• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: rozklicuj z ceho jejich strach plyne a zkus jejich strach resit. Seznam se s nejakyma rodinama, ktere vzdelavaji zpusobem kterej bys chtela, a koukej se na to, jaky ty deti jsou, jsou to lemplove? jsou divni? jsou to spratci? usporadej nejaky spolecny vylety do zoo atd. s prarodicema. Pak mas munici na debaty typu myslim si ze toto funguje a proto to takto chceme delat. Pokud teda tvoji prarodice se rozhoduji logicky nebo nejak tak. Hodne lidi ma zasadni prioritu nebyt divny, delat veci tak, jak se vzdy delaly. Pokud je to ten pripad, tak asi nemas sanci je presvedcit. Jini lidi se zase orientuji dle vnejsich autorit. Cili muzes rict ze tvuj zpusob vzdelavani ti doporucila (potvrdila) pani doktorka v psychologicke poradne nebo neco takoveho. Proste nejak mluvit jejich jazykem, dle toho jak oni funguji.

    Osobne jdu na to tak, ze jsem si zjistila, co to ten prvni stupen ZS je (precetla jsem si prijimaci testy na osmileta gymnazia) a tak, ze podporuju dite v zakladnich dovednostech (cteni, psani, pocitani) a predpokladam, ze to bude umet davno pred tim, nez by mel nastoupit do skoly. Cili zakladni obava (aby mu skola nechybela) padne. Uz jsme meli veselou scenku u tchana, kdyz Theo nekde precetl nejaky slovo, tak tchan to komentoval at brzdime aby se ve skole nenudil (je mu dva a pul). Myslim si, ze nez mu bude sest, bude fakt uplne nekde jinde, frcet si svoje zajmy a projekty a prarodice uvidi ze ma radost z poznavani a uceni a neni lempl. Ale chapu, ze ma stesti, ze je orientovan tak jak je orientovan ("akademicky") cili ho nikdo nemusi nutit
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    WITCHIE: podle me prehanis, to nemá s pomyslnou pupeční šňůrou mnoho spolecnyho, možná jsem se špatně vyjádřila. Nebo je pro tebe rozhovor na takový téma s rodicema stejně lhostejnej jako s kolegyni v práci? Kamarádkám je to fuk, muzou to brát jako bláznovství, ale o nic jim nejde. Prarodičům jde o jejich potomstvo, muzou mít třeba strach a to se v komunikaci projeví třeba jako nepřiměřenej nátlak nebo nějaký nerespektujici chování. Nejsou dokonali, chtěla bych to všem usnadnit. To je všechno.
    INUSHKA: Nezávidím. U nás jsou naštěstí jenom názory učitelky ze školky, ale zase jsou všichni prarodiče celkem sprti, kterejm školní systém patrně vyhovoval a určitě ho nikdy ani v duchu nezpochybnovali.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    KOTENCE: Tchýně se na to dívá asi stejně jako na všechna naše "divná" rozhodnutí - nechápe, co nás k tomu vede, o vysvětlení spíš nestojí, ale respektuje to, do výchovy se nám nemontuje. Tchán nám nejspíš jako obvykle řekne, že jsme blbí a děláme nesmysly a tím pro něj debata skončí. S mojí mámou to bude horší, až na to dojde. Tam budu muset velmi pečlivě volit slova, až se o tom budeme bavit. Ona je učitelka a jakoukoli kritiku klasického školského systému si bere strašně osobně. Navíc učí na střední průmyslovce a na základě toho, jaké děti jí tam z devátých tříd chodí, je přesvědčená, že žádné alternativní přístupy, natož nějaký unschooling, nemůžou fungovat, že děti jsou prostě lemplové bez zájmu a potřebují nad sebou bič.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    SANCHA: a nejen zdravej rozum a instinkt, ale taky dost casto jaksi lepsi pochopeni soucasny doby, v jejimz kontextu je vhodny deti zivotem provazet. Namisto zpatecnickyho prosazovani starych metod (jejichz vysledky se jiz mezitim ukazaly jako znacne pochybny), jak se o to casto snazej prarodice, ktery se zasekli nekde v praveku (netvrdim ze vsichni ale casto to tak je).
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE: tak primarne jsou to tvoje deti, jejich vnoucata az pak. Prijde mi ze si timhle pristupem dlouhodobe zadelavas na problem. To prece neznamena, ze vymezis si slusne hranice s sebou nutne nese se s lidma nevidat. Nebo se lze vidat jen za cenu toho, ze se az do svejch 50ti nebo kolika bude dospelej clovek primarne chovat jako dite svych rodicu, a az pak jako dospelej rodic svych deti? Ukolem prarodicu je pochopit, ze jsou prarodice a nikoliv rodice a jaka je jejich role - a tou fakt neni nutit a rozhodovat o tom, jak budou vychovavany jejich vnoucata. Ale ok, pises, ze nemas v planu nutne udelat to, do ceho by te tlacili. Nicmene z toho cejtim ze by ses cejtia nutna bojovat, obhajovat se, argymentovat apod - jako by meli oni vuci tobe v tyhle veci nejakou autoritu, jako pred soudem. Coz mi prijde proste mimo no.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    SANCHA: no prave. A fakt myslite, ze to bude vasim detem ku prospechu? Necejtite potrebu s tim nejak pohnout a tu pomyslnou pupecni snuru konecne prestrihnout?
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    WITCHIE: Nevim, no. Ja ty lidi vídám a chci vídat docela často, takže bych chtěla, aby byli v pohodě s tím, jak vychovávam jejich vnoučata. Vůbec to nemělo vyznit tak, ze se poseru z názoru prarodičů a dítě dam poslušně do školy, to ani náhodou. Spis me zajímá, jak to mají ostatní, jaký argumenty byly dobře přijaty a tak.
    ARGANNAH: To začínám řešit už teď se školku. Předpokládám, ze existuji nějaký skupiny/komunity, který si s domácím vzděláváním pomáhají a dávají děti dohromady. Pro nás je to ještě daleko, ale chtěla bych bejt připravena, nějak ten čas děsně letí :-)
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE: no kdyz myslis. Zbytecne si to komplikujes bych rekla. Ja to beru tak, ze moji rodice uz rozhodovali - o mne - a to bohate staci. Vic prostoru jim dat neminim :D Takze osobne jsem si nastavila vuci rodicum (a manzel taktez) takovy hranice, ze si ani nedovolej podobny volby jakkoli komentovat, natoz rejt, nebo bojovat, wtf.
    Spis nez resit prarodice bych se zamerila na to, aby byla jednotnost v nazorech mezi rodici - pak je fakt uplne jedno ci si prarodice myslej a vykladaj.
    Uplne mi to unika, jakou moc nektery prarodice maj - z jakyho titulu a jak si to nektery lidi, vekem dospeli, nechaj libit. Nechapu. Zivot mi prijde uz dost komplikovanej i bez toho, jeste az do smrti se handrkovat se svyma rodicema o kdeco do ceho jim nic neni.
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    A teď koukám, že jsem odpověděla na něco, na co ses neptala. :D Promiň. Ale nechám to tu jako příspěvek do debaty.
    SANCHA
    SANCHA --- ---
    INUSHKA: Souhlas. I tak malé dítě jako tři měsíce mně to potvrzuje. Když je unavená a nechce se jí spát, nemůže usnout, a nechce pít, tak parádně funguje když ji mám v šátku a něco dělám, třeba v kuchyni, vydrží tak koukat i hodinu, jen pozorovat co dělám. Ne vždycky teda, ale zdá se že to funguje líp než jakékoliv houpání
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    KOTENCE: Mám kamarádku, která učí děti doma. Co jsem vypozorovala, má to svoje plusy a mínusy. Plusy: dítě (zvlášť nadané) se učí mnohem rychleji, přičemž zároveň ale učením stráví mnohem míň času (dvě tři hodinky denně). Víc času stráveného s matkou, bližší vztahy, víc času na různé projekty a tak podobně. Negativa: je strašně potřeba hlídat, aby dítě bylo hodně s dětmi svého věku, protože jinak jsou problémy se socializací, a co mi zejména tedy přijde, tak o dost vyšší riziko vzniku nesamostatnosti dítěte, fixace na rodiče, neschopnosti existovat v kolektivu dětí a tak. Obecně vzato spousta těch problémů nesouvisí ani tak s domácím vyučováním, jako s důvody, proč vůbec rodiče chtějí dítě učit doma - např. právě proto, aby se jim jejich dokonalý intelektuál/křesťánek/alternativec atd. v kolektivu "nezkazil", nebo kvůli strachu matky popustit dítěti řetěz. Což by byl asi problém i tehdy, kdyby dítě chodilo do normální školy. Takže asi tak. Prostě může to být skvělá věc a může to být i totální průser, v závislosti na konkrétním dítěti a rodině.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    WITCHIE: Mne ne. Moje rozhodnuti na tom nepadne, ale bylo by fajn, kdyby to vnímali pozitivně. A když budou hodně bojovat, tak třeba zviklaj manžela, co ja vím. Proste to pro me bude bez podpory obtížnější, tím spis, když půjdou proti mne.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE:
    WITCHIE: natlak muze bejt, pokud bude kam tlacit. Dokud jejich nazoru a postojum ohledne tvych voleb pro tvy deti budes prikladat vyznam, budou mit skrz co tlacit.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE: ja asi nejak nechapu otazku - nakolik je pro tebe relevantni, jak se koukaj rodice druhych na to, ze nedaj svy dite do skoly? A proc je pro tebe tak podstatny, jak se na to koukaj tvy rodice/tchanovci? Neni uplne jedno jak se na to koukaj?
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    A jak se koukají prarodiče na variantu, ze dítě nedáte do školy? Moje máma nadhozenou informaci zdařile ignoruje a u tchyně jsem zatím ani nic nenaznacovala... Obavám se, ze to bude celkem boj. (Samozřejmě je to moje dítě a rozhoduji ja, ale očekávám velikej nátlak)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    LALUDMI: Ou, omlouvám se za zkomolení nicku, píšu z mobilu, špatně jsem si zapamatovala a už jsem se nemohla z rozepsaného příspěvku vrátit.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SANCHA: Já nejsem fanda zrovna Montessori ani Waldorfu, trošku si i myslím, že těmihle přístupy, které jsou sice alternativní, ale mají přesná pravidla, se ta bublina možná trochu vytváří. Ale ona se úplně stejně vytváří i v klasické škole, protože ani ta, jak píše Ladumi, nemá s reálným životem moc společného. Jen na tu klasickou jsou všichni zvyklí, takže jim to nepřijde. Já si obecně myslím, že naše kultura pro děti vytváří příliš těch bublin, separátní dětský svět, který se s tím dospělým moc neprolíná, a že je to špatně. Jsem zastánce spíš volnějších systémů, které dětem umožní setkat se s různými přístupy a různými lidmi, vidět v praxi, jak jejich rodiče vydělávají na živobytí a podílet se na tom. Dítě se přece nepřipravuje na život, dítě už žije a chce být podle svých sil platným členem společnosti, ne být od ní izolováno.
    LYDI
    LYDI --- ---
    LALUDMI: hi hi hi skvely, jednoduchy argument! (: i kdyz ta konkurence v zivote je bohuzel hodne casto ):
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SANCHA: Je to spíše naopak. Tím, že dítě nechodí na klasickou školu o nic nepřijde, spíše naopak imho. Pořád je tu rodina, přátelé rodiny, kamarádi. Děcko nežije v bublině, ani to nejde v dnešní době.
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    SANCHA: podle mě je to hodně o lidech, který v montessori a alternativních vzdělávacích institucích jsou. já jsem z malýho města (60 tisíc) a máme tady montessori školku asi 6 let, 1. stupeň zš asi 4 roky. osobně znám lidi, který tam "učí" a ty, který jsou ve vedení a hodně bych se musela rozmýšlet, zda bych tam dala svoje dítě (za předpokladu, že bych na to měla). v tomhle regionu chybí lidi, který by tam měli co nabídnout a dělali to opravdu v montessori duchu, osvícení tam naráží na konzervy a to se negativně podepisuje na kvalitách služeb, který pak nabízí. věřím, že třeba v Praze je to úplně o něčem jiném, protože tam je jednak konkurence, jednak schopný lidi a už to není zkrátka taková novota, jak tady. je to o čase a kvalitě - do budoucna se dá očekávat, že to nebude už tak "bublinoidní" jako to bývá teď na určitých místech. nejdřív se musí "vychovat" zaměstnanci montessori atp., aby měli co nabídnout dětem. pak si zvykne i společnost. svoje dítě bych dala do KVALITNÍ alternativní školky/školy. (do školky bych ale nerada, aby chodil 5 dni v týdnu)
    LALUDMI
    LALUDMI --- ---
    SANCHA: Můj názor je takový, že klasická škola má jen málo společného se skutečným životem. Ve škole je spolupráce dětí nežádoucí (neopisuj, nenapovídej,...), v práci je naopak často potřeba vytvořit spolupracující tým. Ve škole je učivo rozděleno do předmětů (matematika je něco jiného než fyzika, dějepis je něco jiného než literatura,...), ale v práci a životě potřebujeme vidět souvislosti. Ve škole je důležité umět pěkně odříkat při zkoušení (potom už informace nemusí být důležitá), ale v životě je důležité pochopit (abych nezapomněla a mohla využít později). ...
    Tímto opravdu nechci tvrdit, že na klasických školách nejsou učitelé, kteří spolupráci dětí podporují, učí v souvislostech a vyžadují pochopení učiva. Tvrdím jen to, že nastavený školní systém to značně komplikuje.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam