• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    E2E4
    E2E4 --- ---
    DZODZO: no to je spíš naše chyba, že nepoužíváme dekadický čas :)

    Decimal time - Wikipedia
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Decimal_time
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SEJDA: aspon ze ten cas meraju v minutach a nie nejakych radianoch alebo kosinusoch
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    DZODZO: bohuzel v letectvi jsou imeralni jednotky pevne ukotvene. At uz jde o uzly za hodinu (bacha neni uzel jako uzel), mile (bacha na namorni), ale stopy pro vyjdrani letove vysky fakt frci.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOXICMAN: a to som si myslel ze NASA presla na metricky system a BUM - nemame... vytasia sa s namornymi milami :)))
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SEJDA: dobra zprava ale je, uz s nimi najezdili pres 22 mil. Km takze vlastne ty pozary nejsou az takova katastrofa.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    QWWERTY: čili opět dojezd je dostatečný už dnes. A problém je zajistit dobíjecí stání, což jsem psal už níže - a je fakt celkem jedno, jestli doma či na firmě.

    Jinak konkrétně u Rohlíku si myslím, že ta auta budou stát přes noc u skladu. Pochybuju, že řadovým řidičům, které zaměstnávají, svěří auto na noc.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    STARE_CASY: Denně musí každé auto zvládnout 40-44 nákupů, což vychází na 250 až 300 km denně a 6000 měsíčně.
    nejsem si ovsem jist, jestli pocitat s tim, ze ridic dela jenom 8 h smeny neni trosku optimismus
    otazkou taky je, jestli ridici auta vraci na noc do arealu nebo s nima jezdi domu (= netusim .. pokud mate znamyho u rohliku, muzete zjistit) .. pokud domu, tak varianta Po návratu na firmu auto zapojí na nabíjení pada, protoze spousta lidi nebude mit moznost nabijet u bydliste
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---

    T - 7 dní


    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DZODZO: Prosím tě, fakt ta rozvážková služba najezdí více než 400 km (nebo 500, chceš-li) denně? Ve městě? Za osmihodinovou směnu?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOXICMAN: pre tie rozvazacie sluzby asi jo, pripadne dojazd 500km, ale s moznostou ultrarychleho nabitia napr. ked si typek zajde na obed, aby mal nejakych 400km dobite za 20 minut nez da polievku, rizoto a zlutou :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    DZODZO: imho dvojnásobný ani není třeba
    vehicle-to-grid (V2G) a virtual power plants, to bude teprve mazec...
    Tesla fleet má teoreticky k dispozici 75GWh storage na kolech, samozřejmě za předpokladu, že se uživatel zapojí... ale v zásadě nevidím důvod, proč bych do toho nešel, je to win (Tesla) - win (já) - win (grid)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Dojezd rozhodně není problém a fleet nejsou jen firmy typu Rohlík. Zrovna na ElonX vyšel před pár dny tak trochu UFO článek o zkušenosti s Nissanem Leaf (UFO proto, protože nejde o Teslu), kde popisují celkem pozitivní zkušenosti s tímto elektromobilem. Dojezd je přitom malý - dle WLTP 285 km, reálně 250, v zimě kvůli studené baterce kolem 200 km (topení a klimatizace dle jejich zkušeností snižuje dojezd málo, hlavní problém je v teplotě baterie). Přesto jim to zcela evidentně stačí.

    Ono totiž těch 200 km je fakt pro naprostou většinu činností dojezd naprosto postačující. Jde například o technika, který jede po městě ke klientovi, tak nějakou dobu pracuje, pak se vrací na firmu (případně zajede k dalšímu). Takový člověk netráví půlku směny za volantem (a to po městě nadhodnocuju průměrnou rychlost na 50 km/h). Samozřejmě se dají z rukávu vysypat spousty protipříkladů, ale většina těch lidí jezdí méně. Po návratu na firmu auto zapojí na nabíjení a ráno opět vyjedou s "plnou nádrží".

    Stejně tak většina bílých límečků se služebním autem. Reálně toho za jeden den najezdí málo, pokud zde navíc už vezmeme v úvahu Teslu jako vyšší třídu, tak tam je dojezd přes 400 km a to už stačí i valné části těch, co potřebují denně do Brna a zpět (resp. naopak).

    V dojezdu bych tedy problém opravdu neviděl. Z tohoto pohledu by už dnes mohla mít spousta firem většinu své flotily v elektru a mít pár spalováků pro speciální potřeby.

    To, co je problém a ještě dlouho bude, je cena. Sice se s EV dá dost ušetřit na provozu (u toho Nissanu tvrdí, že po naježděných 20 000 km jim i se servisem vycházejí náklady na 50 Kč na 100 km), jenže jednak je vysoká cena při nákupu, jednak to znamená dost drahé úpravy firemní infrastruktury, konkrétně vybudovat nabíjecí stanice, aby se ty výhody EV opravdu projevily. A tohle se zatím opravdu ještě moc rychle nevrátí.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO:
    China's SVolt has revealed two cobalt-free batteries. The flagship unit, with L6 thin cell technology and a capacity of 226Ah, is said to boast a density of 240Wh/kg. SVolt officials hint it will be used in a new EV with a range of up to 880km (547 miles) in 2021.

    https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/gmnhbe/chinas_svolt_has_revealed_two_cobaltfree/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: ano a taková by taky umožnila fakt ekonomické elektrické létání, s užitečnou zátěží, která by stála za řeč.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: takze uz staci iba baterka s 2-nasobnym dojazdom, pak uz cokolvek neelektricke nebude davat zmysel
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: jenže tam maj jiný kritéria, tam nestačí vedle nabíječky odložit lidi do restaurace... museli by v podstatě na jednoho řidiče mít dvě auta (co jsem se tak bavil s jedním rohlíkářem). Ono překvapivě, pokud nějaká fleet má celostátní pokrytí, tak oni využívají běžný dojezd aut na to, aby občas něco poslali do jiného města, když je potřeba. A i po té Praze se toho najezdí tolik, že baterka během dne prostě dojde...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JINDRICH: tak německá pošta jede i cargo-elektrokola.. snažíme se právě uvést tenhle typ městské logistiky i do Prahy, ale to by tu bylo offtopic.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: největší objednávky pro elektroauta jsou od fleetů, akorát Tesla nemá pro tenhle segment asi nic užitečnýho, možná až začne prodávat ten pickup truck.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    JINDRICH: Ano jedou, ale je to dost sporny projekt, navic uz ho zarizli. Resp. tento projekt pocital s tim, ze posta ve spolupraci se skolami zalozi vlastni podnik na vyrobu elektrickych dodavek. Nakonec se ukazalo, ze jsou dodavky asi 2x drahsi, nez se planovalo a to presto, ze jich vyrobili okolo 11000. Velke automobilky od toho daly ruce pryc.
    Cele to ma horkou prichut, protoze uz 3 tyto Scootery shorely. I kdyz ne vzdy je pricina pozaru v baterce, vuz shorel zatim vzdy komplet cely.
    Byl to smely pocin a dnes predstavuji postovni elektricke minidodavky asi 15% vsech elektrickych osobnich aut v Nemecku.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam