jla/foto/LUH889e10_profimedia_0223886821.jpg
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    predpkkladam, ze to planovany liniovy mesto v saudsky arabii znate :) tak to je nerealna utopie, treba :)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: já si myslím, že právě ta doprava dneska bude determinovat vznik nových utopií. Dle mého právě u těch fousů (dopravních tepen) z měst.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: jugoslávský brutalismus je pojem.. především ale postavili sérii válečných památníků uprostřed často zcela liduprázdných hor, to vypadá hodně jako sci-fi kulisy...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: nejdelší panelák je někde na Rujáně... Hitlerovo rekreační středisko pro odboráře... 3 km
    Prora - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Prora

    No, dnes tyhle superstruktury vnímáme spíš jako dystopii... kromě fanoušků brutalismu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: no tak on žánr postapo je inspirovaný právě touhle fantazií, řekl bych :-) celá evropský atarověk středověk bylo egyptské postapo, středověk zase římské postapo ... je to velmi konvenční civilizační žánr, stačí si vyrazit na urbex do tuzemský opuštěný průmyslových areálů :-)

    jako tenhle klub je asi víc než o dopravě o tomhle... že lidi se cpali do měst a někoho napadlo "hmm, kam dát tolik lidí... tak jim postavíme obrovský panelák!"
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Tohle vypadá zajímavě:
    ZDROJ:
    MoMA vystavuje utopistickou betonovou architekturu tehdejší Jugoslávie – DesignMag.cz
    https://www.designmag.cz/udalosti/76252-moma-vystavuje-utopistickou-betonovou-architekturu-tehdejsi-jugoslavie.html#&;gid=1&pid=4

    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEIKIN: jde mi o ten pocit monstrozity, jinak je to nefunkcni urbanismus

    XCHAOS: jednou na to budou v postapo svete dost cumet a vypravwt o tom legendy a myty
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    PALEONTOLOG: jestli myslíš tohle, tak to pro mne není utopie, ale zvěrstvo:

    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEIKIN: se prijed podivat do bohnic ke krakovu, tam je jeden z nejdelsich panelaku v cesku
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Corviale, a One-Kilometer Residential Complex in Rome | ArchDaily
    https://www.archdaily.com/956906/corviale-a-one-kilometer-residential-complex-in-rome
    "pěkná" utopie. Tohle bych chtěl vidět na vlastní oči.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, ono když se podíváš na logistická centra podél dálnic, tak lineární město se už děje. Co se bydlení týče, tak bude kopírovat pruh s větším odstupem, mimo hlukový koridor dálnic, ale samozřejmě: jakmile se dosáhne kritického bodu, že destinacemi nebudou původní města, ale cokoliv dosažitelného bez dopravní zácpy, tak si dálniční zástavba začne žít vlastním životem. U Prahy jsou to Jesenice, Hostivice...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: všechno souvisí se vším. Co nás drží ve městech ? Není to třeba dostupnost ?Vyhrazené pruhy pro různé druhy dopravy dle mně zvyšuje prostupnost územím. Dopravní obslužnost může významně hýbat s cenami pozemků (směrem níže)
    At je to fair. Ať má auto, autobus, kolo stejné podmínky.
    Proč řeším oddělené pruhy pro osobní dopravu ?
    Artura Soriay y Mata přišel s myšlenkou tzv. lineárního města (La Ciudad lineal v roce 1882) rozvíjejícího se podél
    vysokorychlostních a vysokokapacitních dopravních tras vycházejících ze stávajících měst.
    Zavřeme oči a představme si oddělené pruhy pro osobní dopravu. Představme si dynamické změny značení, inteligentní značky, kamery, přednostní semafory.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    KEIKIN: mame je skoro ve vsech mestech a normalne fungujou. Smi v nich jezdit hromadna doprava a taxiky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam