MARKYSHA: myslim si, ze placani neni zaruka niceho a dlouhodobe spis zpusobi skody nez uzitek. Tudiz dle meho v tomhle urcite chyba nespocivala. Pokud tedy potrebuju mit zaruku, ze neco dite neudela, tak mu to proste neumoznim. At uz pripravou prostredi (doma - bariery, zaslepky v zasuvkach, schovani kabelu atd), nebo ze ho nenecham bez dozoru - pokud doma neco nejde zajistit, nenecham ho v tom miste bez dozoru a v pripade pokusu o nebezpecnou cinnost bud vysvetluji proc ji nema delat, nebo fyzicky zabranim, za soucasneho vysvetlovani, preneseni jinam/odvedenim pozornosti/navrzenim jine cinnosti/opusteni mistnosti, dle veku/povahy ditete; pokud je to venku, tak do urciteho veku (muze se ruznit, ale obecne pod 4 roky bych to moc nevidela) bych nenechavala v kritickych mistech chodit samotneho/vzdalovat se ode me/z dohledu; pokud by se vzdalovalo i pres vysvetleni, ze a proc se nema vzdalovat, tak bud kocar nebo ksiry, samozrejme s vysvetlenim. Ne tak, ze v momente, kdy se vzdali, by nasledoval "trest" - kocar/ksiry, nybrz predem - "ted pujdeme tudy a tudy, je tam to a to, dame na tu chvili ksiry/posadime do kocaru abych si byla jista ze zustanes u me, protoze je moc dulezite abys nevbehl tam a tam". Tim "trestem" mu to clovek akorat zprotivi a vyvola nevuli a obrannou reakci, misto premysleni/pochopeni.
Tj. souhlasim v identifikaci chyby; v tomto pripade sice davat najevo ze vis, ze vi, ze se na prechodu zastavuje atd, ale jistit, kdyz jde o zivot a dite jeste neni s to opravdu domyslet dusledky. Tj. ne plnou duveru v to ze je schopen posoudit co vse v pripade ze neda pozor hrozi, protoze pripadny nasledek by mohl byt prilis zavazny.
Napriklad vim, ze kdyz dite zacne lezt po schodech a pomerne rychle se nauci dobre lezt nahoru a dolu, tak se mu jeste nejakou dobu muze stat, ze se nebude dost soustredit, otoci se prilis na bok vuci hrane schodu a prevazi se/sklouzne; sice umi davat pozor, vi ze padani boli, ale jednak nevi, jak moc si muze ublizit kdyz spadne jedno patro schodu (narozil od jisteneho padu z pohovky, ktere mohlo uz poznat), a jednak jeste neni schopno byt dostatecne soustredene na vsechny potrebne aspekty v 99,9% pripadu tak, jako to delame my, protoze jeho pozornost je mj. zamestnana jeste xxx dalsimi "novymi" vecmi. Tudiz bud ho necham lezt pod dozorem, nebo vubec. Pokud chce na schody lezt v momente, kdy mu nemuzu asistovat, vyjadrim pochopeni, vysvetlim ze ted ne a proc, pokud se zlobi, vysvetlim ze budeme lezt po schodech za chvilku, az udelame to ci ono, podivej, a zainteresuju ho do sve cinnosti (primerene veku pochopitelne, pozdeji je pak na miste vice vysvetlovani/vyjednavani, vyjadreni pochopeni a starosti atd).