• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: je, ale prostě si myslím, že u těch extrémně nadaných to prostě není jenom o tom chválení, je to prostě o jinakosti, která je vidět. Stejně tak, i když nebudu kritizovat nebo zdůrazňovat nějaký ten handicap, něco na co to dítě naopak extrémně dobré není, spíš extrémně špatné, tak to stejně zjistí.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    tak extremne nadane dite se uzivi jako ten skladatel nebo vedec nebo fotbalista. je to desne obecna debata
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: Extrémně nadané dítě se imho přirozeně přikloní k tomu, co mu jde nejlíp a má tam náskok a pak bude mít tendenci na to prdět, když mu něco nejde. Ono i když ho nebudu chválit a budu talent rozvíjet, tak se o své výjímečnosti dozví, přece to nebudu tajit nebo potlačovat.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Problém pak ale nastává, když se rodiče snaží ty překážky řešit za něj.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: Myslím, že žádnému dítěti nejde odjakživa úplně všechno, každé má nějakou oblast, kde musí zabrat přes překážky.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: právě, že ne, on něco chce a jde mu to strašlivě lehce, tak si na to zvykne. Kdežto ti netalentovaní, to chtějí a musí si to zasloužit. To, že někomu něco jde, mu nemusí nikdo říkat, to vidí a je zvyklý, že mu to jde, takže se pak logicky vyhne těm věcem, které mu nejdou,popř. když se dostane na úroveň, kdyby by musel makat, tak se na to vykašle, protože není zvyklý se snažit. Kdežto dítě, které si všechno musí vydobýt samo, se překážek neleká.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MARKYSHA: akademicky odpovim, predstav si ze dite vychovavas mimo tyto kategorie (ze je chytre, talentovane...) Jak si muze vsimnout ze je chytre a talentovane a jak ho to muze omezovat? Proste dela veci, veci se dejou, neco se mu dari neco nedari... ale neni "chytre a talentovane" nebo "dric" nebo tak. To je podstata te obavy ze skatulkovani prave.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    YMLADRIS: něco na tom je, ale to jak popisují toho kluka, že všechno, co mu nejde samo, rovnou vzdá, to není jenom o tom chválení, to je vůbec problém u chytrých a talentovaných lidí, že často skončí hůř než ti, co si všechno vydřeli.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jak se resilo to chvaleni, tady je clanek

    Po Bronson – Jak nejednat s dětmi – síla a úskalí chválení dětí – Archetypal.cz
    http://archetypal.cz/2011/po-bronson-jak-nejednat-s-detmi-sila-a-uskali-chvaleni-deti/
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    MARKYSHA: Mám pocit, že dneska je odborník na školství každý učitel. Přitom skvělý učitel může být úplně nestudovaný člověk, co je třeba dobrý ve svém oboru a má přirozenou autoritu. I ty pojmy učitel-žák-škola jsou tak zprofanované a možná až zbytečně lpí na těch rolích.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    KEIKIN: tak to víš, ti co tam teď sedí, se do života budou montovat, to se dalo čekat, nezbývá než doufat, že příšít volby dopadnou lépe nebo zvednout kotvy. Ale díky za osvětu, moc zajímavé.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Ještě něco k diskusi o vzdělávání. Vlastně mi tento text pomohl více pochopit současný stav. Jsem se dozvěděl, že prej má být povinný předškolní ročník. Fucking shit. Fakt nechápu, proč se nám Chládek montuje do života:

    Dovolím si malé ohlédnutí do historie. Když se řekne císařovna Marie Terezie, většina z nás si vybaví zavedení povinné školní docházky, která otevřela všeobecné vzdělání veškerému obyvatelstvu a znamenala pozitivní a základní změnu ve vývoji vzdělanosti českého národa. Chci ale ocitovat její výrok, že „škola je politikum“. V tehdejší době vyjadřoval skutečnost, že problematika vzdělání se musí stát především zájmem státu a záležitostí státní politiky. Byla to reakce na ekonomickou nutnost a potřebnost, na nezbytný požadavek obecného vzdělání, které by zabezpečovalo další hospodářský rozvoj státu.
    Myšlenka bezesporu pokroková a osvícená, ale přesto je dobré si připomenout, že naši předkové považovali právě obecnou znalost, či lépe řečeno výklad tohoto výroku „za příčinu mnohých neduhů školství“. Vedl podle nich k tomu, že o odborných školských otázkách rozhodovali často spíše politici než na slovo vzatí odborníci. Prosazovali proto zásadu, že „škola je pedagogium“ a požadovali, aby veškeré problémy školství byly řešeny v těsné spolupráci s odborníky, jejichž hlasů a názorů by se mělo vždy dbát.

    Učitelské noviny
    Učitelské noviny
    http://www.ucitelskenoviny.cz/?archiv&clanek=7636.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: Ale bylo to pro mně znamení, že ta kniha je dobrá.
    Pak jsem ji náhodně otevřel a promítla se mi situace ze včerejšího podvečera a to co tam bylo napsané tak přesně sedělo. :-)
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KEIKIN: Nojo, pro člověka je někdy těžký si přiznat, že něco dělá/dělal špatně. Ego no. Taky znám.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    TORUVIEL: Díky za tip. Objednal sem si ji a nechal poslat do práce. Okamžitě se ke mně slétly kolegyně 50+ (stará výchova) a začali hustit o tom, jak je nutné dám děcka hranice, zliskat spat, nechat vybečet a zavřít pokoj a je klid....Tvl a jak se vzájemně podporovali. Patrně si nedokážou připustit, že ta jejich výchova měla svoje vady.....Volná výchova jsou prej kecy a uvedli příklady kamarádek, které si s děckem neví rady.
    No začínám být na tyhle řeči už alergický, zvláště když je mi se zápalem vysvětlováno, že bych neměl věřit knížkám apod. Tak jsem knihu radši bez řečí sbalil a odnesl ji oprávněné osobě - ženě.:-)
    Skoro bych to přirovnal k dogmatům zakořeněným např. mezi katolíky. O dogmatech a správné výchově se nediskutuje a pokud ano, tak jsou hned ve hře emoce a odmítavé pohledy.
    TIMA
    TIMA --- ---
    MALA_MISIA: Jenze ty zastupujes urcitou cast spolecnosti, ktera neni vetsinova. Vetsinu tvori ti, co se perou v kauflandu o kurata a vecer sjizdi zpravy na nove. Hlavne pro ne plati tyhle normy a zakony. Protoze kdyz si Mana z Horni Dolni usmysli, ze ucitelka je krava a prestane dite posilat do skoly, vysledkem budou zastupy nepracujicich vyzirku, se kterymi si stat musi poradit.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    MALA_MISIA: Nasraná sice být můžeš, ale dejme tomu když začne válka a odvedou ti 17-ti letého chlapce, tak s tím nic neuděláš. Zacházím do extrému, já jen že ta otázka není tak jednoduchá. Jinak se na to díváš jako matka a se dívá jinak jako někdo kdo je zodpovědný za komunitu.

    MALA_MISIA
    MALA_MISIA --- ---
    KEIKIN: Fíha, tak pro mně je to zcela jasné, o dítěti pouze rodič(ka), .. tedy, za sebe musím říct, že ikdyž jsem vysokoškolsy vzdělaná, často i racionální žena, tak od doby, co se mi narodilo první dítě, a někdo by na něj chtěl šáhnout (nebo rohodovat jinak, než se mi líbí), tak budu jak nasraná prasnice, co jí někdo leze do prostoru..
    A na mě žádně kecy typu " kolektivní odpovědnost založená na občanství k určitému státu" neplatí :-),.. tady teda malá ukázka. Neber si to osobně :) to se jen právě přesně projevily ty pocity u představ, že se to bude dít. A nejspíš i bude. Ale na to se mám doufám ješte čas připřavit.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: Tak já mám pocit, že ministerstvo chce vylít vaničku i s dítětem.
    Nejde podle mého o "legalizaci" unschoolingu ale o odstranění těch nesmyslných norem. Oni mají strach z toho, že vzdělávání mimo školy bude živnou půdou pro sekty a pod. Ale zároveň tímto omezují ty alternativní proudy, které už dnes jsou a nelze je přehlížet.

    Teď k otázce kdo má právo rozhodovat o dětech a za děti, zda jejich rodiče nebo stát. Tady už se dostáváme do filosofické roviny. Cítíme, že spíše rodiče mají rozhodovat, ale sami víme, jak rodiče mohou špatným rozhodnutím zmrvit děcku život a státní instituce to pak musí řešit. Taky je tu nějaká kolektivní odpovědnost založená na občanství k určitému státu. Rádi využíváme kolektivních výhod, ale jak máme přispět my ke kolektivnímu prospěchu, tak se začnem cukat.
    V případě očkování se jedná zdravotní riziko populace, v případě školního vzdělávání vstupují do hry jiné tlaky - společensko-historicko-náboženské.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam