• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    KAI
    KAI --- ---
    LYDI: myslim ze si trochu spatne vykladas i pojmy v titulku: adjusted je preci jen neco jineho nez well-adjusted child. Dle psychol. slovniku well-adjusted child je "emotionally healthy and able to deal well with the problems of life". Na tom se asi shodnem, ze neni nic spatneho. Je to o dobre a zdrave adaptaci na okoli a okolnosti, ne o nejakem podrobeni se.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    LYDI: No tak to bude potřeba si ten článek případně přečíst no, titulek ho moc nevystihuje :-)
    LYDI
    LYDI --- ---
    TORUVIEL: necetla jsem clanek. ale tendence mam spis k nevychove - me kind a adjusted prijde - ne spatne, ale rozhodne ne to, co bych chtela pestovat v svem ditete primarne. podle me je spis dulezite, aby si dite vypestoval dobrou sebehodnotu, aby sam sebe znal a mel rad a toto vse i kdyz si ostatni o nem treba mysli neco jineho. zkratka, aby mel prima vztah sam k sobe. pak prima vztah k ostatnim (kind and adjusted mozna (; )muze byt fajn a muze se k tomu pridat, ale imho je dost lidi kteri jsou 'fajn', resi jen co ostatni si mysli apod a nemaji vubec dobrou sebelasku. ale jak rikam, necetla jsem clanek, to je jen co v me evokuje ten titulek.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    LYDI: Proč ironicky? :-)
    LYDI
    LYDI --- ---
    TORUVIEL: to je mysleno ironicky?
    jinak sem vam jeste chtela psat, jak to minimalne ted dopadlo s tim kojeni o kterem sem pred nejakou dobu psala: zacala jsem rano odpocitat od 1-10 jako cas, ktere jeste ma a docela to funguje. fungovala to taky pak dobre v noci a ted uz i celkem staci rict, ze nechci. to odpocitani je obecne asi dost v poho vec, ze si decka muzou dusevne pripravit na tu zmenu a v urcitem smyslu take si vybirat kdy nastane
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    10 ways to shape a kind, well-adjusted child - Motherly | Expert advice + mom-to-mom inspiration
    http://www.mother.ly/child/10-ways-to-shape-a-kind-well-adjusted-child
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Inushka: vzdor jak vyšitý, moc dobře znám a věz, že to přejde.
    NYA
    NYA --- ---
    SANCHA: mně když někdo na dvě tři hoďky hlídá synka (5m), a mám vzácnej čas pro sebe, na svoje zájmy a na to, co mě baví, zapomínám, že vůbec mám nějaký dítě :)
    a tenhle čas vyhrazenej pro mě je důležitej, aby mě to s malým těšilo
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    BEBERA: toto ("princip kontinuity") kdyz bych u sebe dokazala rozseknout, tak bych mela v zasade vystarano. Protoze JA mam hlavni zasek v tom, ze se upinam na predstavu jak se ma neco vyvijet a JA pak nesnesu to zklamani a JA delam sceny. A ODE MNE se to dite samozrejme uci. Kdyz JA neresim jakesi 'zklamani', vsechno jde celkem elegantne, vzdycky nejak.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    BEBERA: Díky, takhle mi to dává smysl.
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    INUSHKA: Těžko soudit, jak to je u vás, ale tvoje pocity mi dost připomínají mě před dvěma, třemi lety. Taky jsem měla pocit, že to dítě to snad musí dělat schválně a taky jsem pochybovala, jestli jsem zvolila správný přístup. Od té doby jsem u staršího syna vypozorovala jednu zásadní věc. Když něco dítě dělá, a teď myslím nějaký blbý zásek ala nočník, nedělá to kvůli nám a našim reakcím, ale kvůli sobě. Říkám tomu tak pro sebe princip kontinuity. Dítě něco dělá (vyčůrá se, postaví věž z kostek) a pak mu v hlavě běží představa, jak to bude dál (řeknu tátovi a ono nočník vyleje, věž bude stát a já na ni budu koukat...). Dítě koná v souladu s představou, ale ta se najednou nevyplní. Lpí na té představě a nedokáže se od ní oprostit, proto ten zásek. Pro pětileté dítě není problém postavit na sebe deset kostek znovu, když mu tu věž někdo zboří,v tom problém není, problém je, že ta věž měla stát a nestojí. Stejně jako ten nočník měl vylít táta, nevylil a najednou je všechno špatně, je potřeba za každou cenu "splnit plán"...

    Druhý syn je podobně starý jako Malvína. Včera si šel nalít pití, otevřel lednici, vytáhl džus, zavřel lednici, otočil se a začal strašně řvát. Muže to vytočilo, ptal se, proč brečí, dítě dál řvalo. Po scéně jsem začala pátrat, co se vlastně stalo. Nakonec mi syn pověděl, že nenašel skleničku na stole tam, kde čekal že bude. Dospělý člověk by změnil plán z "vyndat pití - nalít pití" na "vyndat pití - vzít ze skříňky novou sklenici - nalít pití", zatímco pro to dítě byla kontinuita jeho představy přetržená a nedokázalo přepnout, dokonce ani říct, co je špatně...

    A co se týče správnosti přístupu, můžu tě uklidnit. Jak dítě zraje, záseky začnou řídnout a začne být víc vidět, co jsi do ní investovala...
    ANABEL_LEE
    ANABEL_LEE --- ---
    ANABEL_LEE: tim chci rict, nebicuj se za to zase, to neni tvoje chyba, je to prirozeny vyvoj... A jak pisou statni, je jeste dost mala na to, aby ti partnersky vychazela vstric
    ANABEL_LEE
    ANABEL_LEE --- ---
    INUSHKA: imho je to uplne normalni, ona zkousi, co to udela, kdyz bude po jejim, avychazi ji z toho, ze bude sranda, mama nastvana, bude si ji vic vsimat nez toho mimina, a to se ji libi ;)
    MONELLE
    MONELLE --- ---
    MONI: jsem se musela zasmát, jak mam kazde dite vetsi a vetsi, uz od narozeni, treti - dcera ma v 4 mes skoro 9kg a nevypada tluste vubec, se snad narodila pro rugby, je to obryne :-D a kolik bude mit v roce radsi nepredstavit, na percentily haze bobek nastesti dnes i kazda rozumna pediatra.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INUSHKA: teď o prázdninách jsem s B zazivala něco podobneho. Dělal mi naschvály, třeba mi schválně chrstl vodu na časopis, zle se mi posmival, říkal dost ošklivé věci. Pricitala jsem to žárlivosti, mluvili jsme o tom, pomohly i volne dny, kdy bylo dost casu, a zákaz toho, toho, má fakt rád, jako jednou použité reseni.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TORUVIEL: souhlas naprostý, já teď u B, kterému už bylo pet, už občas tu schopnost odložit potřebu pozoruju, ale není to pro něj snadný a není to rozhodně vzdycky.
    NEMESISS
    NEMESISS --- ---
    INUSHKA: citim z toho, co pises, ze by mohlo jit o problem zarlivosti, Jorika je jeste male batole, ne? necely 4 roky jsou podle me jeste malo na to, co od ni zadas, jak pise Toruviel... chce "pochovat", je v tom sama ztracena podle me. zazivam to taky, jak pises, ze nekdy ujizdim, rvu, jsem spis direktivni. reakce syna na sebe nenecha dlouho cekat a je z toho zacarovany kruh. velmi pomaha, kdyz si s nim sednu a vsechny tyhle pocity mu vysypu - "jsem unavena z toho a z toho, mam ted obavy z tehle veci, mrzi me, kdyz na tebe kricim, nekdy pochybuju o tom, zda to, jak s tebou jednam, je spravne, ale citim to tak...". + mam vypozorovano, ze ma tendence vzdorovat vic v obdobich, kdy je doma trochu napjata atmosfera, coz byva mnohdy i dusledek (moji) unavy.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: No to bude prostě vzdor no, ono ne vždy se tomu jde vyhnout zcela. Z tvého pohledu má možná dost příležitostí, jak uplatnit svou moc a vliv, ale kdoví, jak z jejího pohledu? Ono někdy paradoxně u dětí, které jsou vedeny tím partnerským přístupem, je tato potřeba vzdoru jakoby nevybitá, protože rodič téměř vždy vyhoví, nebo se dá rozumně domluvit. Ale dítě se v určitém období CHCE vymezit, chce ukázat, že má vlastní názor na věc, a když mu ve všem vyjdeš vstříc, tak holt hledá ta místa, kde ty vyjít vstříc/domluvit se nechceš (jak píšeš, jsou to věci, na kterých ti záleží, což dítě vycítí) a tam tu svou moc demonstruje. Nebrala bych to nijak vážně, zřejmě to bude jen nějaké období. Zakoušela jsem s dcerou občas něco podobného.
    Lze si to představit třeba jako dítě v krabici, autoritativní výchova je malá krabice s vysokými stěnami, dítě je v ní zavřené a brání se tomu, vzdoruje, kope do stěn = klasika období vzdoru. Dítě vedené partnerským stylem výchovy má tu krabici větší, stěny nižší, má větší prostor k manévrování a pohybu, ale i tak naráží na stěny krabice a zakouší, jaké to je překonávat vytyčené hranice jeho životního prostoru. Nejde ponechat dítě zcela bez hranic, takže se nejde zcela vyhnout ani těm pokusům dítěte ty hranice zkoumat a pokoušet jejich odolnost. Je fajn, když ty hranice mají logiku, jsou pro dítě jasné a dobře viditelné. Ale i to, že jsou viditelné a jasné není samozřejmé, to dítě je nevidí hned, musí si ty hranice ohmatat tím způsobem, že do nich bude narážet a bude na ně tlačit, až pochopí, že tudy se neprobourá ven, že to je pevná hranice, že to je nějaké pravidlo, které ve světě platí a tak to je...ale než to plně pochopí a přijme, může to nějakou dobu trvat.
    Můžeš "být ráda", že třeba to dítě aspoň bude silná osobnost, která se nenechá jen tak odstrčit. To samozřejmě neznamená, přestat si hájit své zájmy a svá práva, v tom bych pokračovala.
    Pak je tu taky sourozenec, který do těch vztahů a testování hranic přináší další složitosti.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TORUVIEL: Jenže ona v té chvíli žádnou reálnou potřebu nemá, jde jí jen o to, aby bylo po jejím a klidně "přes mrtvoly". Ona nechtěla, aby byl nočník vynesen, ona chtěla, aby tatínek splnil její rozkaz a udělal ihned to, co si ona přeje. Když jsem se zvedla já, že to teda půjdu vylít, aby nevstával muž, na kterého byla nalepená spící Jorika, Malvína začala vřískat že já ne, že má jít táta.
    A v jiných situacích tam není ani ta zástupná potřeba, prostě stačí, že já nebo někdo jiný něco chceme a ona to musí zazdít. Viz třeba nedávno popisovaná situace s oslavou Joričiných narozenin, to bylo úplně typické, chtěla jsem si je vyfotit, požádala jsem o to a její reakce - NE a odchod. Nebo se vypravujeme na sraz s kamarádkou, na který se i ona těší a celé dopoledne o něm mluví a jakmile je potřeba jít se obléct a obout, abychom stihly trolejbus, tak nejednou zásek, ne, ona se nechce oblíkat, začne zdrhat, smit se a doslova dělat všechno pro to, abychom ten trolejbus nestihly. Nevím, jestli to popisuju srozumitelně. Prostě jakmile zmerčí, že MNĚ na něčem ZÁLEŽÍ, tak to musí "naschvál" zkazit. A já nechápu, kde se v ní tahle potřeba bere. S ní tak nikdo nejedná, jejím potřebám a přáním se snažíme vycházet vstříc. Vhodnějších příležitostí, kdy může uplatnit svou moc a vliv, má taky hromadu. Mám za to, že základní tezí všech partnerských přístupů je, že děti CHTĚJÍ, aby to "fungovalo" - t.j. aby se celé rodině společně žilo dobře. Mně se nežije dobře, když cokoliv, co chci nebo potřebuju, někdo prostě smete ze stolu a ještě se u toho (někdy) škodolibě směje. A nevěřim, že se žije dobře Malvíně, když jsem potom naštvaná.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    INUSHKA: Tyjo nevim, jestli od ní v tomhle věku nechceš moc.
    Navíc si myslím, že často dochází k nepochopení toho partnerského přístupu. On není dokonalejší, než jiné přístupy, co se týká výstupů (výsledného chování), často spíš naopak, děti vychovávané partnerským přístupem se nebojí sdělovat své potřeby a vědí, že je rodič (nějak) vyslyší a dojde se k nějakému aspoň částečně uspokojivému řešení. Není to o tom, že když budeš postupovat tak a tak, bude to "fungovat" (=dítě se bude chovat tak, jak chceme my), vždycky to bude náročnější, než autoritativní výchova.
    V necelých 4 letech asi nelze očekávat tolik sebereflexe, aby dítě bylo schopno svou potřebu odložit, to bych čekala tak nejdřív po 5 letech, spíš později.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam