• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    WITCHIE: My dáváme 15 nebo deset nebo pět minut, než zazvoní mobil.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    Jsem dost zklamaná z toho, kam se to u nás ubírá se starším synem po aplikaci přístupu Naomi. Jak jsem psala dřív, začal na mě vršit požadavky - chtěl, abych dělala věci, které dřív v pohodě dělal sám (oblíknout se, sundat si boty a kombinézu po příchodu z venku, natočit si vodu do hrnku), fajn, osahával si novou situaci. Pak začal stupňovat požadavky a přikazovat mi, co musím udělat, začal být silně panovačný a nepříjemný. Konkrétní příklad dnes - stavěl si kuličkovou dráhu, udělal ji vysokou a potřeboval stupínek. Přikázal mi z obýváku, abych mu ho donesla. Odpověděla jsem, že mám ruce v těstě a stupínek je v koupelně. Poté následovala scéna s větami typu "ty mi ho teda doneseš!", "to chceš, aby mi ta věž spadla?", "DONES MI HO!" včetně válení po zemi a vrčení. Mívali jsme takové scény i dřív, ale teď se výrazně zvýšila frekvence opakování. Naomi v knížce ke strachu z toho, že by dítě začlo rodiče ovládat, psala pokud si pamatuju víceméně jen to, že by si ten strach měl rodič vyřešit v sobě (ve smyslu není reálný), ale tady mi přijde, že k tomu výrazně směřujeme.

    Zároveň začal být syn natolik autonomní v rozhodování sám o sobě, že přestal reagovat na jakékoliv pokyny - včera se rukama, na kterých měl až po lokty vymačkanou celou tubu zelené tempery začal hrabat ve skříňce, poslala jsem ho, že je potřeba je nejdřív umýt a potom ať si hledá, co potřebuje, bez reakce, sundala jsem ho ze židle, abych mu v tom zabránila, zas vztek a vrčení. Dnes si sedl přímo pod střechu, ze které padají natáté kusy ledu a zmrzlého sněhu (5 pater) chvíli poté, co jsem kluky upozornila, kde přesně se nemají zdržovat, protože je to nebezpečné a na pokyn, aby odtud rychle odešel, zas nereagoval.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    WITCHIE: jinak bych k tomu prikladu se schody jeste dodala ze ve vetsine pripadu je maloco tak neodkladne, aby clovek nemohl diteti asistovat par lezeni schodu nahoru a dolu. U maleho muze preruseni cinnosti (vylezeme a slezeme ted trikrat, pak opravdu je potreba udelat to ci ono) vyvolat nespokojenost, protoze by treba lezlo az do omdleni, ale je prece jen spokojenejsi, nez kdyz mu to clovek zamitne uplne. Vi, citi, ze se clovek snazi vyhovet a umoznit mu delat co chce - byt treba ne po neomezenou dobu. U vetsich uz pak predem recene "udelame to trikrat, na to ted mame akorat cas, pak je potreba udelat to ci ono a k zadane cinnosti se vratime pote" muze byt snadneji pochopene a akceptovane.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    WITCHIE: Já jsem se mu snažila i ukázat, že má důvěru s tím, že jsem ho jistila, že když chtěl vběhnout do silnice, tak jsem ho chytla a šel do toho kočárku, protože je moc malý. On pak už rok chodil rok bez chyby, akorát mi prostě nedošlo, že to vztahuje jen na auta, protože o mašince máma nic neříkala. Touhle cestou jsem půl roku chodila den co den, protože ho běžná cesta ze školky nudila a neustále se zastavoval a vztekal. Tak jsem vymyslela tuhle, že tam byly slepice, který mohl krmit, když tam byl majitel, vzal ho sbírat vajíčka. Pak v jedné zahradě bydlelo kotě se kterým si mohl hrát a pak ta mašinka. Každý den na ní koukal anikdy nechtěl k ní. Ten den to kotě vyskočilo na kočárek, Alenka se bála a plakala, tak jsem ho dávala dolů a v tu chvíli zdrhnul. Já otáčela kočárek (možná jsem ho tam měla nechat) a za ním. V nemocnici jsem si to stokrát promítála, co jsem měla dělat jinak, ale v tu chvíli člověk vrší chybu za chybou.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: Chápu, ta nejistota je blbá. Jestli ti to pomůže, tak mě osobně připadá pravděpodobnější, že prostě neustál ten proud vzduchu (vem si, že u rychle jedoucího vlaku s tím má co dělat i dospělý) a spadl. Při pohledu z vlaku to mohlo vypadat, že ho srazili nebo to možná řekli pro jistotu, aby se něco nezanedbalo. Každopádně by to znamenalo, že Tonda nevběhl až na koleje, že věděl, že před nimi musí zastavit, "jenom" neodhadl, jak daleko před nimi. Což staví úspěšnost tvé výchovy do dost příznivějšího světla ;-)
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    To nakolik je dite schopne posoudit nasledky holt clovek musi odpozorovat, a pokud jde o tyhle pripady kdy jde o zivot, tak jsem pro to byt radsi vic nez min opatrny, tj. radsi chodit v klidu* o par mesicu dyl za ruku/na ksirech/ v kocaru, nez porad okrikovat, placat a nedejboze pak se stejne neco stane.

    *nasli by se asi rodice co by rekli "jaky v klidu, dam ho do kocaru a rve, dam mu ksiry a rve" - tady by se asi zase dalo diskutovat o celkovym pristupu, stejne jako o zpusobu provedeni konkretni akce
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: Problém je, že jsou tam keře a k přejezdu malé schůdky, já za ním běžela s kočárem a tak jsem to neviděla. Že ho srazil řekli mě chlapi z vlaku a vypověděli to na policii, policajt si myslí, že kecali, doktor taky. Tonda řekl, že mašinka byla moc veliká a bouchla to. Pravdu se nikdy nedozvím.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    MARKYSHA: myslim si, ze placani neni zaruka niceho a dlouhodobe spis zpusobi skody nez uzitek. Tudiz dle meho v tomhle urcite chyba nespocivala. Pokud tedy potrebuju mit zaruku, ze neco dite neudela, tak mu to proste neumoznim. At uz pripravou prostredi (doma - bariery, zaslepky v zasuvkach, schovani kabelu atd), nebo ze ho nenecham bez dozoru - pokud doma neco nejde zajistit, nenecham ho v tom miste bez dozoru a v pripade pokusu o nebezpecnou cinnost bud vysvetluji proc ji nema delat, nebo fyzicky zabranim, za soucasneho vysvetlovani, preneseni jinam/odvedenim pozornosti/navrzenim jine cinnosti/opusteni mistnosti, dle veku/povahy ditete; pokud je to venku, tak do urciteho veku (muze se ruznit, ale obecne pod 4 roky bych to moc nevidela) bych nenechavala v kritickych mistech chodit samotneho/vzdalovat se ode me/z dohledu; pokud by se vzdalovalo i pres vysvetleni, ze a proc se nema vzdalovat, tak bud kocar nebo ksiry, samozrejme s vysvetlenim. Ne tak, ze v momente, kdy se vzdali, by nasledoval "trest" - kocar/ksiry, nybrz predem - "ted pujdeme tudy a tudy, je tam to a to, dame na tu chvili ksiry/posadime do kocaru abych si byla jista ze zustanes u me, protoze je moc dulezite abys nevbehl tam a tam". Tim "trestem" mu to clovek akorat zprotivi a vyvola nevuli a obrannou reakci, misto premysleni/pochopeni.
    Tj. souhlasim v identifikaci chyby; v tomto pripade sice davat najevo ze vis, ze vi, ze se na prechodu zastavuje atd, ale jistit, kdyz jde o zivot a dite jeste neni s to opravdu domyslet dusledky. Tj. ne plnou duveru v to ze je schopen posoudit co vse v pripade ze neda pozor hrozi, protoze pripadny nasledek by mohl byt prilis zavazny.

    Napriklad vim, ze kdyz dite zacne lezt po schodech a pomerne rychle se nauci dobre lezt nahoru a dolu, tak se mu jeste nejakou dobu muze stat, ze se nebude dost soustredit, otoci se prilis na bok vuci hrane schodu a prevazi se/sklouzne; sice umi davat pozor, vi ze padani boli, ale jednak nevi, jak moc si muze ublizit kdyz spadne jedno patro schodu (narozil od jisteneho padu z pohovky, ktere mohlo uz poznat), a jednak jeste neni schopno byt dostatecne soustredene na vsechny potrebne aspekty v 99,9% pripadu tak, jako to delame my, protoze jeho pozornost je mj. zamestnana jeste xxx dalsimi "novymi" vecmi. Tudiz bud ho necham lezt pod dozorem, nebo vubec. Pokud chce na schody lezt v momente, kdy mu nemuzu asistovat, vyjadrim pochopeni, vysvetlim ze ted ne a proc, pokud se zlobi, vysvetlim ze budeme lezt po schodech za chvilku, az udelame to ci ono, podivej, a zainteresuju ho do sve cinnosti (primerene veku pochopitelne, pozdeji je pak na miste vice vysvetlovani/vyjednavani, vyjadreni pochopeni a starosti atd).
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: Mně tahle otázka leží v hlavě už dlouho, vlastně od té doby, co se to stalo... Tak se nezlob, že ji teď konečně položím. Víš jistě, že pod ten vlak skutečně vběhnul a že ho srazil? Mně se prostě moc nezdá, že by ho opravdu srazil vlak a jemu by se vůbec nic nestalo. Nemohlo to spíš být tak, že ho nabral ten proud vzduchu kolem jedoucího vlaku, on to neustál, spadl a lekl se, ale vlak jako takový se ho ve skutečnosti vůbec nedotkl?
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    WITCHIE: Takže myslíš, žd kdybych Tondu plácala, tak by mi pod vlak vběhl stejně? Dodnes mě to trápí:( Jako vím, základní chyba byla, že jsem mu dala důvěru a přitom ho nejistila. On už 2,5 let krásně na přechodu zastavoval, i mně napomínal v jednosměrce, že mám koukat na obě strany. Možná jsem mu měla zdůraznit, že mašinka je ještě nebezpečnější než auto?
    MALKE
    MALKE --- ---
    Já jsem měla rozepsáno... Ale vzhledem k emocím radši - pěkný den všem:c)
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    Ale jinak k te konkretni veci ohledne vpravovani tekutin do nemocneho ditete - ano, tady jde skutecne o zachovani zdravi a zivota, ktere rodic je schopen posoudit zatim lepe nez dite; tudiz je na miste v mire nezbytne nutne pouzit i fyzickou silu, pokud to opravdu nejde jinak a vse ostatni - odvedeni pozornosti, oblibene tekutiny, oblibene cinnosti atd - byly neuspesne vyzkouseny. Stejne jako clovek musi miminu s rymou ze kvuli ni spatne spi holt vyplachnout nos, i kdyz se mu to nelibi. Hranice je: tam kde je to nutne k zachovani zivota zdravi/uzdraveni. Coz kdyz se vratim k tomu placani pri behani do ulice opravdu neni. Placanim clovek diteti zivot nezachrani. Zachrani ho tim, ze ho z te ulice strhne zpet. To uplne staci. Jak psala Ymladris, deti rodicu emoce velmi citi a prozivaji, takze pokud je u toho rodic patricne zdeseny, tak to citi. A pokud se pritom nepouci, nepouci je ani to placnuti, ktere je jen uplne zbytecna demonstrace moci a zbytecny projev agrese. Kdyz mi dite skoci do silnice, mam strach, necitim agresi. To ze nekomu zapada placani do jeho teorii neznamena, ze to nejde bez nej.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    MALKE: Tohle je uplne nejlepsi: neumim si vychovne poradit, tak se zeptam ostatnich, jak by to resili. Dostanu nejakou odpoved, tu oznacim za hovadinu a pridam argument o vareni vecere nebo zasuvkach, pripadne nejakou hororovou historku. Co chces slyset? Ze tvuj problem nema reseni?
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    RAPAL: Jo jo krutonky, na ty mi Tonda zaky chodil:D
    RAPAL
    RAPAL --- ---
    GAISAKA: jj, jak píše keikin. co zkusit tohle- my když jíme, tak jíme všichni společně, jíme u malého stolku kde jsme přisedlí, nikdo u toho nedělá nic dalšího, je klid a povídáme si u toho. na stole jsou ještě nakrájené jablíčka nebo hrozny a tak. má to svoji atmosféru, pozornost je prostě u stolu. když už v půlce chce třeba chodit, tak se odsune a chodí si sem tam pro lžičku. nijak ji nenutíme, třeba jen řeknem ještě si trochu dej ať máš sílu na odpoledne, příjde návštěva. tak pak chodí zobat. jsou někdy situace kdy nesní ani lžíci, tak ale pak ví, že jídlo bude až za delší dobu, krom volně přístupného ovoce a třeba krutonků do polívky, co má teď moc ráda na křoupání. (nekojíme od 1.5r, přestala sama.)
    STAROJDA
    STAROJDA --- ---
    MALKE: obecná neznamená univerzální. Samozřejmě že ta moje rada může a nemusí platit. Na přesnou a správnou odpověd bych snad mohl přijít jen kdybych osobně situaci viděl a navíc byl expert na výchovu, což nejsem (to tady nejsme nikdo a asi to ani nejde být). Takže mě prosím nechytej za slova a formuluj svoje názory méně útočně. Protože jestli někdo zostřuje atmosféru, tak jsi to i ty :-p.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    MALKE: v tom asi spociva ten omyl. Respektujici pristup neni o zadnem ad hoc pusobeni na dite. Je to pristup uceleny, a jednotlive jeho clanky muzou fungovat jen jako soucasti toho celku, nikoliv z nej vytrzene a aplikovane v uplne jinem kontextu. Takze se tu myslim opravdu to, co hledas, nedozvis.
    MALKE
    MALKE --- ---
    STAROJDA: Jenomže to je problém v obecném přístupu - ty řekneš "tak ho nechte, protože to, že chcete, je váš problém, nikoliv problém dítěte" - ano, to může platit, když jsem nervózní, že bych měla vařit večeři, tak se na večeři vykašlu, zavolám muži, aby cestou z práce koupil půlku šumavy, a budem se s mladým patlat o půl hodiny dýl v písku. Ale jako obecný přístup to nefunguje, protože jsou věci, které se dělat musí. Jako například jíst nebo nemlátit děti na pískovišti. (Moje děti teda ostatní nemlátí, abych nedodávala munici proti těm ošklivým nedostatečně alternativním matkám, druhé jí a pije naprosto normálně.)

    Tady jsem čekala, že se dozvím, jakým způsobem se jinak dá zapůsobit na dítě - mně je fuk, že se dozvím, že to třeba dělám úplně blbě, já prostě jenom - v přeneseném i pravém slova smyslu - toužím neopakovat zkušenost s kapačkama. Ale jak vidím, je tu důležitější ekvivalent toho, když si pánové poměřujou penisy. Jestli je to pro vás tak důležitý, ok, máte je větší, užívejte si to.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    WITCHIE: v naší společnosti je běžně slabochem označován muž, který nedokáže ani plesknout svého syna.
    GAISAKA: jídlo je spojeno s psychikou. Dobře naladěné dítě většinou jí dobře. Když má problém (psychický a většinou latentní) tak jíst odmítá. Možná kvůli malé pozornosti, cítí že je přehlíženo a chce tím na sebe upozornit.

    Ideální je imho dítěti dopřát pohyb a pak v pro něj příjemném prostředí nenásilně futrovat. Nebo se s ním hrát a jakoby mimoděk mu nabídnout tuatam ovoce, tuatam piškot atd atd..
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    STAROJDA: ad) cituju "Naštěstí děti jsou "odolný" a v pubertě s pořádnou rebelií z tohoto systému snad vyskočí na vlastní nohy." -- jo ale kolik tim ztratej casu a energie (a casto i prilezitosti k tomu si zaridit budoucnost "lip" nez na co se nakonec zmuzou) ... Jako co se holt da delat, prezijou to, za valky se mely hur atd.. ale ...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam