• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    MALA_MISIA
    MALA_MISIA --- ---
    KEIKIN: Fíha, tak pro mně je to zcela jasné, o dítěti pouze rodič(ka), .. tedy, za sebe musím říct, že ikdyž jsem vysokoškolsy vzdělaná, často i racionální žena, tak od doby, co se mi narodilo první dítě, a někdo by na něj chtěl šáhnout (nebo rohodovat jinak, než se mi líbí), tak budu jak nasraná prasnice, co jí někdo leze do prostoru..
    A na mě žádně kecy typu " kolektivní odpovědnost založená na občanství k určitému státu" neplatí :-),.. tady teda malá ukázka. Neber si to osobně :) to se jen právě přesně projevily ty pocity u představ, že se to bude dít. A nejspíš i bude. Ale na to se mám doufám ješte čas připřavit.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    YMLADRIS: Tak já mám pocit, že ministerstvo chce vylít vaničku i s dítětem.
    Nejde podle mého o "legalizaci" unschoolingu ale o odstranění těch nesmyslných norem. Oni mají strach z toho, že vzdělávání mimo školy bude živnou půdou pro sekty a pod. Ale zároveň tímto omezují ty alternativní proudy, které už dnes jsou a nelze je přehlížet.

    Teď k otázce kdo má právo rozhodovat o dětech a za děti, zda jejich rodiče nebo stát. Tady už se dostáváme do filosofické roviny. Cítíme, že spíše rodiče mají rozhodovat, ale sami víme, jak rodiče mohou špatným rozhodnutím zmrvit děcku život a státní instituce to pak musí řešit. Taky je tu nějaká kolektivní odpovědnost založená na občanství k určitému státu. Rádi využíváme kolektivních výhod, ale jak máme přispět my ke kolektivnímu prospěchu, tak se začnem cukat.
    V případě očkování se jedná zdravotní riziko populace, v případě školního vzdělávání vstupují do hry jiné tlaky - společensko-historicko-náboženské.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    plus ty unschoolovane deti jsou proste zvykle ridit se samy (napr se tu fyziku doucit), oproti detem, ktete jsou podvedome presvedcene ze samy nemuzou, musi cekat az co rozhodne ucitel

    ale byt ministr, urcite bych unschooling plosne nezavadela. muze se ukazat ze to funguje jen detem z vysperlych rodin, kde decka vidi ze rodice jsou samostatni zvidavi zodpovedni atd. Kdyz tata je na davkach a mama na pokladne se nemuze pomalu ani jit vycurat tak je dosz chabe si myslet zi dite samo od sebe bude resit nejake 'projekty' atd...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    VIKY_K: Nejen, že se nad tím zamýšlí, ve světě už spousta dětí, které základní, někdy i střední školu absolvovaly tímto způsobem, existuje. Řada z nich vystudovala vysokou školu nebo se jiným způsobem dál vzdělává a jsou ve svých oborech úspěšní.
    On jaksi unschooling neznamená, že to dítě v životě neuvidí knihu a neposlechne si klasicky strukturovanou přednášku nebo výklad.

    KEIKIN: Já třeba osobně s očkováním jako takovým taky problém nemám, vadí mi jenom příliš nahuštěný očkovací kalendář a i to je zjevně pro stát problém. A podle mě to není jiné téma, v principu je to totéž - jde o to, kdo má právo rozhodovat o dětech a za děti, zda jejich rodiče nebo stát. Klasickou školu taky valná většina lidí akceptuje jako (mnohdy dokonce jedinou) správnou formu vzdělávání a spousta jich nevěří, že jiné metody můžou fungovat. Z tohoto pohledu je povinná škola v klasické podobě taky "kolektivní ochrana" úrovně vzdělanosti celé společnosti.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    VIKY_K: studie nejsou, jen pripady, ale v zasade kdyz v patnacti zjistis, ze nevis vubec nic formalniho o fyzice ale chces byt inzenyr, tak se to za nekolik mesicu doucis. protoze jsi motivovany a protoze kdyz si projdes ucebnice na zakladce, tak ono toho zas tak moc neni...
    je to posun od predstavy ze skola te vybavi pro celozivotni praci k pristupu ze ucit se je potreba cely zivot, i v dospelosti atd
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    VIKY_K: Na to už jsou studie. Děti vzdělávané unschoolingem nemají problémy studovat střední i vysokou.
    VIKY_K
    VIKY_K --- ---
    Mno a zamýšlí se unschooling/access/whatever praktikanti nad tím, co budou jejich alternativně vzdělané děti dělat, až půjdou na střední školu a budou po nich vyžadovány naučené znalosti a schopnost je vstřebat školní formou? Jako hezký nechat dítě vzdělávat se samo a jen mu vyvtvářet podmínky, ale co pak, až nebude chtít být metařem, ale něčím, na co je potřeba nějaké formální vzdělání?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: Tak problematika očkování je trochu jiné téma. Mám za to, že základní očkování akceptuje většina z nás jako kolektivní ochranu.
    Je tu tedy trend alternativních směrů ve výchově jak píšeš. Myslíš, že rodiče, kteří chtějí svoje děcka vychovávat jinak odradí nějaké normy ? Není snad český člověk pověstný tím, že si dycky nějakou skulinku či mezírku najde ? Vše se dá obejít při dobré vůli aktérů. Myslím, že více než o dítěti je to o statečnosti nás rodičů a vlastně i alternativních učitelů, abychom ustály např. tlaky okolí.
    Ale vím jak to myslíš, já také žiju v realitě a naše malá nastupuje v září do klasické školy. :-)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN: Jenomže doplatí na to ve výsledku dítě :-/
    V posledních letech přibývá "pankáčů", kteří odkládají povinná očkování nebo je dokonce odmítají úplně a je snad výsledkem změna v povinných očkovacích plánech, jejich uvolnění nebo aspoň rozvolnění? Ne, výsledkem je návrh, že neočkované děti nebudou smět do kolektivu a rodiče a lékaři budou platit mastné pokuty.
    V posledních letech přibývá různých alternativních směrů a možností v předškolní výchově, vznikají lesní školky a různé dětské kluby fungující na bázi dobrovolnosti a spolupráci rodičů. A je snad výsledkem podpora jejich aktivit? Ne, výsledkem je zákon o dětských skupinách, který je nesmyslně přísnými hygienickými normami a dalšími požadavky prakticky likviduje.
    Bohužel, musela bych být úplně slepá a přehlížet realitu kolem sebe, abych si v tomhle mohla dělat iluze.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA: a proto si o to víc vážím rodičů, kteří jdou proti tomu systému i za cenu jakéhosi rizika. Čím více takových "pankáčů" bude, tím bude vytvořen větší tlak na změnu k lepšímu.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    MARKYSHA: No, s tím, jaké má názory a co předvádí pan ministr Chládek se obávám, že případné změny budou spíš k horšímu :-/
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    INUSHKA: zas máš naději, že než bude Malvína školou povinná, tak se to třeba změní ;-)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KEIKIN:
    ELLINOR: S tím sice do jisté míry souhlasím, ale bohužel to nic nemění na tom, že ty jejich očekávané výstupy jsou ze zákona povinné a škola, kde je dítě zapsané, musí zajistit, aby jich dítě dosáhlo. Jako rodiči se mi unschooling může líbit sebevíc, ale když se mi nepodaří najít školu, která si tenhle přístup vezme na triko a smíří se s tím, že dítě některé z těch předepsaných témat třeba úplně mine, tak mám dost smůlu. Resp. riskuju špatné hodnocení při přezkoušení a nucený nástup k normální školní docházce.

    Bavila jsem se o tom na podzim po semináři o svobodném vdělávání s Gabrielou Ježkovou z Ježka bez klece a i ta mi právě říkala, že i když se snažila svůj školní vzdělávací plán udělat co nejvolnější, opravdový unschooling to prostě být nemůže, protože by nesplnila legislativní požadavky a nedostala akreditaci. Jsem velmi zvědavá, jak se s tímhle popere Šteffl v té svojí Scio škole.
    LYDI
    LYDI --- ---
    dyztak to prosim smazte - k tomu co rika o teaching se mi libilo mj toto: Bill Hull once said to me, "If we taught children to speak, they'd never learn." I thought at
    first he was joking. By now I realize that it was a very important truth. Suppose we decided
    that we had to "teach" children to speak. How would we go about it? First, some committee of
    experts would analyze speech and break it down into a number of separate "speech skills."
    We would probably say that, since speech is made up of sounds, a child must be taught to
    make all the sounds of his language before he can be taught to speak the language itself.
    Doubtless we would list these sounds, easiest and commonest ones first, harder and rarer ones
    next. Then we would begin to teach infants these sounds, working our way down the list.
    Perhaps, in order not to "confuse" the child--"confuse" is an evil word to many educators--we
    would not let the child hear much ordinary speech, but would only expose him to the sounds
    we were trying to teach.
    Along with our sound list, we would have a syllable list and a word list.
    When the child had learned to make all the sounds on the sound list, we would begin to teach
    him to combine the sounds into syllables. When he could say all the syllables on the syllable
    list, we would begin to teach him the words on our word list. At the same time, we would
    teach him the rules of grammar, by means of which he could combine these newly learned
    words into sentences. Everything would be planned, with nothing left to chance; there would
    be plenty of drill, review, and tests, to make sure that he had not forgotten anything.
    Suppose we tried to do this; what would happen? What would happen, quite simply, is that
    most children, before they got very far, would become baffled, discouraged, humiliated, and
    fearful, and would quit trying to do what we asked them. If, outside of our classes, they lived
    a normal infant's life, many of them would probably ignore our "teaching" and learn to speak
    on their own. If not, if our control of their lives was complete (the dream of too many
    educators), they would take refuge in deliberate failure and silence, as so many of them do
    when the subject is reading.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: ok, nevim co je unschooling, u toho Holta mi vystizny prijde pojem access. ze to co decko od nas potrebuje je volny pristup - k vecem, lidem, mistum, pracovistim.. nemam problem s tim nabidnout mu cokoliv v rvp, spis vadi tlacit na nej aby to resilo v nejakem poradi atd.
    ELLINOR
    ELLINOR --- ---
    INUSHKA: na druhou stranu, kdyz dite neprojevi zajem o neco, co je v ramcovem vzdelavacim planu naprosto mimo, tak si nemyslim, ze to je na skodu. vubec ty vzdelavaci plany mi trochu prijdou mimo...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    INUSHKA:ty rámcové vzdělávací plány jsou k ničemu. Je to imho taxativní výběr ze všeobecného vědění co už je dneska překonané.
    Podle mně se ten systém dá nějak "přechcat"- prosím promiňte mi dámy ten výraz. Ono i záleží na konkrétní komisi, která bude přezkušovat.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: No i na tom prvním stupni jsou nějaké ty rámcové vzdělávací plány, které určují, co má dítě po jeho dokončení zvládnout a umět. Není to už rozdělené na ročníky, ale očekávané výstupy (tak se to, tuším, jmenuje) celého prvního stupně jsou závazné. A zdaleka to není jenom číst, psát a trochu počítat. Schválně si RVP pro první stupeň ZŠ najdi. Pokud to necháš opravdu čistě unschoolingově jenom na dítěti a nebudeš do toho zasahovat ani připraveným prostředím nebo nabídkou témat, není vyloučeno, že dítě prostě o některé z těch požadovaných věcí za těch 5 let zájem neprojeví.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: a v cem konkretne vidis problem? Na prvnim stupni jedine dulezite je naucit se cist psat a trochu pocitat. Nemyslim ze by moje dite bylo takovy exot, ze by nemelo zajem cist psat a pocitat. Zbytek uz je na nem, protoze aktivita v domacim vzdelavani se vykazuje portfoliem (denik projektu na kterych decko pracovalo). Druhy stupen je tak daleko, ze to jeste neresim, dokazu si predstavit, ze to uz pro dite bude zajimavejsi chodit do nejakeho zarizeni kde maji skutecne laboratore a dobry ucitele a dobry studenty a tak... (a kde to uz neni az tak 'vyuka' ale oboustranny zajem)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: A myslíš, že opravdový unschooling je v našem legislativním rámci možný? Mně se zdá, že spíš ne. To bys musela mít opravdu hoooodně tolerantní školu, nevím, jestli by si to někde vzali na triko.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam