• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: jeste navic jde o Q1, tedy 1-3 mesic, kdy nekteri pocitaji nastup krize az od 4. mesice v USA, tedy zajimavejsi budou data za Q2. Jinak mezirocni narust vypada dobre, ale obecne jde o kazdorocni Q1 pokles.

    Statistic: Number of Tesla vehicles delivered worldwide from 4th quarter 2015 to 1st quarter 2020 (in units) | Statista
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: ja bych netvrdil (nemam dost dat a clanek je neposkytl), ze se rust Tesly nejak lisi oproti predchozim obdobim.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: no já bych třeba využil elektrickou dodávku, ale právě že Tesla cílí na trh, na kterém se dělají tahle spontánní lifestylová rozhodnutí. Živnostníci jezděj s ojetými dodávkami, a ty nové kupujou decision-makeři větších firem pod bůhvíjakým tlakem. I když třeba Rohlík prý rozvoz elektromobily testoval, ale prostě jim to nevyšlo. ten standby čas na dobíjení je zatím moc velký a celý den to nevydrželo, či co.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: tak momentalne sa da aj tesla povazovat ako novy kram aby si byl cool, tiez je to len auto, tuto podla mna zavazil ten obchodny model, kedy teslu si mozes kliknut na webe a dorucia ti ju bezkontaktne az pred dvere, kdezto klasicke automobilky si idu ten svoj zastaraly dealership model, kedy musis drepiet v nejakej predajni, kde do teba tlaci dealer nejake hovna, aby si si naklikal este priplatkovu vybavu za kavu a susenky :)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: korona ukazala, jak moc je nakup nekterych veci spojeny jenom s tim, ze nechces vypadat jako uplny kokot pred kamosi, tak si koupis novy kram, aby jsi byl cool.
    Stejne propady jde sledovat vsude, kde jde o nejakou formu luxusniho, modniho, styloveho zbozi. Doma, sam k sobe, takove veci nikdo neresi. Jakmile ale vyleze mezi zakazniky, kolegy, kamaradky, citi nahle potrebu si koupit nove auto, prestoze to dava jenom maly smysl.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    korona ukazala cisarove nove saty?

    US Auto Sales Down 496,000 In 1st Quarter | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2020/05/17/us-auto-sales-down-496000-in-1st-quarter/
    MIMA_A
    MIMA_A --- ---
    ONDRA_99: literally watching the paint dry
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---

    T - 10 dní


    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ONDRA_99: já jsem to teď náhodou zapnul a Tim to ukončil :) tak nic
    ONDRA_99
    ONDRA_99 --- ---
    TOXICMAN: Jako tohle uz chce hodne velke fanouskovstvi koukat na video s tim ze vubec nevis jestli a v kolik se neco bude konat.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    [May 17] Let's watch SpaceX test Starship SN-4!
    https://www.youtube.com/watch?v=3znY3RSvLLM&feature=em-lbcastemail
    NEXIS_CZ
    NEXIS_CZ --- ---
    Battery Day is Coming! | In Depth
    https://www.youtube.com/watch?v=pP971PYzQJs
    MTO
    MTO --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: tak v tom případě nechápu... neodymu ani yttria asi v elektromobilech Tesla moc nebude. Čína vyváží neodym i ve formě magnetických hraček pro děti, tak tady jsme asi opravdu na úplně vedlejší koleji vyprávění.. alternativní zásoby vzácných zemin jsou v Grónsku a proto chtěl Trump Grónsko koupit od Dánska, ehm:-)

    Z niobu se dělají trysky pro horní stupně Falconů, které se momentálně zahazujé (stejně jako horní stupně konkurence). Ovšem právě ta Muskova snaha nic nezahazovat (vč. krytů horních stupňů) je skutečně opakem toho, co kosmonautika předváděla doteď: protože vyšla z armídy a pro armádu byly rakety prostě střelivo, spotřební materiál. A tady prostě civilní, obchodnické, "kapitalistické" modely, které vychází z mořeplavby, ale třeba i letectví, prostě vedou nad modely, které vychází od armády ("munice se vystřílí", "proviant se sežere") a ze železnice/uhelného průmyslu (uhlí se vytěží a spálí a abychom ho někam dopravili, tak spotřebujeme víc uhlí). Jako při vší kritice kapitalismu je nutné si uvědomit, že kapitalismus aspoň nějak manageuje vzácné zdroje, snaží se za ně hledat náhrady, recyklovat je, šetřit je... jsou horší paradigmata, která představují různé formy válčení a drancování.

    Nevím jak to bude s magnety v motorech Tesly, ale mám pocit že jsou asynchronní=indukční, ted víc magnetů asi bude v mém motoru z elektrokla, než v Tesle...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: elektroauta prosazovali pred par lety jenom vysinutci a experimentatori, nevim o tom, ze by to mela jakakoli levicova nebo zelena strana v programu, sem tam se o tom hovorilo, ale byla to moc velka utopie.
    Snem levicaku te doby byly male auta se spotrebou pod 3 l/100 km se zajistenim uveru statem a poskytnutim minimalniho prijmu v pripade jakekoli neprijemnosti v zivote. Pravicaci s minimalnim prijmem taky leckdy souhlasi ale v podstate tim mysli nezdanitelnou cast prijmu ze zavisle cinnosti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: napsal jsem to jako prase viz. 'diky' no a tak se stalo, ze jsem misto toho, ze je dnes diky komplexnimu vyvoji doprano 'nejenom' bohatym a chytrym, napsal, jako by se nic nezmenilo, 'jenom chytrym a bohatym'.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: bavim se o tezkych RE kovech jako je neodym nebo yttrium - Nd ne Nb - preklep sorry! o Nb nevim nic krome toho, ze se pridava do levnych mikrolegovani taznych oceli pro auto prumysl ktery Tesla ani SpaceX stejne nepouziva. Nd je kriticky kov pro elektromagnety, elektricke generatory ve vetrnicich, autech, turbinach atd. 90% se tezi v cine v dost problematickych podminkach z hlediska labour a environment impaktu.

    (ja jsem malem loni presel na TU Delf kde bych delal na vecech pro SpaceX, ale ten post jsem nakonec nedostal v poslednim kole pohoviru... tazke zustavam u aut a v UK.)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja ten fetis okolo litia a kobaltu v baterkach nechapem, kedze zivotnost baterky v aute smeruje niekam k milionu najazdenych kilometrov, potom tu mame druhotne vyuzitie v energy storage a potom tu mame samozrejme r&d ohladne recyklacie baterii, ktosi to uz sem myslim daval alebo vedla do elektromobilov, tak len tak pre opacko

    Can electric vehicle batteries be recycled? | Fully Charged
    https://www.youtube.com/watch?v=Bpe8HalVXFU


    a potom tu je tesla report, kde sa dozvieme ze recykluju aj polystyren alebo ze kobalt z konga nepouzivaju, tie ich fabriky su celkom advanced v duchu sustainability, minimalne viac advanced nez bezne provozy

    https://www.tesla.com/ns_videos/tesla-impact-report-2019.pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUMAC: tak fanoušek Bezose a Amazonu fakt nejsem, ale v té těžbě se mýlíš, hlavně u Tesly a SpaceX. Zaprvé, lithium se netěží nijak drasticky, není to nikl nebo kobalt. Zadruhé, kobaltu je v baterkách Tesly na jednotku kapacity míň, než v tvým telefonu, slyšel jsem, že dokonce žádný, což by mohlo být pravda, pokud by přešli na lithium titanát. Přiznávám se, že detaily nesleduju, ale určitě se ty baterky vyvíjej tak, aby ušetřili. A zatřetí, pokud se podaří vývoj opakovaně použitelné Starship, tak právě poptávka po niobu, který se dnes spolu s celými horními stupni konzumuje při každém startu, klesne...

    Obecně jsem spíš příznivcem kopírování těch lepších nápadů firem Elona Muska, než nějakého nekritického kultu osobnosti a brandu. Ale fakt je, že pro SpaceX bych asi dělal i za byt a stravu, kdybych dostal šanci :)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: ono nejde jen o produkty a jejich zivotnost, dostupnost etc, ale i o to kdo a jak je bude vyrabet a za jakych podminek pouzivat (etika, pracovni pravo, celkova geopoliticka stabilita, platba dani).

    Musk a Bezos jsou v tomhle spolu s Zuckerbergem a Jobbsem 4 jezdci apokalypsy 21 stoleti. vyrabeji veci v podminkach (Musk, Jobbs) ve kterych globalni kozmumni dostupnost techto vyrobku je podminena orezanim pracovniho prava a etickych ohledu na hole minimum a outsourcovanim vyroby nekam, kde to je ekonomicke (montovny kde makaj deti a politicti vezni v cine, mexiku atd, takze nemusi platit lidem to co doma) a ekologicky bezproblemove (tezba drahych kovu jako Nb, Li, Y v Xinjiangu nebo Africe kde zadny drahy eko regulace nejsou). no a pak Bezos a Zuckerberg se postaraji o distribuci a spotrebu techto producktu tak, ze a) globalne nidko se moc nestara o eticky nebo pracovne pravni aspekt outsourcovane produkce, b) nejaky eticky motivovany bojkot par milionu lidi nebue mit v meritku totalni globalni penetrace Bezose a Zuckrberga zadny vliv; c) diky svoji pozici a navazanosti na zajmy exekutivni moci si muzou diktovat jak a kdy od nich budou vybirany dane, ci jak ktery politik bude moc zasahovat do jejich korporatnich zajmu.

    dovoluju si tvrdit, ze moderni levici od Corbyna pres AOC po individualni labour right pravniky na shopfloorech Hon Hai Precision Industry (Foxconn) v cine nepali az tak dopad cinnosti Muska, Jobbe et al na udrzitelny technologicky pokrok, jako spis eticky, danovy a pracovne-pravni uhel jejich business modelu. moderni levice vidi bezosuv paradox, ktery on sam nevidi a upozornuje na nej (bezosuv paradox je to ze pokud by cela spolecnost pracovala v amazanu, nikdo by si nemohl dovolit koupit nic, co amazon nabizi a Bezos by musel rozdelit svuj prvni trilion dolaru mezi sve zamestnance pac jinak by si na druhy uz bevydelal).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam