• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREGIVýroba | Renovace | Opravy | Repase - videa a fotky z dílen a továren 🏭🛠️
    GREGI
    GREGI --- ---
    How The Most Expensive Swords In The World Are Made
    https://www.youtube.com/watch?v=Tt6WQYtefXA
    KCHARI
    KCHARI --- ---
    DEIKSAC: moc pěknej je hnedka první komentá5 pod videem

    " Your steel mark will be "whatever we had in the scrap heap that day", and heat treatment will be "very good", with carbon content of "dont worry about it", tolerances of "very good" and surface finish of "real smooth". "
    OCTOPUSS
    OCTOPUSS --- ---
    DEIKSAC: Pro potřeby Pákistánu (nebo kde to je) asi v pohodě. Ale tyhle videa jsou fascinující.
    DEIKSAC
    DEIKSAC --- ---
    GREGI: Tyjo by me zajimal rozpal toleranci, kdyz vidim, jak frezar nastavuje masinu od oka :)
    GREGI
    GREGI --- ---
    Handmade Making Process of Large Milling Machine Gear | A Huge Industrial Gear Manufacturing Process
    https://www.youtube.com/watch?v=hiSzey2ytm0
    GREGI
    GREGI --- ---
    How Carabiners are Forged in Wales!
    https://www.youtube.com/watch?v=PbBigMyKJYA
    GREGI
    GREGI --- ---
    A portal to hell at an aluminum plant that swallowed up the entire shop in a matter of seconds.
    https://youtu.be/CtmxTj9pKqg
    MILIS
    MILIS --- ---
    Amazing recycling of garbage found on the beach! ♻️ Work made by a real ECO-HERO!
    https://www.youtube.com/watch?v=wHuflfUzXyw
    DEIKSAC
    DEIKSAC --- ---
    GREGI
    GREGI --- ---
    How To Build A Koenigsegg - NEW Factory Tour
    https://www.youtube.com/watch?v=9M_J3iWcMbU
    GREGI
    GREGI --- ---
    so cute!:)
    食品サンプルを作るプロセス。53年間食品サンプルを作ってきた71歳の職人。
    https://youtu.be/O9E77WZGCpQ?si=UnEvDZ5am1QPdixK
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ještě k metal shapingu. Náhodou jsem viděl video na FB kde to dělali na portálovém CNC. Při hledání na YT jsem našel jiné a že to představil Ford,podle stáří videa před více než 10 lety https://www.youtube.com/watch?v=iNQ40MYwZqw
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Tohle je dost vtipný - týpek dělá ze skla sáčky s rybičkami:












    Dylan Martinez: Masterful Glass Art and Sculpture
    https://www.dylanmartinezglass.com/
    77WHITE
    77WHITE --- ---
    JVCNC: hele, ocividne vis o ty problematice vic, o tom zadna.
    Na druhou stranu forma tvyho komentare vsechny tvoje znalosti shazuje. Chytnul ses jednoho detailu a ujizdis si na nem. Nebudu rozporovat, jaka je vule na harmonicky prevodovce. Na druhou stranu chlapik napriklad rekl, ze "every joint slightly deflects", coz nemusi nutne znamenat v ose rotace, zejo...

    Vidim ze soucasti toho robota sou skutecne sroubovany, ze je prichycenej sroubama k nejaky platforme a tudiz z principu veci v ty celkovy sestave skutecne existuje vule (cti tolerance na sebe navazujicich dilu) a pruznost dilu (teplo, zatizeni), obzvlast pri mnohatunovym zatizeni. Vlastne na videu je nejzajimavejsi presnost a zpetna vazba.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ELECTRICKOTA: Koupili odepsané stroje ze šrotu nebo jen marketing aby vypadali chytřeji, oboje dohromady vcelku bežné u těhle videí. Měl jsem taky několikrát cukání koupit robota za šrotovou cenu ale cena nových harmonik mě z toho pokaždé rychle vyléčila. A to jsem ho chtěl jen tak na hraní. jeden čas byli k mání už za 20k, pak ještě několikrát tolik jen za jednu převodovku.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    specializace pohony a řídící systémy, ostatní věci jako údržba a konstrukce jsou už nevyhnutelné ale to už je spíše jen praxe než přímo hlavní specializace. ale ok, když tu začnete hned vytahovat věci jako že všude musí být vůle atd. tak nemůžu soudit jinak než že jste laici (nic ve zlém, to je většina lidí), a zkusím to vysvětlit co nejjednodušeji.

    V AC servech žádné vůle nejsou, nejdražší v motoru je vzduchová mezera, s radiální vůlí by žádné AC servo a obecně motory nefungovali. kromě toho že by se naprosto nepředvídatelně měnil magnetický tok mezi rotorem a statorem který by znemožnil jeho řízení by nefungoval ani mechanicky. U AC serva nemůže být žádná vůle ani axiální,protože vzadu je enkodér který snímá polohu. Ten má rozlišení od 10k poloh na otáčku až po 16 milionů poloh na otáčku a jakákoliv vůle by jeho funkci zcela zabila. Pak je tu taky jednoduchý fakt. že ramena robotů ani šrouby u obráběcích strojů rozhodně nevisí na motoru, proto je tam třeba právě ta harmonická převodovka.

    harmonická převodovka také žádné vůle nemá a nemůže, vzhledem k tomu že celá harmonická převodovka funguje jen díky pružné (elastické) deformaci vnitřního věnce a je ze svého principu předepnutá, zcela bez vůle ale ono to rameno nevisí ani na té převodovce, za převodovkou ještě bývají křížová ložiska která jsou opět bez vůle.

    Bez vůle jsou i lineární vedení u jiných strojů a přesto se hýbou, nejen bez vůle ale s předepnutím, tzn. se zápornou vůlí. Proto se kdysi vymysleli ložiska, ať lineární nebo točivá kde jsou místo kluzných ploch valivé elementy, které pro minimalizaci vlivu zatížení jsou ještě v rámci pružné deformace předzatíženy (další provozní zatížení do úrovně předepnutí nezpůsobí žádnou deformaci a tím chybu v poloze). U lineárních ložisek u těch nejjednodušších se stahuje domek ložiska nebo nalisováním ložiska do domku do menšího otvoru než je ložisko. Rotační ložiska většinou fungují v páru, kde jsou bu´d staženy maticí, kterou se vytvoří předepnutí nebo přesnou podložkou mezi nimi, pak se maticí dotáhnou a předepnutí je určeno nikoliv utažením ale právě tou podložkou (její tloušťkou) ,nejčastěji ložiska s kosoúhlým stykem v dnešní době (případně kuželíková ložiska).

    Další věci se montují za tepla, jedna část se ohřeje, tím se zvětší, vznikne vůle která pak zanikne. případně se rovnou lisuje s přesahem i za studena (toleranční pole, základ strojařiny).

    To co tam řeší jsou maximálně průhyby ramen nikoliv v rámci vůle ale v rámci pružnosti. mezi vůlí a průžností je velký rozdíl a není dobré je zaměňovat nebo považovat za to samé. Jestli tam řeší skutečně vůle, tak jedine proto, že roboti byli někde za cenu šrotu právě proto, že už mají sešrotované převodovky a ložiska a o moc větší cenu než šrot nemají, protože zrovna ta harmonická převodovka je na celém robotu to nejdražší.

    Používají se i u obráběcích strojů, protože když to není zrovna hračka domů na stůl, tak obvykle take nejsou k ničemu když mají vůle ve vedení, vřetenu nebo v posuvových šroubech (v případě kluzného vedení se s vůlí ve šroubech ještě něco dělat dá, u valivého vedení s tím nic dělat nejde).

    Stručněji to asi už neumím, učesat by to asi ještě šlo ale na to už nemám sílu.
    ELECTRICKOTA
    ELECTRICKOTA --- ---
    JVCNC: ježiš vůbec, to bylo na mě bo o tom vím prd, naposled jsem obráběl na střední a to už je víc pátků zpátky :)
    Tedy umíme řešit vůle jejich mitigací, ergo nechápu proč to tak řešili, třeba šetřili na strojích :)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ELECTRICKOTA: představ si že takových věcí existuje hromada kterých se hýbou a přesto nemají vůle. nejen že nemají vůle ale hýbou se i s předpětím. Ona by totiž většina věcí v průmyslu nefungovala kdyby tam byli vůle. Třeba vůle ve vřetenech točivých obráběcích strojů a v lineárních pojezdech. Ale ono by to chtělo napřed něco o strojařině vědět než hned jako když jako laik začneš vytahovat duning-krugera na někoho kdo se tím žíví více než 20 let ;)
    GREGI
    GREGI --- ---
    Mind Blowing Welding in Super Slow Motion
    https://youtu.be/ygLbldJF_dc?si=0W24pzmyKRdDC-lQ
    ELECTRICKOTA
    ELECTRICKOTA --- ---
    77WHITE: právě si taky říkám že neexistuje nic co se hýbe a nemá to žádný vůle.
    Ale víš jak jsem expert na vše :D
    Co je Dunning-Kruger efekt? | What the Fact?
    https://www.youtube.com/watch?v=H01nrHnqUfI
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam