• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Crew-1 Mission | Hatch Closing
    https://www.youtube.com/watch?v=alKUv1APOx0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no.... právě neudělaj, už ho prodloužili a pak další vývoj zabalili. Úplná náhrada 2.stupně by právě vyžadovala zásahy do rampy, která dnes druhý stupeň umí natakovat LOX a kerosenem. to, co říkám já, tedy vertikálně integrovaný 3.stupeň, se dá zabudovat do té servisní věže pro vertikální integraci - ovšem v tom případě to taky půjde vypouštět jen z jedné ze tří ramp pro Falcon 9, ale to je taky v podstatě jedno, protože jen malá část nákladů bude potřebovat třetí stupeň.

    Není to modifikace rakety - do té SpaceX už nic investovat nechce - ale je to prostě jen speciální forma užitečného zatížení a v podstatě natankování 3.stupně v tom krytu pro vertikální integraci by si zajistil dodavatel 3.stupně nejspíš sám.

    K doložení svých slov, že NASA by preferovala max. utilizaci F9H můžu odkázat třeba jen na soupis nákladů, co NASA už přihrála nebo plánuje přihrát na F9H - je z toho fakt hodně a je z toho vidět, že to považují za zalétanou, fligh-proven raketu a chtějí jí maximálně využít. S třetím stupněm by stoupla její užitečnost pro meziplanetární mise a právě třeba pro ten lunární lander. Ale třeba i ten "Dragon XL" není moc XL, když se nad tím člověk zamyslí... a je to právě asi proto, že 2.stupeň Falconu 9 není z hlediska TLI nic moc....

    SpaceX ale šli cestou, že chtějí stihnout masivní krok kupředu ještě v tomhle desetiletí. Já Starshipu fandím, je to nejvíc futuristický koncept za celá desetiletí... ale současně je v tom vysoká míra rizika. NASA to na jednu stranu podpořila, ale vsadit na to jako na jediné řešení je proti jejím vlastním zásadám. Jenže ostatní hráči to NASA rozhodně neusnadnili, tím za jak moc peněz předvedli málo muziky.. (Starliner...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: v tom pripade NASA vybere 2, da kazdemu 50 mil. na snizeni ceny a pak uz ale vybere jenom jednoho, takto sis to predstavoval?
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: me prijde ze blue origin a dynetics hrali na druhe misto. protoze predem bylo receno, ze budou vybrani 2, a nejspis vsem bylo jasne ze spacex je nejdal, tak ma nejvetsi sance na vyhru. ale porad byla ta jistota druheho mista. no a najednou nasa rekne ze druhe misto nebude, tak dali protest ne proti vyhre spacex, ale proti nevybrani dalsiho viteze. i kdyz nevim co tim ziskaji, kdyz na to nasa stejne nema.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: nevrazivost v tom nehledej, kdyby v SpX chteli tak si silnejsi druhej stupen udelaji, jenze proto evidentne nemaji duvod. Budu se opakovat, ale SpX proste o Mesic nejde, zajimavej se pro ne stava az v momente kdy se na tom da vydelat, tedy lander za cca 3mld USD kterej stejne stavi a 4x DragonXL na FH kterej k tomu staci...Jo, kdyby nekdo (NASA, armada) prisel a rekl, my Vam to cely zaplatime tak by se tomu v SpX asi nebranili, ale jinak je to proste neprespektivni, k tomu co SpX dela jim FH evidentne staci...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no F9H má jednu zřejmou výhodu: prostě tady je, a dokonce má po několika málo letech (včetně zkušebního) 100% spolehlivost, čímž se úplně každá raketa pochlubit nemůže. Zapojit F9H do plánů na příští 2-3 roky by bylo jedině logické - a proto se o to NASA snaží, pokud to jen trochu jde.

    Starship/Superheavy jsou zajímavý koncept, ale podle mě potrvá dlouho, než se vychytají všechny mouchy. Představme si jen to dotankování: sice se může povést, ale co když nebude odladěné to reentry a zezačátku bude ztrátovost Starshipů vracejících se z LEO asi taková, jako když se učili přistávat s Falconem 9? Sice to doženou tou sériovou výrobou, ale tím pádem bude dotankování jedné jediné Lunar Starship vyžadovat skutečně herkulovské úsilí... podle mě tedy zpočátku cílí na maximálně odlehčenou lunar Starship a jeden tanker, s tím, že na dvou rampách budou připravené dva Superheavy, jeden s lunární Starship a druhý s tankerem, a to přistní tankeru i přistání prvních stupňů bude jen "optional" (a to možná taky lunární starship vypustěj v režimu expendable Superheavy, aby ušetřili počet tankování? to bude ale šíleně drahé, všechny ty Rapotory zahodit...)

    Jak složité by bylo doplnit do té věže pro vertikální integraci systém pro tankování třetího stupně pod prodlouženým aerodynamickým krytem, to samozřejmě nevím... ale když to zvládnou i Indové, tak to zas taková věda být nemůže. Podstatné je, že jde jen o pár trubek: stupeň Centaur je léty prověřený a asi by se na něm nic moc kvůli změně nosiče měnit nemuselo... spíš je za tím vzájemná nevraživost, ULA nechce nechat udělat kšeft SpaceX a tím pádem i vice-versa.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: V cem spatrujes ten "nejvetsi smysl" s FH? Ja myslim, ze pro SpX je FH defakto uzavrena kapitola, ano udela se vetsi kryt coz je defakto pakatel a zajisti se vertikalni integrace, ale oba tyhle "upgrady" si zaplatila armada tak proc ne...delat neco jako novej horni stupen kdyz tlacim dopredu vyvoj SS/SH je proste nesmysl. Ta infrastruktura spojena s tankovanim dvou ruznych paliv by byla strasne slozita a pro tech par letu se absolutne nevyplati...
    A co se landeru tyce tak je to pro SpX jen mala odbocka za kterou dostanou docela zajimavy penize. SpX nikdy neslo o Mesic, ale o Mars, na druhou stranu si ale moc radi sahnou na "statni" penize takze pro ne krasnej win-win, samozrejme za predpokladu, ze to klapne, kdyz ne, nic se nedeje.
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no ale oni tu přídavnou věž pro vertikální integraci tak jako postavěj, kvůli armádním zakázkám. Takže ta umožní právě tohle, akorát použít existující stupeň by dávalo větší smysl než vyvíjet jednorázově použitelný s Raptorem, SpaceX se na to vykašlali, protože málo muziky za hodně peněz. No a protože věž pro vertiální integraci jej stejně ohlášena a stane se:
    SpaceX will build an enclosed Rocket Mobile Service Tower for U.S. Nat
    https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/spacex-tower
    tak největší smysl by prostě dával lander, který by spolu s nějakým vysokoenergetickým 3.stupněm vynášel F9H, protože ono těch nějakých 60t na LEO fakt stačí, pro běžný provoz k Měsíci. Natankovanej Centaur váží asi 23t, sice celkovou hmotu TLI při jeho použití jako 3.stupně nedokážu odhadnout, pravděpodobně by na jeden lander bylo více startů (třeba přeletový tahač vs. samotný lander), ale pořád mi to přijde jako schůdnější, než sázet na to, že do 3 let někdo úspěšně zprovozní zcela nevyzkoušené rakety (Vulcan, nebo nakonec i Superheavy) nebo že se to vynese na ultra-drahém SLS.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: to asi nemohl neb by si k tomu potřeboval novou a dost složitou infrastrukturu páč Raptor = metan a Centaur = vodík. A i kdyby se tohle povedlo (i když myslím, že je to zcela zbytečný) tak by trvalo celkem dlouho než by takto upravený FH dostal certifikaci pro pilotovaný lety...Co vím, tak jediná úprava která se u FH chystá je kryt a vertikální integrace nákladu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SEJDA: tak v podstatě, ono se ukáže, že v podstatě remake LM Apolla s moderní avionikou a všemi možnými lunárními GPS a lidar výškoměry apod. by v daný moment byl nejlevnějším řešením a vzhledem k tlaku, který podle všeho vyvine kolem roku 2024 Čína (až bude znuděná vlastní kosmickou stanicí, kterou v té době už bude mít v plném provozu) asi bude potřeba i nejrychlejší řešení. Ovšem to řešení od National Team nevypadá, že bude nějak extra zlevnit ani že je jednoduché a rychlé a Dynetics byli vyloučení kvůli negativní hmotností rezervě, ne kvůli ceně :-)

    Přesto, že Elonovi obecně fandím, tak si nemyslím, že lunární Starship je nejrychlejší cestou pro program Artemis - a to i v ideálním případě, že od teď už nic necrashne a vše půjde přímočaře a hladce, protože už jen počet potřebných startů tankerů to dost komplikuje... minimálně do doby, než jim to bude šlapat jako hodinky (což nebude, dokoud to aspoň nezkusí, to je jasné, ale...). Jenže problém s Boeingem bude stejný, jako v případě Starlineru, takže podle mě kompromis, který potřebují, je něco menšího a úsporného, co by šlo vynést třeba na existujícím F9H.. pořád se dostáváme k otázce vysokoenergetického horního stupně pro F9H, což by mohl být stupeň s jedním raptorem, akorát SpaceX se to nechtělo řešit, nebo 3.stupně pro F9H, což by řešila ta podpora pro vertikální integraci (která by umožnila uspořádní F9H-Centaur, které by ovšem naprosto pohodlně dopravilo k Měsíci přesně správně velký lander...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KULA: stezovali si, ze nedostali moznost snizit cenu, tak jim NASA tu moznost da, a oni snizi cenu .. lolek :D
    KULA
    KULA --- ---
    lolek...
    NASA Suspends HLS Contract With SpaceX – SpacePolicyOnline.com
    https://spacepolicyonline.com/news/nasa-suspends-hls-contract-with-spacex/#.YIx8wOdzt0h.twitter
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Starship SN16 has been stacked inside the high bay!

    EKG
    EKG --- ---
    CRAZY_IVAN: Tak je to dobry, sefe, dneska prijdu normalne do prace;)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    scrub
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Everyday Astronauta tady asi většina sleduje, tak čistě jen aby byl i tenhle přenos pro přehlednost tady v diskusi. Jsem zvědav, jestli to dnes vyjde.


    Watch SpaceX try and land Starship SN15!!!
    https://youtu.be/xNsbAaQd6bk
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    zivy stream pro test let SN ...
    LIVE: Starship SN15 Test Flight
    https://www.youtube.com/watch?v=rXG7W7skekw
    PINGVINS
    PINGVINS --- ---
    SpaceX Starship timeline ft. Elon's tweets
    https://www.youtube.com/watch?v=1fxaAENrZYw
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    FTR nainstalováno, počasí prý nic moc, ale je teoreticky šance, že to dneska pustí i tak... od SpaceX zatím žádné potvrzení
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam