• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    zbytky Raptoru
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PER2
    PER2 --- ---
    SpaceX has unexpectedly chosen Falcon 9 B1060 - not B1059 - to launch Starlink-18 early tomorrow! That would crush SpaceX's current turnaround record by 25% (37 to 28 days) and make B1060 the first Falcon booster to launch twice in less than a month.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PER2: wow, to je hodně dobrej spot :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AXTHEB: no, možná, ale ty motory prostě startujou horizontálně (teda, když zrovna startujou a nevybuchnou :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Bylo tu? Problémy s FAA před startem SN9 zjevně souvisely s tím, že SN8 letěla v podstatě načerno :-)
    FAA approves Starship test after saying SpaceX violated safety rules on last flight – Spaceflight Now
    https://spaceflightnow.com/...p-launch-after-saying-spacex-violated-safety-rules-on-previous-flight/
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    XCHAOS: Hele tak jsem na ten belly flop párkrát pořádně koukl, a imho je přechod do belly flopu převážně aerodynamický, motorický je spíš až to zastavení rotace, a při tom to zároveň i horizontálně brzdí, tam už moc prostoru na šetření palivem nevidím.
    PER2
    PER2 --- ---
    miguel, oscar, domingo, jose ;)

    PER2
    PER2 --- ---
    DZODZO: posadka bude mit dve moznosti :)


    jinak tady nejaky zbytky z SN9
    https://twitter.com/DaytonCostlow/status/1357054331518935040
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: mozno na to pridu az to zacnu testovat s nejakou "zatazou" ktora bude simulovat panakov v kosmolodi, ze sa im to trebars zacne vychylovat nejako inak, ja si predstavujem ako sa pri tych manevroch budu citit pasazieri a zatial je to taka jazda na rozburenom mori, urcite nic pre bezneho pasaziera ryanair co tlieska ked pilot hladko dosadne na runway
    AVATAR
    AVATAR --- ---
    KULA: je to i kvuli tomu pomalejsimu padu prej.
    KULA
    KULA --- ---
    SN8 předvedla, jak dvojce raptorů ve 2-3 sekundách napřímý starship. Myslet si, že 3. by byl pojistkou je jen způsob jak věci komplikovat. Ty motory musí nabíhat bez selhání. To je záměr.
    A belly flop motorově těsně nad landing zone proto, že při divingu je SS řiditelná. Na stojáka při volném pádu je to jen kámen.
    LSDMASACRE
    LSDMASACRE --- ---
    diskuze je fajn, ale nechal bych to na vědcích co to vyvíjejí. Oni ví proč ano a proč ne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AXTHEB: já nevím, možná. Ty umíš spočítat, jak velká křidélka by byla potřeba? nejde třeba jen o to, že by musela mít víc stupňů volnosti, protože v okamžiku kolmého pádu se tenhle úhel jejich plácání moc neuplatní?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PER2: hele, seš nějak nabroušenej, na mě, ale já celou dobu prohlašuju, že nemám žádné vlastní geniální řešení - že mi jen vrtaj hlavou jejich řešení....

    pokud je motorickej belly flop tak jasnej, tak dodej nějaký středoškolský vzorečky - kolik energie je potřeba na to roztočení 200t z klidového stavu a pak zase na ubrždění toho otáčení, jak dlouho je vektor tahu motorů v poloze na jednu nebo druhou stranu v takovém úhlu, že vůbec nebrzdí pád, ale jen točí (to, že když to nebrzdí pád, je poněkud problém, jsme teď myslím shlédli v přímém přenosu, nicméně ten motor pár sekund běžel docela hezky, to není málo paliva.. akorát tak nějak na potvoru mířil většinu času směrem, za který by se nemusel stydět ani Proton s obráceně nabouchanými sensory, takže se žádné velké brždění ve smyslu shora-dolů-padavkového vektoru nekonalo...)
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS: "nechápu, jak může motorický belly flop, kromě toho, že je elegantní, být vlastně nějak výhodný" just lol
    jedina chyba spacex je, ze te nenabrali jako hlavniho inzenyra, mohli davno zkrachovat a uz bysme meli klid
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak když nad tím přemýšlím, tak popravdě nechápu, jak může motorický belly flop, kromě toho, že je elegantní, být vlastně nějak výhodný: teoreticky snad jen proto, že pád na břiše aerodynamicky brzdí, takže motory dobržďujou z menší rychlosti a šetří se palivo... jinak ale kdyby se belly flop provedl čistě aerodynamicky - *disclaimer. nevím jak, nevím jestli by to šlo* - tak by opět šetřil palivo potřebné pro přistání, protože takhle se rozfrcá palivo jen na roztočení obrovské masy jedním směrem a pak zase na zbrždění té rotace (což není malé množství energie, u 200 nebo kolik tunového tělesa) a je to tak přímý opak efektivity suicide burn/hoover slamu u F9. Kromě toho, motory se takhle nahazují v poloze vleže místo kolmo, což sice mají nacvičené na test standu taky, ale nějak prostě nevím.

    Každopádně, nějaký důvod to, že se snaží o motorický belly-flop, určitě má - minimálně to vypadá strašně elegantně a neuvěřitelné - ale nemůžu se zbavit dojmu, že o poznání nudnější přechod do kolmého pádu vyše nad zemí čistě jen aerodynamicky a poté poměrně nudné a konvenční dobrždění by přece snad měl fungovat taky. No ale že jo, těžko polemizovat s nějakou tak neomylnou institucí, jako je SpaceX :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: ono to je takové zhoupnutí: 3 motory tomu daj větší švuňk (moment), ale ten taky po přehoupnutí na druhou stranu rychleji zbrzdí, takže se to vyruší.

    V momentě, kdy už budou kolmo a ten tah skutečně teprve začne pořádně brzdit (protože do té doby moc nebrzdí), tak prostě jen vypnou 2 motory místo 1. Ostatně, jejich problém viditelně byl, že švuňk od jednoho motoru byl malý a otočilo se to moc pomalu.. i když podle těch fotek to skoro vypadá, že nejen, že se to nevyrovnávalo dost rychle, ale že se to naopak ještě "překlopilo"... úplně mi ten pohyb ke konci nebyl jasný, ale něco bylo hodně špatně, nešlo jen o rychlost pádu...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam