SEJDA: No ale některý věci, typu vynásobení těch desítek individuálních sinusovek, na kterých ty motory při běhu oscilujou, se prostě neměněj. Je to stejný v elektronice, všude... když se ti potkaj špičky několika sinusovek, tak se vynásoběj (u střídavýho proudu jde o složky kompexního čísla, u mechanických vibrací to bude jiné, ale podobné). No a to vynásobení znamená jeden silný puls, na moři by to byla "rogue wave".
Je to stejné, jako příčina, proč když máš na nějakém telco sajtu zapojený antény přes 20 malých spínaných zdrojů místo přes jeden jediný, tak prostě to vzájemný ovlivňování těch zdrojů i přes zdánlivě "tvrdou" přívodní síť, kde je frekvence (rychlost otáčení vektoru napětí/proud v komplexní rovině) zdánlivě pevně daná. Jenže to stejná iluze jako to, že dostatečně pevná je konstrukce rakety: všechny tyhle oscilující věci se chovají stejně a ty zdroje oscilací mezi sebou interagují a pokud výsledkem je vynásobení vektorů, tak prostě systém přejde do jiného stavu - u těch zdrojů je to vyhození pojistek, u rakety s příliš mnoha motory je to RUD.
To tedy neznamená, že když to v principu zvládli u F9H - kde je to postavené na tom, že přímo se nejspíš ovlivňuje jen těch 9 motorů v každém boosteru a tam to prostě nějak absorbuje ten "octogrid", protože trojúhelníky jsou mocná matematická magie, co si budeme povídat - tak to asi zvládnou i u superheavy. Ale jestli díky "digitálnímu řízení", to nevím... jo, teoreticky by si mohl hlídat otáčky každého turbočerpadla a třeba digitálně řídit, aby tam nedošlo k rezonancím na úrovni těch vibrací, proč ne...ale řídit tohle na úrovni těch asi 28 motorů místo 9 bude bůhvíkolikrát náročnější problém (z hlavy teď nevím)
Vysmívané SRB boostery u SLS mají jednou podstatné kouzlo: nic se v nich netočí, jejich frekvence oscilací nejspíš dohromady tvoří bílý šum. Raptory mají pro začátek 2x tolik turbočerpadel, než konvenční motory (pokud jsem to full-flow schéma dobře pochopil, možná je tam jediná hřídel pro všechno?). Superheavy bude mít tedy 2x tolik točících se turbočerpadel, než F9H. Pro představu: proudová letadla s 4 motory mají pochopitelně pořád 4 točící se věci v křídlech, superheavy bude v tomhle ekvivalent tryskáče s 56 motory pod křídly :-)
Problém N-1 bych nepodceňoval a možná by jim to bouchlo už na testovacím standu, kdyby na něj bývali dostali od bolševika prachy a byl by pokoj. Prostě pustit vedle sebe tolik oscilátorů - at už mechanických nebo elektrických, to je nastejno - znamená nevyhnutelně hrát ruletu s tím, že si jich větší množství najde nějakou rezonanční frekvenci a ... BUM!