• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    BALAENA: A nejsou? Já mám pocit, že autismus je nejextrémnější varianta introverze, vyskytující se za hranicí fyziologického rozmezí povahových typů.
    BRUNA
    BRUNA --- ---
    INUSHKA: to je pravda. Ja si to tu rada ctu a casto si rikam, ze mozna ta vychovna praxe bude u vetsiny zde diskutujicich podobna, i kdyz se teoreticky hlasi k ruznym vychovnym smerum.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Tak s tím bych teda dost nesouhlasila. Introverze vůbec není o ignoraci sociálního okolí natož o nechápání společenských pravidel a vztahů. Naopak, v disciplíně "pozorování" bývají introverti často velmi dobří a v analýze pozorovaného jakbysmet. Samozřejmě to neznamená, že všichni, ale ani naopak.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    ANNAWA: No vždyť přesně to se tím snažím říct, že tyhle příklady typu "viděla jsem ditě, které vychovávají tak a ono se chová onak" nevypovídají vůbec nic o daném výchovném stylu jako takovém, protože jak rodiče tak děti jsou různí, povahou i chápáním těch teorií a způsobem, jakým je uvádějí do praxe.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    TAPINA: v tom případě by všichni autisti museli být introverti, protože i pokud přemýšlejí o tom, co viděli u ostatních, do toho závěru "něco si z toho bere" to tak úplně nevyústí
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    MARKYSHA: Tak je blba. :)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    TAPINA: Hehe jak který holčičky, být to na Alence, tak chodí většinu času nahatá, maximálně by si vzala své oblíbené pyžamo s Krtečkema a na hlavu kulicha s Mickey Mousem, ať je léto nebo zima...
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MULTICAT: přesně! Já si myslím, že ta neschopnost odejít včas z domova vzniká z příliš autoritářské výchovy, kdy neměli vůbec prostor pro svoje názory, nemohli si o sebe postarat, mít svou invenci, dělali jen to, co se jim řeklo a tak v dospělosti mají strach se osamostatnit.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SAAYURI: ona řekla, že se mnou už nikam nepojede, protože chce jezdit s lidmi, co mají ohledy a svoje děti zvládají. Jako v situaci, kdy jsem s kamarádkama vyjela, abych nemyslela na to, že mě čeká rozchod, docela wtf...protože ano, moje děti byly celý víkend dost mimo sebe, ale kdo by se divil? A vůbec její přístup mi přišel dost zvláštní, po ránu dětem zakazovala se proběhnout a hrát si, aby náhodou nebudily (v 9 hod) ostatní obyvatele kempu, kteří tam řvali skoro do rána děti-neděti, m.j. mi nějakej dobrák poblil stan a taky jsem musela dětem vysvětlovat, co znamenají zvuky souložící dvojice, že paní nikdo neubližuje....
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    MARKYSHA: Nahodou je hezky, ze nerekla treba "vstavat, smradi!", pak bych asi tu kamaradku chapala, ale takhle... kdyz jedu nekam s detma, tak pocitam preci s tim, ze se muzou vzajemne budit, pokud vsechny nespi do 10, s tim se asi pocita.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    KOTENCE: já teď měla konflikt s jednou, nyní už ex kamarádkou, byla jsem s ní pod stanem a ráno se stalo, že mi děti vyběhly ze stanu, než já, starej vařbucha, jsem se vyvalila ze stanu a Alenka, protože už se ostatních dětí nemohla dočkat, vlítla každýmu do stanu "Dobré ráno, kamarádi". Omluvila jsem se, ale kamarádka kvůli tomu udělala scénu a m.j. jsem se dozvěděla, že děti nezvládám, že jsem jí měla potrestat. Já nějak nechápu, proč. Ano, vysvětlila jsem Alence, že nemůže takhle lidi budit, že někdo chce spát, ale neudělala to ze zlý vůle.¨

    Nejlépe se slušnému chování učí příkladem, pokud nechci, aby po mně děti štěkaly svý požadavky, tak je taky slušně požádám a poděkuju. Ovšem teda, když mi odmítne vyhovět, tak jim říká, dobře, ale až vy třeba budete po mně něco chtít a mně se to nebude chtít udělat, tak vám taky nevyhovím.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: Diky. Hodne mi pomaha, mit to pripraveny predem. Tak snadny, pritom v ty "krizovy" situaci nejadnou nevim, co rict :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: "prosím nenuťte ho, dcera si totiž pak spojuje, že pláč je na vynucení hračky a to já nechci; moc díky za pochopení"
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    Kdyz to tu ted vsichni ctete, tak jeste poprosim o radu.
    Casto se v kolektivu deti a rodicu dostavam do podobny situace: Deti se o neco nepohodnou, jedno treba ziska nejakou hracku a to moje zacne vyvadet (knourat, brecet, vztekat se...). Ja velmi nerada hraju soudce, abych urcovala, co ma kdo komu pujcit nebo vratit. Beru to teda tak, ze pomaham zpracovat emoce svymu diteti. Az potud dobry...
    Jenze casto ten druhy rodic vidi, ze moje dite breci a snazi se situaci vyresit v jeho prospech. Takze treba prikaze svymu diteti, ze musi hracku pujcit "protoze holcicka place". Druhy dite je pak samozrejme otraveny a nastvany, casto se doslechne, ze nema vyvadet atd.
    Co s tim? Nechci, aby ostatni rodice vychazeli mymu diteti vstric, protoze breci. Na moje "to je v poradku" vetsinou nereagujou.
    Nemate nejakou kouzelnou formulaci?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    KOTENCE: Tak já taky netahala nikdy dceru do zakouřenýho klubu (teď už nezakouřenýho no :-). Když mám hlídání, využiju toho i pro sebe. Některé akce samozřejmě pro děti vhodné nejsou, ale pokud to jde, hledám průsečík našich zájmů a nemám problém s tím, brát dceru tam, kam já chodím (např. škola, doktor, koncerty - zejména ty venkovní, ale i některé ve vhodným klubu, např. jsme byly v Malostranské besedě a nebo Jazzdocku, na druhou stranu bych ji nebrala do takovýho Rock Cafe např :o)). Z aktivit vyloženě dětský zábavy vybírám ty, co baví i mě, třeba koupaliště, výlety, sport, cestování. Prostě nedělám nic, co by bylo vyloženě pouze pro to dítě a jeho zábavu, musí to bavit i mě :-)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    INUSHKA: já se hrozně nerada uchyluji k argumentačním sterotypům, ale například Josefína je jako zrcadlo a nápodobou se učí strašně moc, ale třeba její o čtyři roky starší bratr tedy ani smykem. A mezi nenásilným učením k tomu, aby dítě poprosilo nebo poděkovalo, a nějakým vynucováním typu "popros!", je hodně prostoru.

    YMLADRIS: ale jo, v tomhle s tebou souhlasím, naše děti ve většině tebou uvedených věcí nikdo neurychluje a neurychloval (nejstarší chodil v půl roce kolem nábytku, protože byl hyperaktivní a bylo to peklo), ale zase s ohledem na rodiče například - odstavila jsem 15m dceru, protože jsem padala vyčerpáním a začala chytat jednu infekci za druhou. Nebo už dávno chodí do školky, protože my potřebujeme pracovat a ona se doma pekelně nudila, kdyby to nešlo, udělám to jinak, ale ona se tam zjevně těší a rozvíjí se tam i ve směrech, které já třeba neumím.

    Nemám jako hlavní výchovný cíl, aby děti neobtěžovaly (a pro poměrně dost lidí jsou naše děti poněkud rozjívené atd., například pro moji sestru, která má jednu holčičku jako z Kamerunu), ale některé hranice mám asi přísnější, zřejmě.

    Ale nesedí mi vyloženě všechno dozrávání nechat na dítěti, podle mě to ve větší rodině ani není možné, pokud se v ní mají spokojeně cítit třeba i rodiče a pokud se nemá úplně všechno točit kolem dítěte.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste k tomu celkovemu vychovnemu cili - chapu pokud to vyzni premrstene, ale zkuste docist do konce

    chtela bych aby dite bylo v zivote v zasade spokojene. bude zit dejme tomu do 90 (lidsky vek se strasne prodluzuje). rozhodla jsem se mu dat na vyvoj tolik let, kolik potrebuje. verim, ze to, jak v lidske spolecnosti operovat, aby bylo spokojene, postupne pobere dle vzoru okoli od lidi, kteri maji obdobny hodnotovy system jako moje rodina. (coz je zit a nechat zit; v zasade se spolehat sam na sebe, zjistovat co potrebuju a jit si za tim; zkoumat ucit se tvorit sdilet..)

    verim, ze spratci jsou v podstatne nestastny deti, na ktere byly kladeny prehnane naroky neodpovidajici jejich vyvojove etape. bud je nekdo moc dusi, nebo na ne naopak nejak kasle; neni kolem osoba, ktera by dovedla nacitat co to decko aktualne potrebuje, nevede ho prikladem, nedokaze s nim komunikovat aby mu to davalo smysl (proc neterorizovat kocku), neni s nim dost propojena.

    vim jiste, ze socializaci ("slusne chovani ocekavane okolim") jde hodne urychlovat. Ctyrlete deti v Kamerunu uz jsou tak vycepovane, ze by je ani nenapadlo neposlechnout dospeleho. Kdyz dostanou ukol, plni ho, jsou nejlepsi na svete v testu na oddaleni uspokojeni (cekaji na pamlsek). Jejich matky jim od mimina vstepuji, ze plac je nezadouci, emoce jsou nezadouci, pozadovat neco je nezadouci.

    Jenomze, s urychlovanim psychomotorickeho vyvoje uz se experimentovalo ruzne a ja v to nemam duveru. Absurdni priklad: pokud by nekdo rekl No ja jsem porodila cisarem schvalne uz v sedmem mesici, cili ziskalo se dva mesice kdy dite uz neni zavisle na mne - budeme si klepat na hlavu. Mene absurdni priklad: sleep training trimesicnich mimin (jo, da se to udelat, muzou byt v noci uz "slusne vychovane"). Odstavovani deti v pul roce (ano, preziji bez problemu). Trening deti v roce na nocnik (ano, prani plen byl opruz) a presun deti do jesli. Postavovani deti do choditek, zvedani a vodeni za ruce (nas Pepicek v deviti mesicich uz chodi!! To je aspon nezavisle dite!!)

    Vsechny tyto veci se dely a deji. Krome absurdity s porodem - tam kazdy chape, ze pokud dite zraje samo tak dlouho jak potrebuje a pak samo da signal k porodu, tak je to proste nejlepsi.

    Cili jsem velmi opatrna ohledne ruznych "uz by melo" (dekovat, oblikat se, delit se o hracky, byt potichu, neobtezovat, ...). Nejde o to ze to deti nezvladnou, jasne ze to zvladnou. Deti zvladnou i Kamerun :) . Ale ja proste nasi kulture neverim, ze je tak napojena na prirozene potreby lidi, ze to "uz by se melo" odrazi fakt nejake dobre milniky psychomotorickeho vyvoje. Je to neco za neco. Nemuze se tak dobre rozvijet, kdyz je v jeslich nebo kdyz nesmi vyjadrovat svoje emoce aby neobtezovalo, nebo kdyz ma pater pretizenou choditkem.

    Proto jsem se rozhodla nechat socializaci na decku. Tak jako na nem nechavam separaci (az se samo rozhoduje odpoutavat, tak se odpoutava; kazdy decko je jiny), tak na nem nechavam az samo zacne pomalu brat v uvahu potreby jinych lidi, venovat jim svoje zdroje a tak. Protoze k tomu dozraje a bude to delat z vnitrni potreby. Neco jako vcerejsi hlaska: ja: prosim, dones mi to-a-to, mam zlomenej kotnik a spatne se mi nosi veci. Syn: ale mne se to nechce nosit. ja: mne to fakt boli a spatne se mi chodi. Syn: dobre kdyz to fakt potrebujes tak ja ti to donesu hele tady to mas.

    ... takhle bych chtela, aby to probihalo s tim "slusnym chovanim". Nevidim totiz jak z nekoho "delat" laskaveho, uprimneho, odvazneho atd cloveka, kdzy bzch ho musela nejak donucovat - cimz z definice ztracim svou laskavost. takze jedu to nenasili, no.

    Cili k tomu dotazu na vek. Pro mne neni podstatny, zda dite bude "slusne vychovane" v peti nebo v deseti. Chci aby dozralo k vecem samo a pak mu to zustalo na cely zivot, do tech devadesati.

    A jeste poznamku k tomu slovo 'potreba' ktery tu furt omylam, ze deti maji potreby a je vyhodne je naplnovat. Minim to podle marshalla (nenasilna komunikace) - ze potreby jsou vselidsky (laska, prijeti, sebevyjadreni, duvera, radost, hra, bezpeci, atd atd atd tyhlety veci), a lidi pouzivaji ruzny strategie k jejich plneni. Strategie muzou byt debilni (terorizovat kocku), ale pod tim je nejaka potreba, proc to dite to dela. Lustit ty potreby pod tim a vychazet deckam vstric.





    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    Nekdo psal, ze cisla nejsou, ted to na me vyskocilo, a je to k tematu, je tam pdkaz na zdroj a i ze selskyho rozumu je jasne, ze kdyz s ditetem/pubertakem/ dospelym clovek jedna az moc benevoletne, nema to ve spolecnosti potom uplne jednoduche, kdyz se k nemu okoli nechova, jako rodina, ve ktere vyrusta. Ale zase, to je extrem

    Proč jsou dnešní děti sobečtí psychopati? Chyba je v jednom bodu výchovy, potvrdili vědci | Prima Zoom
    http://zoommagazin.iprima.cz/...ti-sobecti-psychopati-chyba-je-v-jednom-bodu-vychovy-potvrdili-vedci
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    NIENNA: Můžu ti dát půl tuctu takovýchhle anekdotických důkazů pro přesně opačný výsledek. Co to řekne? Kupříkladu naše Jorika děkuje asi od 18 měsíců, prosí od 21, sama od sebe, jen tím, že to slyší kolem sebe a pochopila, v jakých situacích se to používá, nikdo ji k tomu necepoval žádným "jak se říká"ani "udělej prosím prosím, jinak nic nedostaneš". On příklad okolí dělá hodně. Schválně se zamysli nad tím, jak se chová, jak ohleduplná a slušná je ta tvoje kamarádka. On ten výchovný přístup většinou nějak vychází z nátury rodiče, ne naopak. Pokud se v alternativní výchově zhlédne člověk, který je sám sobecký a bezohledný, není se co divit, že to pochytí i děti. Ty víš jenom, co ona proklamuje, co čte, jaké názory zastává. Ale jak to všechno uvádí do praxe, do toho detailně nevidíš a my už teprve ne.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    ANNAWA: Ano, tohle ve mne bohuzel evokuje prave to, ze ty deti nejsou slusne (obtezuji okoli, nerespektuji vnejsi zakazy) a nema jim to jak moc dojit, pokud uz jim neni 12, ale spis 15, kdy uz pouzivaj svoji hlavu. A takovy dite ja nechci ;) Nechci se za nej stydet, nechci, aby obtezovalo okoli, at uz me nejblizsi, nebo cizi. Rada jin dopreju cokoli na svete a mam pocit, ze kdyz vi, kde jsou hranice, je mnohem stastnejsi, nez kdyz nevi co a jak.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam