• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    MAWERICK: ne, to bylo lineární mass driver, akorát zahnutej kolmo nahoru...
    MAWERICK
    MAWERICK --- ---
    BLACKHEAD: to bude Launch loop...

    Teoreticky to mozny je :) jako ostatne vetsina active support structures.

    doporucuju ke shlednuti tuhle serii (a vlastne celej kanal):
    Upward Bound: Getting Into Space
    https://www.youtube.com/watch?v=JgxkilF5XUM&list=PLIIOUpOge0LsGJI_vni4xvfBQTuryTwlU


    je tam primo dil na launch loops
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    XCHAOS: Nejsem schopnej vygooglit odpovidajici historicky obrazek, ale pamatuju se, ze jeste v nekde v sedmdesatych letech bylo ve sci-fi zvazovano pouzivat katapult v podobe drahy na zemi. Raketa (hvezdoplan) by startovala vodorovne, po nalozeni vseho vcetne posadky stylem "jako do autobusu", pak se uvedla do vodorovneho pohybu po draze toho katapultu. Ta draha pak konci nejakou hyperbolou, zkratka je ohnuta nahoru a konec drahy je vysoko ve vzduchu...
    Nevim kde vsude to bylo pouzite, ale videl jsem to v jednom komixu v sesitech Arena, ktery vychazel tusim nekdy v devadesatkach...
    KAERO
    KAERO --- ---
    XCHAOS: ale driv se pocitalo s tim ze raketu zahodis. Takze hadam ze vyjde 3 stupnovy protoze cim driv neco zahodis tim lip. Starship nezahazuje, takze mas jine vychozi podminky. Pocitals to? Rad se na to kouknu, dej to sem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: ano, a pokud je navíc to rameno schopné absorbovat část kinetické energie, tak ušetříš i palivo. Je to fakt zajímavé a fakt se nabízí představa, jestli to nerozšířit i pro nějaký startovní katapult. byť třeba pro menší rakety, jen velikosti Falconu 9... podle mě u těhle věcí, co v sobě mají zahrnutou exponenciálu (např. startovní hmotnost rakety v závislosti na cílové rychlosti nebo užitečném zatížení) je fakt složitá otázka, kde je to lokální optimum, u kterého se to nakonec ustálí... samozřejmě, motivací k velikosti dle SuperHeavy je několik faktorů, jedním z nich jej vícenásobné použití 2.stupně, které dává (podle všeho) smysl až od určité velikosti, ale pak jsou tam taky motivaci "marketingové", podle mě Elon se za každou cenu zasekl na tom, že k Marsu odletí sto lidí najednou, aby se mu dobře dimenzovala "kolonizace" a současně se zasekl na dvoustupňové architektuře s dotankováním, ačkoliv všem (počínaje von Braunem přes Zubrina) pro Mars vždy vycházela min. třístupňová architektura...čím sice sledujeme něco úžasného a zajímavého, ale nakonec je možné, že se dočkáme něčeho úplně jiného (nakonec Falcon 9 naplnil příslib vícenásobné použitelnosti jinak a teprve z chování Starshipu během reentry se dozvíme, zda to celé dává smysl.. do té doby bych byl fakt opatrný...)

    Pokud by se uzavíraly sázky na to, co bude dál, tak já to vidím 50:50, že se bude pokračovat v konceptu Starship (už kvůli tomu, že na to teď sází i NASA) vs. že se tiše udělá úkrok k třístupňové architektuře, která prostě matematicky líp vychází (už třeba jen tepelný štít 2.stupně stačí pro orbitální reentry a ne pro reentry od Marsu, i když samozřejmě tady asi taky tankery můžou mít tenčí dlaždice, než marťanská Starship, apod. ... leda by celou dobu šlo jen o nosič pro Starlink 2...). V případě, že se zůstane u dvoustupňového konceptu, se mi pak zkrátka nelíbí aeroplácačky v oblasti čumáku a sázím na to, že po zkušební letu Ship 20 se průřez čumáku tiše změní z kruhového na eliptický (průřez Starship asi musí zůstat kruhový, ale v oblasti čumáku to začne přecházet kvůli připojení plácaček do eliptického, případně alternativně zaobleného tříbokého - ale současné přichycení předních plácaček mi přijde jako kandidát na Darwinovu cenu a evoluce podle mě Elonovi vnukne jiný tvar :-)
    PES
    PES --- ---
    LEGI: Tak čím větší hmotou flákneš na přistání, tím silnější nohy potřebuješ. Pokud část vezme Mechazilla, tak s sebou na tom raketovém stupni nepotřebuješ tahat (a pálit na to palivo) zbytečně nadimenzovaný podvozek ...
    LEGI
    LEGI --- ---
    TOXICMAN: btw je někde nějaký povídání k tomu, proč mechazilla?
    to je ten booster už tak vysoký, že "by to neustál"? nebo tak těžký, že by to neunesly nějaký případný podobně vyklápěcí nohy?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LEGI: mě se líbí, že skutečně absorbují část té zbývající kinetické energie - že mechazilla tu raketu následně ještě aktivně brzdí. Na to jsem teda fakt zvědav :-)
    ROGERD
    ROGERD --- ---
    KULA
    KULA --- ---
    co uděláš jako první věc když si pořídíš 3dprint? a už mi to doma cvičí nad oblakem dýmu z FHeavy.

    LEGI
    LEGI --- ---
    vím, že to tak má proběhnout, ale stejně to nechápu.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SpaceX Starship/Superheavy Launch and Catch Animation
    https://www.youtube.com/watch?v=_gLbV07eVls&ab_channel=C-bassProductions
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    MRAKY: snad to s tím tlakem (na výkon lidi i motoru) nepřežene...
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    mensi personalni otresy v spacex
    Elon Musk's SpaceX leadership shakes up as two VPs depart
    https://www.cnbc.com/2021/11/22/elon-musks-spacex-leadership-shakes-up-as-two-vps-depart.html

    "SpaceX vice president of propulsion Will Heltsley has left, multiple people familiar with the situation told CNBC, having been with the company since 2009. Those people said Heltsley was taken off Raptor engine development due to a lack of progress. The Raptor engines power SpaceX’s Starship rocket and Super Heavy boosters.

    Heltsley’s departure demonstrates the intense pressure on the engine’s development, given the key role it plays in Starship’s success. The company has successfully performed a multitude of test firings and flights with Raptor, steadily improving the engine. Musk recently said that a second generation of the Raptor engine “has significant improvements in every way.”

    “But a complete design overhaul is necessary for the engine that can actually make life multiplanetary. It won’t be called Raptor,”"
    PES
    PES --- ---
    SEJDA: Automaticky jsem četl "větší/největší" (a bral tím pádem výšku) namísto "nejsilnější" (což by šlo na porovnání specifického impulzu)...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    PES: jak by sis mohl vsimnout na prikladu Energye, vyska neni vsechno.
    PES
    PES --- ---
    TOXICMAN: Už jsem si to našel:

    Oba prototypy spolu tvoří systém Super Heavy Starship, který měří 120 metrů, čímž o devět metrů překonává Saturn V – dosud nejvyšší raketu, která vynesla člověka k Měsíci. 
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    PES: nerozumím otázce
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SHINIGAMI: pokud jako měřítko uvažujeme tah, pak
    Energija měla údajně 36 MN (jeden zdroj uváděl 29MN)
    Block 1 SLS by měla generovat při startu 39.1 MN (o 15% víc než Saturn V)
    a plánováný tah Starship až 75MN
    PES
    PES --- ---
    TOXICMAN: a ten Saturn pro cesty na mesic to překonalo???
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    TOXICMAN: Co Energija?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam