ZUZKAOU: já pracovně pracuji s tím "motivovaným myšlením". Je docela zaímavé sledovat výzkumy v kognitivní vědě, které +/- dokáží korelovat zastávání píčovin (nebudeme to komplikovat definicemi) na různé psychologické konstrukty, ale co se taky ukazuje, že korelace na obecnou inteligenci nebo vzdělání je malá až žádná. To dost hází vidle do různých kurzů "kritického myšlení" a z hlášky ohledně nutnosti výuky [doplň si dle vlastního oboru] na středních školách se stává floskule.
Když se na tohle ale podíváš skrze motivované myšlení - např. nelíbí se mi v jak přetechnizovaném světě žijeme, tak i přesto, že jsem vystudovaný lékař, mi to plně umožňuje myslet si něco o přírodních energiích a nebýt v konfliktu s ostatními přesvědčeními. To se taky ukazuje na tom, že třeba konspirátoři mohou úplně v pohodě zastávat různé sebevyvracející se teze, protože se vůbec nehraje o konzistenci na úrovni jednotlivých přesvědčeních, ale na úrovni centrálních tezí (ovládá nás vláda, covid je zástěrka pro zaveení totality,...).