• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    VYHULENY_UFO: To nerozporuju.
    SAAYURI: Trest nema spojitost s nezadouci cinnosti. Dam ti hracku, kdyz nebudes mlatit deti. Dam ti na zadek, kdyz budes mlatit deti. Co se tim dite nauci ohledne mlaceni deti?

    Rocnimu diteti fyzicky branim. Takze mu drzim ruku nebo ho odnesu. Potvrzuju jeho potreby a pocity a vysvetluju, i kdyz (zdanlive) slovum nerozumi.

    SAAYURI: Rozhodne ne. Myslim si, ze vetsina lidi v republice byla motivovana z vnejsku odmenama a trestama, proto takovej vysledek.

    SARGO: Jo? Kdy ztracej ten drive a motivaci? Ja ve skole, kdyz jsem najednou musela delat i to, co me nebavilo a vedela jsem, ze to ke svy realizaci nebudu potrebovat.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    SARGO: Lepe bych to nerekla, diky :)
    SARGO
    SARGO --- ---
    YMLADRIS: Závěry moc nemám. Osobně moc nevěřím, že dítě zůstane třebas i při správné výchově vždy tak aktivní a zvídavé jako když je malé - benefit s časem rychle klesá, každá nová znalost dá více námahy a přitom je stále menší součástí celkového objemu znalostí (schopností, čekoholi); v určité chvíli už jde právě "proti přírodě" a musí nastoupit vědomá snaha; myslím, že člověk ve skutečnosti potřebuje dodat velkou spoustu důvodů, motivací a mechanismů z vnějšku, aby se doplácal do skutečně uspokojivého stavu; to, co nás uspokojuje, ten samotný předmět a pocit uspokojení, se do značné míry taky učíme od okolí a ladíme ho se svým prostředím.
    Všechno, co naučí rodiče svoje děti dělat automaticky (prostě že "musí" a tak se o tom nedebatuje, nepřemýšlí a nevěnuje se energie hledání motivace ;-)), mu pomáhá se věnovat nadstavbám - jen je jaksi problém sladit skutečné a domnělé potřeby a skutečné budoucí potřeby a ještě ve vhodné fázi dítěte a vhodným způsobem, aby se nekouslo :-D Kdo se naučil považovat čištění si zubů a učení se do školy včas a v dostatečně nízkém věku, ten nebude mít za dvacet let ráno problém dokopat se k hygieně a odpoledne k diplomce.
    Úplně obecně vzato bych za ideál výchovy považovala dostat dítě do stavu, kdy si bude schopné najít rovnováhu mezi svými potřebami (vlastního růstu, sociální, profesní...) a mít dostatečné sebevědomí, aby tak umělo být šťastné :-) Zatím nemám pocit, že by se mi to nějak extra dařilo - na střídačku mi dětičky vyčítají, že je nutím moc a že je nutím málo :-D
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: Ano, spolecnost ma pravo se branit. Jak to vysvetlit tomu rocnimu, ze se ma branit?
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    YMLADRIS: Ale notak, ja taky nemam dostudovanou vysokou skolu, nasla jsem praci snu, kde k tomu vejska neni potreba (spis je obcas na obtiz, pokud nejsi strateg, a i tam te uci praxe). A co by sis predstavovala? Kdyz preci nebude nest nasledky spatnych rozhodnuti, nebude chapat proc to bylo spatne. Jak to chces formovat uz v nizsim veku? Nebo ho nechas delat spatny veci, protoze trest pres tebe neprojde a budes doufat, ze to na nem do budoucna nezanecha zadny zivotni pristup, a vlastne az mu to vysvetlis a on to pochopi, tak to prestane delat?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOTENCE: no je to odvazny tvrzeni, protoze kolikrat clovek nevidi, kde udelal chybu, protoze nevi, ze udelal chybu. proto neni spatny mit nejakyho kolegu, kterej po tobe praci odkontroluje.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    TAPINA: S timhle nesouhlasim. Kdyz clovek hodnoti svoji praci sam, tak vi, jestli delal, co bylo v jeho silach nebo ne. Nebo aspon ja vim, jestli jsem se snazila na max nebo to nejak zkoulela a doufala, ze to projde.
    Pokud mam cisty svedomi ohledne snahy, tak muzu hledat pricinu nezdaru jinde. Udelala jsem nekde spatny rozhodnuti nebo na to nemam?
    A "na to nemam" se tyka i nerealizovatelnejch projektu, pac treba by to nejakej kouzelnik dal :-)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SANCHA: No vždyť jo. Ale život není pohádka, kde jsou kladné a záporné postavy. Ty vlastně nikdy přesně nevíš, jestli to nedopaldo, protože ses málo snažila, nebo protože požadavky byly nereálné.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SANCHA: To nikdy úplně přesně nevíš, hranice je tenká.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    SANCHA: Přitom v reálu je to právě naopak, v případě klienta je o kus větší pravděpodobnost, že chyba je na jeho straně, že si vymyslel modré z nebe za tři koruny a může se vzteknout, když to nedostane :o)
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Jak vnimas rozdil mezi trestem a prirozenejma dusledkama chovani?

    Mlatit ostatni je nepripustny, souhlasim. Spolecnost ma pravo se pred agresorem branit, aby mohli vsichni v pohode a bez pocitu ohrozeni fungovat.
    Btw. cetla jsi Respektovat a byt respektovan? Pro me je to dobra knizka, ktera mi dava typy, jak nastavovat hranice. Zaroven pojednava o dusledcich trestu a odmen a dava mi to smysl.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: já si představuju, že když dokážeš sama sebe ukolovat, máš širší spektrum možností čím se můžeš zabývat. když se ukolovat nedokážeš, 3x zakázku nedodas, nefungujes (jak píšeš). musíš jít někam kde někdo jinej rozhoduje co budeš dělat a dohlíží na tebe. nemáš tolik možností jet si podle sebe.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    YMLADRIS: Ale vždyť následky neplnění úkolů hrozí každému a všude. Je takový rozdíl, jestli na tebe z pozice autority bude řvát naštvaný šéf a strhne ti prémie, nebo na tebe bude řvát naštvaný klient a udělá ti negativní reklamu?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    z trestu mám značnou obavu. je děsně jednoduchý nechat se motivovat strachem ("neodmaturujes!!"); pořád mít nad sebou někoho kdo tvoje cíle kontroluje a buzeruje tě, když se odchylis.
    pak není hospodárný řešit tu vnitřní motivaci. strach z trestu to udělá za mne.

    jenže pak 50 procent lidí není schopno studovat VŠ, a zbývá jim zas jen job kde nějaká další autorita hrozí následky neplnění úkolů

    jako proč ne, taky je to způsob života, ale pořád bych chtěla něco víc :)
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    TAPINA: Ano, znejistet a omezovat. Nicmene ne kazdej to ma stejne, hodne zalezi na sebevedomi a na vychove.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: No tak zase si kazdej pod trestem predstavujeme neco jinyho, neberu to jako neco zlyho, ale spis ukazku toho, jak funguje zodpovednost za jednani - je potreba udelat toto, pak dostanes toto, pokud ne, tak ne. Pokud si nemel mlatit bratrance po hlave a udelal si to, jedeme domu, nebo nebudes mit tu hracku, kterou si chtel, atd. M. je ted ve veku, kde ji vysvetlovani absolutne nic nerika, ale to neznamena, ze muze mlatit bratrance po hlave. To je vec, pres kterou nejede vlak.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Jedna věc je o věcech přemýšlet a druhá věc je nechat se vlastními myšlenkami znejistit a omezovat. Já nad věcmi přemýšlím, řekla bych, hodně. Introvert většinu času nic jiného nedělá :o) Ale pro mě je to spíš forma čištění mysli a svým způsobem zábavy, než abych si v hlavě produkovala katastrofické scénáře toho, co se může stát, když se v nějakém okamžiku rozhodnu blbě.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    YMLADRIS: Ano, tak by to urcite slo.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: No tak melo by preci umet fungovat v praktickym zivote, ne se jen obleknout a cistit si zuby, jde take o jidlo, o zodpovednost, kterou jim od malicka po kouskach davkujes - vyhodit veci do kose, uklidit si po sobe, atd., o bezpecnost - eliminaci nebezpecnych veci, atd.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: jak trestem dosahnes toho, ze si dite uvedomi chybu a selhani?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SAAYURI: a nebo potřebuješ právě tunu tréningu na méně důležitých záležitostech (reflektování toho co je tvůj cíl a jak k němu dojít pokud pomine prvotní vzrušení), čímž se se sebou naučíš zacházet a pak jsi schopna té "zodpovědnosti"

    minim to jako po malých kapkách až kapičkách ho do toho uvadet
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Me napada otazka, co maly dite opravdu musi? Jakoze se nemuze rozhodnout.
    Moje deti si musej cistit zuby a obliknout se do spolecnosti (kvuli mymu blbymu pocitu, kdyby sly nahaty). A vetsinu dne nic vic... Pak musej realizovat svoje vyvojovy potreby, ale to jim nemuzu urcovat a radit, pac nevim presne, co zrovna potrebujou a zajima je.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam