Změním téma. Zajímal by mě váš názor na jednu věc. Přes jednu FB skupinu jsem narazila na
článek, kde je přepsaný nějaký rozhovor s Jean Liedloff a shrnutá některá její pozorování názory. Podotýkám, že Koncept kontinua jsem nečetla, vycházím jen z toho článku. Konkrétně mi jde o následující pasáže:
Pořád říkáte: „Chtěl bys tohle, chtěl bys, aby maminka udělala tohle a tatínek tamto. Chtěl bys ke snídani tohle nebo tamto.“ Ty děti to rozčiluje, protože se uvnitř chtějí cítit klidně. Chci, aby rodiče věděli, co mají dělat a neptali se mě. Protože já jsem jen dítě a nechci to říkat tobě, co máš dělat. Nechci řídit tvé aktivity, chci, abys věděl, co máš dělat. A budu pozorovat to, co děláš, uvidím tě pracovat a mluvit s dalšími lidmi, uvidím tě dělat různé věci, které děláváš. A tohle je můj způsob učení - budu vedle tebe a budu tě následovat.A potom, až budu připravený, tak tě budu imitovat, protože to je můj přírodní impuls, nemusíš mi to nařizovat: Teď udělej tohle a teď udělej tamto. Prostě to nech na mě. Já ti začnu pomáhat, ještě uvidíš.
.....
Jak přimět dítě dělat to, co chcete vy, aby dělalo, aby se chovalo sociálně,tak namísto trestání nebo nadávání dítěti, že něco neplní, například povím 2-3letému: "Vezmi si hračku do jiné místnosti."Jasné? Řeknu: "Vezmi si hračku do jiné místnosti." Rozhodně by to nemělo být tímto způsobem: "Mohl by sis prosím vzít svou hračku do druhé místnosti?" Zní to, jako bych vůbec nevěřila, že to vůbec udělají. Je to zabudováno v tónu mého hlasu. Že ho úpěnlivě prosím. A tohle způsobuje, že se dítě cítí vnitřně nejisté, protože nechce, aby u něj matka škemrala. Chce, aby jeho matka byla sebevědomá a věděla, že si vezme svou hračku do druhého pokoje.Takže jsem mu řekla: Drahoušku, vezmi to do druhé místnosti. Udělala jsem to, co, on předtím nikdy nezažil, alespoň prvních 5-6 let slyšel spíše: „Prosím, mohl bys to vzít... Udělal bys to prosím? Byl bys...?“ Je to otravné. Neustále opakovat a opakovat do morku kostí.Otravné pro každého, matku, dítě, či kohokoliv, kdo to slyší. Protože dítě ví, že se neočekává, že to udělá. Matka začala hru a trpělivost všech je menší a menší.A při nějaké příležitosti už toho má matka plné zuby a pak se děje kdovíco.
Takže způsob, jakým to udělat,že to dítě udělá, a bude spolupracovat a bude sociální, je, že řeknete: "Vzal bys hračky do jiné místnosti ."a pokračujete v rozhovoru. A když to neudělají, nedívejte se na dítě nějak zlostně nebo s odsouzením,prostě běžte a dejte ty věci v klidu do druhé místnosti sami. Ale nebavte se o tom s dítětem, už jednou jste to jasně řekli. Očekávali jste, že to udělá a on to neudělal. Takže zmeškal loď. Není tam žádná interakce. Žádné nadávky, žebrání nebo naléhání. Je vynecháno. Když se nad tím zamyslíte, tak velmi sociální stvoření nemůže unést to, že bude vynecháno. Většinou okolo toho děláme velký humbuk, nepříjemnosti.Vyžadujeme to, zaobíráme se tím. Prostě se tím nezabývejte a běžte to udělat sami. A on uvidí, že život běží dál. Takže příště to dopadne... a většinou se to stává jednou, dvakrát, ale oni nechtějí být vynechaní z nějaké akce.
Přijde mi, že je to dost v rozporu se všemi respektujícími přístupy, které naopak nabádají se s dětmi domlouvat, ptát se jich, co potřebují a chtějí, dávat jim na výběr, hledat společná řešení, zapojovat je do rozhodovacího procesu ve věcech, které se jich týkají, eliminovat rozkazovací způsob...
Jak to vnímáte vy? Je to v rozporu? Na které straně je podle vás víc pravdy, resp. který přístup je vám bližší?
Třeba to, co je v tom posledním citovaném odstavci, jsem dosud brala jako výchovnou chybu, protože tak by se na to dívaly všechny přístupy, s kterými jsem se blíž setkala - v klasickém autoritatitvní rodičovství by dítě mělo být buď donuceno či zmanipulováno nebo potrestáno, v respektujících přístupech by mělo nastoupit nějaké zjišťování, proč tu hračku odnést nechce, vysvětlení, proč já chci, aby odnesena byla a domluva na řešení. Mně je ale instinktivně bližší spíš to, co nahoře cituju a často tak dělám. Dítě nehodlá udělat, co po něm chci, fajn, jdu a udělám sama. A u Malvíny to opravdu funguje tak, že se v tu chvíli obvykle přižene a začne mi to brát z ruky, protože najednou asi cítí, že je odstavená bokem.