• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    XCHAOS: chtel jsi rict do ery Dragonu, pac STS bylo od zacatku do konce totalne zavisle na 4 lidech na flight decku: velitel, pilot, FE, MS1, bez techhle lidi to neslo a STS by (narozdil od Buranu) v kritickych fazich letu vubec nefungovalo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: hele, jedna věc bylo finální měkké dosednutí - počítač Apolla ml výpočetní výkon zhruba jako má dneska běžný spínaný USB zdroj pro dobíjení mobilu, takže o nějakém rozpoznání obrazu a výběru vhodného místa k přistání by absolutně nemohla být řeč - šlo fakt jen o výpočet tahu motoru na základě radarových dat o výšce nad povrchem. Piloti trénovaní na LLRV nahrazovali to, co dneska zvládají až nesrovnatelně sofistikovanější algoritmy.

    Ale i ten počítač s výpočetní kapacitou nabíječky k mobilu byl naprosto nebytný pro ten sestup z oběžné dráhy. Lidský pilot by sice mohl postupovat podle nějakých tabulek jakou rychlost klesání má mít v jaké výšce nad povrchem - ale vtip je v tom, že ve vakuu data o rychlosti nešlo odečítat z nějakých barometrů a Pitotových trubic jako v letadlech, ale bylo nutné neustále počítat rozdíly z dat získaných radarem, v reálném čase, a na to byla nutná aspoň jednoduchá digitalizace (i když umím si představit dělat to nějakým zběsilým analogovým počítačem a popravdě, z tohohle titulu by mě fakt zajímalo, jakou avioniku tehdy používali Rusové - protože ve stejné době dokázali přistát i automaticky, i když s úspěšností 1 ze 3 pokusů... stavěním jednoúčelových analogých počítačů pro podobné účely byli celkem proslulí, takže by to bylo zajímavé srovnání, mikroprocesory tehdy ještě určitě neměli...)

    Fakt by mi zajímalo, když Němci ve 30tých letech a Britové v druhé polovině 40tých let fantazírovali o cestě k Měsíci, tak jak si vlastně představovali tu navigaci: Němci ve 30.letech si nemohli nejspíš představit ani výškoměrný radar (i když...), Britská meziplanetární společnost sice s radarem už počítat mohla, ale právě třeba spočítat z radaru rychlost klesání by tehdy bylo netriviální (i když třeba systémy navádění bomb za 2.světové války byly ve skutečnosti hodně složité analogové počítače, které kromě vstupu z optických miřidel zohledňovaly i data o výšce a rychlosti letu... ale zase, dokázat nakrmit takové systémy vstupy z radaru bylo hodně, hodně futuristické, v té době.. .i když on ten vývoj tehdy šel hrozně rychle)

    Každopádně, američtí astronauté skutečně až do éry Space Shuttlu byli k řízení nezbytní, třeba setkání CM a LM Apolla bylo řízené ručně. Jakous-takous automatizaci vyvíjeli Rusové, o automatické spojení na oběžné dráze se snažili od začátku Sojuzu, takže jejich Kurs byl pěkně letitý a na plně digitalizované řízení přestavěli Sojuzy až relativně nedávno. Motivací mohlo být i to, že ruční řízení při setkávání lodí jim zezačátku nějak moc nešlo, vyplýtvali u toho hodně paliva.. .to zase mohlo být způsobené tím, že v Americe vlastně celé odvětví počítačovýh her vzešlo ze simulátorů vyvíjených pro program Apollo - třeba ruční spojení CM a LM bylo schváleno, když se ukázalo, že na simulátoru to nakonec zvládne i uklízečka (či kdo, možná ten příběh zkresluju :-)
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    LADINEK: btw (a o tom se moc mezi testovacima pilotama v NASA numluvi), s timhle kramem nejlip litali naprosty nepiloti jako Jack Schmitt, Oven Garriott a Rusty Schweickart, kteri nemeli zazite navyky ze stihacek USAF a NAVY. Takova Sunita Williams mohla byt idealni prvni clovek na mesici, pac ta je mezi NASA jeden z nejlepsich vrtulnikovych pilotu.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    SUMAC: ja myslim, ze by te za tohle ti piloti co litali na LLRV poslali nekam ;)
    NYIBELUNGER
    NYIBELUNGER --- ---
    AIRGURU: s tou jednoduchostí to asi tak easy nebude viz https://m.youtube.com/watch?v=_OXk4RKZhaY
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    tohle je tak neuveritelne romanticka debata, uz chybi akorat John Wayne...
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    ESTEN: hah lol
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AIRGURU: haha, no tak zrovna tohle srovnávat s řízením auta mi přijde dost mimo...

    nezlob se, ale zrovna když jsme v tomhle klubu... určitě tušíš, že Falcon 9 přistává stylem hoverslam proto, aby šetřil palivo, protože jakýkoliv zbytečný hovering je plýtvání palivem. tedy i při přistání na Měsíci potřebuješ hovering minimalizovat, na nezbytnou chvíli pro nalezení místa k přistání. no a lidský pilot prostě nedokáže potřebný tah pro danou rychlost v reálném čase dopočítávat tak efektivně jako počítač.. počítač prostě přesně ví, jaký ta má při dané rychlosti a výšce zvolit, aby rychlost minimalizoval buď v nule (hoverslam) nebo spíš v nějaké minimální výšce nad povrchem (to byl asi případ LM Apolla).

    Není to ani náhodou tak intuitivní, jako řízení auta. Blíž to má k řízení letadla podle přístrojů, ale ani to není přesně to samé. Jde opravdu jen o hru čísel - jde o to "padat" co nejdéle" a pak v podstatě brzdit maximálním možným tahem, to je numerická úloha, kterou počítač vždy vyřeší rychleji a přesněji, než sebelépe trénovaný pilot s kniplem. Pilot by nejspíš i dnes mohl hrát klíčovou úlohu při finální volbě místa přistání, ovšem dnes už spíše nějakým výběrem na dotykovém displeji, než přímo s kniplem...
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    XCHAOS: Na reaktivni pristani v prostredi bez atmosfery zadne integraly pocitat nepotrebujes, to je jako bys rikal ze potrebujes integraly k rizeni auta. Je to celkem jednoduche na simulatoru a urcite jeste jednodussi v realu, kde mas "prdelni cidlo". Nebo jako, proc by to podle tebe melo byt nejak slozite? Tim spis na mesici s nizkou gravitaci, kde si muzes dovolit pomerne nizkou rychlost klesani. Jediny problem je, ze pro zmenu horizontalni rychlosti potrebujes daleko vetsi naklony proti tem, co mas treba normalne u vrtulniku na zemi, ale to se da vsechno nacvicit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ESTEN: v podstatě to bylo na hranici... hrdinové z kniplem by to bývali asi byli v ruském LOK a LK-1, u Apolla to bylo napůl: právě to, že šlo o tak masivní civilní výdaj, umožnilo NASA v podstatě kvůli Apollu iniciovat celé průmyslové odvětví mikroprocesorů. Avionika/řídící počítač Saturnu V ještě spadal do éry 50tých let, 3.stupeń v sobě měl v podstatě několik racků tehdejší elektroniky. Počítače CM a LM Apolla už byly z budoucnosti, postavené na mikroprocesorech. A podstatný detail byl skutečně, že je programovala ženská, akorát v 60tých letech ještě IT nebylo "hrdinským" odvětvím, na rozdíl od těch kniplů, takže se to brala jako podřadná činnost pro trochu kvalifikovanější sekretářky (zajímavé je, že ženské skutečně z IT začaly ve větší mizet až když se z toho začala stávat přiznaná mocenská hra... v počátcích se to považovalo za pomocné odvětví... no, celé je to dost zajímavé)

    Celou historii prvního přistání a toho, jak počítač by tím prostě nejspíš třísknul o povrch, samozřejmě znám. Stejně tak si ale nemyslím, že by sebelíp trénovaný pilot dokázal v reálném čase počítat všechny integrály, které potřebuješ k tomu, abys měkce reaktivně dosedl v prostředí bez atmosféry - mě se to sice v Kerbal Space programu párkrát povedlo, ale jednak to vždycky bylo tak tak nadoraz s poledními zbytky paliva a jednak to byl tak 1 z 10 pokusů a sedět bych v tom teda fakt nechtěl :-)

    Obecně s tím, že s Elonovýma raketama už lítají počítače a ne hrdinové svírající knipl, samozřejmě nejde nesouhlasit. Pro posádku to tentokrát bude pouze mimořádně adrenalinová verze horské dráhy - budou to prostě cestující, ne piloti. I když důležitá rozhodnutí posádka pořád může dělat, snažit se konkurovat počítačové navigaci v reálném čase mi přijde dost marná (to už bych spíš věřil na programátora/ajťáka na palubě, jako stále důležitější součást budoucích posádek :-) ostatně, roverům na Marsu pořád někdo patchuje firmware...)
    ESTEN
    ESTEN --- ---
    XCHAOS: no, pekne ses rozepsal, ale nic to nemeni na faktu, ze "hrdinsti typci za kniplem" nebyli jen propaganda, naopak by to bez nich tehdy neslo a byli to poctivi steely eyed missile men.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LEGI: jako když si odmyslíš konspirační teorie, tak Apollo byla obrovská demonstrace soft power Západu, byla to 10 let dopředu ohlášená Kennedyho odpověď na nejprve Sputnik a pak Gagarina.

    Viděno dnešníma očima bylo Apollo drahá adrenalinová hračka bílých mužů z USA, ale ve době představovalo obrovský průlom už jen to, že šlo o bezprecedentní civilní program financovaný státem. Právě věci v takovémhle měřítku označoval východní sovětský blok za záminku, že dokáže jen "socialismus" ale kapitalismus nikoliv - a právě program Apollo tu argumentaci postavil na hlavu, protože předvedl, že svobodná západní společnost je schopna obrovských civilních výdajů ve prospěch celého lildstava, zatímco východní blok, který se vytahoval, že je v tom lepší, toho nakonec schopný nebyl (mj. i proto, že v tomhle směru nebyl schopen žádné mezinárodní spolupráce ačkoliv se tím zaklínal, a Rusové vlastně provozovali jen přísně utajovaný národní a navíc polovojenský program)

    Samozřejmě mise Artemis bude hlavně o soutěžení Západ vs. Čína. Myslím, že na Elona Muska se spolehli proto, že je zřejmě pořád ještě schopen plnit nějaké termíny, zatímco vládními zakázkami rozmazlené megakorporace už jen řeší svoje tisíce levelů dobře pllacených manažerů, bez kterých to nejde. Vzhledem k ohlášenému tempu čínského kosmického programu je docela možné, že i když Artemis 2 zvládne možná první oblet Měsíce přes Starship a kýmkoliv dalším, tak v době plánovaného přistání už může být Čína daleko dál, než to dneska vypadá (i když si sami na sebe uvalili handicap v podobě toho, že nejdřív postaví vlastní kosmickou stanici - jenže to je možná docela vhodný trénink před pokusem, který přiláká větší pozornost...)

    Čína je např. pilotovanného obletu Měsíce podle všeho schopná už nyní - vůbec bych se nedivil, kdyby se do něčeho takového vrhli v době mise Artemis 2, protože v podstatě loď použitelnou pro tenhle účel už otestovali, jediný problém asi bude, že raketa CZ-5 není a hned tak nebude man-rated. Pokud se Západ chce vrátit na Měsíc jako první a neprodělat na tom kalhoty, tak jsou zběsilé pokusy Elona Muska dost možná jediným řešením...
    LEGI
    LEGI --- ---
    SUMAC: co presne bylo na armstrongove pristavacim manevru na Mesici propaganda?
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    PER2: fakta.
    PER2
    PER2 --- ---
    SUMAC: "OK. smir se s tim, ses v dost drtive minorite." whut? pocity?
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    KAERO: hele vybere se ten nejlepsi kandidat. tim ze se vybralo SpaceX. o posadku uz davno nejde, ten job muze udelat uplne stejne dobre 5 milionu lidi bez rozdilu... doby hrdninskych typku za kniplem jsou davno pryc (a i tehdy to byla propaganda). ted jeste odstranit SLS a serezat politicky vliv kongresu a NASA bude ready do dalsiho stoleti.

    btw tobe se to mozna nelibi. OK. smir se s tim, ses v dost drtive minorite. Pokud sledujes posledni dekadu napr NASA TV, tak je to takovej vylepsenej Holywood, nic jineho. mise na mesic bude politicky korektni Holywood, pokud se ti to nelibi, tak to nesleduj a divej se treba na koncerty Ortelu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: Mas pravdu, Dear moon potrebuje Starship schonpnou pristat na Zemi s lidmi. I kdyz to by se asi dalo obejit pouzitim Crew Dragonu, ale ty by museli startovat 2, a jaksi jich tolik volnych SpaceX zatim nema. No ale to je dost nerealne, tak si i ja myslim, ze se Dear Moon uskutecni az po Artemis. Kazdopadne, Maezawa projevil neobvykle vysokou duveru ve SpaceX a ty jeho penize jiste zafungovaly jako enabler. SpaceX se zvysila reputace, mohli rozjekt projekt odvazneji, a ted jim to prineslo dalsi zakazku a dalsi penize.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: rekl bych ze spacex nebude vyvijet nejprve 1tydenni variantu starship, a pak 3tydenni, ale bude se snazit splnit zakladni cil, tedy let na mars. tedy cekal bych ze vetsinu komponentu bude stavet s mnohem delsi vydrzi.

    SUMAC: vzdyt pises to co ja, ze to byla vzdy politika. A co se mi nelibi? Ze se nevybere ten nejlepsi kandidat. Nikdy nedostanes od dvou ruznych lidi naprosto stejne vysledky v testech. Pokud Tingle bude mit lepsi vysledky, tak presto vyberou Glovera. Ale ono to je asi stejne jedno, na tehle urovni uz jsou vysledky hodne vyrovnane. Taky se mi nelibi, ze ve zprave o vyberu HLS se jako prvni zprava objevi zpusob vyberu astronautu, misto aby to bylo treba nekde na konci v detailech o cele misi. Proste byl bych radeji, kdyby se uz kosmonautika od politiky odprostila, ale to je naivni predstava.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SUMAC: ja mam vzdy nejvetsi radost, kdyz se letu ucastni lekar/zdravotnik :D Zatim znam jenom kanadskeho austronauta David Saint-Jacques, takze pro mne osobne je Inspiration 4 totalni masakr a konecne ukazuje, kdo by mel do vesmiru letat predevsim :) Na to, jak kostrbate vznikala je to vlastne velmi dobre sestavena posadka. Testim se jak ukazi byt efektivni soukrome vycvikove programy pro novodobe astronauty.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SEJDA: to se samozrejme uz hodnoti a napr. mezi lima co na twittru sleduju jak mezi odbornikama tak laikama se dost vehementne srovnavaji prvni dve komercni posadky dragonu: Ax-1 vs. Inspiration 4. Ax-1 je dalsi sbirka zazobanych postarsich bilych muzu s nulovym potencialem zaujmout sirsi verejnost, zatimco Inspiration 4 je vicemene charitativni let co vynese sestricku z nemocnice co prezila rakovinu a doktorku a popularizatorku vesmiru (hlavne mezi minoritama), co se nedostala do NASA pres posledni pohovor.

    kazdy si asi dokaze predstavit co za shitstorm by NASA schytala od verejnosti, kdyby na Mesic poslala lidi c. 13-c.16 a byli to dalsi tri bili vojensti piloty plus jeden bilej geolog.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam