• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: cwe pes, viděls někdy vrtuli? To není žádnej space tech materiál, ale normální skořepina ze sklolaminátu zalitá epoxydem, stejnej materiál jako třeba kanoe. Že na to ve Státech kašlou fakt neznamená, že nemáme technologie, jak je rozřezat a nadrtit, jenom se jim to halt zatím vyplatí hodit na skládku.
    PES
    PES --- ---
    DZODZO: Stejně jako jedna vlaštovka nedělá jaro, tak to, že se někde začíná vyrábět první recyklovatelný list větrné turbíny, ještě neznamená, že stávající továrny nechrlí stále tuny těch nerecyklovatelných + že se nebudou někam muset "pohřbít" ty megahromady stávajících existujících listů turbín, které jsou již v provozu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PES: pretoc si kalendar, asi tam mas stale rok 2020 :)

    Siemens Gamesa pioneers wind circularity: launch of world’s first recyclable wind turbine blade for commercial use offshore
    https://www.siemensgamesa.com/newsroom/2021/09/launch-world-first-recyclable-wind-turbine-blade
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: ale to víš že jo
    PES
    PES --- ---
    DZODZO: Vetrniky hlavně produkují tuny zatím nerecyklovatelného odpadu v podobě starých listů vrtulí... např.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MAKROUSEK: pokial loziska na veternikoch generuju nejaky prach, tak by ich asi mali namazat, loziska z ktorych sa prasi su recept na katastrofu :D
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    DZODZO: A co otery lozisek na vetrinikach? Ha?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MARSHUS: otazne ci do tych particulate matter zapocitali napr. aj prach z brzdenia a gum kamionov co su navyse na ceste aby rozvazali benzin, lebo elektrina ti dotecie po dratoch, takze menej ojazdis gumy a brzdy aj tym, ze nemusis jazdit tankovat
    KULA
    KULA --- ---
    MARSHUS: prach od brz bude desetinový oproti spalovacím autům, maximum brždění se realizuje rekuperací.
    PES
    PES --- ---
    ALCATOR: Vždy je to "něco za něco" (u spalováků v honbě za nižším CO2 se zjemnilo rozstřikování a hle PM10 šlo nahoru takže katalyzátory + filtry a jejich vypalování, vyhnala se teplota spalování a hle NOx vyrazily nahoru takže závislost hlavně dieselů na močovině - prostě klín klínem)
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    MARSHUS: OK, díky, to jsem nevěděl.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    ALCATOR: jup, ale vozovka a kola se ošoupávají o 25% víc protože EV jsou zatím těžší.
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    MARSHUS: Vzhledem k tomu, že EV brzdí převážně s rekuperací, tak by se jejich brzdová tělíska neměla ošoupávat tak silně, jako u spalovacích, ne? Plus samozřejmě je tam značný potenciál plné autonomie/autopilota, který předvídá mnohem lépe než člověk, takže by brzdění nemělo většinu času ošoupávat vůbec nic.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    KAERO: to mi povídej. vždycky když se vrátím do čech tak si připadám jak v budoucnosti (v tomhle ohledu). bohužel.
    KAERO
    KAERO --- ---
    MARSHUS: ja bych to nevidel jako blindspot. Momentalne neni realne, ze by lidi v USA hromadne presli na hromadnou dopravu. Mesta v USA jsou obvykle stavena tak, ze vsude dojedes vlastnim autem. Takze jedine mozne je zmenit nadrz, ale auto musi (doufejme prozatim) zustat.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MARSHUS: tak je to us. ale ten rozsah je pomerne siroky.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    MRAKY: miluju jednotka mg/míle :D
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MARSHUS: tim cislem 30 bych si nebyl tak jist
    nahodny googleni vyplivlo ze to je vyrazne vyssi
    https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10473289.1992.10466971

    nicmene jak uz jsem psal - to ze auta zpusobuji svym samotnym pohybem problemy je docela znama vec.
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    ale máš pravdu, tohle není nová věc. škoda že pan Musk má v tomhle blindspot. ty auta jsou skvělý a dost pravděpodobně příští bude Tesla.

    A new study by a team from the University of Edinburgh and independent engineering company INNAS BV has found that, when factoring in the additional weight and non-exhaust PM factors, total PM10 emissions from electric vehicles (EVs) are equal to those of modern internal combustion engine vehicles (ICEVs). Non-exhaust PM factors include tire wear, brake wear, road surface wear and resuspension of road dust.
    Study finds total PM10 emissions from EVs equal to those of modern ICEVs; role of weight and non-exhaust PM - Green Car Congress
    https://www.greencarcongress.com/2016/04/20160418-pm10.html
    MARSHUS
    MARSHUS --- ---
    MRAKY: 30mg N0x vs. 23mg těžkých kovů a mikroplastů. 2/5 na váhu není tak daleko a dopad na zdraví je mnohem horší?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam