(Z WEBU ČESMAD)
ODPOČINEK V NĚMECKU:
Od 25. 5. 2017 je v Německu zaveden zákaz běžného týdenního (45 hodin) odpočinku ve vozidle, porušení zákazu bude pokutováno. Odpočinek by měl být tráven v sídle společnosti nebo na odpočinkových místech, která jsou vybavena ubytováním a sociálním zařízením. Pokuta pro řidiče činí až 60€ za každou hodinu, pokuta pro dopravce je až 180€ za každou hodinu. Maximální výše sankce může činit až 30000 EUR:
Spolkové frakce CDU/CSU a SPD nakonec proti doporučení Spolkového svazu nákladní dopravy (BGL) schválily zákaz trávení běžné týdenní doby odpočinku v kabinách nákladních vozů, resp. neuznání tohoto odpočinku podle čl. 8, odst. 6, nařízení ES č. 561/2006. V par. 8a zákona o jízdním personálu nově stojí, že „...nebude běžná týdenní doba odpočinku podle článku 8, odstavce 6 dodržována, pokud tato bude strávena ve vozidle nebo na místě bez vhodných možností ke spánku".
Žádné přechodné období nebude zavedeno.
Praktické informace od BAG
Na rozdíl od regulace ve Francii nezahrnuje německá právní úprava povinnost, aby řidič doložil účtenku za ubytování v hotelu/pensionu (pro běžnou týdenní dobu odpočinku). Vedle hotelu/pensionu tak v SRN do úvahy přichází např. pobyt u příbuzných či v ubytovacích kapacitách podniku, kam byl náklad dovezen. Podmínkou je dodržení „vhodných podmínek pro spánek", které dle platné sociální legislativy zahrnují zejména uzamykatelnou místnost s postelí, sanitární zařízení a zajištění bezpečnosti objektu.
Při kontrole bude řidič dotázán, kde strávil běžnou týdenní dobu odpočinku (adresa, telefon). Uvedené adresy budou namátkově kontrolovány, ať již telefonicky, tak policejní hlídkou. Nicméně účtenka z hotelu/pensionu samozřejmě kontrolní proces usnadní.
Poznámka: Kontrolní úřady zatím neuvalily žádné sankce, údajně teprve připravují metodiku kontrol. Není vyloučeno, že na podzim 2017 může být tento zákon novelizován.
Poslední aktualizace: 30. 5. 2017