GAISAKA: OT ediukativní cyklo okénko.
Ukrajina bylo torpédo, stejně jako většina kol.
Ono to vypadá stejně - má to jedno kolečko vepředu a jedno vzadu, žádnou přehazovačku a žádnou viditelnou zadní brzdu.
Torpédo = když jedeš z kopce, nemusíš točit nohama. Má to "volnoběh". Když šlápneš dozadu, zadní kolo zabrzdí a kolo zastavuje. Když stojíš a šlápneš dozadu kolo je zabržděné a nic se neděje.
Furtošlap = fixka = když jedeš z kopce tak se točí šlapky a ty musíš točit nohama. Abys brzdil musíš to točení na sílu zablokovat. Pokud máš malou rychlost/stojíš a šlápneš dozadu tak kolo jede dozadu (a bez tréningu si v té chvíli dáš na držku, což si zapamatuješ).
Nábová přehazovačka = vypadá skoro stejně, relativní novinka posledních let. Také jeden viditelný převod. Ale řadí se v zadním náboji, kde je schovaná malá převodovka. Má to volnoběh dopředu a dozadu. Tedy z kopce nemusíš točit nohama. Když zatočíš nohama dozadu nestane se nic. Brzdí se brzdou na řídítkách.
Většina starých kol a dnešních malých dětských kol bez přehazovačky je torpédo. Na fixce běžný člověk nejel. Opravdu se hodí jenom na různé sporty, kde se hodí couvat (kolová, takové to pólo na kolech, krasojízda, triky) a nebo kde stačí jeden převod a jde o aerodynamiku natolik, ze i brzdy vadí (časovky).
Já do jisté míry chápu eleganci fixky - je to minimalistické kolo. A je celkem legrace se na tom naučit couvat. Ale použití v provozu v Praze je prostě hipsteřina. Být v provozu bez brzd a mít něco kde nevyjedeš většinu kopců je prostě jen styl.
Jinak fotku jsem dělal kvůli těm style řídítkům, které dále komplikují řízení a zvyšují style.