• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: Protože to je taky dostatečně známo, že když je termín zkoušky daný, tak se všichni naučí jen na ni a druhý den už z toho vědí minimum :o)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Pomněnka a zapomněnka :-D S tím víceméně souhlasím. Nekritizuju učení, ale přepadové písemky, o kterých tu byla řeč ;-)

    YMLADRIS: A ještě na doplnění, přesná čísla k tomu nemám, ale zdaleka ne všechny rodiny, které učí děti doma, to dělají proto, že jsou "alternativní" a chtějí děti vést volněji. Jsou mezi nimi naopak i takové, které naopak chtějí děti učit intenzivněji a ještě více výkonově než běžná škola, a takové, které mají děti nějak handicapované, autistické, dysfatické, s různými poruchami chování... umístit je do běžné školy je pro ně obtížné a děti v ní nedostávají adekvátní podporu. Důvody k domácímu vzdělávání jsou velmi různorodé a rozhodně nejde říct, že dítě vzdělávané doma rovná se automaticky dítě z alternativní rodiny s volnou výchovou.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    INUSHKA: No jo, jenže já si právě myslím, že ten všeobecný rámcový přehled vzniká tak, že člověk v období, kdy má vysoce aktivní schopnost učení, do sebe nasaje kvanta informací a po nějaké době si z nich ty důležité, rámcové, uchová. Co se stane, když ty kvanta nenasaje? Lze se naučit jen pár základních věcí a všechny si je zapamatovat? Podle mě ne, lidi, kteří učení na základce moc nedávali, jsou v dospělosti prachobyčejně blbí a nevědí naprosto nic, ani základy.
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    SAAYURI: Už to děláš zase - jaký "domácí piedestal"? Z čeho usuzuješ, že lidé, kteří učí děti doma, je mají na nějakém piedestalu a co to vůbec znamená? Proč takové výrazy používáš?

    TAPINA: Ale furt je to v rámci jednoho oboru a blízce souvisejících věcí, případně rámcového všeobecného přehledu. Ne že po tobě v jednu chvíli chtějí detaily o Uzbekistánu - detaily, nejen, v které části světa zhruba je, ale kolik má obyvatel, jak se jmenuje jeho nejvyšší hora a jaké je jeho HDP, za necelou hodinu po tobě chtějí, abys od sebe rozeznala a pojmenovala pět různých šutrů a určila jejich krystalickou soustavu a za další necelou hodinu zas spočítat během pěti minut tři kvadratické rovnice. Tohle se v pozdějším reálném životě a v pracovní praxi opravdu děje málokomu, ale ve škole je to na denním pořádku.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KOTENCE: to je jedno jaký chceš, ono nějaký bude i nezávisle na tvojí nebo mojí vůli, připadně vůli pedagogů.
    samozřejmě že se rozcházíme, ale oba chceme to samý mít štastný děcka. a až se jedno šťastný děcko potká s druhým, může to být docela solidní mixážní pult.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    YMLADRIS: Typická přepadová písemka není dotaz na cestovní choroby, ale akutní pacient v těžkém stavu, u kterého jsou minuty na nějaký život zachraňující zásah. Každá profese takové přepadové písemky přináší, i třeba profese mého muže, který je ajťák. Někdy je prostě potřeba vědět hned, co dělat, příliš nepřemýšlet a nic nikde nevyhledávat.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    PALEONTOLOG: Opravdu je otazka, jaky dite chces?
    V tom se asi dost zasadne rozchazime.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: ja mam treba mudr, ktere taky furt kladu divne dotazy, ona si je poznaci a pak mi rekne. Kdyz by spatra odpovidala na divne dotazy, ani by pro mne nebyla duveryhodna (ze to dost neprozkoumala). Cili myslim ze i to jednani se zakazniky se da pojmout profi a pritom neni nutne byt chodici encyklopedie. Ale samozrejme nejsem v tvych botach.. treba lidi fakt pozaduji prepadove pisemky.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NIENNA: jen doplnim, ze na domacim vzdelavani je v CR ted 2000 deti (mnohem vic 9000 deti mame v druhem extremu v kojenacich - mineno pro srovnani, ze domaci vzdelavani je fakt totalni minimum, skoro nikdo tam neni)

    zatimco alternativa, napr. ted jsem videla nejaky heslo Nevychovy Uz pomahame 100 000 rodin...
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    Protoze to je asi ta korekce, o ktere Nienna mluvila, delat pro dite dle svyho vedomi a svedomi to nejlepsi, ale mozna ho nadobro pripravit na problemovy stret se spolecnosti.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TAPINA: Zrovna medicina je obor hodne narocnej na mnozstvi informaci, to nepopiram. Neni to pro kazdyho. Kazdymu neni vlastni udrzet vsechno v pameti a radsi si vybere obor s durazem na logicky mysleni, ve kterym naopak vynika. Nebo nevynika v mysleni vubec a stane se z nej sportovec nebo pokladni. Prave proto se mi nelibi pristupovat ke vsem detem stejne a nutit je ke stejnejm vykonum ve vsech oblastech.
    A vlastne nezalezi ani tak moc na tom, v cem clovek vynika, ale co ho bavi a chce tomu dat cas a usili. S timhle klasicka skola vubec nepracuje.
    SAAYURI: Me taky:-) Imho je ta skola neschramstne o nic vic, nez sestilety detatko, spis naopak.
    Ja znam osobne jenom jednu dospelou domskolacku a je to velmi zodpovedna a pratelska holka. Akorat se na gymplu dost nudila, no.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    TAPINA: vždyť indigové dítě neroste pro to, aby ho někdo někde někdy dusil, ptal se na věci které by nemuselo vědět, ale aby bylo v pohodě za všech okolností.
    SAAYURI: to už tady o Kotence padlo, že mají procházek a kolektivů dostatek, tak tento problém nikdy nenastane.

    já bych to ze svojí zkušenosti přirovnal k dětem, které jezdily od malička na tábory, kde neměly rodiče, na děti, který rodiče dělali taky vedoucí a na děti, které na tábory nikdy nejezdily a nebo jely-li, museli být odvezeny. já jako táborník od 5roků jsem viděl všechny skupiny a viděl jejich vývoj, protože jsem nějakým vedoucím paárkrát taky byl.
    (přiznávám určitou pozitivní korelaci mezi úspěchem a asociálností, kde si asociál má větší tendence diktovat a přizpůsobovat okolí, čehož se v liberální společnosti často domůže. otázka je, jestli chci, abych měl úspěšné asociální dítě)
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: Premyslim, jak to vlastne pak funguje v praxi, kdyz je dite vyucovano do nejaky doby doma, a pak ho schramstne stredni nebo vysoka, vubec to takovejm detem nezavidim, ten rozdil mezi domacim piedestalem a zitim v dnesni (klasicky) spolecnosti, navazovani vztahu, atd.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: No, když se mně kupříkladu někdo zeptá, jaké exotické nemoci hrozí jeho zvířeti v Uzbekistánu, tak je přinejmenším záhodno, abych věděla, kde je Uzbekistán ;o) Nejsou nadbytečné vědomosti, jsou jen ty, které by se hodily a nemáme je.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TAPINA: Predpokladam, ze resis otazky z oboru, kterej sis vybrala a aktivne se mu venujes. Asi te majitele mazlicku nezkousej ze slepy mapy nebo impresionistu, ne?
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    KOTENCE: Jé, to bych chtěla, takovou práci, kde je vždycky čas na přípravu a jasnej termín :D A nemuset mluvit z patra bez přípravy, nemuset odpovídat na nečekané (a mnohdy dost divné) dotazy, nemuset lovit z hlavy informace, které jsem půl roku nepotřebovala, ale teď jsou potřeba okamžitě, nebo bude průšvih... NĚKTERÉ práce takové jsou. Ne všechny a nejspíš ani ne většina.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    NIENNA: Ja uplne nesouhlasim, ze hlavni vec je vysledek. Teda zalezi, co za vysledek povazujeme. Jestli vycepovany petilety dite, ktery zdravi, dekuje a je tiche nebo vyrovnany dospely, ktery zije spokojene se sebou i okolim. Ja beru jako hlavni cil to druhy. Jestli cestou budu muset koupit kamaradum novej gauc, tak je to moje chyba, ze jsem deti neuhlidala, ale neznamena to, ze jsou moje deti spatne vychovany. Deti zkousej ruzny veci a maj obcas i pitomy napady, protoze teprve ziskavaj zkusenosti.
    NIENNA: Zrovna klasicka skola mi pripada hodne autorativni a nerespektujici. Krome vseho, co tu nedavno probehlo, jsem si vzpomnela na "prepadovy pisemky" a padl na me pocit hnusu. To totiz nema s pripravou na dospelej zivot nic spolecnyho a deti to akorat stresuje a ponizuje. Kdo z vas si pamatuje informace ze vsech oboru za posledni mesice, kdyz je aktivne nepouziva? V praci je vzdycky cas na pripravu a jasnej termin, kdy ma byt hotovo. Vetsina dospelych umi z patra mluvit jen o vecech, ktery potrebujou denne nebo jsou jejich konickem.
    Navic si za celou skolni dochazku pamatuju jen jednu ucitelku, kterou jsem brala jako vzor. Na VS uz je to jiny, tam je hodne zajimavejch osobnosti ve vybranym oboru, ale na ZS a SS je tech opravdovejch autorit zalostne malo...
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    INUSHKA: To říkám pořád a celou dobu, co chodím na nyx... ale je to jen můj pocit, dojem, názor... :-)

    Jen teď a tady (třeba mě to za nějakou dobu pustí, až budu mít odstup) mě napadlo, že alternativní směry hodně inklinují k domácímu vzdělávání - tj. dítě je fakticky pod vlivem jedné osoby, vzorem je jen rodič. Klasická výchova (proč hned autoritativní?) počítá s institucionalizací dětí a tam je přeci jen možnost vidět i jiné vzory, způsoby... To je vše...
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    NIENNA: A jaká je možnost korekce, když někdo takový "propadne" klasické autoritativní výchově? Je výsledek lepší? Já se snažím říct, že je v podstatě úplně jedno, k jakému výchovnému směru se kdo hlásí nebo jaké teorie zastává, důležité je, jak se chová v praxi. A že to se může sakra lišit i u lidí, kteří se teoreticky hlásí ke stejnému směru, přičemž je úplně fuk, je-li to směr alternativní nebo tradiční.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    YMLADRIS: Škoda. Doufala jsem, že v té teorii bude i doba, kdy lze očekávat, že dítě "naskočí"... :-( A vůbec nechápu, proč mluvíš o bití.... Ale děkuju za odpověď.

    TAPINA: A řekla bych, že i na další spoustě proměnných...mi tak přijde...

    ANNAWA: Já právě taky ne. Bylo by mi to hrozně nepříjemné... A ano, taky takové potkávám často...častěji než bych chtěla...
    Přijde mi to prostě bezohledné...ale já jsem teď dost rozčilená - byla jsem si vyzvednout řidičák. Musela jsem jít i s Luckou (má 1,5 roku), čekání na hodinu. Vevnitř jsem čekat nechtěla - malá by to tam zbořila. Venku si každou chvilku někdo zapálil. Jedna ženská si dala tu práci a došla až k nám a zapálila si doslova Lucce pod nosem. Mé astma si přišlo na své. A rozčiluje mě ta bezohlednost - "já si chci zapálit a co na to ostatní je mi buřt". Minulý týden nám (mě a mojí kamarádce - obě s dětmi) jedna matka na dětském hřišti vysvětlila, po velmi slušném upozornění, že se zde nesmí kouřit a jestli by to mohla típnout, že když nám to vadí, tak máme být doma.

    SAAYURI: Taky tak... :-)

    INUSHKA: NO já to uvedla jako příklad o co mi jde... abych byla srozumitelná - zaujala mě toerie, chtěla jsem se doptat.
    Ale jo, klidně si za dlouhých zimních večerů můžeme vyměňovat zážitky a příběhy... Mám toho za ty roky hafo... Děti nevychované, vychované, příliš ochraňované, týrané, zneužívané, rodiče benevolentní, ignorující, hypperprotektivní, dítě nechtějící, děti odmítané, nechtěné, milované, nemocné, zdravé, postižené... opilé, zfetované, po pokusu o sebevraždu... vyrůstajících v rodinách kompletních, rozvedených, patchworkových, střídavce, vyrůstající v různých ústavech... vyber si... Za těch cca 20 let toho je... A i spousta toho se dá podat anekdoticky...
    Jen teda v 99,9% nebudu vědět, k jaké výchovné strategii se kdo hlásí - je mi to totiž dost jedno... (Aneb jak praví klasik "hlavní věc zkrátka je výsledek"). Vím to právě tady u té jedné paní, protože to nejde nevědět. Dost tím žije.

    Ta paní není moje kamarádka. Její manžel je kamarád oslavenců. Já ji vidím 1x za půl roku a vidím ty děti, kam se posouvají a jak.
    A co z toho teda plyne...? Že když alternativní směr nefunguje, tak to dotyčný dělá blbě? Je příliš sobecký? Je špatný vzor? A co z toho dál...? Jen pro tu srandu (konec konců já ji skoro nezmám, je to jen modelový skoro teoretický příklad)... tak jo, dělá to špatně, sama je sobecká a bezohledná a proto se děti chovají takto.... Ale ona je přesvědčená, že to je všechno super a má radost z toho, jak to jde dobře. Je přesvědčená, že takto to má vypadat. Je přesvědčená, že její děti jsou hravě zvídavé a rozhodně neterorizují okolí... Zvažuje domácí výchovu - chce uchránit své děti před zlým světem z venčí...
    Takhle to na mě působí, že je to vlastně dost nebezpečné - není tam žádná možnost korekce a všechno se odvíjí od toho, jestli ten, kdo alternativnímu směru propadl, je "dost ohleduplný a slušný a dává dobrý vzor". A upřímně by mě zajímalo, kdo se označí za "sobeckého a bezohledného"...

    BRUNA: Já to cítím dost podobně...:-)
    Za ty roky mám pocit, že jde hlavně o to, jak si rodič s dítětem "sednou"... a výchovnou zásadu jsem si shrnula do: 1) děti milovat 2) být autetický 3) dávat prostor (jako někdo, koho vychovala velmi úzkostná matka se snažím a snažím a snažím - vědomě si sedím na rukou, aby holky dostaly prostor zkusit si... kde co... )
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ELIZHANNAH: ano ja to vyhrocuju z didaktickych duvodu. Vetsina deti neni v detstvi moc vyhranena (moje dite je). Sarka Mikova uvadi ze tak do 6 let si deti zkousi obe polohy a zjistuji co jim vice sedi (a la pravo levo rukost), pak se vice vyhroti. Ale co se divam kolem, myslim ze u urcitych deti je to fakt jasny (nebo holt jsou v te fazi kdy jsou na to zamereny,to nevim). Stejne tak intuice/smysly.
    Naopak intro extroverze a to zamereni na prozivani/usuzovani je zrejme asi spis nejaky geneticky a byva to jasne brzo.

    ohledne meho intp ditete se mi libi tento text

    [INTP] The Development of INTP Children
    http://personalitycafe.com/intp-articles/15683-development-intp-children.html

    poznamka: JA VIM ze MBTI je nepodlozeny nesmysl a ze skatulkovat deti je nahovno. Beru to spis jako takovou hru.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam