• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    KEIKIN: budu rejpat - fakt nikdo neznáte divočejší holčičku?
    mám vzorek zatím dost malej, moje holka je poměrně živá (ale ještě dost malá), ale co se potkáváme s jinejma rodičema a dětma starejma cca rok až šest let tak si nevybavuju kluka, kterýho by bylo třeba extra krotit, zato kamarádčina cca roční holčička, klidná, hodná, tichá, kouše jiný děti do hlavy. Což samozřejmě o ničem nesvědčí, jen nemám ráda generalizování, třeba zrovna to genderový...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Tohle téma imho řeší skoro každý kdo má kluka. Každý den přemýšlím jak tu dětskou agresivitu přesměrovat na jiný podnět než je sestřička nebo kamarád.

    Známí naučili hrát malého hry na PC, no výsledkem byla závislost. Sice nezlobil a hrál u PC, ale pak ho nešlo dostat od PC až pak ho odstavili a měl normálně týden absŤák.

    Já vnímám tu agresivitu (divokost) malého jako kombinaci zvědavosti, touhy po pozornosti a také přirozenou touhou po hře. Vysvětlování ani fyzický trest (v případě ataku) nepomáhá.
    Co pomůže je unavit děcko fyzickou aktivitou tak, že už pak nemá sílu něco vyvolávat. Ovšem to nejde praktikovat pořád. Další rady přivítám.

    Jinak jsem pozoroval, že většinou ublíží mladšímu. Když si hraje se starším, tak si to zpravidla nedovolí.
    V normální komunitě by se to srovnalo, našel by si sobě rovného a s tím se hrál/soupeřil a jeho potřeba by byla naplněna. Vím, že je to jen období, které přejde, nicméně mi není příjemné, když např. háže písek do tváře dětem na hřišti.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    TORUVIEL: nejspis bych ji rekla, ze pokud kluka ihned neusmerni aby prestal memu diteti ublizovat, tak to udelam ja, protoze jsem matka holcicky ktere je ublizovano, a ty se takhle chovaji. Bud by ji to doslo, a nebo by aspon byla varovana a nebyla by prekvapena z meho zasahu.
    V kazdem pripade bych se nezamerovala na hodnoceni chovani jejiho kluka (a tim mene tak nejistym zpusobem ktery primo vyzyva ke zpochybneni - "myslim si ze uz to prehani") - logicky jeji reakce je ho branit a nejista formulace ji k tomu vylozene nahrava. Jak uz tu bylo receno, zamerila bych se na to ze PRO NAS je toto neakceptovatelne a dal se to dit nebude, at uz to zastavi ona, nebo ja.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    TORUVIEL:kluci můžou být divocí, ale znám jich i spoustu mírných, já mám spíš toho divočejšího, ale tohle fakt je podle mě extrém a vůbec by se mi to nelíbilo ani jako matce toho kluka.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Možná bych jí příště neříkala, že to KLUK už přehání, ale že BÁŘE a TOBĚ už se to hodně nelíbí. Ona změna formulace někdy fakt dokáže divy. Přinejmenším ti na to těžko může odpovědět "to je v pohodě".
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    BEBERA: Řekla jsem jí to, že si myslím, že to kluk už přehání...ale ona na to, že to je v pohodě, že je to přece kluk, ti jsou takoví (a měla jsem z ní dojem, jako by mi naznačovala, že mám prostě menší zkušenosti s dětma, než ona, takže to neumím posoudit...moc dobře si uvědomuju, že to tak třeba nemyslela, ale u mě to zase brnkalo na mou nesebevědomou strunu). A za 2) Asi máš pravdu...
    Je to holt pro mě lekce v asertivitě a schopnosti stát si za svými rozhodnutími,...
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    TORUVIEL: 1.) je rozdíl mezi "udílet rady kamarádce" a "říct kamarádce, že tohle je pro MĚ za čárou"... 2.) proč si myslíš, že jsi měla zůstat jen u Báry? Bára se zkusila bránit způsobem, jakým to umí, nestačilo to, ty jsi jí pomohla, postavila jsi se za ní, ochránila ji, ukázala, že stojí za to, dala jsi jí příklad do budoucna. Kdyby jsi skončila u "nevšímej si ho" nebo jen u konejšení, co si z toho odnese?
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    SINSEMILLA: jak jsem to tu vypisovala, tak mi došlo, že mu zkusím příště předem říct, že díky, ale že ať nám teď nic nekupují a ať se na tom se mnou prosím předem domluví. prostě se budu asi muset pochlapit a udělat to jako s tou sousedkou
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MARKYSHA: Já právě taky se snažím mluvit přímo s dětmi, je mi proti srsti říkat rodičům "umravněte si to dítě tady"...nebo něco takovýho...ale zároveň očekávám od druhých, že si svoje děti budou trochu "řídit" sami (když už je to přes čáru...a teď je to zas o tom, kdo kde tu čáru má, že...), protože je mi trochu blbý, jak už se tu psalo, "vychovávat" jim jejich dítě...ale racionálně vim, že to není výchova, ale prostě normální interakce a komunikace mezi lidma (velkýma či malýma)...
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    když už jste to nakousli, mám taky dilema, co mi teď fakt zkazilo náladu.

    s erikem do školky chodí jeden kluk, ríša, jsou více méně stejně staří, oběma jsou čtyři. znám oba rodiče, viděli jsme se i mimo školku, ríšův táta je stejně starý jako můj táta. jedou výchovný model typu - žádné hranice, kluk dostane, co chce. pořád má něco rozbitý, jezdí na šití, dítě chodí spát po desáté večer, lítá po ulicích kolem lampy u křižovatky apod.

    když spolu začali chodit do školky, často to vyšlo tak, že jsme chodili s nimi. jednou jsem erika nenutila jít za ruku, když jsme šli s ríšou a chovali se tak nebezpečně, že jsme si to doma vyjasnili, že v parku ať lítají, ale na chodníku chodí za ruku.

    po dlouhý době jsme je zase potkali, erik byl docela nepříjemnej, vyšel ze cviku, takže mě dost ignoroval. protože se začali bavit o tom, že jdou nakoupit, tak ríša hned, že chce tohle a tohle. erik se přidal. já jsem říkala, že mi jdeme koupit akorát banány. dokonce mě plácl, takže fakt scénka, takže dostal na zadek. do obchodu jsme s nimi nešli a šli do té zeleniny. po cestě jsem mu říkala, že mě to mrzí, že jsem neslyšela skoro nic jiného než já chci já chci já chci, že o víkendu slavil narozeniny a sladký bude zase jindy.

    mlel pořád svou, chci bonbóny, mrzí mě, že nemám bonbóny a pořád dokola. nakonec nás dohnali ríša s tátou a koupil erikovi bonbóny a lízátko. lízátko mu jeho táta hned otevřel. no a já mu to nechala, protože jsem nevěděla, co mám dělat - vrátit jim to s tím, ať se nejdřív zeptaj, jestli mu můžou něco koupit? erik slušně poděkoval, objal ho a normálně jsme ho otevřeli doma a cvhíli lízal, ani ho nedolízal. já mu jen řekla, že z toho nejsem nadšená.

    mě by třeba nenapadlo něco bez dovolení těsně před večeří dítěti kupovat, ale dostal to jakoby od toho kluka (nicméně předtím od něj padlo "ríšo, koupíš mi lízátko?) a mě tohle vynucování od erika fakt vadí

    omlouvám se za román, ale chtěla jsem uvést kontext. jak byste to řešili? bylo mi mizerně z toho, že jsem naštvaná jak na erika, tak na ríšu, jeho tátu i sebe, že nevím, co mám dělat. ten jeho táta je dvakrát starší než já a s mým tátou se zná, takže si tykáme, zná mě od mala a i to asi hraje roli. sousedce, staré paní, co takhle erikovi dávala věci jsem poděkovala, že je to od ní hezký a že si toho vážím a poprosila jí, jestli by mu nedávala raději ovoce a proběhlo to dobřě
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: ale Bára je předškolák, ten kluk je 2,5 batole ne?
    TORUVIEL: já teda komunikuju zásadně s dětmi, ale taky je pravda, že už jsem pár konfliktů s rodiči měla.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    YMLADRIS: Nejdřív jsem se to snažila řešit přes Báru, říkala jsem jí, aby si ho nevšímala a odešla od něj, když ji tak zlobí, ale to ona nedokázala, jak byla v tom konfliktu. Jinak zkusila jsem to tak nějak, s klukem jsem mluvila, ptala jsem se ho, jestli ho baví takhle zlobit Báru, říkal že jo a smál se, ale dál jsem se nedostala, nevnímal, nebo jsem se na něj nenaladila, pouhý zákaz nebral v potaz. Pak když už to hodně přeháněl, tak jsem mu chytla ruku v letu a houkla na něj že tohle ne, načež se rozbrečel a pak už to neopakoval. Tak nevim. Možná jsem měla zůstat jen u tý Báry a na něj se vykašlat, ale asi kvůli té pasivitě kamarádky jsem měla nějaký nutkání řešit taky kluka. Dík za náměty, asi se s tím budu setkávat častěji, jak se víc teď vídáme, není to poprvé, co tohle s ním řeším. Kamarádce žádný výchovný rady udílet nehodlám, spíš jsem to řešila s těmi dětmi, jí to bylo celkem jedno, co s nimi dělám. Ona se rozhodla tohle u syna tolerovat (kdysi se mě ptala, jak s tím naložit, když se u něj tahle divokost začla projevovat, tak jsme nad tím dumaly, ale asi nic nezabralo nebo nebyla důsledná,...nevím) nebo spíš neřešit.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Jinak, já ti rozhodně nechci nějak brát iluze nebo tak něco. Jestli si o někom myslím, že si tyhle ideje uchová a bude se je snažit uvádět do praxe i po střetu s realitou, tak jsi to ty :-) Mně nějak nevydržely, realita průměrného pískoviště mi prostě přijde příliš jinde. Nemám s tím problém u dětí kamarádek, o kterých vím, že jedou na podobné vlně. Ale už třeba u synovce si rozmýšlím, kdy a jak zasahovat a hodně brzdím manžela, který svému bráchovi a švagrové kecá do výchovy zcela otevřeně. Oni mají prostě jiný přístup než my a pokud chci učit dítě něco o respektu, tak holt musím i já ten respekt projevovat všem, nejen těm, s kterými souhlasím.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: No, on se ten agresor obvykle vrátí a začne znovu bouchat, škrábat nebo co dělal, jakmile ty zase vyklidíš pole ;-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: tak pokud je agresor v tahu, tak neni problem :). Pripad Toruviel jsem pochopila tak, ze potiz je v tom, ze ne a ne prestat.

    Tady ty co by kdyby asi nemaji vyznam... :)

    Ale je dobre ze to pises. Ja mam zatim jen minoritni zkusenosti s vychovou cizich deti (kdyz zname cizi dite place, automaticky potvrzuju jeho pocity), beru v uvahu ze rodicum to nemusi vyhovovat takze se jich prilezitostne ptam a vysvetluju co to delam. Odpoved byva ve stylu "jasne, muzes mluvit s nasim deckem, kdyz mu budes eventualne rikat neco co dle nas tak neni, my mu reknem ze u nas to tak neni..." coz mi pripada dobre nastaveni.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Možná jsem pořád ještě moc konformní (teda, oproti tobě určitě), ale tohle si teda už vůbec nedokážu představit, žebych nejdřív utěšila svoje dítě a pak šla někam odchytávat agresora, který už se nejspíš dávno věnuje něčemu jinému a s časovým odstupem od situace mu začala "valit do hlavy výchovné klíny". Na něco takového podle svého názoru nemám nejmenší právo, pokud na tom nejsem s jeho rodiči domluvená, a kdyby to někdo udělal mně, lhostejno v jak dobrém úmyslu a jakou výchovnou metodu by použil, hodně by se mi to nelíbilo.
    A k té druhé situaci - společná lokace, více rodin, ano tam už tak nějak předpokládám, že vznikla ta komunita, kde všichni dospělí dohlíží na všechny děti, takže bych byla odvážnější, ale i tak s mírou - prostě tak, abych zajistila bezproblémový průběh akce, ale ne víc (ale tos asi ani nemyslela, to už se spíš snažím nějak definovat tu hranici, za kterou je pro mě zasahování do výchovy druhým nepřípustné).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: jo no tak uvidim v realu. ANo, ochranit moje dite, ale ja uz rozebiram ze Baru je v pohode (stipl ji, rve, matka ji utesila, tak ted co dal aby to neopakoval, kdyz jeho matka je vlazna).

    Predstavuju si nejakou spolecnou lokaci kde je vice rodin s detma a klukova matka je cojavim na druhem konci zahrady nebo v jinem patre nebo proste nekde neco dela...

    Ale ja mam zkusenosti zatim jen s batolaty, kterym je proste potreba furt opakovat NE, NE, NE; mozna u predskolaku je to dramaticky jinak. Tak se uvidi.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    TORUVIEL: S kamarádkou, s níž trávíme nejvíc času, jsme si velmi brzy otevřeně vyříkaly, co je nám příjemné a nepříjemné, co nám vadí a nevadí. Je nám spolu fajn a nemáme žádné rozepře. Každá primárně hlídáme svoje děti, ale pokud je potřeba a má pocit, že by měla zakročit, nemám s tím nejmenší problém.

    S jinou blízko bydlící kamarádkou jsem něčeho takového nebyla doteď schopná, vadí mi, jak fyzicky zasahuje, když má sebemenší podezření, že je jejím dětem...ani ne ubližováno, ze je jim činěno libovolné příkoří, oboří se na moje děti, chytne je, hubuje je. Zrovna tak se chová, pokud má pocit, že cizí dítě zlobí. Ani nevím, proč jsem jí nikdy na rovinu neřekla, že mi to vadí, ale byla to určitě chyba. Místo toho se jí vyhýbám a když už se někde scházíme jako skupina matek, volím otevřená prostranství, kde se moje děti těm jejím taky spíš vyhnou...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Vidím docela rozdíl mezi tím říct "holčičko, neokopávej mi boty, vadí mi to" a tím, co popisuješ v tom dlouhé příspěvku. To první je jedna věta, kterou prostě vyřkneš a hotovo. Opět ze zkušenosti, málokdy navíc zafunguje přímo, co jsem tak vysledovala, většinou spíš nenisilně probere právě matku, aby dítě usměrnila ona. Kdežto to tvoje je dialog, navíc docela dlouhý. V náhodných situacích typu dítě někomu okopává boty nebo přetáhlo cizí holčičku na hřišti lopatičkou na to prostě málokdy je prostor a čas. Takže podle mě teorie hezká, bylo by fajn, kdyby to tak fungovalo, ale v reálu bych, myslím, spíš prostě řekla nějakou tu jednu větu typu "přestaň mlátit moje dítě" a čekala, že to probere matku. Prostě mým cílem je ihned a účinně ochránit vlastní dítě, ne vychovávat cizí.
    A to že bych to řešila primárně přes matku, to se týkalo kontextu popsané situace, kdy jde o kamarádku, která vidí, že mi to vadí a přesto to neřeší.
    Kdyby matka nebyla přítomná, tak tam buď musí být někdo jiný komu dítě svěřila (tříleté děcko asi nebude na hřišti úplně samo) nebo ho svěřila mně - pak samozřejmě zasáhnu podle svých zvyků a zásad, protože předpokládám, že v takové situaci s tím matka počítá.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: ad ze kluk se se mnou dost mozna vubec nebude bavit -- jo to je mozne. Na klin bych ho nebrala, zkousela bych proste nejak navazat komunikaci, kdyz by to neslo, tak holt pres jeho matku.

    ad primarne pres jeho matku: no to prave ja vnimam naopak! Kdyz Malvina okopava boty pani v saline, je ti milejsi kdyz ta pani rekne Holcicko ale to mi fakt vadi!!! atd (komunikuje primo s ni), nebo kdy pani rekne Osobo, zcivilizujte si to dite? Mne to prvni. Kdyz dite vidi realne nasledky svych cinu (lidi na nej nejak autenticky reaguji primo na nej, primadne mluvi primo s nim), pripada mi to mnohem lepsi, nez kdyz je vsechno na matce (tim se pestuje takove to Matka zas prudi abych nerval ze pry by to mohlo nekoho obtezovat...), ktera vse furt zakazuje..

    Ale rozumim ze to je jedna z tech veci, ktere jsou ve spolecnosti mozna naopak. Tim spis bych potrebovala aby se decko socializovalo prevazne mezi lidma, kteri vidi veci podobne jako ja ("smim" s jejich detmi mluvit, atd.).

    A jeste dotaz: a co budes delat, kdyz klukova matka tam nebude pritomna?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam