• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: prave! teda jako ze emusaci jsou fajn :)

    cimz se ptam, jak jsi psala ze z principu teorie a knihy a pristupy nectes, spolehas se na svou zkusenost... nemas dojem, ze kdyz bys cetla, mohla bys neco zjistit a uplatnit rychleji, nez ti to behem let vykrystalizuje z te zkusenosti?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KAI: Tak to je bomba, ty plyšáci a ta práce s emocemi. Palec hore! :-)
    KAI
    KAI --- ---
    TORUVIEL: má to smysl si to projít (a nejen ty nové, alternativní, ale různé směry, fyziologii vývoje dítěte, psychologii obecně...) pro co nejširší rozhled, a pak to stejně člověk musí nějak zpracovat v sobě a povznést se nad to, nejet čistě podle jedné bible
    Presne :) Tu psychologii (vyvojovou, psych. uceni, osobnost, mozek a podobne) rozhodne podporuju :)

    Jinak moje tema je ted nejvic rozvoj emocni inteligence u deti, poridila jsem do skolky Emusaky (https://www.scio.cz/pro-deti-a-rodice/hracky/emusaci/ferda-a-jeho-mouchy/) ruzne to s detma zkoumame a o emocich si povidame. Kdyz za mnou pak prijde sestilete dite a rekne treba: "Teto, prosimte, my s Tomaskem stavime a on to porad schvalne bori. Zkusil jsem mu dat sanci, ale ne, nejde to a ted uz jsem fakt nastvany a nevim co mam delat! Potrebuju pomoct.", tak skoro az nechapu, kde se to v nich bere :)

    Koukam, ze ze zakladnich lekci EI a empatie by benefitoval kdejaky z nasich rodicu :/
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    WITCHIE: Jako já rozumim, moc dobře.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    TORUVIEL: mne tohle prijde jako uzitecna "dovednost" ve vztazich, ktery si az tak vybirat nemuzu (skola, prace, urady..). Ale ucit deti, ze muj (a jejich) cas a energie jsou prilis malo drahy na to, abych ho timhle zpusobem travila dobrovolne a vybirala si to, to teda nechci :) prijde mi to, jako bych je ucila, ze si sebe, svyho casu a energie nevazim, kdyz mi stoji za to s nima takhe plejtvat. Prave proto, ze prudy si clovek zazije v zivote dost v tech "nedobrovolnych" vztazich, nevidim duvod, proc ji vyhledavat jeste dobrovolne.

    To ani nemluvim o tom, ze takovyhle traveni casu by me tak otravilo a vystavilo, ze bych pak mela o to min energie pro ty, pro ktery bych ji mit chtela. Coz taky nepovazuju za zadouci a prinosny.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Jako já chápu moc dobře oba postoje, jak odstřihnout se (ó, jak dobře...), tak snažit se vyjít (to už jsem tu vysvětlovala)... Všechno určitě záleží na těch konkrétních vztazích, konkrétní intenzitě ne-vycházení, jestli už je to nad míru snesitelnosti (kterou má očividně každej jinde prostě)... A není na to jasná odpověď...
    Spíš mě napadá, co to teda dává dětem za message. Z toho konkrétního případu tady probíranýho mi přijde, že ta message dětem je pozitivní v tom smyslu, že rodiče se snaží se dětí 1.zastat, 2.asertivně se bavit o svých odlišných názorech...A ať už to dopadne jak chce (prarodiče se změní či nezmění), tak prostě tohle je dobrý. Ve světě a životě taky mnohdy nedojde náš názor vyslyšení, ne každý se přizpůsobí našemu vidění světa, ale JE DOBRÝ SE OZVAT... A to tady určitě ty děti viděj, vnímaj...
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    KOTENCE: psala jsem mimo jiny: "Pokud ovsem nejsou konfrontovany s dusledkama svyho jednani, tak to pochopitelne budou delat dal, proc by nedelali, kdyz si to druhy nechaji libit, zejo."
    Dle my zkusenosti je nekdy nutny to utnout, aby to mohlo zacit znova a jinak. Do te doby druha strana nevnima, neslysi, nevidi duvod, proc by mela cokoli menit, kdyz vse prece funguje k jeji spokojenosti. Az v momente, kdy pochopi, ze to tak fungovat nebude, pokud se taky nebde trochu snazit, tak zacne byt ochotna nejakou tu snahu vynalozit.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    WITCHIE: Hele,podle me to nejde takhle zabit. Nebo jde, ale je to skoda. Jako detem clovek promine, ze jeste spoustu veci nevedi a nedelaji spravne, tak by mel pristupovat ke vsem. Generace tu vyrustaly v nerespektujici autoritativni vychove a to nezmenis jednim rozhovorem. Oni delaji, co nejlepsiho dovedou. Neslysej, co jim rikame, protoze by to pro ne bylo prilis bolestny, uz nemuzou vratit cas a vychovat svoje deti znova. Museli by si priznat, ze svym chovanim ubliuzujou a ublizovali svejm vlastnim milovanejm detem. To neni lehky. Nic to neomlouva, ale imho vysvetluje, proc je pro nas tak tezky ty informace predat. A podle me ma cenu na tom pracovat.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    A to, ze se izoluju od chovani druhyho, ktery nemuzu zmenit, je mi krajne neprijemny, a druhy ho zmeni odmita, v mym zivota teda resi mnoho. Radsi si ho vyplnuju pozitivnima prozitkama, nez vecnou prudou. A rozhodne si nemyslim, ze bych se kvuli tomu nikam neposouvala, prave naopak. Dle myho kdyz se clovek necha ubijet vecnou prudou a resenim s prominutim vztahvych sracek, tak se posouva v zivote min, nezbkdyz jde za tim, co mu vyhovuje.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    YEETKA: prave, VZAJEMNY. Mne prijde ze v pojeti nasi generace je vzajemny respekt to, kdyz drzim hubu a krok, aby byli prarodice spokojeni, a jsem na to hrdy jak to zvladam, udrzet "dobre vztahy v rodine". Tohle ja za nic vzajemnyho nepovazuju, vnimam to jako ciste jednostranny respekt a vztah na ukor druhe strany. To ze by status rodice prarodice mel mit vahu per se mi naprosto unika, nechapu proc. Dle myho ma vahu to, jak se lidi chovaj, bez ohledu na to, jakej maji status.
    YEETKA
    YEETKA --- ---
    WITCHIE: jasně no, na druhou stranu jak jinak věci posouvat, než reagovat na ty třecí plochy..
    dnes se nám nakonec povedl posun, kdy muž vysvětlil dědečkovi, že nemá smysl valit do děcka cosi o tom jak a proč se bála na svahu a jak je to zbytečný..
    "je to prostě dítě, chápeš, fakt nemá smysl jí něco vyčítat.. tak se bála, no a co.. prostě vidí svět jinak"
    což prošlo všemi filtry a sdělení k dědovi skutečně prošlo a pak tady seděl zadumaný..
    takže má to smysl.. i když prudí a do děcek valí pořád nějaké nesmysly, tak je máme rádi.. status rodiče-prarodiče váhu má-nebo by mít měl..
    tohle v naší společnosti nefunguje-ten vzájemný respekt a to, že se před tím uzavřu nic nevyřeší..
    proto píšu sem a jsem ráda za zpětnou vazbu, rady a názory..
    vypadá to, že hrubá reflexe docela funguje..
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    Mne fakt neni jasny proc s takovyma lidma travit svuj volnej cas. Krome toho uz zmimenyho vzoru pro deti - fakt bych nechtela aby se na tohle pravidelne divaly s tim ze se to vseobecne povazuje za chovani ktery je v poradku (tim min chvani vuci nim a jejich matce) - nevim proc bych si mela svuj volnej cas kazit necim takovym. Proste - vyhovuje mi to, je to prijemny? Pokud ne, nevidim duvod to delat - a duvodem fakt neni to, ze jde o rodice. Rodicum muzu byt k dispozici kdyz potrebuji pomoc apod, ale neni duvod s nimi travit volny cas pokud je to prevazne pruda. Taky nepojedu na dovolenou s otravnou kolegyni. Nevidim v tom zasadni rozdil, pro me proste status (pra)rodice naprosto nikoho neopravnuje k nerespektovani druhych, k aroganci apod. Pokud ovsem nejsou konfrontovany s dusledkama svyho jednani, tak to pochopitelne budou delat dal, proc by nedelali, kdyz si to druhy nechaji libit, zejo.
    BILAKOBRA
    BILAKOBRA --- ---
    YEETKA: jak to popisujes, tak to je od nich silne nerespektujici a z toho popisu uz se mi zacina otvirat kudla v kapse - rozhodne mi to neprijde jako vhodny vzor chovani pro deti
    YEETKA
    YEETKA --- ---
    BILAKOBRA: jj vadí, reaguje na to-snaží se.. dokonce už je poslal dvakrát do háje s tím..
    je to pro něj ale náročné-všimnout si a "nevypnout" to, když si představím, že v tomto vyrůstal, tak se mi ježí chlupy hrůzou..
    oni prostě normálně jedou stejnou písničku dál i přes mužovo důrazné napomenutí.. a ještě se v tom cítí ublížen, protože oni jsou ti, kdo mají ty pravé zkušenosti..

    dnes jsem -dost neobratně- upozornila na fakt, že starší dcerka přece nemůže pít vodu z dědečkovi lahve-už třetí den má dost nepříjemnou rýmu- a výsledek byl, že se do mě oba pustili a ještě se mi nakonec vysmáli..
    takže to fakt spěje k nějakému vyostření..
    ještě teda taky přemýšlím nad tím, jestli prostě není podstatná část "fuck you" strategie mířená hlavně na mě a já pak krajně vypruzená nevidím všude špatnosti..
    BILAKOBRA
    BILAKOBRA --- ---
    YEETKA: no to zni jako fakt obtizna situace, ale proste pokud tam uz je to ponizovani, tak to bych jim vylozene zakazala - a jestli to nebudou respektovat, tak pak je teda na tobe, zda zvladnes omezit ten styk aby videli dusledky svych cinu. Ovsem to take je dobre mit oporu v manzelovi, tomu to ponizovani vlastnich deti nevadi?
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    Ale ja jsem zastance a praktikant velmi jasne nastavenych hranic vuci svym rodicum, takze je mi jasny, ze se mnou spousta lidi nebude souhlasit, protoze jim prijde, ze si clovek nemuze dovolit si nenechat kecat do zivota a vychovy svych deti, a ze prarodice si muzou dovolit cokoliv, protoze "clovek je uz nezmeni apod". Oosbne o nic takovyho neusiluju, jen si nastavim svuj zivotni proctor (do kteryho patrej i deti) tak, aby me to, jaky prarodice jsou (pokud jsou takovi, ze s nimi neni mozna domluva a oni vedi vse nejlepe), neobtezovalo a nemusela jsem kolem toho pravidelne neco resit a plejtvat na to energii.
    WITCHIE
    WITCHIE --- ---
    YEETKA: ja si myslim, ze by vazny rozhovor na toto tema mel s nimi podniknout jejich syn. Ten by se jich mel myslim mj. dotazat, zda by se jim libilo, kdyby se takhle nekdo choval k nim. Pokud by se jim nerozsvitilo, tak jim proste a jednoduse vysvetlit, ze takhle se k vasim detem nechovate vy, a nedovolite to ani nikomu jinemu, protoze jste presvedceni o tom, ze to k nicemu dobremu nevede - naopak to podrazi, demotivuje atd. Klidne bych dodala neco v tom smyslu, ze po casu stravenem s nimi se to na detech negativne projevuje tak a tak, a ze to si neprejete, tudiz pokud by to pokracovalo, museli byste z otho vyvodit prislusne zavery.
    A pokud by to nefungovalo, tak uprimne, do budoucna bych proste omezila kontakt - sice jsi psala, ze jim ma deda co predat, ale je to opravdu tolik, aby to vyvazilo tohle vsechno?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    YEETKA: Hele já bych se v tomhle případě asi už normálně neasertivně nasrala a sprdla je. Ale jsem dnes nějaká vytočená, tak mě neber v potaz :-)) Asi by vám to k lepší atmosféře mnoho nepomohlo, že... Ale je to těžký, když nereagují na "po dobrém"... Možná si s nimi večer sednout a dost důrazně, rázně vysvětlit, že tohle jejich chování už vám začíná hodně vadit...
    YEETKA
    YEETKA --- ---
    hlášení z hor:
    potvrzování pocitů dětí funguje, jako podpora a ochrana.. jako reflexe tchánovců vůbec.. situace se naopak tak zhoršila, že je napětí neustále přítomno a výsměch, ignor a nepříjemné kérování zrovna tak..
    je asi nutné začít nastavovat tchánovcům hranice.. nefungují náznaky, asertivita, pasivita ani mluvení a vysvětlování dětem.. "děda teď asi chtěl říct, že ti to na svahu šlo, i když popisuje to, že jsi roztržitá a líná.. podle mě líná nejsi, jen máš strach, ale to zvládneme.."
    někdo nějaká rada -kromě popisování vlastích pocitů a jemné definování problému- nebo otázky typu "myslíte, že ponižování a výhružky vedou k tomu, že to zvládne?" taky nefungují..
    abych to shrnula, chápu, že je nezměníme, ale potřeba nastavit hranice je teď urgentní, ale jak to udělat, aby to slyšeli? normálně se popisu pocitů vysmívají a všechny ostatní asertivní metody jsou nereálné zrovna tak..
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: ja se za v tech typech nevyznam ale obecne je znamo ze dite tezce davajizmeny situacich a je proto dobre, je tim seznamit/pripravit a pod
    BEBERA: myslim si, jako u as ivseho musime se zvykat, cvicit a pod ... ja treba kdyz sme na hriste jem schopna rict x-krat 'hele pomalu budem' nebo 'jeste jednou ... no tak dobre, jeste jednou' ale kdyz pak reknu 'hele odpocitam 3-2-1' beru a jdem :P zatim docela dobry (:
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ja si porad jeste (uz asi dva roky) ujizdim na mbti typologii a z toho mj plyne ze lidi jsou ruzni. S veskerymi teoriemi typu "deti potrebuji X" je problem, ze deti jsou minimalne 4 typy, spise vsak mnoho typu. Viz napr. tento clanek

    Česká škola: Ondřej Šteffl: Sonda do duše českého kantora (a jeho žáka)
    http://www.ceskaskola.cz/2015/03/ondrej-steffl-sonda-do-duse-ceskeho.html

    Nase dite je NT stejne jako muj partner a jako ja.
    Nejlepe funguje, kdyz dite s predstihem seznamim se situaci ktera bude nastavat (budeme odchazet, ...), necham ho to stravit jako fakt a pak se ptam jak to provedeme (chces se oblict sam, nebo, ...). Pokud je to jasne dane (nema volbu zda chce odejit nebo nechce), tak to davam jasne najevo (neptam se ho zda chce odejit, ale jak to provedeme aby to bylo plynule az pohodlne ci aspon prijatelne).

    A vim, ze jsou jine typy deti, ktere nejake seznameni se situaci a prizvani k analyze moznosti postupu absolutne nedojima. A nerikam, ze u nas to funguje nejak 100%. Ale tak to delame, protoze jsme NT a sami bychom chteli aby se s nami tak jednalo.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BEBERA: Jo, tohle si taky poslední dobou uvědomuju a snažím se to ovládat, protože právě vidím, jak to dítě mate. Já jsem nikdy nebyla zastánce úplného vyřazení rozkazovacího způsobu z mluvy, vždycky mi ty opisné formulace připadaly matoucí, nejasné až manipulativní (ptám se, informuju, ale vlastní tím říkám, co chci) a komunikace prostřednictvím "já potřebuju/je potřeba" zase strašně nepřirozená.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam