• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: dtto, to samé. Já mám na dvou barácích vedle sebe na jedno phased-array LHGG, který je známý tím, že se snaží o nějaký beamforming a NRAY, který je rozhodně svým chováním velmi směrový. Rozdíl je asi 5 dB. Ale pro frekvence, které používá starlink, znamená přesné zaměření už jednotky ° a to si teda v letícím letadle umím představit stěží... no asi to jde, ale signál by se ztrácel při každém manévru....

    by mi zajímalo, jestli v těch letadlech zaměřují jen prostou geostacionární družici.. tam bych si to uměl představit a i šířka paprsku na těch asi 40 000 km nebo kolik bude dostatečná. neumím si představit, že by měli rotátor trackující nízko letící družice :-) ten jsem viděl v akci u týmu, co chystal czCube a nakonec se dostal pouze na úroven pozemní přijímací stanice.. to ale žádná komunikační sít nevyužívala, teoreticky by rotátorem šlo sledovat právě Starlinky a díky lepšímu signálu protlačit o trochu víc dat oproti phased-array anténě... no ale taky prostě můžou do těch letadel dát větší phased-array anténu, než prodávají konckákům, že jo... :-) varianta s mechanickým trackováním je ale fascinující... takový steampunk :-)
    PES
    PES --- ---
    Tehdejší stav (pro ty, co nechtějí rozklikávat)

    Anténa a tři „škatule“

    Honeywell JetWave se skládá ze čtyř komponent: pohyblivé antény, frekvenčního konvertoru se zesilovačem signálu, systému pro zaměřování satelitní družice a agregátoru dat.

    U velkých letadel je anténa (respektive anténní pole) ukryta v kopuli (tzv. radonu) na trupu letadla. Může se rychle otáčet kolem své vertikální osy, přičemž samotný vysílací prvek se naopak může rychle naklápět v ose horizontální. U malých letadel lez instalovat menší anténu do „ocasu“, tu jsme však v brněnském sídle Honeywellu neviděli.

    O směrování antény na satelitní družici se stará „Ka band control digital unit“ (KANDU), což je ta prostřední „krabice“ na obrázku níže, k dispozici má jak vlastní poziční systém, tak data z avioniky na palubě letadla.

    Samotná anténa je z hlediska signálu pasivním prvkem, o jeho modulaci a zesílení se stará další skříňka, říká se jí „Ka band RF unit“ (KRFU) a na obrázku je vpravo.

    Poslední součástí je agregátor dat, respektive „modem manager“ (ModMan), který celý systém z hlediska datové komunikace řídí. Síťovou kabeláží jsou z něj rozvedena data k bezdrátovým přístupovým bodům, ke kterým se pak již prostřednictvím wi-fi připojují chytré telefony, tablety a notebooky cestujících.

    Data samozřejmě proudí i do pilotní kabiny, nebo také do řídícího systému IFE (in flight entertainment), tedy obrazovek zábavního systému v sedačkách. Zde je pamatováno i na přenos televizního vysílání ve formátu DVB-S2.





    PES
    PES --- ---
    Tak jen pár let "výletu do historie" - otázkou je, zda StarLink (popř. posléze další podobné konstelace další konkurence, které se postupně objeví) nebude ten "game-changer", který tyhle snahy (navíc zjevně realizované pomalu) nepošle do propadliště dějin...

    2016/2018 - Konsorcium EAN (European Aviation Network)
    Evropa se dočká LTE v oblacích. V Česku už jsou první čtyři vysílače - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/lte-letadlo-pokryti-evropa-vysilace-cesko.A161213_184149_mob_tech_jm
    https://www.idnes.cz/mobil/mobilni-operatori/mobilni-sit-pro-letadla-ean-t-mobile.A180208_105411_mobilni-operatori_jm

    2015/2016 - různé testy včetně Honeywellu (tady se opravím - od nich to byl systém JetWave) - tady byl i popis těch antén, umístění a to, že tehdy byla mechanická jsem zvědav zda a jak se v tomhle případně za tu skoro dekádu projeví vývoj v oblasti phase-arrays)
    V Brně přistál testovací Boeing s divokou historií. Prozkoumali jsme jej - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/technet/reportaze/boeing-s-divokou-historii.A150619_111834_tec_reportaze_nyv
    https://www.idnes.cz/technet/technika/vysokorychlostni-internet-na-palube-letadla.A160426_171235_tec_technika_nyv
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: anténa pro sat-comm se obvykle roubuje těsně pod povrch někam na hřbet trupu, kde na to určitě je místo. Logicky, ze hřbetu "vidí" (i fázově orientované) antény největší rozsah, je to v ose (v, vážené), nestíní to tam jiné věci.
    V přídi (čumáku) je radar (riziko vzájemného rušení - což bude stejně největší problém, aby to umístěním, vyzařováním antény a přívodů signálů v žádném případě nerušilo nic z elektroniky a systémů letadla, když je tam dnes snad prakticky všechno flight-by-wire). Křídla jsou prakticky jen motory a nádrže, tam elektroniku navíc stejně nechceš.

    Btw. hodně tyhle věci lze sledovat např. i z informací sem tam uveřejněných v ČR, třeba Honeywell v Brně dělá spousty věcí tohoto typu - je to pár let, co dělali na "LTE pro letadla", kde řešili sice příjem "naopak", tj. z povrchu do letadla, ale principiálně podobné problémy - jak a kam umístit antény a kam zbytek. Tehdy uváděli, že pro provoz nad ČR by snad stačily jen dvě nebo tři ty pozemní LTE stanice (samozřejmě s více směry a MIMO anténami).
    Dá se o tom určitě vyhrabat nějaký článek (snad byl i na Technet.cz).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PES: to se nevylučuje... já vždy v letadle obdivuju takovej ten specifickej "letadlo style" s instruktážními štítky v angličtině a imperiálních jednotkách všude možně v prostorách přístupných cestuícím.. :-) je to něco mezi starýma štítkama ve vlacích ČSD a vnitřnostma PC, takový nezaměnitelný nadčasový byrokraticko-technický mix.

    Někam do toho na imbusy přidat Starling nevidím problém, podle mě na to už dávno mají připravenou přihrádku v nějakém letadlovém ekvivalentu 19" racku, akorát vyměněj jednu inflight entertainment jednotku za jinou. Jako trochu hlavolam vidím tu anténu, ale letadlo určitě má dostatek místa v nějakém plastovém radomu v čumáku či jinde, kam se takový věci daj dát a hlavně se s tím určitě 30 let dopředu počítalo... tyhle věci jako satelitní komunikační systémy nejsou žhavé novinky, ale spíš něco, s čím systém desítky let počítal, ale nemělo to kapacitu, která by šla zpřístupnit cestujícícm.

    Nejspíš jen vyhoděj anténu pro takové to absurdní in-fight telefonování přes Inmarsat či Iridium (nebo co to bylo) a strčej na stejný místo Starlink. A imbusy jsou velmi pravděpoobné, o tom žádná :-)
    PES
    PES --- ---
    XCHAOS: Kdepak, bude to vytuněno "IKEA style", že bude stačit šestihranný klíč na smontování celého ;-)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    EXIS: jasně říkaj cena vybavení a budou to dodávat z návodem, aby to mohl instalovat každý letadloservis (což tak nějak předpokládám je stejně vyšší dívčí, než běžné stolní IT...)
    EXIS
    EXIS --- ---
    XCHAOS: jedna věc je cena toho tech stack, co si tam musí nainstalovat, druhá věc je cena samotné instalace..
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Quicksilver & Midnight Cherry Red – Made at Giga Berlin
    https://www.youtube.com/watch?v=OOTECH2ZjDI
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    opět full stack

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    hi res pod sukni S24

    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN: jede
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak tohle se celkem čekalo... 150 000 USD per letadlo, to není špatný...
    Starlink Unveils Airplane Service - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/22/10/19/1811214/starlink-unveils-airplane-service
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Tesla call som zatial nepocuval ale toto asi preberali https://mobile.twitter.com/Tesla/status/1582825290426109952
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak nejsem jediný, kdo si toho všiml...
    Muskovy výroky o Tchaj-wanu kopírují stanovisko Číny - Sinopsis
    https://sinopsis.cz/muskovy-vyroky-o-tchaj-wanu-kopiruji-stanovisko-ciny/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    +1 za autocorrect
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Fakt, ze pekny prehled planovanych soukromych pilotovanych misi SpaceX, tj. tech kde se neleti pod taktovkou NASA na ISS.
    Jestli Slonovinky neznate, doporucuji sledovat ;)

    První kosmický turista Dennis Tito obletí Měsíc ve Starship - MALL.TV
    https://www.mall.tv/elonovinky/prvni-kosmicky-turista-dennis-tito-obleti-mesic-ve-starship
    BLACKHEAD
    BLACKHEAD --- ---
    TOXICMAN: Vzdycky kdyz vidim nejaky takovyhle fotky, vzpomenu si na film Contact. :-)

    Jo, ziju si svy sci-fi. :-D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam