• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    Tocime se v kruhu. Opet, kdyby nekdo silnejsi horni stupen pro F9/FH potreboval tak uz tu davno je. Kdyby ho chtela armada nebo NASA tak dali SpX par stovek milionu USD a mohli s nim davno litat. Evidentne je to proste neperspektivni jak pro SpX ktera uz se soustredi na dalsi level tak pro armadu/NASA ktery soucasny parametry FH (nosnost) staci...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    XCHAOS: jaka revnivost? Armada si koupi centaur, posadi na nej svuj satelit, a integruji to krytu FH.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no zatím nikde :-) ale kdyby se vzal, bylo to by to v daný moment nejspolehlivější řešení - lítalo by s tím, co je, a ne s tím, co možná bude.

    Plánovaná věž pro vertikální integraci stejně bude, byla to podmínka pro armádní zakázky. No a v té věži by si do prodlouženého aerodynamického krytu F9H klidně mohl nacpat a natankovat stupeň Centaur. Kromě řevnivosti mezi ULA a SpaceX tomu doopravdy nebrání nic.

    Rusové plánují lander LVPK pro dva lidi, který bude natankovaný vážit 20t (přistávací i vzletový stupeň). Centaur váží natankovaný asi 23t. F9H údajně uveze na LEO až 60t... když bude náklad lehčí, tak lze asi dosáhnout vyšší parkovací dráhy, ve které je více energie a tím pádem stejný stupeň při TLI navede k Měsíci víc tun, nebo zbyde palivo pro brždění u Měsíce, nebo tak něco.

    Nechci NASA nějak radit, ale fakt si myslím, že kdyby chtěli stihnout rok 2024, měli by začít s tím, co zaručeně maj... samozřejmě, Lunar Starship je asi nejpravděpodobnější aplikace Starship, kterou je možné si být úplně najisto, ale... no prostě uvidím, hlavně ať další zkušební skok nedělaj za mlhy :-)
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: ja uz se v tom asi trochu ztracim, kde se vzal ten treti stupen? :)

    imho druhej stupen Falconu (a je jedno jestli FH nebo F9) je dostatecne silnej na to aby dostal DragonXL k mesici a DragonXL je asi dostatecne velkej na to, aby dokazal zasobovat GTW. Ono tech nakladu ktery by vyuzily nejakej silnejsi druhej stupen asi moc nebude, zatim. Vzdyt i HALO+PPE ma vynaset FH.
    Ja bych se treba, ale vubec nedivil kdyby DragonXL vubec neletel a rovnou se na zasobovani GTW pouzila SS/SH. Mise GLS-1 nema letet driv nez 2024, spis tedy 2025 a do ty doby je dost dobre mozny, ze uz to tankovani na orbite zmaknou a hodej si zasobovaci misi jako jeden z testu. Me vlastne ten DragonXL prijde jen jako "backup" pro pripad, ze zpozdi SS/SH.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    šplouch
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    splashdown!
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    deorbit sequence started
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    After a six-month stay, Dragon and the Crew-1 astronauts are set to depart from the @space_station tonight at 8:35 p.m. ET and return to Earth. Weather conditions off the coast of Florida continue to look good for tomorrow’s splashdown at ~2:57 a.m. ET
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: stream jede
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    ta sekce s právníkama :D

    Clarkson Is Astonished By The Self-Driving Tesla Model X | The Grand Tour
    https://www.youtube.com/watch?v=0ssucYoYtYE
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Crew-1 Mission | Hatch Closing
    https://www.youtube.com/watch?v=alKUv1APOx0
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no.... právě neudělaj, už ho prodloužili a pak další vývoj zabalili. Úplná náhrada 2.stupně by právě vyžadovala zásahy do rampy, která dnes druhý stupeň umí natakovat LOX a kerosenem. to, co říkám já, tedy vertikálně integrovaný 3.stupeň, se dá zabudovat do té servisní věže pro vertikální integraci - ovšem v tom případě to taky půjde vypouštět jen z jedné ze tří ramp pro Falcon 9, ale to je taky v podstatě jedno, protože jen malá část nákladů bude potřebovat třetí stupeň.

    Není to modifikace rakety - do té SpaceX už nic investovat nechce - ale je to prostě jen speciální forma užitečného zatížení a v podstatě natankování 3.stupně v tom krytu pro vertikální integraci by si zajistil dodavatel 3.stupně nejspíš sám.

    K doložení svých slov, že NASA by preferovala max. utilizaci F9H můžu odkázat třeba jen na soupis nákladů, co NASA už přihrála nebo plánuje přihrát na F9H - je z toho fakt hodně a je z toho vidět, že to považují za zalétanou, fligh-proven raketu a chtějí jí maximálně využít. S třetím stupněm by stoupla její užitečnost pro meziplanetární mise a právě třeba pro ten lunární lander. Ale třeba i ten "Dragon XL" není moc XL, když se nad tím člověk zamyslí... a je to právě asi proto, že 2.stupeň Falconu 9 není z hlediska TLI nic moc....

    SpaceX ale šli cestou, že chtějí stihnout masivní krok kupředu ještě v tomhle desetiletí. Já Starshipu fandím, je to nejvíc futuristický koncept za celá desetiletí... ale současně je v tom vysoká míra rizika. NASA to na jednu stranu podpořila, ale vsadit na to jako na jediné řešení je proti jejím vlastním zásadám. Jenže ostatní hráči to NASA rozhodně neusnadnili, tím za jak moc peněz předvedli málo muziky.. (Starliner...)
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: v tom pripade NASA vybere 2, da kazdemu 50 mil. na snizeni ceny a pak uz ale vybere jenom jednoho, takto sis to predstavoval?
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: me prijde ze blue origin a dynetics hrali na druhe misto. protoze predem bylo receno, ze budou vybrani 2, a nejspis vsem bylo jasne ze spacex je nejdal, tak ma nejvetsi sance na vyhru. ale porad byla ta jistota druheho mista. no a najednou nasa rekne ze druhe misto nebude, tak dali protest ne proti vyhre spacex, ale proti nevybrani dalsiho viteze. i kdyz nevim co tim ziskaji, kdyz na to nasa stejne nema.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: nevrazivost v tom nehledej, kdyby v SpX chteli tak si silnejsi druhej stupen udelaji, jenze proto evidentne nemaji duvod. Budu se opakovat, ale SpX proste o Mesic nejde, zajimavej se pro ne stava az v momente kdy se na tom da vydelat, tedy lander za cca 3mld USD kterej stejne stavi a 4x DragonXL na FH kterej k tomu staci...Jo, kdyby nekdo (NASA, armada) prisel a rekl, my Vam to cely zaplatime tak by se tomu v SpX asi nebranili, ale jinak je to proste neprespektivni, k tomu co SpX dela jim FH evidentne staci...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no F9H má jednu zřejmou výhodu: prostě tady je, a dokonce má po několika málo letech (včetně zkušebního) 100% spolehlivost, čímž se úplně každá raketa pochlubit nemůže. Zapojit F9H do plánů na příští 2-3 roky by bylo jedině logické - a proto se o to NASA snaží, pokud to jen trochu jde.

    Starship/Superheavy jsou zajímavý koncept, ale podle mě potrvá dlouho, než se vychytají všechny mouchy. Představme si jen to dotankování: sice se může povést, ale co když nebude odladěné to reentry a zezačátku bude ztrátovost Starshipů vracejících se z LEO asi taková, jako když se učili přistávat s Falconem 9? Sice to doženou tou sériovou výrobou, ale tím pádem bude dotankování jedné jediné Lunar Starship vyžadovat skutečně herkulovské úsilí... podle mě tedy zpočátku cílí na maximálně odlehčenou lunar Starship a jeden tanker, s tím, že na dvou rampách budou připravené dva Superheavy, jeden s lunární Starship a druhý s tankerem, a to přistní tankeru i přistání prvních stupňů bude jen "optional" (a to možná taky lunární starship vypustěj v režimu expendable Superheavy, aby ušetřili počet tankování? to bude ale šíleně drahé, všechny ty Rapotory zahodit...)

    Jak složité by bylo doplnit do té věže pro vertikální integraci systém pro tankování třetího stupně pod prodlouženým aerodynamickým krytem, to samozřejmě nevím... ale když to zvládnou i Indové, tak to zas taková věda být nemůže. Podstatné je, že jde jen o pár trubek: stupeň Centaur je léty prověřený a asi by se na něm nic moc kvůli změně nosiče měnit nemuselo... spíš je za tím vzájemná nevraživost, ULA nechce nechat udělat kšeft SpaceX a tím pádem i vice-versa.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    XCHAOS: V cem spatrujes ten "nejvetsi smysl" s FH? Ja myslim, ze pro SpX je FH defakto uzavrena kapitola, ano udela se vetsi kryt coz je defakto pakatel a zajisti se vertikalni integrace, ale oba tyhle "upgrady" si zaplatila armada tak proc ne...delat neco jako novej horni stupen kdyz tlacim dopredu vyvoj SS/SH je proste nesmysl. Ta infrastruktura spojena s tankovanim dvou ruznych paliv by byla strasne slozita a pro tech par letu se absolutne nevyplati...
    A co se landeru tyce tak je to pro SpX jen mala odbocka za kterou dostanou docela zajimavy penize. SpX nikdy neslo o Mesic, ale o Mars, na druhou stranu si ale moc radi sahnou na "statni" penize takze pro ne krasnej win-win, samozrejme za predpokladu, ze to klapne, kdyz ne, nic se nedeje.
    PER2
    PER2 --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LADINEK: no ale oni tu přídavnou věž pro vertikální integraci tak jako postavěj, kvůli armádním zakázkám. Takže ta umožní právě tohle, akorát použít existující stupeň by dávalo větší smysl než vyvíjet jednorázově použitelný s Raptorem, SpaceX se na to vykašlali, protože málo muziky za hodně peněz. No a protože věž pro vertiální integraci jej stejně ohlášena a stane se:
    SpaceX will build an enclosed Rocket Mobile Service Tower for U.S. Nat
    https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/spacex-tower
    tak největší smysl by prostě dával lander, který by spolu s nějakým vysokoenergetickým 3.stupněm vynášel F9H, protože ono těch nějakých 60t na LEO fakt stačí, pro běžný provoz k Měsíci. Natankovanej Centaur váží asi 23t, sice celkovou hmotu TLI při jeho použití jako 3.stupně nedokážu odhadnout, pravděpodobně by na jeden lander bylo více startů (třeba přeletový tahač vs. samotný lander), ale pořád mi to přijde jako schůdnější, než sázet na to, že do 3 let někdo úspěšně zprovozní zcela nevyzkoušené rakety (Vulcan, nebo nakonec i Superheavy) nebo že se to vynese na ultra-drahém SLS.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam