• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Welcome back!
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    posledni SN exploze info:
    SpaceX's Starship explosion explained by Elon Musk
    https://www.teslarati.com/spacex-starship-explosion-explained-elon-musk/

    vypada to, ze tam doslo k uniku paliva behem testu :


    "Reuters reporter Joey Roulette was able to ask Musk about Starship SN4’s spectacular demise the day prior. The SpaceX CEO was quoted saying that “what we thought was going to be a minor test of a quick disconnect ended up being a big problem”, confirming suspicions based on careful analysis of public views of the explosion that it was caused by issues with Starship’s ground support equipment (GSE)."
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: 1:44 to je Elonova loznice?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    nové záběry!

    SpaceX's Reusable Falcon 9 Rocket | Space Launch LIVE
    https://www.youtube.com/watch?v=Yzm0SI0HsYE
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ELON MUSK, JAY LENO AND THE 2021 CYBERTRUCK (FULL SEGMENT) | Jay Leno's Garage
    https://www.youtube.com/watch?v=25ZuKkbHdqM
    MIMA_A
    MIMA_A --- ---
    Comparison between DM-2 and other SpaceX LEO Missions (CRS, Starlink, DM-1). Seems like DM-2 was quite different form DM-1. A much shallower trajectory (similar to an RTLS CRS mission) and a peak acceleration of 4Gs

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    STARE_CASY: Jiste, je mozne, ze mas pravdu. Nicmene, jak jsem psal nize, to srovnani objemu tam neni ;)
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    SEJDA: JWST poletí na Ariane hlavně proto, protože v době návrhu a přípravy byla Ariane 5 novou raketou s výbornými parametry a s těmi se od začátku počítá. Podle původních plánů měl být JWST hotový už v roce 2014, teď, když to dobře půjde, by mohl startovat příští rok.

    V takové situaci opravdu nikdo ani nebude uvažovat o tom, že by se nosná raketa změnila, když už je celý projekt tomu přizpůsobený a z hlediska nákladů to už stejně hraje pramalou roli.

    Zajímavé to je u projektů, které vznikají dnes. A to zejména u těch, které jsou ve fázi přípravy. Ale nejen u nich - viz zařazení Falconu Heavy mezi alternativní nosiče u projektu Europa Clipper. Plánuje se sice se SLS, ale jako alternativa je ještě Delta IV Heavy a Falcon Heavy.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MRAKY: Benkhenovi bys mohl verit, jednak pilotoval 25 ruznych typu letadel (vojenskych), letel na 2 ruznych raketoplanech (genracne) a k tomu ma i doktorat z mechaniky.
    Defakto mu chybi do sbirky jenom Sojuz, tak si pockejme, jak to srovna japonsky astronaut, az bude startovat.
    Lidske pocity se totiz dost blbe kalibruji.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TOXICMAN: chybi tam rozmery nakladu, nosnost jasne limituje zasoby pohonnych latech, ale velikost napriklad limituje solarni panely, coz je dulezitejsi pro intove pohony atp.
    Taky Ariane 5 bude vynaset JWST, proc asi.
    V dudledku je ti jedno kolikrat se ti predrazi hydrazin, kdyz na satelitu zadny nemas.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    spacex bude zachvilu potrebovat viac droneshipov a launchpadov ak chcu launchovat niekolko rakiet po sebe

    SpaceX to ring in Crew Dragon's success with a Starlink launch and landing
    https://www.teslarati.com/spacex-crew-dragon-success-next-starlink-launch/
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MRAKY: hele, to naprosto netuším. Mne ten původní dotaz zaujal taky a začal jsem to hledat. Ty grafy jsou jen výsledkem slušného google-fu.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Jen tak pro zajímavost - když jsem hledal info o zrychlení, tak jsem narazil na pěknou stránku s manuály k mnoha nosičům. Dá se z toho vyčíst spousta zajímavých informací.

    Resources and references on the topic of space exploration - Space Exploration Meta Stack Exchange
    https://space.meta.stackexchange.com/...ces-and-references-on-the-topic-of-space-exploration/319#319

    Třeba k Space Shuttle je tam 1200stránkové pdf. :)

    Je tam i větší graf zrychlení.



    MRAKY
    MRAKY --- ---
    STARE_CASY: existuji nejake metodiky/normy jak merit trebas ty vibrace ?
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    MRAKY: rikaji min G, ale vetsi vibrace nez v shuttle
    SpaceX Crew Dragon chalks up picture-perfect docking at International Space Station - CBS News
    https://www.cbsnews.com/news/spacex-crew-dragon-docking-international-space-station/
    Behnken, who flew twice aboard the space shuttle, recalled a fairly rough ride on the orbit while its two solid-fuel boosters were firing, but a smooth ascent after that with the shuttle's three liquid-fueled engines.

    He and Hurley expected the Falcon 9 ride to smooth out after the rocket's first stage, powered by nine engines and generating 1.7 million pounds of thrust, was jettisoned about two-and-a-half minutes into flight. The Falcon's second stage is powered by a single engine.

    "We were surprised a little bit by how smooth things were off the pad," Behnken said. "The space shuttle was a pretty rough ride heading into orbit with the solid rocket boosters, and our expectation was as we continued with (our) flight into second stage, that things would basically get a lot smoother than the space shuttle.

    "But Dragon was huffin' and puffin' all the way into orbit, and we were definitely riding a Dragon all the way up," he said. "So it was not quite the same ride, the smooth ride as the space shuttle was up to MECO [main engine cutoff], a little bit less Gs but a little bit more 'alive' is probably the best way I could describe it."

    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    EL_KO: Nevím, jak to je u těchto konkrétních raket, ale rozdíly vždy byly a někdy dost značné. Třeba při letu Mercury si posádka užila až 8 G, při letu Sojuzu to je do 4 G, Saturn V také kolem 4 G, naopak raketoplány měly kolem 2,5 G, špičkově 3 G.

    A není to rozhodně lineární, ta síla přichází postupně a během oddělování stupňů pochopitelně chvilku padá k 0 G. Takhle vypadá třeba křivka pro Sojuz:



    Při letech Apollo to vypadalo takto:



    Zajímavý průběh měly raketoplány:



    Na Mercury to byla pořádná jízda:



    K Falconu se pak dá najít graf z kompletní telemetrie (nejde o poslední let s posádkou, ber to jen jako ukázku).




    Při prostém vizuálním srovnání startů ti to moc nepřijde, chtělo by to srovnat vedle sebe jednotlivé lety, abys viděl rozdíl po nějaké době letu. Vzhledem k tomu, že motory na kapalná paliva mají postupný náběh, tak růst síly bude vždy postupný a tedy na oko velmi podobný. Rozdíly nastanou až později, kdy motory jednak jedou na plný tah, jednak postupně ubývá palivo, takže poměr tahu k hmotnosti rakety se mění a raketa tedy víc a víc zrychluje až do vypnutí motoru (odhození stupně).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam