• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    YMLADRIS: To delam. Starsi to dlouho vyuzivala, abych ji pomohla zachranit hru pred miminem. Ale ony casto reknou, ze pomoc nepotrebujou. Jsou to takovy ty hracky-pracky-placky, kdy je to z legrace az se to prezene. Taky mezi ne chodim jen tak stat, aby se nebily... Ale pak celej den nedelam nic jinyho, takze nekdy to necham bejt, dokud nejde do tuhyho :-/
    Pomaha pozornost pro kazdou zvlast, cizi prostredi, ale nejde to vzdycky podle planu.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: Me je jedno, jak vypada oblicej. Kdyz ty udelas neco spatnyho, co nemas a mas se omluvit, tak to kvuli svymu obliceji nespokojenyho cloveka neudelas? Ale notak.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    YMLADRIS: Mrknu.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: Ha, a to jsem delala, 4, 6 mesicu, stejne to zkousi. :))) takze to neni o tom, ze bych to nedelala, ale ze je kazdy dite jiny, ze. A pokud se u toho usmiva, kouka a sleduje, jestli ho sledujeme a ma z toho srandu, tak to opravdu neni o tom, ze "ted umi machat rukama".
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SAAYURI: no tak aldort na to jde naopak. pokud má dítě mocenská issue, uvolňuje je formou hry. u nás to funguje super
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    YMLADRIS: Nene, pokud zuri, jsem v klidu a hledam zpusob, jak vec vyresit, vetsinou zuri ve chvili, kdy ji neco nejde, tak ji ukazu co a jak, a nebo kdyz ji bere nekdo hracku, to se taky vyresi, a nebo kdyz chce jidlo :)

    Ale tohle je takovej proces - vi, ze se to nedela (jako priklad uvedu zasuvku, vytahovani neco z ni, lednicku, anteny, atd.), ona to moc dobre vi, ale jde, podiva se, jestli ji sleduju / sledujeme (dela to ne jen doma se mnou, ale i ve spolecnosti), usklibne / usmeje se a udela to, i kdyz vi, ze za to (ted uz) nasleduje nejaka reakce (bud se ji dana vec vezme, odnese se, nebo se placne). Takze ano, je to forma mocenske hry, ale ja zustavam v klidu, upozornuji nekolikrat ze to se nedela a proc (i kdyz tomu nerozumi), ale je ji to jedno, nebo je jeji touha vetsi, nez respekt nejakejch hranic. A ona hranice potrebuje jako sul. A pokud projevuje takovyhle osobnostni rysy, musim je podle me uz od zacatku zkouset minimalizovat, aby se mi to nahodou nevymklo z rukou a to dite mi neprerostlo za par let pres hlavu a nekopalo do me nekde pred skolkou, ze ono tam nechce (i kdyz to se muze stat tak nebo tak :))
    Pro me je dulezite resit to v klidu, ne v afektu (tam podle me vznikaji ty spatne emoce, ktere dite citi), ale nastavit jasne hranice toho, co je pres caru a pres co nejede vlak. Chapu, ze jsou deti, ktere to ani nenapadne, mam jednu takovou kamaradku, vedeme spolu tyhle debaty neustale ... " no ale jeho by nikdy nenapadlo strkat veci do zasuvky, nechapu" a ja "tyvado, ta by tam krome prstu rvala i vsechny plysovy a dreveny hracky" az po "no, on stoji u cesty a upozornuje me, ze tam jezdi auta a je to au au mami, tam nechod" kontra moje dite "tadaaaa, nemam pud sebezachovy a vzdycky tam letim a je mi jedno, co tam leti".
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KOTENCE: aldort rada je, pořád znova jim radit, že kdo chce majznout, ať raději řve mamiiii, že jim ráda budeš konflikt mediovat (ne soudcovat). když je dusno, ptát se "potřebujete mě?".
    pokud párkrát zjistijou že s přivoláním mámy je to celkové příjemnější, budou te volat a skrz tebe odkoukaji různý moznosti
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: aha, tak na co se ptas?
    Vsimla sis vyrazu obliceje ditete, ktery nekdo nuti k omluve? Je to vyraz spokojenyho slusnyho cloveka?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SAAYURI: ano, já bití taky nepřipouštím. psala jsi ale že tresty nezabírají, tedy, jak plánuješ ji to naučit?

    (moje rada není izolovat ji, ale neumožnit jí to.byt blízko.reagovat jako by chlapeček byl jedovatá kobra. neumožnit jí to, minimálně ne po druhé. zadržet jí ruku. je to náročné? je to totálně náročné! ale píšeš, že tvoje metody nezabírají. mrkni ještě na ty mocenské hry, ale asi zas napíšeš "nejsem blázen")
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SAAYURI: Chytit ruce? Odnest?
    Vlastne ji i muzes nechat a vysvetli ji to to druhy dite nebo jeho rodic, ale to uz je dost kontroverzni :-)

    Doufala jsem, ze z toho bude pochopitelny, ze to dite neni zly nebo nevychovany. Je proste maly, pred rokem umelo jenom brecet a ted umi brecet a mlatit rukama, tak zkousi, co s tim dokaze.

    Konkretne u nas:
    Dite mlati cizi dite. Chytnu mu ruce a reknu, ze to nemuzu dovolit. Rozbreci se. Vezmu ho k sobe a utesim, rikam, ze chapu, ze ma vztek/chce lopatku/nechce nikoho na klouzacce..., ale nemuze bit ostatni. Pustim ho. Jde si po svym nebo to jde zkusit znova. Tak teda jeste jednou stejne :-)
    Kdyz to vubec nedava, beru ho stranou a davam pozornost. Uklidni se a muzeme se vratit. A tak porad dokola.

    Nikdy nenutim k omluve. Nikdy nenutim pujcovat hracky a jeho vlastni hajim.

    Ted mam dve deti a je to tezsi. Tam je nechavam casto docela dlouho, at si to vyridej. Uz se mi stalo, ze mala velkou mlatila, ja zasahla a velka mi rekla, at ji necham, ze ji to nevadi... To bych zase potrebovala radu ja. Nejsem Naomi, abych mohla celej den sedet mezi dverma a davat lasku, nemam sluzku ani chuvu a asi ani tolik trpelivosti :-/
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SAAYURI: pokud ji to baví (myslela jsem, že zuří), tak je to asi mocenská hra, viz aldort

    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: To mi pripomelo dite moji kamaradky, ma velice podobne nazory na vychovu jako ty, skoncily jsme tak 2x, jednou, kdyz jeji 1,5 rocni syn mlatil M., ktery bylo 6 mesicu do bricha, a podruhy minuly tyden, kdy po me na hristi hodil z dalky lopatku i pres nekolikere upozorneni, ze lopatkou se nehazi, ktera mi hranu sekla do kolene, a i po dvacate prosbe se to dite nebylo schopne omluvit, i kdyz ho kamaradka zadala a nakonec ji rek, at mi to jde rict ona.
    Omlouvam se, ale tohle neni muj styl a nechci, aby se takhle moje dite chovalo. Aby se neumelo omluvit a nechapalo, ze jsou veci, co se slusi.
    Jako ja se muzu snazit z ni vychovat jen slusnyho cloveka, co si bude vazit lidi, veci a zkusenosti, ale u toho musim pracovat taky s jeji osobnosti, ne kazdy dite je pristupny vsemu, co si nekde prectu a nejde si neco precist a pak to dogmaticky dodrzovat, hlasat to jako pravdu a omilat furt dokola, ze to je pro vsechny. Ja znam svoje dite nejlip, travim s nim zatim nejvic casu a musim si vzit z kazdyho neco a naaplikovat to tak, abychom to spolu nejak zvladly.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    YMLADRIS: Ja s nim jsem, jsou spolu v kontaktu nekolik dni v kuse, problem je, ze moc dobre vi rozdil mezi "mala" a mezi tim, kdyz ho z niceho nic zacne mlatit po hlave a smat se tomu. On ji to mevrati, protoze je jeste o 5 mesicu mladsi. Co s etyce hracek, atd., tak tam se to vyresit da, vezmou se, rozdeli, atd., ale izolovat ji rozhodne nehodlam, nejsem blazen. Chci aby vedela, ze se nikdo nemlati, ani deti, ani ja (coz zkousi posledni tyden), a pokud ji to zopakuju po dvacate, a ona stejne dojde s usklebkem "je mi fuk co se stane, stejne to udelam a moc dobre vim, ze se to nedela", tak ji fakt nenecham. Jsou veci, pres ktery nejede vlak. A holt asi nemam uplne dokonaly dite, a i kdyz si myslim, ze moc dobre chape co ji rikam, ale je ji to jedno, tak opravdu nebudu cekat dalsich par let a pripravovat se na dalsi. To muzu u vsech jinejch veci, ale fakt ne u fyzickyho nasili na dalsich osobach.
    SAAYURI
    SAAYURI --- ---
    KOTENCE: Pro me je nezadouci mlaceni ciziho ditete. Omlouvam se, hezky se tvuj prispevek cte, ale stale nechapu, co s ni mam teda delat, mam ji nechat? To fakt ne, ja takhle nevychovany zly dite nechci :)))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SAAYURI: každý dítě je jiný. možná existuje 16m dítě, které si dokáže mirumilovne hrát s jinými dětmi. já ho neznám. čili záleží jaký máš cíl. že by sis řekla, že do 3 let to spíš nedávají, a pokud chce být v kontaktu s jiným děckem, tak tam byla s ním a agresi fyzicky předcházela?

    v dlouhodobé perspektivě mi to připadá nejhospodarnejsi. pokud děcko něco ještě nezvládá, tak to nezvládá. ono na to časem najede
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SARGO: To svedomi! Dobrej postreh. Tresty imo ulehcujou svedomi, protoze uz je "zaplaceno". Jenze svedomi je dulezitej regulacni mechanismus. Ja ho chci naopak rozvijet.
    SARGO
    SARGO --- ---
    KOTENCE: No vidíš, a já jsem takový zvrhlík, že si myslím, že takový přiměřený (a v naprosté většině případů jen symbolický) trest pomáhá právě těm dětem ;-) Někdy orientovat se, jindy si vštípit si, někdy srovnat se se špatným svědomím. Ulehčuje jim život, upevňuje hranice. Možná bych to mohla, možná dokonce měla nechat víc na nich... ale jsem hrozně měkká a umetám jim cestičku :-D
    (Chtěla jsem promptně posloužit nějakým čerstvým příkladem, ale kromě dřepů za sprostá slova mě vlastně nic nenapadá. Netlučou se (konečně!), nedělaj bordel, nerozbíjejí věci a konečně jakž takže přestávají sabotovat odchody - asi jsem se konečně dočkala kýženého "Kéž už začnou dostávat rozum" :-D Hyperáčské výbuchy se samozřejmě netrestají, tam se jen zamezí škodám a pak se hledají mechanismy na zvládnutí, to syn chápe a spolupracuje... no, snad to chvíli vydrží :-))
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    SARGO: Zvysenej hlas dite poleka. Ja to povazuju za svoje selhani a detem se omlouvam.
    Odneseni neni odmena. Zamezuju tim cinnosti, kterou zrovna chtelo delat. Jestli zlobilo, aby ziskalo pozornost (coz je casty), tak mu tu pozornost dat chci a priste se mu ji snazim dat vcas, aby se nedostavalo do stavu, kdy uz nevi, co delat. Je to signal pro me, ze jsem mu dala malo.
    Placnuti a odebrani hracky jsou jednoznacne tresty a tem se vyhybam. Odebiram vec, kterou se mlatej, a to jen do doby, nez si vysvetlime, jak s ni zachazet.

    A nevim, co myslis, ze mi to funguje... Moje deti vyvadej, mlatej se, delaj bordel, rozbijej veci a sabotujou odchody. Jsou to deti, ucej se. Ja se taky ucim, je to pro me tezky. Ucim se pracovat se sebou, ucim se pokore, ucim se vychazet s detma :-)
    SARGO
    SARGO --- ---
    KOTENCE: Teď sice úplně nevím, jak to souvisí s tím, co jsem napsala, možná si jen úplně nerozumíme - já píšu jenom to, že dítě musí dostat srozumitelnou informaci, že se něco nedělá, ale že forma té informace nemusí být nutně dramaticky zásadní, pokud ji dítě správně pochopí. Každá forma má svá rizika - odnesení se snadno stane odměnou, zvýšený hlas vyleká, plácnutí může být vnímané jako agrese, sebrání hračky jako nepřiměřný trest... Důležité je, aby to bylo bezprostřední, spravedlivé a přiměřené. Vysvětlení (nebo jsme si to přehrávali jako divadýlko, když byli mladší :-)) proč se to či ono nedělá je pak samozřejmostí, hned či o chvíli později, podle toho, jak velká křivda bylo zamezení nepravostem a tedy jak moc dítě vůbec v té chvíli vnímá :-)
    Ani to nijak moc nesouvisí s podporou v projevováním emocí, i když vidím často, že se to háže do jednoho pytle. Ale to možná vzniklo proto, že se na ty dvě věci klade důraz v jednom konceptu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam