• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    GODY: dal jsem ti minus .. napsal, jsem, ze se "pruhy spojuji". Nepsal jsem nic o prubeznem a sbihajicim pruhu. Navic i v prubeznem pruhu maji ridici povinnost srovnat rychlost a udelat misto. Je to prave reciprocni, oboustranne ohleduplnne, pravidlo. Takze vubec nevim o cem to tu pises .. o prejizdeni z pruhu do pruhu? ;)

    KAERO: Jasne ze to budou resit, nejakou apkou, a suportem, ktery nekdy zareaguje vcas. Ja mel zase z tveho prispevku pocit, ze SpaceX ma platit hotelovy pokoj pro pridelence z kazde jedne agentury, aby si denne mohli davat kaficko v zasedacce. Nicmene verim, ze ve SpaceX jsou fer a navic i chteji vydelavat, takze dostanes presne takovou kvalitu sluzeb, jakou si zaplatis.
    GODY
    GODY --- ---
    SEJDA: chybí ti za D. Vozidlo v pravém pruhu má přednost, takže frajer v Tesle, ať se mu to líbí nebo ne, nesmí ohrozit vozidlo v pravém pruhu a tak šlápne na brzdu a zařadí se za Fóbii... když už chceš argumentovat provozem na silnici, tak si ty pravidla provozu přečti.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SN0WCRASH: jede Fabia v pravem pruhu, vedle ni Tesla S v levem pruhu .. pruhy se nahle spojuji a znacka oznami povinnost se "zipovat". A tak dojde:
    a) ke kolizi = posrana Tesla
    b) Tesla zrychli a zabrani nehode = wau a ridic se znova nadechne
    c) Fabia zacne brzdit a dostanese do smyku = posrana Tesla.

    Nejpravdepodobnejsi vysledek: v Pravu (novinky.cz) vyjde clanek o zlych Teslach.

    Taky nevim, jak se co ujme. Jedine co jsem chtel napsat, ze "Starlinky jsou zle" protoze "Starlinku je nejvice". Z toho vyplyva spousta jevu zcela automaticky. Jako napriklad: Nejvetsi pocet neaktivnich satelitu (i pri velmi velmi nizke mire poruch), nejvyssi pocet ohrozeni Starlinkem atd.
    Na druhou stranu pisi, ze zatim je jich vetsina na draze s inklinaci 53°, ISS 51° ~ srazka se udeje pod uhlem 2°, coz je prave jako kdyz Tesla zacne zrychlovat, ale i vylizany magor ve Fabii zacne zrychlovat a nekde za 100 metru zvladne tak akorat lehce tuknout do ujizdejici Tesly (rozdil rychlosti je stale jeste pomerne maly).
    Cinani to maji horsi jejich inklinace je jenom 41° .. uhel 10° uz nejakou tu energii prenese. Asi jako kdyby se na posledni chvili rozhodl ridic Fabie "prirazit".
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SEJDA: stale nevidim ako sa to v praxi udeje. Ja vidim telesa na uplne inych drahach. Starlinky bud o 100+ km vyssie alebo o ~50km nizsie. Ak teda vezmeme do uvahy nejaku drahu podobnu tej ISS. Polemizovat o prekonnani tychto vyskovych rozdielov mi pride, ze to uz mozeme ako relevantne rovno zapocitat aj asteroidy a ufonov. Preto, rozved pls, ak sa ti chce, ako sa *realne* budu starlinky ohrozovat s ISS.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SN0WCRASH: pri postupnem stoupani/klesani
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    SEJDA: ved su uplne v inych vyskach, ako moze byt "na ISS veselo"?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    OMNIHASH: argumenty proti Cine se zvrhly v "kdo je bez viny necht hodi kamenem". No a tak mame otazku, ktera se zemi je vlastne na ISS "bez viny". (Cinani brutalnim zpusobem sundali svuj satelitit tak, ze nektere jeho kusy budou Zemi obihat jeste i za 10 000 let).
    Ale jinak ISS se uhyba pravidelne, nekolikrat za rok, zejmena neaktivnim kusum hornich stupnu raket minule ery, ktere se uz nektere casem rozpadaji samy od sebe. Tyto druhe stupne se casto vyznacuji ze jsou na "prechodove" draze ke geostacionarni, takze vlastne pri ohrozeni ISS ji "bombarduji ze shora". Starlinky takto eliptickou drahu nemaji, vesmes maji drahu temer kruhovou, taky vetsina, zatim, obiha se skoro stejnou inklinaci jako ISS, a tak uhel impaktu je temer nulovy. Takze by to spise bylo jako pretlacovana pri zipovani mezi trabantem a ferari pri pokusu se zaradit do pruhu.
    Samozrejmne Cinani jsou na tom hure, protoze jejich inklinace je mensi, a Starlink s nimi ma tupejsi uhel = vice energie. No ale s narustajicim poctem "polarne krouzicich" Starlinku bude jeste i na ISS veselo.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: tak hlavně jsou v tom čínským bazmeku lidi, a spaceX je pro ně furt nepřátelská korporátní entita. Si představ ten řev, kdyby se ISS musela vyhýbat nějakýmu čínskýmu špionážnímu/armádnímu satelitu...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: A kdo kdy rekl, ze SpaceX pravidla nerespektuje? :) A o jakych pravidlech to vlastne pises? :)

    OMNIHASH: Mne prijde reciprocita nejlepsi. Samozrejmne, kdyz budou argumentovat "potrebujeme 20 denni obdobi, kdy nedelame korekcni manevry kvuli vyzkumu", ok, ale pak by meli dat 20 denni obdobi, kdy korekcni manevry delat mohou.
    Na druhou stranu nekolikatunovy kolos ma zpravidla oborvskou zasobu hypergolickeho paliva, tedy je schopny svoji drahu upravit v radu sekund. Samozrejmne, "ad hoc" to nema nikdo rad, a kazdy by to radeji udelal v perigeu.
    No, nekolikatunove kolosy maji i moznost palivo doplnit, a taky ho doplnuji a doplnovat budou.
    Ale rozumim tvemu argumentu i tak, ze "reciprocita" by me byt na kg pohonnych latek, tj. casteji ma uhybat lehci satelit, ev. satelit s iontovym pohonem. S tim se da souhlasit, nebot pak nastava rovnost v nakladech na uhyby.
    PES
    PES --- ---
    OMNIHASH: IMHO vesmír je v 3D dost velký, aby nic z toho nemělo kolizní dráhu (i když při rychlostech kolem 10km/s je i "obálka" 100km rozdíl jen 10 vteřin a to je dost málo), což by se mělo dát ukočírovat...

    Horší jsou staré a/nebo vadné družice, které neměly anebo kde nezafungoval nějaký ten likvidační mechanismus (pro navedením/deorbitaci na shoření popř. na vyšších drahách od geostacionární výše se to pak obvykle z energetických důvodů posílalo na ještě vyšší parkovací dráhy).

    No a úplná katastrofa jsou trosky neřízené, špatně sledovatelné a smrtící (a dále se štěpící)...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SEJDA: tak, že se vyhne stokilovej modem stotunový obývaný stanici mě přijde celkem logický...
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: provozovatel velkeho vozoveho parku s levnyma fabiema taky musi na ulicich brat ohled na superdraha ferari v ulicich.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    SEJDA: aha, ok. snad bude mít Musk víc rozumu než ty.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ATOMIKS: Určitě chápeš, že koordinovane setkani je z rise snu a pro provozovatele 16 000 satelitu je to draha hovadina. Ja chapu obavu ESA nebo Cinanu, kdyz maji na orbite svoje mazlicky za miliardy eur, ze maji pocit, ze by jim mohl "poskrabat lak balekolitovy" Starlink, ale na druhou stranu, cekat od provozovatele "nejlevnejsiho kusu na trhu", ze ti bude poskytovat petihvezdickove sluzby, je naprosto mimo.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    SEJDA: "Určitě chápeš, že je rozdíl mezi koordinovaným setkáním, kdy si obě strany předem vysvětlí své cesty a pak si jdou v klidu po svém, a mezi tím, kdy jedna volá haló a druhá neříká nic a ještě u toho splašeně manévruje. To nemá se Starlinkem nic společného, to je věc obecná."
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ATOMIKS: kdyby platila reciprocita "jednou ty, jednou ja", platilo by, zjevne, ze provozovatel jednoho satelitu musi "uhnout" nejcasteji Starlinkum a subjektivne bude mit pocit, ze ho Starlinky obtezuji nejvice. Kdyz by ses ale podival na stranu Starlinku, budou mit astronomicke cislo, kdy se vyhly, a na celkovem poctu "uhybnych manevru aktivnich satelitu" budou mit ca. polovinu.

    Stejne jako si Cinani stezovali, ze museli 2x uhnout, vubec nenapsali, kolikrat se jim vyhla SpaceX.
    SN0WCRASH
    SN0WCRASH --- ---
    TADEAS: Uz aby mali tie repurposed oil rigs v medzinarodnych vodach :D
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    SEJDA:
    Samozrejmne je na vine StarLink, protoze ten druhy satelit je na orbite uplne nahodou, ani tam byt nechtel, a i kdyby tam byl neumyslne umisten po castem selhani nosice, tak to stejne neni blizke setkani s "nahodnym" satelitem, ale se Starlinkem :D

    Určitě chápeš, že je rozdíl mezi koordinovaným setkáním, kdy si obě strany předem vysvětlí své cesty a pak si jdou v klidu po svém, a mezi tím, kdy jedna volá haló a druhá neříká nic a ještě u toho splašeně manévruje. To nemá se Starlinkem nic společného, to je věc obecná.
    I ten graf vzrůstajícího počtu setkání i mediální nerezonance takových setkání ukazují, že v naprosté většině případů to probíhá v klidu. (Sic je třeba se nad tím vážně zamyslet krz právo, koordinaci, provoz vesmírného provozou).
    Nevím, jestli už jste zaznamenali nějakou odpověď ze strany Starlinku, co se týče této čínské aférky.

    Na orbite je vseho vsudy az 3300 satelitu z toho 1600 Starlinku .. Kdyz budu nahodne vybyrat 2 kusy z 3300, prevdepodobnost, ze tam bude prave jeden starlink je asi 50 %. A kdybych vzal rozdilnost orbit a uvazoval jenom LEO, kterych je 2200, bude pravdepodobnost, ze v danem setkani byl prave jeden Starlink asi 40 %. Ignorujeme fakt, ze satelity se stejnou inklinaci se fakticky nepotkaji a taky fakt, ze se mezi pocatecnimi a cilovymi orbity pro Starlinky pohybuje jenom omezene mnozstvi Starlinku, a ne vsechny (asi). No a samozrejmne, cim nizsi orbita, tim vice obehu, tim vice krizeni s jinymi satelity.
    Takze pokud space.com spocital, ze vice nez v 50 % blizkych setkani figuruje StarLink, meli bychom si to zasadit do kontextu.


    Jo, to beru. Sic ten graf je hrozný v tom, že i když se počet satelitů zvýšil jen dvakrát, tak počet blízkých setkání se zvyšuje rychleji. A to těch konsetalcí má být několik a i Starlink se má početně zvýšit o jeden řád.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ATOMIKS: Samozrejmne je na vine StarLink, protoze ten druhy satelit je na orbite uplne nahodou, ani tam byt nechtel, a i kdyby tam byl neumyslne umisten po castem selhani nosice, tak to stejne neni blizke setkani s "nahodnym" satelitem, ale se Starlinkem :D
    Na orbite je vseho vsudy az 3300 satelitu z toho 1600 Starlinku .. Kdyz budu nahodne vybyrat 2 kusy z 3300, prevdepodobnost, ze tam bude prave jeden starlink je asi 50 %. A kdybych vzal rozdilnost orbit a uvazoval jenom LEO, kterych je 2200, bude pravdepodobnost, ze v danem setkani byl prave jeden Starlink asi 40 %. Ignorujeme fakt, ze satelity se stejnou inklinaci se fakticky nepotkaji a taky fakt, ze se mezi pocatecnimi a cilovymi orbity pro Starlinky pohybuje jenom omezene mnozstvi Starlinku, a ne vsechny (asi). No a samozrejmne, cim nizsi orbita, tim vice obehu, tim vice krizeni s jinymi satelity.

    Takze pokud space.com spocital, ze vice nez v 50 % blizkych setkani figuruje StarLink, meli bychom si to zasadit do kontextu.
    ATOMIKS
    ATOMIKS --- ---
    MRAKY: ano, že není na současnou situaci stavěno vesmírné právo (ani organizace provozu) se řešilo již před půlrokem, kdy se musela vyhýbat družice ESA

    DZODZO: aktivní vesmírná stanice se musí vyhýbat vysloužilým družicím spějícím k zániku, fair enough. snad bude mít Musk více rozumu než ty, aby se k tomu stavěl stylem avoidance bububu.

    mmchdm oba ty incidenty byly spojeny s nekomunikací ze strany operátora Starlinku (afaik).

    tady jsem našel zajímavý graf. a to jsou tyto megakonstelace teprve na začátku.
    Starlink satellites responsible for over 50% of close encounters in space | Space
    https://www.space.com/spacex-starlink-satellite-collision-alerts-on-the-rise
    A graph showing the growing number of close encounters in space involving Starlink satellites as plotted by Professor Hugh Lewis using data from the Socrates database. (Image credit: Hugh Lewis)
    PES
    PES --- ---
    MRAKY: Celé to pochopitelně spěje ke Kesslerově syndromu... (a následně k velkým nákladům na čištění orbity)...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam